Beantwoord

DHCP Pool +1?

  • 8 September 2022
  • 5 reacties
  • 115 Bekeken

Voor werk heb ik onlangs een FW gekregen om mee te leren werken. Nu heb ik echter al een stack aan netwerkapparatuur (Fiber →  switch met SFP uplinks → router/FW → rest) staan voor thuisgebruik, en ik wil dit liever niet ontregelen. Zou het mogelijk zijn om een 2e publiek adres te krijgen via jullie DHCP, zodat ik de nieuwe FW simpelweg aan de SFP switch kan hangen en dus parallel aan het bestaand netwerk kan draaien? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 8 September 2022, 11:57

Bekijk origineel

5 reacties

 

Het is bij T-Mobile niet mogelijk één of meerdere (extra) IP adressen te krijgen.

Als de wijze waarop je een IP adres krijgt er niet toe doet (GRE (tunnel) of BGP) zou je misschien eens kunnen kijken bij Bakker IT hier ben ik op dit moment voor mijzelf naar aan het kijken.

In principe bieden ze LIR Services, maar als je gewoon even contact opneemt dan is er vaak wel wat meer mogelijk.

 

Het is bij T-Mobile niet mogelijk één of meerdere (extra) IP adressen te krijgen.

Als de wijze waarop je een IP adres krijgt er niet toe doet (GRE (tunnel) of BGP) zou je misschien eens kunnen kijken bij Bakker IT hier ben ik op dit moment voor mijzelf naar aan het kijken.

In principe bieden ze LIR Services, maar als je gewoon even contact opneemt dan is er vaak wel wat meer mogelijk.

Het gaat me niet zo zeer om het hebben van een extern adres, in principe zou ik de FW tussen de switch en mijn andere apparatuur kunnen zetten, maar de andere FW/router heeft momenteel zowel RA als S2S VPN tunnels draaiende, vandaar dat ik dat liever niet doe. Een medewerker van de klantenservice liet doorschemeren dat een extra adres in sommige gevallen kan worden uitgedeeld, vandaar mijn vraag.

Reputatie 7
Badge +4

@Leoanders Het is niet mogelijk om een extra IP adres te kijken. Excuses als mijn collega de verkeerde informatie heeft gegeven. 

Misschien kan je nieuwe FW achter de huidige houden en met dubbel nat als doen wat nodig is voor de training :)  

Reputatie 7
Badge +6

@Leoanders Zit je op WBA (het KPN-netwerk) of ODF (T-Mobile's eigen netwerk) en wat voor aansluiting heb je (AON, GPON, XGSPON)? Ik zit zelf op ODF AON en kan maximaal 2 IP-adressen tegelijk hebben. Ik heb een managed switch met VLAN 300 op poort 1 (vanaf de mediaconverter) en op poort 2 en 3 kan ik ook VLAN 300 zetten en dan krijg ik op twee routers een IP. Ik heb begrepen dat dat eigenlijk bedoeld is voor als er een modemwissel moet plaatsvinden zodat je niet gedurende de rest van de lease-tijd zonder internet zit. Het zou goed kunnen dat het maximum op andere netwerken/technieken anders is.

@Leoanders Zit je op WBA (het KPN-netwerk) of ODF (T-Mobile's eigen netwerk) en wat voor aansluiting heb je (AON, GPON, XGSPON)? Ik zit zelf op ODF AON en kan maximaal 2 IP-adressen tegelijk hebben. Ik heb een managed switch met VLAN 300 op poort 1 (vanaf de mediaconverter) en op poort 2 en 3 kan ik ook VLAN 300 zetten en dan krijg ik op twee routers een IP. Ik heb begrepen dat dat eigenlijk bedoeld is voor als er een modemwissel moet plaatsvinden zodat je niet gedurende de rest van de lease-tijd zonder internet zit. Het zou goed kunnen dat het maximum op andere netwerken/technieken anders is.

Volgens mij zit ik niet op een ODF, ik ben vorig jaar van 200Mbit naar 100Mbit gedowngraded. Mijn switch leek onder de indruk te zijn dat die idd een apart publiek adres had maar daar naartoe pingen is wel vrij lang (~3ms ipv <1ms) dus misschien dat daar ergens verwarring is.

Ik heb ook de output van de switch bekeken en lijk niet eens respons te krijgen op de DHCP discovers van de nieuwe FW, dus weet eigenlijk niet helemaal wat daar gebeurt.

Het zal er wel niet in zitten dus ik ga maar aanstalten maken de rest overhoop te gooien met zo min mogelijk downtime :)

Reageer