Beantwoord

Draytek Vigor 2132F - USB aansluiten lukt niet

  • 4 January 2018
  • 9 reacties
  • 1741 Bekeken

Zoals velen heb ik een Draytek Vigor 2132F modem/router. Op de site van Draytek staat dat je via 1 van de 2 USB poorten een USB-schijf met maximaal 500mb kunt aansluiten. Formateren als FAT32 met 1 partitie... maar helaas, het werkt niet... Weten jullie waarom? Wat doe ik verkeerd?
icon

Beste antwoord door tmoesel 8 January 2018, 11:07

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Kun je exacte URL aangeven waar die info staat?
T-Mobile NL heeft wijzigingen gedaan aan de firmware, dat maakt zonder gedegen handleiding en testresultaten van T-Mobile NL zelf, dit nogal glad ijs.
Zeker weten dat je geen 500GB bedoeld?
Is de partitietabel MBR of GPT gebaseerd. De laaste kan wellicht niet werken.
Beste tmoesel! Allereerst, dank voor je reactie/hulp! Alhier de link: http://www.draytek.nl/files/USB%20Storage.pdf

Idd, ik bedoel eigenlijk GB ipv van MB dus, 500GB. Vervolgens heb ik (niet bewust door gebrek aan kennis) partitietabel op GPT gezet. Ik ga vanavond MBR proberen. I'll let you know!

Hulde aan het bestaan van dit forum! Cheers van Edgar!
Reputatie 7
Badge +1
In de link welke ik even gauw heb bekeken wordt gesproken over de Draytek 2910
het type welke T-mobile gebruikt is de 2132F nou weet ik als niet deskundige of dit nog wat uitmaakt?
Beste tmoesel,

Zojuist de 500GB externe USB HDD geformateerd als GBR FAT32... lukte niet. GBR NTFS lukte ook niet... Nog meer ideeën?

HGr. Edgar

Kun je exacte URL aangeven waar die info staat?
T-Mobile NL heeft wijzigingen gedaan aan de firmware, dat maakt zonder gedegen handleiding en testresultaten van T-Mobile NL zelf, dit nogal glad ijs.
Zeker weten dat je geen 500GB bedoeld?
Is de partitietabel MBR of GPT gebaseerd. De laaste kan wellicht niet werken.
Reputatie 6
Disks kleiner dan 2TB kunnen MBR partitietabel gebruiken, dus dat zou ik in ieder geval aanhouden.
In dit bestand
http://www.draytek.nl/files/Vigor%202132ac.pdf
staat alleen FAT32 supported, waar haal je die 500GB vandaan?
NTFS support is er meestal niet vanwege licentie perikelen.
Okay tmoesel, ik ga nogmaals mijn stappen nalopen en controleren dat de exterene USB-schijf een MBR-partitietabel krijgt en geformateerd wordt, zijnde FAT32. Wellicht een domme vraag maar ehm, de 500GB USB schijf die ik gebruik heeft geen additionele powersupply. Kan het zijn dat de USB poort van de DrayTek te weinig spanning geeft? ...niet lachen... zou toch kunnen? ;-))

Hier heb ik gelezen over het maximum van 500GB op een DrayTek router/modem: https://www.draytek.com/en/faq/faq-miscellaneous/miscellaneous.usb-application/are-there-any-limits-to-the-usb-disk/

Cheers van Edgar, bedankt tmoesel!

Disks kleiner dan 2TB kunnen MBR partitietabel gebruiken, dus dat zou ik in ieder geval aanhouden.
In dit bestand
http://www.draytek.nl/files/Vigor%202132ac.pdf
staat alleen FAT32 supported, waar haal je die 500GB vandaan?
NTFS support is er meestal niet vanwege licentie perikelen.
Reputatie 6
Als de Draytek Vigor 2132F gewoon aan de electrische specificaties van USB2.0 voldoet kan de poort 500mA leveren. Voor recente 2.5inch externe USB harde schijven is dit voldoende, voor de wat oudere (meer dan 3 jaar zou ik zeggen) is de opstartstroom van de schijf vaak nogal hoog is mijn ervaring en geeft de USBpoort het op vanwege te hoge stroom. Dan heb je een self-powered-USBhub nodig en soms heeft de USBdisk zelf een extra 5Volt aansluiting die je dan kan gebruiken.
Voor 3.5inch harde schijven heb je altijd een eigen powersupply nodig want die gebruiken naast 5Volt ook 12Volt en standaard USB2 levert dat niet.

Als de schijf draait, zou je eerst 1 partitie van kleiner dan 32GB kunnen proberen. De Draytek info en support m.b.t. voor USBstorage is summier, er is een heel woud aan bugs etc te omzeilen. Naast grootte van schijf en soort patitietabel is ook FAT32 clustergrootte nogal een heikel punt. Daar heb je met standaard formatteermethoden weinig invloed en zal de Draytek bij minste of geringste onbekende er de brui aan geven.
Damn tmoesel, jij bent écht een heuse T-Mobile 'legendarische Super User!' Ik kan je niet vaak bedanken voor je hulp, wijsheid en aansturing! Met alle informatie die je hebt aangereikt ga ik aan de slag. Zodra ik een werkende opstelling heb, meld ik mij weer! Onwijs-bedankt! Cheers van Edgar

Als de Draytek Vigor 2132F gewoon aan de electrische specificaties van USB2.0 voldoet kan de poort 500mA leveren. Voor recente 2.5inch externe USB harde schijven is dit voldoende, voor de wat oudere (meer dan 3 jaar zou ik zeggen) is de opstartstroom van de schijf vaak nogal hoog is mijn ervaring en geeft de USBpoort het op vanwege te hoge stroom. Dan heb je een self-powered-USBhub nodig en soms heeft de USBdisk zelf een extra 5Volt aansluiting die je dan kan gebruiken.
Voor 3.5inch harde schijven heb je altijd een eigen powersupply nodig want die gebruiken naast 5Volt ook 12Volt en standaard USB2 levert dat niet.

Als de schijf draait, zou je eerst 1 partitie van kleiner dan 32GB kunnen proberen. De Draytek info en support m.b.t. voor USBstorage is summier, er is een heel woud aan bugs etc te omzeilen. Naast grootte van schijf en soort patitietabel is ook FAT32 clustergrootte nogal een heikel punt. Daar heb je met standaard formatteermethoden weinig invloed en zal de Draytek bij minste of geringste onbekende er de brui aan geven.
Beste tmoesel,

Ik ben er uit, ik heb een werkende oplossing gevonden! Echter niet via m'n Windows 10 machine. Via Windows gebruikt gebruik gemaakt van de standaard diskpart/convert tool... alle niet keren geen succes, ook niet met Windows programmaatje: "Mini Tool Parition Wizard"

Toen dacht ik: "...laat ik eens de HDD indelen/formateren via m'n Mac..." (FAT+MBR) Niet lachen hoor maar, binnen 1min een werkende 500GB USB HDD aan m'n DrayTek 2132F... m'n FTP-servertje draait!

Case closed... Had ik al dankjewel gezegd? ;-)) Cheers van Edgar!

Reageer