[DSL] Eigen modem bij DSL

  • 19 November 2018
  • 143 reacties
  • 29747 Bekeken


Toon eerste reactie

143 reacties

Reputatie 3

Hi @dropjemint, in sommige gevallen kan een MAC release inderdaad nog nodig zijn maar voor zover ik weet zou dat voor DSL niet het geval moeten zijn. Van welke opstelling maak je op het moment gebruik? Zou je eens een screenshot van de instellingen kunnen plaatsen? Dan kijken we graag met je mee.

De interface “pt-1/0/0” is de VDLS2+ module en krijgt keurig mooie up- en downstream snelheden (zelfs hoger dan de Zyxel)!

Over die interface staan dus 3 VLAN interfaces (100, 300, 640), en allen over VLAN100 krijg ik een IP.

Dus wat betreft het VDSL gedeelte lijkt alles goed te gaan, en er kan verkeer overheen, weliswaar alleen over VLAN100.

Beste Forum leden,

Ik ben vrij recentelijk overgestapt naar een eigen modem (van de huawei naar een DrayTek Vigor 2862 Annex A in full bridge modus), maar ik blijf tegen een vervelend issue aanlopen. Na heel het internet afgespeurt te hebben kom ik de experts om advies vragen!

Het issue waar ik tegen aan loop is dat op momenten de DSL verbinding uit het niks weg valt. Dit gebeurdt elke dag om 2 uur snachts en dan vaak nog op 1 of meerdere andere random momenten gedurende de dag.

  • Ik heb enkel VLAN 300 gebridged staan naar de achterliggende USG
  • Ook zonder de bridge als de Draytek ook routeert gebeurdt dit
  • Het probleem is niet aanwezig met de Huawei (maar die past niet in het rack :p)
  • Vectoring uitzetten helpt niet en killed performance
  • Modemcode aanpassen lijkt niet te helpen
  • Gezien het steevast om 2 uur snachts gebeurdt, met de lokale klok en uptime zitten spelen, maar geen soelaas. Dit is een tweedehand product maar gezien het tussen de wegvallende verbindigen super werkt heb ik het idee dat het device wel verder in orde is. 
  • Mode=17a, SNR=5 en Atten=13. Deze waardes lijken anders te staan in het Huewei modem, maar kom er niet helemaal uit of dit relevant is gezien het tussen de wegvallende verbindigen super werkt.


Heeft iemand dit model (of vergelijkbaar) wel werkend en kan laten weten of er nog een andere aanpassing is gedaan om het volledig stabiel te krijgen?
Staat er bij Tmobile iets te klapperen, heb ik iets verkeerd/niet ingesteld of gebeurd er iets dat dit model gewoon niet aankan?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Bert

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BaCon, dat is geweldig om te horen, fijn dat je dankzij de deskundigheid en hulpbehoevendheid van onze users de Zyxel werkend hebt gekregen! 😄

Ik weet zeker dat de belangstelling er absoluut is om jouw configuratie te delen, dus ik wil je verzoeken dit met ons te delen, dan kunnen wij ervan leren. Alvast bedankt voor het delen!

Mijn OpenWRT Configuratie met Internet Only
(In een Fritz!Box 7360v1 geflashed)

Network → Interfaces:

  • LAN : Niets aangepast
  • WAN & WAN6 verwijderd


Add new interface:

  • Name: DSL
  • Protocol: DHCP client
  • Bridge interfaces: No
  • Interface: -- custom -- → “dsl0:300” (VLAN 300 over DSL)
  • Firewall settings: WAN
     

Network → DSL

  • Annex: Annex B (all) (Maar Annex A + B + L werkt ook)
  • Tone: auto
  • Encapsulation mode: auto
  • DSL line mode: auto
  • Downstream SNR offset: 0.0 dB
  • Firmware File: leeg


Network → ATM Bridges → General

  • ATM VCI: 48
  • ATM VPI: 8
  • Encapsulation mode: VC-Mux


Network → ATM Bridges → Advanced Settings

  • ATM device number: leeg
  • Bridge unit number: leeg
  • Forwarding mode: bridged
     

