[DSL] Eigen modem bij DSL

  • 19 November 2018
  • 143 reacties
  • 29807 Bekeken


Toon eerste reactie

143 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Christiaanzwll

Wanneer je verbinding actief is en je hebt de zyxel binnen, dan eerst even de zyxel aansluiten en later kun je de zyxel weghalen en je eigen router plaatsen en de instellingen configureren.

Mocht je eigen router geen DSL poortje hebben dan kun je het best de Netgear op de Zyxel aansluiten en DMZ instellen in de Zyxel. Hiermee gaat al het internetverkeer naar je Netgear.

 

Reputatie 7

Hi @dropjemint We bieden officieel geen ondersteuning op eigen hardware dus de servicedesk zal hier niets mee kunnen. Uiteraard denken we altijd wel graag met je mee, mogelijk heeft @Hidden.nld in dit geval nog een idee waar het aan kan liggen. :grin:

Reputatie 1

@Pieter_B 

De tp-link in bridge mode zetten, en dan eigen router dr achter omdat de t-mobile lijn alleen gebruikt gaat  worden voor gaming er wordt alleen een pc en console op hardwired aangesloten. 

Wil me eigen router dr achter i.v.m. de gaming instellingen die ik daarmee kan regelen.

Heeft iemand nog wat suggesties wat ik allemaal zou moeten instellen in de TP-LINK ? Van dit tab (zie afb.)voor VDSL.

Of is er toch iemand die zegt dat ik ADSL heb denk het niet toch dacht dat ADSL2+ max tot 20Mbps ging.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd van iedereen 🤗

Reputatie 7
Badge +3

@dropjemint

Vooropgesteld, ik heb geen VDSL, maar fiber van 1Gb.

Heb het typenummer van de gebruikte Cisco Router even gemist denk ik, maar over welke hebben we het?

Cisco heeft een T/S page voor VDSL issues, heb je die al eens doorgenomen? Kijk dan eens onder de Layer 2 issues die daar vermeld staan.

Nog een VDSL2 vraag binnen de Cisco Comunity, kun je daar iets mee?

En hier nog een tweakers draadje [niet opgelost]

Reputatie 1

@Christiaanzwll

Wanneer je verbinding actief is en je hebt de zyxel binnen, dan eerst even de zyxel aansluiten en later kun je de zyxel weghalen en je eigen router plaatsen en de instellingen configureren.

Mocht je eigen router geen DSL poortje hebben dan kun je het best de Netgear op de Zyxel aansluiten en DMZ instellen in de Zyxel. Hiermee gaat al het internetverkeer naar je Netgear.

 

Klopt; geen dsl poort.

DMZ instelling gevonden, welk ip adres moet ik toewijzen? 192.168.0.0?

Reputatie 7
Badge +3

@dropjemint 

Het betreft dus niet direct een Cisco unit, maar een Juniper SRX serie. Een behoorlijk ‘beest’ voor een thuis router, als ik eerlijk mag zijn.

Waar ik mee zou beginnen is het verwijderen van alle settings die je hebt gedaan, dus eigenlijk een factory reset. Waarschijnlijk heb je dat ook al gedaan, maar dan stel ik voor om eens alleen VLAN 300 aan te maken en de rest even te parkeren. VLAN 100 geeft hier op mijn interface binnen de Unify ook wel een IP in de 10 reeks, maar gooit wel mijn WAN verkeer overhoop .. of te wel geen internet meer, maar even niet verder onderzocht hier. 

Neem aan dat je de documentatie over het inregelen van de VDSL2 module met VLAN Tagging hebt gevolgd? Voor een VLAN opzetten via de CLI zou je dat moeten doen .. maar ik heb natuurlijk niet zo’n device en kan het niet confermeren.

Maar je bent geloof ik niet de enige die met Cisco gelijkende devices op VDSL problemen ondervinden.

Neem trouwens aan, dat alles out of the box werkt als je het TMT modem aansluit? Nog iets, heb je het TMT modem gelijk vervangen door de Juniper, of heeft die al wat draaiuren op de teller? Het is namelijk zo dat het TMT modem een tijdje moet zijn aangesloten, zodat een verbinding op ‘aktief’ kan worden gezet. Recent was er ook iemand die ook zijn TMT modem in de doos had laten zitten, maar ook DHCP problemen ondervond. Maar dat dus even als zijstraat.

Hopelijk zijn er nog andere medeklanten die meer bekend zijn met VDSL, die nog wat verlossende opmerkingen kunnen plaatsen.

