Consequente ping spikes

  • 31 January 2022
  • 24 reacties
  • 733 Bekeken

Al sinds een aantal maanden heb ik last van ping spikes. Het verschilt hoe erg het is: soms boven de 2000ms, soms ‘maar’ 800 ms. 

Na wat onderzoek heb ik ontdekt dat het altijd, zonder uitzondering, elke minuut gebeurt. In eerste instantie dacht ik aan een apparaat op het eigen netwerk dat elke minuut los ging, maar ik heb dit (volgens mij) uitgesloten.

Wat heb ik al gedaan:

  • modem resets op alle mogelijke manieren (software, hardware, stroom eraf)
  • wifi uit, alles bekabeld
  • alleen op wifi testen
  • alle apparaten van het netwerk halen en met 1 apparaat, bedraad, testen
  • slimme meter niet ingeprikt in zelfde stekkerdoos als modem
  • babyfoon uitzetten (ja je verzint wat...)
  • T-Mobile gebeld. Mocht een speedtest opsturen. 
  • In mail aan T-Mobile gevraagd of ze een nieuw modem wilden opsturen. Wilden ze.
  • Nieuw modem geprobeerd: probleem blijft bestaan
  • gateway pingen, elke minuut dikke spike, de rest is oke
  • opgegeven
  • weer zeer geïrriteerd geraakt tijdens videogesprek
  • dit topic gemaakt

 

Nu heb ik met PingPlotter wat data kunnen verzamelen. De afbeeldingen plaats ik hieronder.

(Alles hieronder is gemeten over de kabel direct naar het modem. )

consequente ping spikes

Daarnaast heb ik een tracert die wat problemen lijkt te ontdekken hebben met 10.10.80.149. Een Google search op dat IP adres bracht me op een oud topic: 

Er waren eerder blijkbaar al problemen met deze server/router. Een oplossing wordt daar niet geboden. Ik heb de TS een PB gestuurd. Wie weet komt daar wat uit.

Zie hier de tracert info. In dit screenshot zie je dat er twee ping spikes met een interval van een minuut lopen. 

 

Tracert

Het zou me enorm helpen als iemand hier wat zinnigs over kan zeggen. Ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet, maar voor mijn gevoel ligt het toch bij een T-Mobile server/router die niet helemaal doet waarvoor hij gemaakt is.

Dank!

 

Toevoeging: screenshot van nu, 31 januari. 


Edit 2:

ik lijk niet alleen. In 

op pagina 10 verschijnen screenshots die zeer vergelijkbaar zijn met de mijne.

@RuudDB Weet jij toevallig meer?


This topic has been closed for comments

24 reacties

Reputatie 7

Hi @mennob ,

Thanks voor je duidelijke bericht en mooi aangeleverde gegevens. Hier kunnen we mooi mee uit te voeten. Ik denk graag met je mee zodat we een oplossing kunnen bieden bij de problemen en zoals ik ‘m direct zie, de jitter. Ik heb daarop direct een meting gedaan van de de verbinding en de dempingen, die normaal gesproken de grootste boosdoeners zijn, en deze zien er allemaal netjes uit. Om een toevoeging te doen aan de data die we al hebben en waarmee we doen technische dienst aan de gang kunnen laten zetten, wil ik je vragen om enkel nog een ping uit te voeren naar een enkele website. Hoe je dit het best kan doen, staat mooi omschreven op deze website: How to Use the Ping Command to Test Your Network.

Ik hoop met deze toevoeging een mooi pakket te hebben waarmee we kunnen aankloppen bij onze technische dienst, waarmee we makkelijker de oorzaak kunnen vinden en daarmee de oplossing. Ik hoor het dan ook graag van je!

Dag @Boris 

Bedankt voor je reactie. 
 

Allereerst dit plaatje. Ik krijg ook flinke spikes als ik mn router ping. Altijd exact 60 tellen uit elkaar.

 

Gateway ping
​​​​​​

 Maar ook als Google gepingt wordt zijn de spikes te zien.

Ping google met intervallen
Samenvatting

Geen packetloss, wel fijne ervaring loss.

 

Ben benieuwd!

 

Toevoeging: Wanneer ik verbonden ben met een VPN heb ik geen ping spikes. Dan heb ik wel een hele hoge ping door de VPN, maar geen spikes naar 2000ms.

 

 

Reputatie 7

Hi @mennob ,

Thanks voor de gegevens! Als ik het zo bekijk, lijkt te jittering te komen door een verkeerde route tijdens het afleggen van de verbinding. Ik laat dit graag uitzoeken door mijn technische collega's en daarbij oorzaak en oplossing te vinden. Ik houd je via deze weg graag op de hoogte van dit onderzoek en hoe het hiermee staat. We gaan ermee aan de slag. Nogmaals bedankt voor het snelle schakelen en mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het vooral weten. Ik zit voor je klaar! 

