Beantwoord

Clients krijgen andere IP's op modem


Reputatie 1

Goedemorgen,

De medewerker van de helpdesk kan/mag mij niet helpen en verwees mij door naar deze community. 

Ik heb een glasvezel abbonement van T-mobile met een Zyxel modem.
Mijn modem (192.168.1.1) staat ingesteld als DHCP server met de volgende gegevens:
Range: 192.168.1.2 - 168.168.1.250
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Sinds een paar maanden krijgen mijn clients ineens een IP-adres van de range 192.168.2.X, met gateway 192.168.2.254. Mijn download is dan maar 15mbit/s. Als ik naar de gateway verbind krijg ik het inlogscherm van een ZTE H369A modem. Dit is een DSL modem van Tele 2. Mijn externe IP is dan ook een Tele 2 adres. Het herstarten (30 sec van de stroom afhalen) van mijn Zyxel modem verhelpt dit dan voor de meeste clients. Ik moet dit nu elke dag of soms zelfs 2 keer per dag doen. Ik heb dit zoverl met WiFi als bedraad. Ook wanneer ik mijn laptop rechtstreeks met een kabel op het modem aansluit.
De modem van T-mobile is het enige apparaat in mijn netwerk welke als DHCP server functioneert. Ik heb alle apparaten in mijn netwerk hierop nagelopen. Ook heb ik al mijn WiFi punten uitgeschakelt en alleen het WiFi van de Zyxel Modem gebruikt. Dan gebeurd hetzelfde.

Wanneer ik een client een vast IP-adres geef met als gateway 192.168.1.1, gebeurd dit niet. Dan blijft het gewoon werken. Maar nu ga ik natuurlijk niet al mijn apparaten van een vast IP adres voorzien.

Dit doet mij wel zwaar vermoeden dat het probleem in of voor mijn modem zit. Alsof de modem als DHCP gateway functioneert naar een DSL lijn. Of dat er iets in de wijkcentrale niet goed is aangesloten.

In het logboek van mijn modem zie ik het volgende. Deze meldingen zijn van de DHCP:

1 May 26 09:42:33 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
2 May 26 09:42:33 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.109.78.248 obtained, lease time 1800
3 May 26 09:42:18 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
4 May 26 09:42:18 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 31.21.227.30 obtained, lease time 1800
5 May 26 09:35:28 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 192.168.2.27 9c:b6:d0:ca:36:51 wrong network
6 May 26 09:31:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 192.168.2.28 e4:7c:f9:09:c6:28 wrong server-ID
7 May 26 09:27:48 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection ready
8 May 26 09:27:39 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.250, lease time 90d
9 May 26 09:27:38 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 26 May 2022, 11:39

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @lentini84 

Heb je dan wel een eigen modem/router achter de Zyxel aangesloten waarop de DHCP server is uitgeschakeld?

Zou je deze dan eens willen verwijderen zodat je alleen bedraad internet en WiFi van de Zyxel heeft?

Reputatie 1

Hallo @lentini84 

Heb je dan wel een eigen modem/router achter de Zyxel aangesloten waarop de DHCP server is uitgeschakeld?

Zou je deze dan eens willen verwijderen zodat je alleen bedraad internet en WiFi van de Zyxel heeft?

Nee, dat heb ik niet.
En zoals ik aangeef in mijn uitleg heb ik ook het modem als enige Wifi punt gebruikt en heb ik dan hetzelfe. Hetzelfde geldt wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op LAN port 1 van het modem aansluit. Verder zijn er dan geen apparaten aangesloten.

Reputatie 7

@lentini84 Gelukkig is er niets mis met je modem of de wijkcentrale.

Ik vermoed dat je gebruik maakt van Powerline adapters welke per ongeluk is verbonden met het netwerk van de buren. of iets dergelijks. de 2 netwerken zijn met elkaar verbonden op een of andere manier. (kan niet zo goed over wifi zijn) het probleem speelt ook bij de buren, die hebben dan ineens snel internet.