Reputatie 3

@dropjemint

Het betreft dus niet direct een Cisco unit, maar een Juniper SRX serie. Een behoorlijk ‘beest’ voor een thuis router, als ik eerlijk mag zijn.

Waar ik mee zou beginnen is het verwijderen van alle settings die je hebt gedaan, dus eigenlijk een factory reset. Waarschijnlijk heb je dat ook al gedaan, maar dan stel ik voor om eens alleen VLAN 300 aan te maken en de rest even te parkeren. VLAN 100 geeft hier op mijn interface binnen de Unify ook wel een IP in de 10 reeks, maar gooit wel mijn WAN verkeer overhoop .. of te wel geen internet meer, maar even niet verder onderzocht hier. 

Neem aan dat je de documentatie over het inregelen van de VDSL2 module met VLAN Tagging hebt gevolgd? Voor een VLAN opzetten via de CLI zou je dat moeten doen .. maar ik heb natuurlijk niet zo’n device en kan het niet confermeren.

Maar je bent geloof ik niet de enige die met Cisco gelijkende devices op VDSL problemen ondervinden.

Neem trouwens aan, dat alles out of the box werkt als je het TMT modem aansluit? Nog iets, heb je het TMT modem gelijk vervangen door de Juniper, of heeft die al wat draaiuren op de teller? Het is namelijk zo dat het TMT modem een tijdje moet zijn aangesloten, zodat een verbinding op ‘aktief’ kan worden gezet. Recent was er ook iemand die ook zijn TMT modem in de doos had laten zitten, maar ook DHCP problemen ondervond. Maar dat dus even als zijstraat.

Hopelijk zijn er nog andere medeklanten die meer bekend zijn met VDSL, die nog wat verlossende opmerkingen kunnen plaatsen.

Dat de Juniper “overkill” is voor huis-tuin-keuken gebruik, ben ik met je eens, maar als network engineer met een hobby doe ik uiteraard veel meer dan het standaard ;)

Factory reset gedaan inderdaad, enkel een VLAN300 interface uiteraard ook.

De meegeleverde Zyxel is praktisch direct online, maar goed dat is de Juniper op VLAN100 ook direct.

Het lijkt er haast op dat er ergens Mac-binding/Port-security aan staat op VLAN300 en VLAN640. Er komt letterlijk niks terug.

Het enige wat ik nog kan bedenken is het feit dat de gehele interface hetzelfde MAC-adress heeft. Dus unit 100, met vlan 100 heeft hetzelfde MAC-adres als unit 300, met vlan 300. Iets wat totaal niks uit zou moeten maken, want het gaat hier om een eigen domein. Daarnaast zou dit probleem enkel moeten opspelen op het moment dat er meerdere VLAN-interfaces in gebruik zijn. In het geval met enkel VLAN300 blijft bovenstaande een issue.

Ik zou heel graag willen meedenken/meekijken/troubleshooten, maar het ontbreekt mij hier aan inzicht  aan de “andere kant”. Komende DHCP pakketen aan? Is het in de correcte DHCP-format (vendor classes, hostname, client id)? Is een MAC-adres wissel toegestaan binnen X-tijd? Zit er überhaupt verschil tussen VLAN100 en VLAN300 qua achterliggende technieken? Is een specifieke MTU-waarde een vereiste?

Reputatie 7
Badge +15

@Christiaanzwll

Even kijken..

Je sluit de Netgear aan op poort 1.

Via 192.168.1.1 log je in op de interface van je zyxel. Vervolgens menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische DHCP en selecteer het ip adres dat je krijgt van je Zyxel in de dropbox menu bij apparaat informatie. Mac wordt automatisch ingevuld om zo een vaste ip adres toe te wijzen.

Daarna kun je naar het menu, NAT, DMZ en vul daar het ip adres in wat je toegewezen krijgt van je Zyxel dus 192.168.1.X

Reputatie 7
Badge +6

@dropjemint VLAN 100 kun je inderdaad verwijderen. Daar maken alleen de modems van T-Mobile gebruik van, zodat ze op afstand kunnen worden geüpdatet en uitgelezen bij problemen.

Reputatie 3

@dropjemint VLAN 100 kun je inderdaad verwijderen. Daar maken alleen de modems van T-Mobile gebruik van, zodat ze op afstand kunnen worden geüpdatet en uitgelezen bij problemen.

Vrij logisch inderdaad. Maar bewijze van test heb ik die even toegevoegd; en met succes! (in tegenstelling tot de andere VLAN’s)

Reputatie 1

Statische dhcp blijft leeg…..ik zie geen enkel ip adres. Ik zie ook geen apparaat informatie staan.