Status geeft daarna aan:

  • Line State:UP [0x0]
  • Line Mode:G.993.2 (VDSL2)
  • Line Uptime:52m 3s
  • Annex:B
  • Profile:17a
  • Data Rate:31.536 Mb/s / 9.601 Mb/s
  • Max. Attainable Data Rate (ATTNDR):43.637 Mb/s / 16.853 Mb/s
  • Latency:0.13 ms / 0.0 ms
  • Line Attenuation (LATN):20.2 dB / 30.5 dB
  • Signal Attenuation (SATN):17.8 dB / 30.4 dB
  • Noise Margin (SNR):6.1 dB / 12.4 dB
  • Aggregate Transmit Power (ACTATP):9.4 dB / 14.3 dB
  • Forward Error Correction Seconds (FECS):0 / 0
  • Errored seconds (ES):0 / 28
  • Severely Errored Seconds (SES):0 / 1
  • Loss of Signal Seconds (LOSS):0 / 0
  • Unavailable Seconds (UAS):57 / 57
  • Header Error Code Errors (HEC):0 / 0
  • Non Pre-emptive CRC errors (CRC_P):0 / 0
  • Pre-emptive CRC errors (CRCP_P):0 / 0
  • ATU-C System Vendor ID:Broadcom 177.161
  • Power Management Mode:L0 - Synchronized

 

Reputatie 1

Hi allemaal,

Ik zie hier erg veel voorbij komen. Maar ik snap er vrij weinig van. Ik heb net een Fritzbox 7581 aangeschaft. Die wil ik om verschillende redenen aansluiten in plaats van de Zyxel T50. Kan iemand me hierbij helpen. Wat moet ik precies op de fritzbox instellen nadat ik het heb aangesloten. Ik heb een DSL verbinding, geen glasvezel. 

Reputatie 7

Hi @BaCon, echt onwijs tof dat je dit met ons hebt gedeeld! Heel erg bedankt hiervoor, topper. Dit is echt super handig om te hebben en heel erg duidelijk geschreven. Ik hoop dat we nog veel meer van jou gaan tegenkomen op de Community. Maak er nog een super mooie dag van vandaag! 😁

Reputatie 1

Als toevoeging, ik maak ook geen gebruik van TV en Telefonie van T-Mobile. Het gaat alleen om Internet.

Reputatie 2

Ik krijg morgen een amplifi HD mesh router set

ik wil eigenlijk al het verkeer via de Amplifi HD laten lopen op dit moment een Tmobile Zyxel modem met internet en tv

op de Amplifi kan geen vlan ingesteld worden maar lees dus dat ik dan een managed switch moet aanschaffen en deze er tussen moet plaatsen ?

kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven hoe ik dit moet bewerkstelligen ?

 

Hi allemaal,

Ik zie hier erg veel voorbij komen. Maar ik snap er vrij weinig van. Ik heb net een Fritzbox 7581 aangeschaft. Die wil ik om verschillende redenen aansluiten in plaats van de Zyxel T50. Kan iemand me hierbij helpen. Wat moet ik precies op de fritzbox instellen nadat ik het heb aangesloten. Ik heb een DSL verbinding, geen glasvezel. 

  1. Open de configuratiepagina van de Fritz!Box en ga naar:
    Internet – Account Information – Internet connection
     
  2. Kies bij ‘Internet Service Provider’ voor:
    Other Internet service provider

  3. Kies bij ‘Connect via’ voor:
    Connect to a DSL line

  4. Kies bij ‘Account information’ voor:
    No

  5. Kies bij ‘Connection Settings’:

    VLAN Settings

    Use VLAN-ID: 300

    DSL ATM Settings

    VPI: 8

    VCI: 48

 

Als toevoeging, ik maak ook geen gebruik van TV en Telefonie van T-Mobile. Het gaat alleen om Internet.