 

Als het gebeurd en je ziet de inlog pagina van de zte trek je 1 voor 1 de kabel uit de zyxel en refresh je de pagina. net zo lang tot de pagina van de ZTE niet meer te benaderen is. het is gewoon een kwestie van uitsluiten.

Reputatie 1

@lentini84 Gelukkig is er niets mis met je modem of de wijkcentrale.

Ik vermoed dat je gebruik maakt van Powerline adapters welke per ongeluk is verbonden met het netwerk van de buren. of iets dergelijks. de 2 netwerken zijn met elkaar verbonden op een of andere manier. (kan niet zo goed over wifi zijn) het probleem speelt ook bij de buren, die hebben dan ineens snel internet.

 

Als het gebeurd en je ziet de inlog pagina van de zte trek je 1 voor 1 de kabel uit de zyxel en refresh je de pagina. net zo lang tot de pagina van de ZTE niet meer te benaderen is. het is gewoon een kwestie van uitsluiten.

Dank je we lvoor jouw antwoord, Ik heb een Powerline adapter naar de schuur,waar een AP hangt. Ik heb de Powerline net uitgezet. Een client die net een 192.168.2.x IP adres kreeg, krijgt nu wel de juiste. Ik hou het even in de gaten

Reputatie 7
Badge +5

@lentini84 Het lijkt er op of je lijn gekaapt/gedubbeld is, ik weet niet of dat mogelijk is maar een inlogscherm van een ZTE modem roep vragen op.
Er is nergens een “illegale” aftakking gemaakt vanaf je Zyxel modem? Draadloos of bedraad?

Het lijkt me om te beginnen verstandig om de Zyxel een fabriekreset te geven.
Daarna als eerste het inlogwachtwoord en daarna de SSID en wifi code te wijzigen.
Behoorlijk wat werk als je veel wifi apparaten hebt. Sorry maar je moet iets.

Een mogelijke optie is om het mac adres van regel 5 uit jouw tabel te blokkeren in de Zyxel
Beveiliging → MAC filter

  1. dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 192.168.2.27 - 9c:b6:d0🇨🇦36:51 wrong network

Misschien heeft er wel iemand kans gezien om via jouw wifi een ZTE modem router te verbinden.

Een scan naar je externe IP adres (31.21.2x7.xx) geeft ftth.glasoperator.nl aan (tmobile) maar Tele2 is dat ook inmiddels.

Hmm. @Hidden.nld heeft idd een oplossing gegeven waar ik niet aan gedacht had.
Heeft die powerline adapter bovenstaand MAC adres?
 

 

Reputatie 7

@lentini84 het probleem zit echt binnenhuis achter het modem, dat kan niet anders. je netwerk zit op de een of andere manier verbonden met een ander netwerk in de buurt. 

Daarom krijg je af en toe een ip adres van een ander modem.

Reputatie 1

@lentini84 Het lijkt er op of je lijn gekaapt/gedubbeld is, ik weet niet of dat mogelijk is maar een inlogscherm van een ZTE modem roep vragen op.
Er is nergens een “illegale” aftakking gemaakt vanaf je Zyxel modem? Draadloos of bedraad?

Het lijkt me om te beginnen verstandig om de Zyxel een fabriekreset te geven.
Daarna als eerste het inlogwachtwoord en daarna de SSID en wifi code te wijzigen.
Behoorlijk wat werk als je veel wifi apparaten hebt. Sorry maar je moet iets.

Een mogelijke optie is om het mac adres van regel 5 uit jouw tabel te blokkeren in de Zyxel
Beveiliging → MAC filter

  1. dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 192.168.2.27 - 9c:b6:d0:ca:36:51 wrong network

Misschien heeft er wel iemand kans gezien om via jouw wifi een ZTE modem router te verbinden.

Een scan naar je externe IP adres (31.21.2x7.xx) geeft ftth.glasoperator.nl aan (tmobile) maar Tele2 is dat ook inmiddels.

