Beantwoord

Deco X60 bedraad lagere snelheid dan wifi, geldt niet voor Zyxel Modem


Reputatie 2

Goedemorgen mensen op dit forum,

ik heb sinds 2 maanden T-Mobile thuis glasvezel. Ik heb deze eerst via de Zyxel modem aangesloten, dat werkte prima. Ik wilde alleen verder in huis ook dekking, dus heb uit vorige woning mijn TP Link DECO X60 aangesloten, direct op het aansluitpunt.

Vlan op 300 gezet zoals in de diverse fora vermeld. Alles werkt.

Maaaarrrrrr…. ik heb 1 raar verschijnsel. Mijn bedrade aansluiting van de Main Deco, naar mijn Samsung Frame tv is enorm traag. Ik haal niet meer dan 100Mbps bedraad op de tv. Hierdoor haperen diensten als videoland. Dit heb ik niet als ik de Zyxel modem weer terug plaats.

Iemand enig idee hoe dit kan? De kabel heb ik getest en alle aders zijn goed.

Bedankt voor het meedenken.

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 July 2022, 14:23

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Carlonijp welkom bij de community.

Je hebt de kabel al gechecked, mooi. Hoe heb je de waarde van 100 Mbit door die kabel vastgesteld, met een laptop eraan gekoppeld? 100 Mbit is namelijk een hoge waarde en voor “oudere” ethernet kabels zoals CAT5 ook wat je kunt verwachten. Of is de download veel hoger als je de kabel weer in de Zyxell stopt? 

Maar goed, laten we zeggen het is 100 Mbit. Dat is heel veel voor TV kijken… Een app gebruikt normaal 8-10 Mbit. De meeste internet aansluitingen naar huizen halen nog niet eens of net die 100 Mbit. Dan zouden al die aansluitingen geen TV kunnen kijken?  Nee, er moet iets anders zijn, b.v. de latency. Heb je daar al eens naar gekeken via beide routers of daar iets aan te zien valt?

Reputatie 2

Hoi @Carlonijp welkom bij de community.

Je hebt de kabel al gechecked, mooi. Hoe heb je de waarde van 100 Mbit door die kabel vastgesteld, met een laptop eraan gekoppeld? 100 Mbit is namelijk een hoge waarde en voor “oudere” ethernet kabels zoals CAT5 ook wat je kunt verwachten. Of is de download veel hoger als je de kabel weer in de Zyxell stopt? 

Maar goed, laten we zeggen het is 100 Mbit. Dat is heel veel voor TV kijken… Een app gebruikt normaal 8-10 Mbit. De meeste internet aansluitingen naar huizen halen nog niet eens of net die 100 Mbit. Dan zouden al die aansluitingen geen TV kunnen kijken?  Nee, er moet iets anders zijn, b.v. de latency. Heb je daar al eens naar gekeken via beide routers of daar iets aan te zien valt?

Hoi Eric,

bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb dit gecheckt op de tv met de speedtest van OOKLA. Ik haal met de Deco -app een signaal van rond de 900 Mbps binnen, dus zou dan verwachten dat er over een Cat6 kabel minimaal 500Mbps naar de TV gaat.

Hoe check je de latency op beide devices? En wat moet je dan checken? Dan zou ik daar vanavond eens naar kunnen kijken. Ik heb nu uit “armoede” de tv maar verbonden via WIFI omdat die snelheden veel hoger liggen op 5GHZ.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Carlonijp 

De tv heeft wel geschikte hardware voor snelheden hoger dan 100 Mbps bekabeld?

Zou je anders de Deco eens kunnen restten en opnieuw instellen?

Reputatie 2

Hallo @Carlonijp 

De tv heeft wel geschikte hardware voor snelheden hoger dan 100 Mbps bekabeld?

Zou je anders de Deco eens kunnen restten en opnieuw instellen?

Hallo @Waqqas ,

Lijkt mij als ik met Wifi snelheden van rond de 250 Mbps haal, dat ik dat bekabeld toch minimaal ook moet halen? Is een Samsung The Frame uit 2020. En wat ik zeg, met de Zyxel Modem haalde ik wel goede snelheden. Lijkt aan de Deco te liggen. Maar die is helemaal standaard ingesteld op de Vlan na dan die heb ik op 300 gezet zoals hier overal vermeld.

Hallo @Waqqas ,

Lijkt mij als ik met Wifi snelheden van rond de 250 Mbps haal, dat ik dat bekabeld toch minimaal ook moet halen? Is een Samsung The Frame uit 2020. En wat ik zeg, met de Zyxel Modem haalde ik wel goede snelheden. Lijkt aan de Deco te liggen. Maar die is helemaal standaard ingesteld op de Vlan na dan die heb ik op 300 gezet zoals hier overal vermeld.

Als ik kijk op Tweakers.net (waar ook product specificaties vermeld staan), dan zie ik dat bij de Samsung Frame TV's een LAN snelheid van maximaal 100Mbit mogelijk is, zelfs bij 2022 modellen is 100Mbit LAN dus nog altijd de standaard.

Heb je al eens gekeken of dit bij de Samsung die jij hebt niet toevallig ook het geval is?

 

Kijkende naar deze resultaten (geen dus) is er geen Samsung Frame TV met een verbinding van 1Gbit, zet ik het filter op 100Mbit dan staan vrijwel alle Samsung Frame TV's iin het overzicht.

Reputatie 7
Badge +5

IPTV Enabled?

Reputatie 7
Badge +15

@Carlonijp

Nog iets : ik heb thuis ook een mediaspeler die op WiFi 5 GHz 150 Mbps haalt en bekabeld maar 100 Mbps. Dat je op WiFi hogere snelheden haalt wilt niet zeggen dat je dan bekabeld ook hogere snelheden gaat halen.

Reputatie 2

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ga eerst vanavond eens een laptop eraan hangen, dan sluit ik gelijk uit of het aan de TV ligt of aan de Deco.

Houd jullie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +5

@Carlonijp 

In de topicstartpost geef je aan dat de verbinding via de Deco niet lekker loopt en via de Zyxel geen problemen oplevert.

Daarom hier de (stomme) vraag/opmerking die standaard op scherm 1 staat bij elke helpdesk.

Heb je bij de Deco een fabrieksreset uitgevoerd?

Reputatie 2

Jazeker, al meerdere keren. Heb zelfs 1 deco unit  omgewisseld met een andere en weer hele setup opnieuw gedaan. Maar bedankt voor het meedenken. 

Reputatie 7
Badge +15

@Carlonijp

Kun je eens kijken of dit naar behoren werkt?

Mediaconverter > Zyxel router > Deco X60 in Acces Point Mode.

Reputatie 2

@Carlonijp

Kun je eens kijken of dit naar behoren werkt?

Mediaconverter > Zyxel router > Deco X60 in Acces Point Mode.

Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Mede omdat ik dan geen MESH netwerk opbouw.

Maar ik ga dit vanavond eens proberen.

Reputatie 7
Badge +15

@Carlonijp 

Als dat wel werkt dan zou je de WiFi op de Zyxel uit kunnen zetten en de overige Deco's toevoegen aan de hoofd Deco in AP mode, je hebt dan bereik door het hele huis zoals het hoort 🙂