Bedankt voor je reactie en dat je het gaat doorzetten. Ik hoop op een oplossing, maar je reactie roept ook vragen op.

Allereerst: op welke termijn kan ik reactie verwachten? 

Waarom werkt de route voor 59 van de 60 seconden prima, en dan voor 1 seconde slecht? 

De reden dat ik ook een screenshot van een ping naar de router heb bijgevoegd is dat daar de route nogal eenvoudig is. Daar komen geen brakke nodes aan te pas: de verbinding verlaat mijn huis niet. En ook dan gebeurt het (ook in veilige modus, geen ander netwerkverkeer te zien!). Hoe is dat mogelijk?


Je markeert je reactie als ‘antwoord’, maar het probleem is daarmee natuurlijk niet opgelost.

Reputatie 7

Hi @mennob ,

Terechte vragen, ik geef graag antwoord.Met betrekking tot de reactietijd, durf ik niet per direct een stempel te drukken. Momenteel is technische dienst gemiddeld rond de twee dagen bezig met een onderzoek. Ik vermoed dan ook dat ik eind deze week meer informatie voor je heb en je een update mag geven. Daarbij zijn je twee technische vragen ook inbegrepen en zal het onderzoek moeten uitwijzen hoe dit komt. Ik kan hier nu geen antwoord op geven, mijn excuses. 

De opmerking betreft het ‘Beste Antwoord’ is terecht. We proberen altijd het goede antwoord te selecteren en daarbij leek voor nu de opmerking dat wij dit zo hebben opgepakt de leidraad. Dat dit niet geheel de juiste insteek is, kan ik begrijpen. Ik heb daarop het topic als conversatie aangeduid en wanneer er een duidelijk antwoord kan worden geformuleerd met hulp van bovengenoemde update, dan kan dit op die manier worden beantwoord. Thanks voor je terechte feedback!

 

Dank, professionele reactie! Complimenten!

Ik wacht het af!

@Boris 

Nog even een toevoeging.

Het is erg beroerd deze morgen. Vooral de 10.10.80.149 (op internet/dit forum al zeer berucht) heeft het zwaar. Ook op nodes daarvoor heb ik nu packetloss. 

Als ik een endpoint vind dat niet langs de 10.10.80.149 hoeft, gaan dingen aanmerkelijk beter…

 

Nog wel ping spikes, maar die komen denk ik uit mn modem. 

 

Reputatie 7

Hi @mennob,

Ik had je graag al van een update voorzien, maar zie dat het probleem nog volop in onderzoek is. We zijn hard bezig en ik heb daarop nogmaals om een update gevraagd. Ik hoop je zo snel mogelijk van een betere update te voorzien! 

Geen probleem, ik dacht ik geef nog even wat bevindingen door. Ik leef hier al maanden mee dus een paar dagen extra is het probleem niet...

Ik zit nu weer te videobellen, het is nog steeds erg irritant dat elke minuut de verbinding hapert. Al een update?

Reputatie 7

Hi @mennob,

Thanks voor je bericht! Ik heb direct het onderzoek bekeken en overleg gepleegd met mijn collega's van de technische dienst om te checken wat de best mogelijke oplossing is. Daarop hebben we aangestuurd op een portmove in de wijkcentrale, om daarbij de route die de verbinding aflegt te verbeteren. Dat verzoek is neergelegd bij de netwerkbeheerder, KPN NetwerkNL. Zij hebben direct dit verzoek geaccepteerd en gaan dit zo snel mogelijk voor je uitvoeren. Ik houd je graag via deze weg ook op de hoogte. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het vooral weten. Ik zit voor je klaar! 

Bedankt, klinkt goed. Weet je ook wanneer ze die portmove doen? 

Ik werd vlak na je bericht gebeld door KPN. Ze gaan een monteur sturen die naar mijn aansluiting komt kijken. 

Ik zei dat ze in de wijkcentrale moesten zijn, maar dat klonk niet bekend. Omdat T-Mobile het niet zelf kan oplossen gaat KPN dat doen en zij gaan blijkbaar eerst onderzoek doen. Kun je vast ook niets aan doen maar irritant is het wel :)

We gaan het meemaken. 

 

Reputatie 7

Hi @mennob,

Fijn dat er direct is aangestuurd op een monteur. Vanuit ons is het signaal aangegeven dat er graag een portmove kan worden uitgevoerd, samen met een onderzoek van de glasvezelverbinding en daarbij de kabels en vezels, samen met de wijkcentrale. Ik vermoed dat de netwerkbeheerder dit ook direct wilt uitsluiten met een vollediger onderzoek. Ik neem je feedback direct mee, maar de aansturing en daarbij het onderzoek is gebaseerd op wat wij hebben laten weten. Dat moet dus goed komen! 