 

Reputatie 3

@dropjemint

Blijft me bezighouden, maar je hebt VDSL2+, maar de interface is VDSL2:

The 1-Port VDSL2 Annex A Mini-PIM is compatible with the ITU-T G.993.2 (VDSL2) standard.

Maar voor VDSL2+ zou je deze standaard volgens mij moeten hebben;

ITU G.993.5 / G.Vector (VDSL2-vectoring)

Zou kunnen zijn dat VLAN 100 management VDSL2 ITU 993.3 standaard is, maar de VLAN300 VDSL2+ dus de hogere ITU 993.5 standaard.

Denk dat het een beetje ver gezocht is, ben niet zo thuis in de ITU standaarden, alleen dat standaard wel backwards compatible zijn.

Werd een beetje op dit spoor gezet door deze entry bij dit topic, waar men VDSL2 heeft met een ITU 993.2 benoemde standaard.

Dus een wilde gok in deze.

Leuke gedachte! Wat ik nog heb gedaan is de firmware van die module geupgrade naar 2.16, deze ondersteund 993.5 ;) (https://kb.juniper.net/InfoCenter/index?page=content&id=KB31818)

Reputatie 7
Badge +3

@dropjemint

Zoals ik al zei .. een wilde gok :grin:

Denk dat je i.d.d. wat informatie moet krijgen van de andere kant, wat hun zien bij je DHCP request op die betreffende VLAN’s. Maar dan kom je volgens mij in het gebied van dat ze geen eigen devices ondersteunen, dus dan in feite niet hun probleem. Zeker gezien het feit dat het met hun eigen devices gewoon werkt.

Op de glasvezel heb ik al diverse devices aamgesloten gehad, zonder problemen.

Alle 3 hun modems hebben hier aan de lijn gehangen en ook nog eens een stuk of 4 eigen routers met VLAN ondersteuning, maar nooit problemen gehad. Binnenkort komt nummer 5, benieuwd of ik daar alles goed mee ga krijgen.

Weet niet of een moderator je eventueel kan linken met een afdeling, zodat je info kunt krijgen om vanuit te werken.

Rare vraag, maar zit er voor de rest geen logging op dat device?

REF Cisco IOS debugging 

bijv. 

debug dhcp details

Dit plaatje kennen we natuurlijk uit de schoolboeken, maar kun je die ook ergens monitoren?

 

 

Reputatie 3

@dropjemint

Zoals ik al zei .. een wilde gok :grin:

Denk dat je i.d.d. wat informatie moet krijgen van de andere kant, wat hun zien bij je DHCP request op die betreffende VLAN’s. Maar dan kom je volgens mij in het gebied van dat ze geen eigen devices ondersteunen, dus dan in feite niet hun probleem. Zeker gezien het feit dat het met hun eigen devices gewoon werkt.

Op de glasvezel heb ik al diverse devices aamgesloten gehad, zonder problemen.

Alle 3 hun modems hebben hier aan de lijn gehangen en ook nog eens een stuk of 4 eigen routers met VLAN ondersteuning, maar nooit problemen gehad. Binnenkort komt nummer 5, benieuwd of ik daar alles goed mee ga krijgen.

Weet niet of een moderator je eventueel kan linken met een afdeling, zodat je info kunt krijgen om vanuit te werken.

Rare vraag, maar zit er voor de rest geen logging op dat device?

REF Cisco IOS debugging 

bijv. 

debug dhcp details

Dit plaatje kennen we natuurlijk uit de schoolboeken, maar kun je die ook ergens monitoren?

 

 

Ik zie keurig die DISCOVERY eruit gaan, maar niks terug komen. Ook geen NAK.

Op VLAN100 zie je keurig de DISCOVERY → OFFER → REQUEST → ACKNOWLEDGE.

Mijn vermoeden is dus iets in de trant van (Dynamic) Port Security/Mac-binding, met een vrij lange Ageing Period.

Eerder in dit forum topic wordt gesproken over een “MAC-release”, no clue wat daar op de achtergrond mee bedoeld wordt. (Port Security? Static DHCP-lease op poort niveau?).

Maar als ik de ServiceDesk niet mag/kan bellen, zou ik graag iemand hier van T-Mobile het laten proberen ;) Zoals dat ook bij anderen gedaan is ;)

Reputatie 1

@Waqqas Any idea regarding the settings?

 

Thank you in advance

Reputatie 3

@dropjemint

Zijn er nog bepaalde eisen aan het DHCP request zelf? Denkend aan:

  • option 61 (Client Identifier)
  • option 12 (Computer name)
  • option 60 (Vendor Class Identifier)

Denk dat als je een option mee gaat sturen, option 61 het meest in aanmerking komt.

