[DSL] Eigen modem bij DSL

  • 19 November 2018
  • 143 reacties
  • 29746 Bekeken

Reputatie 7

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis


Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Je eigen modem voor VDSL is natuurlijk geweldig. Echter T-Mobile is hier een beetje terughoudend mee.

Bij vddl gebruiken we geen vci/vpi of inlog gegevens meer. inplaats daarvan is het voldoende om vlan tagging te gebruiken.
Voor Internet gebruik je VLAN 300
Voor TV gebruik je VLAN 640

Maak je gebruik van ADSL2+ dan heb je een VPI/VCI nodig. deze zijn 8/48 hier heb je geen PPPOE gegevens voor nodig.

143 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hello @Victor240 

Are you sure everything is configured correct?

In some cases you just need to wait for an hour or so.

Reputatie 1

Hello @Waqqas ,

 

I don’t think anything can be wrong in terms of the configuration since I can’t even connect to the modem to set up VLAN 300 etc. Currently, I just connect the DSL cable to the modem and the ethernet to my PC.

But I didn’t know it can take up to an hour to sync, I’ll give it some time and see if that helps.

Reputatie 7
Badge +15

@Victor240 

Connect the Draytek to the DSL cable and connect a laptop to the Draytek. You will have no working internet connection but you can go to the web interface to configure vlan 300.

Reputatie 1

@Waqqas 
That’s exactly my problem, the Draytek doesn’t get a default gateway, so when you try logging to 192.168.1.1 it doesn't work.

Reputatie 7
Badge +15

Maybe perform a factory reset and try again?

Reputatie 1

Did a factory reset, waited for an hour and still, no access to the modem’s web interface.

It’s a brand new modem, could it be damaged? I can’t think of anything else.

Reputatie 1

I found the solution, the problem is that the modem was configured by default in bridge mode with DHCP server disabled. My PC was getting an IP address on a different subnet and could not communicate with the modem. I set a static IP for the PC in the same subnet and I could finally connect with the modem.

Now the problem is that I have no internet!

As I said, the modem is in bridge mode, I’ve connected a router to LAN1 and my PC to the router. I installed the latest firmware and configure VLAN tag 300. The settings are as shown below, do you spot any mistakes?

 

Reputatie 1

@Waqqas Any idea regarding the settings?

 

Thank you in advance

@dropjemint 

is het je ooit gelukt de srx werkend te krijgen?

zit hier met het zelfde probleem. vlan 100 werkt zonder problemen. maar vlan 300 niet.

Reputatie 3

@dropjemint

is het je ooit gelukt de srx werkend te krijgen?

zit hier met het zelfde probleem. vlan 100 werkt zonder problemen. maar vlan 300 niet.

Helaas, van alles geprobeerd, VDSL-kaartje werkt prima, VLAN’s daaroverheen ook, DHCP met een andere machine in dat VLAN ook.

Krijg alleen de DHCP-client van Juniper niet aan de praat icm de DHCP-servers van T-Mobile Thuis.

Na van alles geprobeerd te hebben lijkt het voornamelijk te zitten in de “broadcast flag” (https://www.ietf.org/rfc/rfc2131.txt).

Helaas is die flag niet te configureren in deze JunOS/SRX240. Vermoedelijk doet de DHCP-server keurig gehoor aangeven en deze via broadcast antwoorden, maar wordt (uiteraard?) geblokkeerd ergens.

Reputatie 1

Kunnen we niet een lijstje maken met Modems die werken met T-mobile Thuis VDSL?

 

Dankzij alle info die hier wordt genoemd is het me gelukt om de Zyxel VMG1312-T20B helemaal werkend te krijgen met het T-Mobile Thuis VDSL2 signaal. Dus zowel internet (vlan300) als TV (vlan640). De Zyxel is een tamelijk goedkoop VDSL modem verkrijgbaar bij BOL.

Als iemand belangstelling heeft voor de configuratie dan kan ik dat hier laten zien.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BaCon, dat is geweldig om te horen, fijn dat je dankzij de deskundigheid en hulpbehoevendheid van onze users de Zyxel werkend hebt gekregen! 😄

Ik weet zeker dat de belangstelling er absoluut is om jouw configuratie te delen, dus ik wil je verzoeken dit met ons te delen, dan kunnen wij ervan leren. Alvast bedankt voor het delen!