Ah top, mooi! 

Een enthousiaste medewerker van KPN netwerk belde me en heeft de portswitch gedaan. Het leek eventjes beter te gaan! Ik had over wifi 2 minuten geen ping spikes. Ik heb dat teruggekoppeld aan de monteur en hij heeft de zaak gesloten. Er komt dus vandaag (8-2) ook geen monteur meer aan huis.

Echter, toen ik ‘s avonds wat uitgebreider ging testen bleek dat er eigenlijk niets veranderd is.

De monteur die me belde legde me uit dat dit misschien ging helpen, maar dat het ook heel goed niet kon helpen. Iets met een server van T-Mobile in de wijkcentrale. Hij zei dat ik vooral weer moest aankloppen bij jullie als het niet hielp, dus bij deze...


Ik ben van plan te testen met een ander modem/router om te kijken of dat toevallig problemen oplost, maar ik denk het niet.
 

Reputatie 7

Hi @mennob ,

Thanks voor je bericht. Ik had écht gehoopt dat dit de oplossing was, maar je geeft een duidelijk signaal. Omdat wij geen problemen ontdekken vanuit onze metingen, wil ik je toch vragen om soortgelijke data aan te leveren als hierboven. Dan kunnen we deze naast elkaar neerleggen en zien of er een verbetering heeft plaatsgevonden, wat er is veranderd en wat we kunnen doen om dit op te lossen. 

Oke, geen probleem. Het is niet fraai, hooguit slechter. Maar het varieert een beetje door de dag heen van slecht naar slechter, volgens mij.

Heb nu ~45% packet loss op de 10.10.80.149 (misschien even een schop geven dat ding) en ook wat op omliggende nodes, maar dat zal verband houden. 

 

 

Ping google

 

en nog een cmd screenhot, voor de liefhebber

 

altijd 60 tellen

 

Succes!

En nog even naar de vrienden van ZDF.

 

ZDF geen 10.10.80.149

Dan hoef ik dus niet langs de 10.10.80.149 en gaat de route best mooi. Packetloss verplaatst zich van halverwege de route naar het modem.

Houden het modem en de t-mobile router 10.10.80.149 elke minuut even een onderonsje, waardoor de rest van het internet even moet wachten? 

Het is een mooi mysterie, maar knap irritant.

Reputatie 6
Badge +3

 

Packetloss verplaatst zich van halverwege de route naar het modem.

 

 

De packet loss van het modem is logisch als je een Zyxel hebt. Als je veel pingt vanaf 1 host kickt de DOS protectie in. Die werkt namelijk voor in en uitgaand verkeer. 

Je kan het tijdelijk tijdens het testen uitzetten onder Firewall → Dos 

Het verklaart echter niet wegval bij de videocalls die je benoemde ;) 

Ah bedankt! Ik snapte het al niet. Inderdaad Zyxel. 

Maar goed, dan heb ik inderdaad nog steeds ping spikes elke minuut. 

Reputatie 6
Badge +3

Ah bedankt! Ik snapte het al niet. Inderdaad Zyxel. 

Maar goed, dan heb ik inderdaad nog steeds ping spikes elke minuut. 

 

Test het voor de grap eens met de Dos uit. Verwacht niet dat het een verschil is maar je weet het nooit ;) 

Bedankt!

Ik ben zeer verbaasd:

De ping spikes zijn weg! Maar om nou te zeggen dat het lekker gaat…

ZDF:

 

@Boris

Ik heb een mail dat het opgelost is. Eerder gebeurde dat ook en toen ging je netjes om met mijn feedback op de gang van zaken. Hoop nu ook weer :)

Als jouw idee van een oplossing is dat ik een deel van de bescherming (die jullie standaard aanzetten) uitschakel, dan zijn we inderdaad uitgepraat.

Ik heb (bewust) 7x (nu 8x) het adres 10.10.80.149 genoemd. Hier heb je (ik denk ook bewust) nog nooit op gereageerd. Ik, en ik niet alleen, ervaar dus problemen met die router. Om het anders te zeggen: ongeveer de helft van de data komt niet aan op de bestemming. 

In mijn vorige reactie zie je in het bovenste screenshot dat je nou niet kunt zeggen dat mijn problemen zijn opgelost.

Wel is het weer werkbaar, en daar ben ik @TechRacing93 zeer erkentelijk voor! Maar ik zie het meer als een hack dan een nette oplossing.

Hoop nog even op een nette afhandeling.