 

 

Het externe IP van de ZTE is 86.85.185.140.
Resetten van Zyxel en WiFi is niet zoveel werk hoor. Is de moeite waard. BEdankt voor je suggesties.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @lentini84, na een uitvoerige lijnanalyse gedaan te hebben, ben ik ervan overtuigd dat de situatie met de IP-adressen elders zijn oorsprong vindt. Je hebt vijf apparaten bekabeld aangesloten op LAN-poort 1. De JBL geeft een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alle apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een MAC-release op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De MAC-release kun je normaliter aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je, echter omdat je niet op het WBA-netwerk zit, gaat dat niet. Geen zorgen! In 99 van de 100 gevallen wordt het ook opgelost wanneer je een fabrieksreset op het modem uitvoert. Dit kun je doen via de volgende handleiding: Factory reset modem (fabrieksreset) | T-Mobile Community

Houd er wel rekening mee dat alles teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen, alsjeblieft. Geef eventjes een seintje zodra je de reset hebt gedaan, dan check ik of de lease error verdwenen is en anders voer ik nog een handmatige reprovisie uit op het modem zodat je een nieuw signaal aanmaakt.

 

UPDATE: het lijkt me toch 100 procent je eigen netwerk te zijn. Ik heb de OP een beetje verkeerd begrepen aanvankelijk, sorry!

Reputatie 7

Er zijn 2 routers in 1 netwerk, hierdoor heb je last van deze verstoring. deze koppeling moet worden verbroken. je zou dit kunnen zien doormiddel van een TCPDUMP dan zie je ook de 192.168.2.x apparaten langs komen. het blokkeren van het mac adres zal niet direct de oplossing zijn omdat dit op de zelfde bridge zit. en je dus alsnog een ip adres kan krijgen van de andere router.

Reputatie 1

Hoi @lentini84, na een uitvoerige lijnanalyse gedaan te hebben, ben ik ervan overtuigd dat de situatie met de IP-adressen elders zijn oorsprong vindt. Je hebt vijf apparaten bekabeld aangesloten op LAN-poort 1. De JBL geeft een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alle apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een MAC-release op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De MAC-release kun je normaliter aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je, echter omdat je niet op het WBA-netwerk zit, gaat dat niet. Geen zorgen! In 99 van de 100 gevallen wordt het ook opgelost wanneer je een fabrieksreset op het modem uitvoert. Dit kun je doen via de volgende handleiding: Factory reset modem (fabrieksreset) | T-Mobile Community

Houd er wel rekening mee dat alles teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen, alsjeblieft. Geef eventjes een seintje zodra je de reset hebt gedaan, dan check ik of de lease error verdwenen is en anders voer ik nog een handmatige reprovisie uit op het modem zodat je een nieuw signaal aanmaakt.

 

UPDATE: het lijkt me toch 100 procent je eigen netwerk te zijn. Ik heb de OP een beetje verkeerd begrepen aanvankelijk, sorry!

Ja, ik denk inderdaad de PowerLine adapter die het probleem veroorzaakte.
Ik heb voor de zekerheid wel zojuist alles losgekoppeld en mijn modem een reset gegeven.

Reputatie 7

Hoi @lentini84, na een uitvoerige lijnanalyse gedaan te hebben, ben ik ervan overtuigd dat de situatie met de IP-adressen elders zijn oorsprong vindt. Je hebt vijf apparaten bekabeld aangesloten op LAN-poort 1. De JBL geeft een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alle apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een MAC-release op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De MAC-release kun je normaliter aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je, echter omdat je niet op het WBA-netwerk zit, gaat dat niet. Geen zorgen! In 99 van de 100 gevallen wordt het ook opgelost wanneer je een fabrieksreset op het modem uitvoert. Dit kun je doen via de volgende handleiding: Factory reset modem (fabrieksreset) | T-Mobile Community

Houd er wel rekening mee dat alles teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen, alsjeblieft. Geef eventjes een seintje zodra je de reset hebt gedaan, dan check ik of de lease error verdwenen is en anders voer ik nog een handmatige reprovisie uit op het modem zodat je een nieuw signaal aanmaakt.