Reputatie 1

Wat ik uit de voorgaande berichten heb kunnen opmaken is dat de VDSL aansluiting werkt met vlan tagging, dus:

VLAN100 -> verkeer vanuit T-Mobile voor onderhoud op de router
VLAN300 -> internetverkeer
VLAN640 -> TV-verkeer

In principe hebben alle componenten in je lokale LAN thuis een verbinding nodig met internet (VLAN300), dus ook de TV-kastjes van T-Mobile. Daarom zit de default gateway altijd in VLAN300.

Daarnaast hebben de TV-kastjes van T-Mobile voor bepaalde IP-reeksen verbinding nodig met VLAN640. In de Huawei HG659 zijn een aantal routeringen opgenomen:

10.12.255.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.12.254.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.10.254.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.10.26.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.10.108.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.18.0.0/255.255.240.0 -> VLAN640
10.10.24.0/255.255.255.192 -> VLAN640
10.200.0.0/255.255.252.0 -> VLAN640

Het is dus belangrijk om deze routing ook in de Zyxel te krijgen anders werkt de TV niet. Het lastige met de Zyxel router is dat je alleen routing kunt instellen voor lokale IP adressen in het lokale LAN.

Echter, de Zyxel heeft ook een optie om Quality of Service (QoS) rules in te stellen. Dit kun je gebruiken om niet-lokale adressen te routeren naar de gewenste interface.

In de voorbeelden hieronder configureer ik alleen VLAN300 en VLAN640 (uiteraard gaat T-Mobile mij niet helpen om problemen op mijn eigen router op te lossen dus VLAN100 laat ik achterwege).

  1. Bij “Network Setting” -> “Broadband” -> “Broadband” de WAN interface aanmaken voor VLAN300. De naam van de interface heet hier “Internet”. De optie “Default Gateway” aanvinken. Alle DHCPC options uitgevinkt laten.
  2. Op dezelfde wijze de WAN interface voor VLAN640 aanmaken maar zonder Default Gateway. De naam is hier “TV”. Ook hier alle DHCPC options uitgevinkt laten.

  3. Bij “Network Setting” -> “Broadband” -> “Advanced” eventueel DSL settings tweaken. Standaard staat alles aan en dat zou moeten werken.

  4. Bij “Network Setting” -> “QoS” -> “General” de optie QoS aanvinken.

  5. Bij “Network Setting” -> “QoS” -> “Classification Setup” de QoS rules toevoegen. Dit moet de routering voor het TV-verkeer verzorgen. Er moeten 8 rules worden aangemaakt, ik heb de rules ingesteld voor ethernet port LAN4 want daarop is mijn tv-kastje aangesloten. In totaal ziet het er zo uit:

  6. Als voorbeeld om een QoS rule aan te maken de volgende screenshots. Elke rule heeft een naam en stuurt het IP verkeer door naar de eerder gemaakte WAN interface met de naam “TV”.

  7. Als je nog een TV-kastje hebt dan weer 8 rules aanmaken voor de ethernet interface waarop deze is aangesloten. Het is ook mogelijk om i.p.v. een interface het hele LAN als source te nemen. Dan zijn 8 rules genoeg.

  8. Als het goed is heeft de DSL intussen een link opgebouwd en zijn de WAN interfaces actief geworden. Nu moet je de TV-kastjes even uit- en aanzetten.

Met deze configuratie heb je zowel internet als TV werkend op de Zyxel VMG1312-T20B.

Reputatie 7

Hi @BaCon, echt onwijs tof dat je dit met ons hebt gedeeld! Heel erg bedankt hiervoor, topper. Dit is echt super handig om te hebben en heel erg duidelijk geschreven. Ik hoop dat we nog veel meer van jou gaan tegenkomen op de Community. Maak er nog een super mooie dag van vandaag! 😁

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis


Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Je eigen modem voor VDSL is natuurlijk geweldig. Echter T-Mobile is hier een beetje terughoudend mee.

