Beantwoord

daemon.debug udhcpc: Sending discover...ellende

  • 17 November 2022
  • 9 reacties
  • 237 Bekeken

Reputatie 1

Hallo, iedere avond tussen ongeveer 18.00 en 20.00 uur valt de glasvezelverbinding internet helemaal weg. Het logboek van de T54 stroomt vol met deze meldingen: Nov 17 07:16:57 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:16:59 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:01 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:10 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:12 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:14 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:22 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:24 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:26 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:35 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:37 daemon.debug udhcpc: Sending discover…

 

ping gaat echt enorm omhoog naar meer dan 500ms en de snelheid up en down is dan daarna ook vaak om te huilen…

 

Eigen router AmplifyHD aangesloten geeft

zelfde resultaat. Fritzboz 7590 aangesloten: zelfde resulaat. Tussen 18 en 20 uur gewoon slecht internet en vaak helemaal geen. Hiervoor KPN glas en nu nog steeds zelfde mediaconvertor had ik nooit problemen. Leasetime dhcp is wel erg kort. Ik neem geen tv abonnement af dus misschien raakt het zooitje daardoor in de war?

icon

Beste antwoord door Waqqas 17 November 2022, 10:31

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @vjslof 

De DHCP meldingen in de log van de Zyxel kunnen in ieder geval geen kwaad. Dit komt inderdaad door het feit dat je geen tv van T-Mobile hebt, de router ontvangt daar geen IP op. In de web interface van de Zyxel-T54 kun je er ook voor kiezen om deze meldingen uit te schakelen.

Werkt het internet in de ochtend en middag verder probleemloos?

Reputatie 1

Bedankt voor de reactie. Het internet werkt in de ochtend en middag en laat in de avond en nacht wel snel en probleemloos. Het is echt alleen zo tussen een uur of 18.00 en 20.00 - 21.00 uur. Dan komt iedereen thuis en zetten allemaal de tv of het computer aan. Ik heb inmiddels begrepen dat T-Mobile in onze wijk de lijn huurt van KPN en er te weinig capaciteit is ingekocht. Het probleem speelt ook bij andere buurgenoten en buren welke ik spreek. Iedereen in de wijk met T-Mobile op glas heeft er last van. Bekenden met KPN-glas hebben nergens last van… Er komt volgende week een monteur van Guidion in de avonduren langs zo tussen 18.00 - 20.00 uur om de boel aan te sluiten en die zal hoogstwaarschijnlijk tot dezelfde conclusie gaan komen. 

Reputatie 7
Badge +16

@vjslof Het is goede timing dat de Guidion monteur volgende week 's avonds langskomt voor de aansluiting, zo kan precies ondervonden worden waar jij last van hebt - dat geldt dan ook voor de buren natuurlijk. Houd ons op de hoogte en mochten we tussendoor iets kunnen doen, dan houd ik me aanbevolen!

Reputatie 1

helaas de monteur kwam te vroeg. Rond 18.00 uur heeft hij even gekeken en dacht dat ik problemen ervaarde met de wifi verbinding en dekkingsproblemen zou hebben en de modem boven neer zetten het wel op zou lossen. Ik heb helaas voor hem alles bedraad aangesloten dus kon hij dat alvast uitsluiten. Zijn Speedtest gaf rond 18.00 uur volle snelheid maar ik zag op z’n app al een flinke schommeling in pingtijden. Monteur is na 10 minuten vertrokken nadat hij zag dat alles goed was aangesloten. Rond 18.30 tot 19.30 uur viel de snelheid weer enorm terug en konden we geen streamingdiensten meer gebruiken. Ik heb nu een week jullie eigen modem er maar tussen gezet in de hoop dat het beter zou gaan maar helaas. Ik geef het nog 1 kans en daarna trek ik het zooitje van de muur en zet de verhuizing weer om naar KPN. Daar heb ik met dezelfde apparatuur met glasvezel nooit deze problemen ervaren. 

Reputatie 7
Badge +3

@vjslof

Wil het eigenlijk niet benoemen, maar maak je gebruik van een GPON connectie (moderne optical ADSL)?

Als ik jouw relaas lees, heb ik zo het vermoeden dat er een ‘onder-capaciteit’ is voor de GPON splitter rond het moment dat iedereen op het WWW springt … voelt wel lekker vertrouwd dat oude koper gevoel uit het jaar kruik .. maar niet heus 😩

GPON: What Is It & How Does It Work? Here’s All You Need To Know

Reputatie 7

Hi @vjslof, heel erg bedankt voor de terugkoppeling! Wat balen om te lezen dat de snelheid zo snel na het bezoek van de monteur weer begon te zakken. Je hoort op elk moment van een goede snelheid te genieten met ons modem. Als je op de momenten dat de snelheid weer laag uitvalt twee screenshots van twee speedtests kunt delen, dan kan ik daarmee opnieuw aankloppen bij onze technische dienst. Excuses voor het ongemak. Ik wil dit echt voor je fixen!

Reputatie 1

Lisa bedankt maar laat maar zitten. Bovenstaande uitleg van @Pieter_B kwam al bekend voor. Ik heb mijn abonnement gelukkig in proeftijd nog op kunnen zeggen. Met mij zullen er nog meer in de straat/wijk gaan volgen ben ik bang. En de mensen die nog overblijven kunnen dan hopelijk wel van de beloofde snelheid genieten. 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @vjslof, wat jammer om te lezen! Wel bedankt voor de update. Ik wens je toch een mooie dag toe vandaag!

Reputatie 6
Badge

@vjslof

Wil het eigenlijk niet benoemen, maar maak je gebruik van een GPON connectie (moderne optical ADSL)?

Als ik jouw relaas lees, heb ik zo het vermoeden dat er een ‘onder-capaciteit’ is voor de GPON splitter rond het moment dat iedereen op het WWW springt … voelt wel lekker vertrouwd dat oude koper gevoel uit het jaar kruik .. maar niet heus 😩

GPON: What Is It & How Does It Work? Here’s All You Need To Know

De kans op capaciteitsproblemen is bij GPON wat groter dan bij AON als er meerdere echt heavy gebruikers zijn. Maar het probleem kan net zo goed veroorzaakt worden door onvoldoende capaciteit van de uplink naar glasoperator. De link van de klant naar de OLT is 2.5Gb down en 1.25Gb up voor alle gebruikers op een enkele splitter/ OLT. Ik weet niet hoe dik de pijp van de OLT naar glasoperator is maar ook daar een flinke oversubscription spelen. Ik had ook liever AON gehad, maar GPON is echt niet zo slecht. XGSPON zou fijner zijn omdat je daar 10Gb up en down hebt, en dus de kans op congestie 10 keer zo klein is

Reageer