 

UPDATE: het lijkt me toch 100 procent je eigen netwerk te zijn. Ik heb de OP een beetje verkeerd begrepen aanvankelijk, sorry!

Ja, ik denk inderdaad de PowerLine adapter die het probleem veroorzaakte.
Ik heb voor de zekerheid wel zojuist alles losgekoppeld en mijn modem een reset gegeven.

Reset je powerline adapter en koppel hem opnieuw. je probleem is opgelost.

Reputatie 1

Hoi @lentini84, na een uitvoerige lijnanalyse gedaan te hebben, ben ik ervan overtuigd dat de situatie met de IP-adressen elders zijn oorsprong vindt. Je hebt vijf apparaten bekabeld aangesloten op LAN-poort 1. De JBL geeft een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alle apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een MAC-release op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De MAC-release kun je normaliter aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je, echter omdat je niet op het WBA-netwerk zit, gaat dat niet. Geen zorgen! In 99 van de 100 gevallen wordt het ook opgelost wanneer je een fabrieksreset op het modem uitvoert. Dit kun je doen via de volgende handleiding: Factory reset modem (fabrieksreset) | T-Mobile Community

Houd er wel rekening mee dat alles teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen, alsjeblieft. Geef eventjes een seintje zodra je de reset hebt gedaan, dan check ik of de lease error verdwenen is en anders voer ik nog een handmatige reprovisie uit op het modem zodat je een nieuw signaal aanmaakt.

 

UPDATE: het lijkt me toch 100 procent je eigen netwerk te zijn. Ik heb de OP een beetje verkeerd begrepen aanvankelijk, sorry!

Ja, ik denk inderdaad de PowerLine adapter die het probleem veroorzaakte.
Ik heb voor de zekerheid wel zojuist alles losgekoppeld en mijn modem een reset gegeven.

Reset je powerline adapter en koppel hem opnieuw. je probleem is opgelost.

Done. Thanx voor jullie hulp.
Mijn aanname dat hulp via een community minder goed zou zijn dan telefonisch, was een onjuiste aanname. Meer slimme techneuten die tegelijke tijd kunnen helpen bij een probleem.

Reputatie 1

Hoi @lentini84, na een uitvoerige lijnanalyse gedaan te hebben, ben ik ervan overtuigd dat de situatie met de IP-adressen elders zijn oorsprong vindt. Je hebt vijf apparaten bekabeld aangesloten op LAN-poort 1. De JBL geeft een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alle apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een MAC-release op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De MAC-release kun je normaliter aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je, echter omdat je niet op het WBA-netwerk zit, gaat dat niet. Geen zorgen! In 99 van de 100 gevallen wordt het ook opgelost wanneer je een fabrieksreset op het modem uitvoert. Dit kun je doen via de volgende handleiding: Factory reset modem (fabrieksreset) | T-Mobile Community

Houd er wel rekening mee dat alles teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen, alsjeblieft. Geef eventjes een seintje zodra je de reset hebt gedaan, dan check ik of de lease error verdwenen is en anders voer ik nog een handmatige reprovisie uit op het modem zodat je een nieuw signaal aanmaakt.

 

UPDATE: het lijkt me toch 100 procent je eigen netwerk te zijn. Ik heb de OP een beetje verkeerd begrepen aanvankelijk, sorry!

Ja, ik denk inderdaad de PowerLine adapter die het probleem veroorzaakte.
Ik heb voor de zekerheid wel zojuist alles losgekoppeld en mijn modem een reset gegeven.

Reset je powerline adapter en koppel hem opnieuw. je probleem is opgelost.

Ik zag in de TP-Link App (na de reset) dat er inderdaad een 3de PowerLine adapter verbonden was met de 2 van mij. Ik heb deze verwijderd en beveiliging ingesteld op de TP-Links.

Reputatie 7
Badge +16

@lentini84 Heel mooi dat het gelukt is door de Powerline adapter te verwijderen, nu kun je met een gerust hart verder online navigeren! Mocht je ooit nog hulp kunnen gebruiken bij wat dan ook, laat het aan ons weten. We staan altijd voor je klaar op de Community!