Oh, bij mij is het type Annex B trouwens.

Reputatie 1

Hi allemaal,

Ik zie hier erg veel voorbij komen. Maar ik snap er vrij weinig van. Ik heb net een Fritzbox 7581 aangeschaft. Die wil ik om verschillende redenen aansluiten in plaats van de Zyxel T50. Kan iemand me hierbij helpen. Wat moet ik precies op de fritzbox instellen nadat ik het heb aangesloten. Ik heb een DSL verbinding, geen glasvezel. 

  1. Open de configuratiepagina van de Fritz!Box en ga naar:
    Internet – Account Information – Internet connection
     
  2. Kies bij ‘Internet Service Provider’ voor:
    Other Internet service provider

  3. Kies bij ‘Connect via’ voor:
    Connect to a DSL line

  4. Kies bij ‘Account information’ voor:
    No

  5. Kies bij ‘Connection Settings’:

    VLAN Settings

    Use VLAN-ID: 300

    DSL ATM Settings

    VPI: 8

    VCI: 48

 

Bedankt voor je hulp. Ik heb de fritzbox aangesloten. Als provider kon in T-mobile thuis kiezen. Maar nu heb ik op de poorten 1en4 Internet en op de poorten 2&3 TV. Alleen ik maak geen gebruik van TV. Dus wil ik graag bij alle poorten gebruik kunnen maken van Internet. Weet jij hoe dat moet. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @dropjemint, duidelijk verhaal, dank voor je uitgebreide lekentaaluitleg! 😄

Ik heb de MAC-release in werking gezet. Kun je aan jouw kant verifiëren dat dit geholpen heeft, alsjeblieft? Alvast bedankt voor je medewerking!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @marl1551 

Je hebt VDSL?

In plaats van een extra switch aanschaffen zou je hem kunnen toevoegen in de DMZ van de Zyxel om zo het internetverkeer via je eigen router te laten lopen en tv via de Zyxel.

Zorg eerst dat je eigen router een statische IP krijgt door het aanpassen van de DHCP poule onder menu, netwerkinstellingen, thuis netwerk, onder LAN configuratie wijzig naar 192.168.1.10 - 192.168.1.254 bijvoorbeeld en alle IP adressen t/m 192.168.1.10 zijn statisch.

Je eigen router een statische IP geven dmv statische DHCP kan ook. Hiervoor ga je naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische dhcp en selecteer hetinterne IP voor je eigen router onder apparaat informatie.

Nu ga je naar menu, netwerkinstellingen, NAT en voer hier nogmaals het interne IP van je eigen router in.

 

 

 

Bedankt voor je hulp. Ik heb de fritzbox aangesloten. Als provider kon in T-mobile thuis kiezen. Maar nu heb ik op de poorten 1en4 Internet en op de poorten 2&3 TV. Alleen ik maak geen gebruik van TV. Dus wil ik graag bij alle poorten gebruik kunnen maken van Internet. Weet jij hoe dat moet. 

Hoi,

De poorttoewijzing aan verschillende VLANs gebeurt vanuit het profiel wat je kiest.
Kennelijk heeft AVM FritzBox als service twee poorten aan TV gekoppeld voor het ‘T-Mobile Thuis’-profiel.

Ik denk dat je drie mogelijkheden hebt:

  • Een losse switch op poortje 1 of 4 aansluiten zodat je genoeg poortjes hebt.
  • De handleiding volgen die ik hierboven voor je gepost had. :wink:
  • De configuratie van je Fritz!Box exporteren, in de config gaan zoeken met een editor, de juiste hash van het nieuwe bestand genereren, De configuratie weer importeren in je Fritz!Box. Deze optie lijkt me voor een niet-techneut af te raden.

Groetjes,

Marc

 

Reputatie 3

Hoi @dropjemint, duidelijk verhaal, dank voor je uitgebreide lekentaaluitleg! 😄

Ik heb de MAC-release in werking gezet. Kun je aan jouw kant verifiëren dat dit geholpen heeft, alsjeblieft? Alvast bedankt voor je medewerking!

