Beantwoord

DNS Record resolven niet mogelijk, diensten onbereikbaar.

  • 17 October 2018
  • 10 reacties
  • 818 Bekeken

De DNS Servers van T-Mobile Thuis (Glas) resolven het adres portal.afasonline.com niet. Hierdoor kunnen vele klanten hun boekhouding via AFAS Online niet voeren. Alleen als ze zelf bijvoorbeeld Google DNS als fallback instellen, werkt het wel.

Portal.afasonline.com is een CNAME naar portal.gslb.afasonline.com
Portal.gslb.afasonline.com bevat twee NS-records: n1.afasonline.com en ns2.afasonline.com

Het resolven van het eerste adres, portal.afasonline.com lukt bij T-Mobile Thuis (Glas) klanten niet.

De nameservers die jullie klanten gebruiken zijn (o.a.):
37.143.85.2 & 37.143.85.3

Stel je bijvoorbeeld Google DNS 8.8.8.8 in, dan werkt het direct.

Heeft dit wellicht te maken met het al dan niet afdwingen/controleren op DNSSEC?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Folkert 17 October 2018, 15:12

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wellicht handig je bij dit topic aan te sluiten, er zijn nog meer DNS problemen bij T-Mobile.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/aanhoudende-problemen-t-mobile-thuis-dns-306314/index1.html#post1469066

Groet, Folkert
Wellicht handig je bij dit topic aan te sluiten, er zijn nog meer DNS problemen bij T-Mobile.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/aanhoudende-problemen-t-mobile-thuis-dns-306314/index1.html#post1469066
Groet, Folkert


Dank je. Die had ik niet gevonden. Teveel focus op DNSSEC gehad. Ik ga dat topic volgen.
Reputatie 7
Hoi @DNSSEC

Scherp opgemerkt! We zijn er inderdaad mee bezig. In het topic dat @Folkert (bedankt!) deelde, houden we iedereen op de hoogte!
Hoi @DNSSEC

Scherp opgemerkt! We zijn er inderdaad mee bezig. In het topic dat @Folkert (bedankt!) deelde, houden we iedereen op de hoogte!


In het andere topic lijkt het enigzins opgelost te zijn. Helaas zijn wij het resolven van de records in de delegated zone nog niet werken via 37.143.85.2 & 37.143.85.3.
Het gaat dus om portal.afasonline.com

Kunnen jullie dit nog verder onderzoeken?
Reputatie 7
Hoi @DNSSEC

Inderdaad, mij lukt het ook niet om de portal te bereiken (DSL). Wel als ik naar afasonline ga. Nou weet ik dat wij niets blokkeren aan content en het lijkt ook uitgesloten dat het aan jouw IP-adres ligt. Ik zal het hier intern navragen. Weet jij toevallig of afas hier ook een antwoord op heeft? Wat is het verschil tussen die portal en de website bijvoorbeeld?
Ik post dit namens AFAS, dus ik heb er zeker antwoord op.
Het verschil zit 'm in de delegation. Een willekeurige website (van AFAS) gebruikt dat niet. In het geval van de Citrix connectie, ga je naar een delegated zone:

Portal.afasonline.com is een CNAME naar portal.gslb.afasonline.com
Portal.gslb.afasonline.com bevat twee NS-records: n1.afasonline.com en ns2.afasonline.com

Ik vermoed dat je door die nesting en jullie 'trage' DNS-servers in een time-out terecht komt, maar dat is speculatie, want ik kan het niet aan jullie kan troubleshooten.
Reputatie 7
Hi @DNSSEC

Superbedankt voor het uitzoekwerk. Ik durf hier geen antwoord op te geven, dus ik schakel de hulp van een expert in. Ik kom erop terug zodra ik meer weet!
Wanneer ga ik wat horen? De klanten hebben er nog steeds last van.
Het lijkt me niet heel ingewikkeld...
Wanneer ga ik wat horen? De klanten hebben er nog steeds last van.
Het lijkt me niet heel ingewikkeld...


Sinds enige dagen lijkt het nu stabiel en snel te werken. Zijn er nog aanpassingen gedaan bij T-Mobile en blijven die actief?
Reputatie 7
Hi DNSSEC, excuses voor het uitblijven van een eerdere reactie. De netwerkbrede DNS issues zijn eind oktober opgelost. Daarnaast waren er nog een aantal specifieke gevallen met uiteenlopende oorzaken die we per geval op hebben gelost (of door hebben verwezen omdat de oorzaak niet in ons netwerk bleek te liggen). Naar mijn weten is vorige week niet specifiek een aanpassingen gedaan op ons netwerk maar we voeren uiteraard wel regelmatig onderhoud uit, mogelijk is hierbij iets aangepast. Mochten er zich nog problemen voor doen, laat het dan zeker weten, dan gaan we hier specifiek naar kijken!

Reageer