Beantwoord

Behoorlijke snelheid afname bij Tmobile glasvezel internet


Gisteren heb ik mijn internet snelheid bekabeld getest aangezien er de laatste tijd klachten waren over de WIFI snelheid bij ons thuis.

 

Ik schrok wel wat van de resultaten. De initiële snelheid van de connectie, die zit wel tegen de 1000 Mbit aan. Maar na een paar seconden neemt dat behoorlijk af. In de meeste gevallen blijft het hangen tussen ergens de 250 en 300 Mbit. Echter soms is er ook een afname richting de 100 Mbit! En daar blijft de snelheid dan ook hangen. 

Nogmaals, ik schrok hier nogal van. De test is dus bekabeld en direct op de access point, WIFI volledig uitgeschakeld. 

Vraag is dus: Wat kunnen we hieraan doen?

icon

Beste antwoord door Timo78 20 June 2022, 22:18

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

De test is dus bekabeld en direct op de access point, WIFI volledig uitgeschakeld.

Bedoel je het modem/router welke je van T-Mobile ontvangen hebt?

 

Maar na een paar seconden neemt dat behoorlijk af. In de meeste gevallen blijft het hangen tussen ergens de 250 en 300 Mbit. Echter soms is er ook een afname richting de 100 Mbit! En daar blijft de snelheid dan ook hangen. 

Heb je de test gedaan met de Speedtest.net App? Als dit niet het geval is, kan je deze downloaden in twee smaken, namelijk voor Windows en voor MacOS

Maak een screenshot en plaats deze in een nieuwe reactie in deze topic. Doe de test ook even met een paar andere servers in diezelfde Speedtest.net App. en plaats ook hiervan even de screenshots. Een test met een internet browser is helaas niet betrouwbaar genoeg.

 

Screenshot?

Onder Windows kan je met de toetsencombinatie {ALT} {PRINT SCREEN} een screenshot maken van het scherm welke op dat moment actief is. Met de toetsencombinatie { CTRL} {V} kan je deze vervolgens plakken in een bericht.

 

Speedtest Servers

Mijn favoriete servers zijn altijd XS4ALL, KPN (Amsterdam) en i3D. 

 

Ga ik doen. Ik merkte inderdaad als ik het ook via de Ookla app de test uitgevoerde dat de snelheid iets beter leek, maar ook daarbij de enorme drop.

Ik zal zsm hier op terugkomen.

Mvg...

 

Mijn eerdere bericht al even aangepast.

Bedoel je met accesspoint het modem/router welke je van T-Mobile ontvangen hebt?

Ja klopt. De configuratie is:

Glasvezelpunt in huis - Converter van licht naar signaal (=Tmobile kastje) - Zyxel T50 accespoint (=Tmobile kastje) - AmpliFi mesh (= zelf)

In de test heb ik dus de AmpliFi voleldig uitgeschakeld en de kabel rechtstreeks op de Zyxel aangesloten. Via die kabel heb ik de performance testen gedaan. De Zyxel zend geen WIFI signaal uit (heb ik uitgezet), die laat ik dus normaliter door de AmpliFi opzetten.

Reputatie 7

Hoi @hennij,

Ben je in de mogelijkheid om de mesh ertussenuit te halen en direct op het modem te testen? Mocht deze op die manier ook een lage snelheid geven, dan weten we precies waar we het moeten zoeken. Voor de best mogelijke speedtest, wil ik je vragen de volgende stappen uit te voeren: 

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Alvast heel erg bedankt.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @hennij 

Heb je ook al eens gekeken of het vervangen van de internetkabel tussen mediaconverter en Zyxel-T50 helpt?

Zo, even een usb-c - ethernet adapter moeten kopen om dit mogelijk te maken...En al de tip opgevolgd van @Waqqas en wat blijkt: als je een afspraak maakt met de dokter (= Tmobile), dan blijkt vaak de pijn alweer iets voorbij. 

Met andere woorden, heb de kabel tussen mediaconverter en Zyxel-T50 vervangen en ik krijg al wat andere waarden. Echter nog niet wat de dokter volledig beloofd. Zie onderstaand en graag reactie hierop:

 

Reputatie 7
Badge +15

@hennij 

De upload is goed maar de download kan wel beter..

Wil je eens in veilige modus testen om alle snelheid beïnvloedende factoren te minimaliseren?

@Waqqas Heb dat gedaan, maar ik zie weinig positieve afwijking tav hetgeen ik eerder vandaag heb toegestuurd.

Reputatie 3

@hennij,

bekijk dit topic eens, herken enigszins jouw probleem.


Het altijd vragen om in veilige modus testen te doen is zo 20??. 

Hier draait gewoon KIS (Kaspersky Internet Security 2022), bewakingscamera's en toch +940 down en up bekabeld.

 

Stabiele test voor Speedtest app is Redhosting in Almere. zie bijlage:

 

 

Hallo @Timo78 Even die Topic doorgenomen, maar het zou ineens aan een adapter kunnen liggen ?!?

Hier kan ik het helaas niet mee eens zijn, heb met 3 verschillende machines getest, waaronder 1 machine met de ethernet adapter nog in zich (een Fujitsu laptop van 2 jaar oud van mijn vrouw). Verder dus een nieuwe ucb-c - ethernet adapter aangeschaft om de testen mogelijk te maken en de testen zijn gedaan met een Suface 7 en met mijn splinternieuwe McBook Pro van 2 weken oud.

Wij gebruiken dus normaliter geen kabels, alleen wifi en daarmee was de drop ook waar te nemen. Dus vorige week met zowel kabel als wifi, beide een drop. Inmiddels dus de kabel tussen de mediaconverter en het access point vervangen en dat biedt in ieder geval al meer stabiliteit lijkt het. De drop was er gister nauwelijks meer, maar de snelheden zijn nog niet wat er wordt beloofd. 

Opvallen vind ik dat up sneller is dan down, is dat met een reden? Heb het liever andersom :-)