Thanks! Alleen op dat moment zat mijn Zyxel modem er nog in!

Kunnen we het nog een keertje proberen? Met een kleine headsup, zodat ik de andere modem kan aansluiten :)?

Reputatie 2

Hallo @marl1551 

Je hebt VDSL?

In plaats van een extra switch aanschaffen zou je hem kunnen toevoegen in de DMZ van de Zyxel om zo het internetverkeer via je eigen router te laten lopen en tv via de Zyxel.

Zorg eerst dat je eigen router een statische IP krijgt door het aanpassen van de DHCP poule onder menu, netwerkinstellingen, thuis netwerk, onder LAN configuratie wijzig naar 192.168.1.10 - 192.168.1.254 bijvoorbeeld en alle IP adressen t/m 192.168.1.10 zijn statisch.

Je eigen router een statische IP geven dmv statische DHCP kan ook. Hiervoor ga je naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische dhcp en selecteer hetinterne IP voor je eigen router onder apparaat informatie.

Nu ga je naar menu, netwerkinstellingen, NAT en voer hier nogmaals het interne IP van je eigen router in.

Ik heb inderdaad VDSL

dus stel ik bewerkstellig bovenstaande dan kan ik dus alles regelen via m’n eigen router, denk aan port forwarding enzovoort en hoef ik dit dan niet meer via de zyxel te doen ?

is DmZ niet gevaarlijk daar je alles open zet? 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 2

Hallo @marl1551 

Je hebt VDSL?

In plaats van een extra switch aanschaffen zou je hem kunnen toevoegen in de DMZ van de Zyxel om zo het internetverkeer via je eigen router te laten lopen en tv via de Zyxel.

Zorg eerst dat je eigen router een statische IP krijgt door het aanpassen van de DHCP poule onder menu, netwerkinstellingen, thuis netwerk, onder LAN configuratie wijzig naar 192.168.1.10 - 192.168.1.254 bijvoorbeeld en alle IP adressen t/m 192.168.1.10 zijn statisch.

Je eigen router een statische IP geven dmv statische DHCP kan ook. Hiervoor ga je naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische dhcp en selecteer hetinterne IP voor je eigen router onder apparaat informatie.

Nu ga je naar menu, netwerkinstellingen, NAT en voer hier nogmaals het interne IP van je eigen router in.

 

 

 

En hoe sluit ik de bekabeling aan 

moet er dan een knel vanaf de zyxel in de wan poort op de Amplifi ? 

Reputatie 1

Bedankt voor je hulp. Ik heb de fritzbox aangesloten. Als provider kon in T-mobile thuis kiezen. Maar nu heb ik op de poorten 1en4 Internet en op de poorten 2&3 TV. Alleen ik maak geen gebruik van TV. Dus wil ik graag bij alle poorten gebruik kunnen maken van Internet. Weet jij hoe dat moet. 

Hoi,

De poorttoewijzing aan verschillende VLANs gebeurt vanuit het profiel wat je kiest.
Kennelijk heeft AVM FritzBox als service twee poorten aan TV gekoppeld voor het ‘T-Mobile Thuis’-profiel.

Ik denk dat je drie mogelijkheden hebt:

  • Een losse switch op poortje 1 of 4 aansluiten zodat je genoeg poortjes hebt.
  • De handleiding volgen die ik hierboven voor je gepost had. :wink:
  • De configuratie van je Fritz!Box exporteren, in de config gaan zoeken met een editor, de juiste hash van het nieuwe bestand genereren, De configuratie weer importeren in je Fritz!Box. Deze optie lijkt me voor een niet-techneut af te raden.

Groetjes,

Marc

 

Hmm okeyy. Ik ga ff proberen om het handmatig in te stellen zoals je zei. Vlan 300. Als dat niet werkt ga ik een tweede router of een switch plaatsen. 

Reageer