Had je dat al eens geprobeerd?

Een andere optie is om te kijken of je interface mirroring kunt opzetten, waarna je via Wireshark kunt kijken welke VLAN’s zichtbaar zijn  (802.1Q) die interface. 

BTW, capturing met Wireshark doen op een Linux machine (REF)

Thanks ;) Ben wel bekend met Wireshark en Juniper spul ;)

Ik zie dan ook keurig mijn DISCOVERY naar buiten gaan. Keurig verpakt in een ethertype 0x8100 pakketje met VLAN-ID 300.

Gezien het feit dat VLAN100 het gewoon doet, verwacht ik ook dat mijn VLAN300-tagged pakketjes keurig aan de andere kant van de lijn eruit komen. De vraag is alleen; wat wordt er dan meegedaan? Worden ze compleet genegeerd omdat T-Mobile iets verwacht (option? specifiek mac-adres?), of wordt het compleet genegeerd omdat ergens Port Security wordt toegepast, of wordt het het compleet genegeerd omdat de DHCP-server van mening is dat er reeds een OFFER is gedaan voor een ander MAC_adres?

Blijft een beetje koffiedik kijken. Dus als er iemand van T-Mobile het leuk vind om mee te kijken; geef maar een gil; dan swap ik de Modems ;)

(Zit praktisch iedere dag thuis te werken vanwege COVID-19)

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het verbinden van mijn Cisco 800?

wanneer ik hem aansluit krijg ik wel een verbinding op het management lan maar krijg niet mijn externe IP.

Ethernet 0 config

controller VDSL 0
 operating mode vdsl2
 description T-Mobile thuis
!
bridge irb
!
interface ATM0
 no ip address
 shutdown
 no atm ilmi-keepalive
!
interface Ethernet0
 no ip address
!
interface Ethernet0.100
 description Management
 encapsulation dot1Q 100
 ip address dhcp
!
interface Ethernet0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp
!
interface Ethernet0.640
 description TV
 encapsulation dot1Q 640
 ip address dhcp
!

Alvast bedankt

 

Iemand in dit topic ervaring met de Fritzbox 7590? Zoja, Wat zijn je ervaringen met deze modemrouter?

 

Mijn dank is groot :-)

Reputatie 7
Badge +15

Verkeerde link.

 

 

Reputatie 3

Bedankt voor je bericht.

Het adres wat ik VLAN 100 is het zelfde als wat ik op het modem krijg. dus dat lijkt inderdaad goed.
Je zou in principe een internetverbinding tot stand moeten kunnen brengen.
(Dat is ook wat ik verwachte ja)
Ik heb de hulp van wat experts ingeschakeld zodat je nog veel beter geholpen kunt worden.
Kan het je helpen als ik mijn hele config naar je toe stuur?

De ge-encrypte wachtwoorden haal ik er dan wel uit.

Groet John

@jvlavl is het nog gelukt? Ik zit in exact hetzelfde schuitje: wél een RF1918 IP op VLAN100, maar 0,0 response op VLAN300 of VLAN640.

Reputatie 3

@Brian of zijn die MAC releases nog een vereiste?

Reputatie 7
Badge +15

@dropjemint 

Vaak is dat niet nodig als alles goed is ingesteld, het komt ook voor dat het na een dag of 2 begint te werken.

Misschien even losgekoppeld houden?

Reputatie 3

@dropjemint

Vaak is dat niet nodig als alles goed is ingesteld, het komt ook voor dat het na een dag of 2 begint te werken.

Misschien even losgekoppeld houden?

Ik ga het eens een hele nacht offline gooien allemaal :)

Het gekke is dat VLAN100 instant werkt, maar VLAN300 en VLAN640 echt niks aan verkeer teruggooien. Ook geen DHCP NAK.

Reputatie 1

Ik schuif m ff op de lange (na de zomervakantie) baan. De hele dag is wifi nodig in huis en 's avonds wil zelf lekker netflixen :). Gisteravond even geprobeerd, maar ik kreeg tv niet werkend. Als de kids weer naar school zijn nog eens proberen. Misschien koop ik eerst wel een router die een dsl poort heeft. Suggesties?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jvlavl, het lijkt erop dat je VLAN 100 gewoon assigned is dus je zou in principe een internetverbinding tot stand moeten kunnen brengen. Ik heb de hulp van wat experts ingeschakeld zodat je nog veel beter geholpen kunt worden. Het kan eventjes duren, maar ik beloof je dat we meekijken! Samen komen we er uit! :smile:

Reageer