Bij vddl gebruiken we geen vci/vpi of inlog gegevens meer. inplaats daarvan is het voldoende om vlan tagging te gebruiken.
Voor Internet gebruik je VLAN 300
Voor TV gebruik je VLAN 640

Maak je gebruik van ADSL2+ dan heb je een VPI/VCI nodig. deze zijn 8/48 hier heb je geen PPPOE gegevens voor nodig.

Hi Hidden.nld,

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik mijn eigen router (ASUS RT-AC59U) wil gebruiken. Ik heb een VDLS aansluiting en ik heb een Zyxel VMG8825-T50 modem/router gekregen van T-mobile.

 

Ik zit door deze posts te lezen en vraag mij af:

Kun ik niet ‘gewoon’ mijn TV aansluiting op de Tmobile modem aansluiten, en dan de ASUS router via een andere LAN-poort aansluiten. Op die manier heb ik mijn ASUS router netwerk lopen (waarop ik mijn aparaten wireless kan aansluiten etc.) en loopt de TV ongestoord via de Tmobile modem, toch?

Waarom lees ik veel mensen die hun eigen router in een DMZ vd Zyxel zetten? Wat is daar de toegevoegde waarde van?

 

Misschien mis ik iets, ik ben niet mega bekend met deze materie.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @KampieT 

Wat jij zegt kan zeker dus de Asus aansluiten op de Zyxel en de tv werkt dan ook gewoon ongestoord via het Zyxel modem.

Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van poort forwarding naar een apparaat binnen je netwerk dan kan het handig zijn om de Asus in de DMZ van je Zyxel te zetten zodat je de poort niet nog eens moet openzetten van Zyxel naar Asus.

DMZ is dus een poort forwarding van alle poorten naar je Asus.

Hallo @KampieT 

Wat jij zegt kan zeker dus de Asus aansluiten op de Zyxel en de tv werkt dan ook gewoon ongestoord via het Zyxel modem.

Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van poort forwarding naar een apparaat binnen je netwerk dan kan het handig zijn om de Asus in de DMZ van je Zyxel te zetten zodat je de poort niet nog eens moet openzetten van Zyxel naar Asus.

DMZ is dus een poort forwarding van alle poorten naar je Asus.

Hi Waqqas, dank voor de snelle reactie, heel fijn!

Ik ben van plan om 1 poort open te zetten/fwd’en. Maar die kan ik dan op beide routers open zetten en dan is de DMZ niet nodig toch?

Ik probeer mijn netwerk zo veilig mogelijk te maken, dus zet de hele router liever niet in DMZ (al zal dat in de praktijk volgens mij weinig uitmaken omdat de ASUS natuurlijk ook een firewall heeft, welke minstens net zo goed is mag ik aannemen?).

 

Ik overweeg zelfs om dan de wireless van de Zyxel uit te zetten, om nog minder ‘exposed’ te zijn. Dat moet kunnen toch?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @KampieT 

Wat jij zegt kan zeker dus de Asus aansluiten op de Zyxel en de tv werkt dan ook gewoon ongestoord via het Zyxel modem.

Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van poort forwarding naar een apparaat binnen je netwerk dan kan het handig zijn om de Asus in de DMZ van je Zyxel te zetten zodat je de poort niet nog eens moet openzetten van Zyxel naar Asus.

DMZ is dus een poort forwarding van alle poorten naar je Asus.

Hi Waqqas, dank voor de snelle reactie, heel fijn!

Ik ben van plan om 1 poort open te zetten/fwd’en. Maar die kan ik dan op beide routers open zetten en dan is de DMZ niet nodig toch?

Ik probeer mijn netwerk zo veilig mogelijk te maken, dus zet de hele router liever niet in DMZ (al zal dat in de praktijk volgens mij weinig uitmaken omdat de ASUS natuurlijk ook een firewall heeft, welke minstens net zo goed is mag ik aannemen?).

 

Ik overweeg zelfs om dan de wireless van de Zyxel uit te zetten, om nog minder ‘exposed’ te zijn. Dat moet kunnen toch?

Wifi op de Zyxel kan je gewoon uitzetten inderdaad en als je maar 1 poort moet forwarden dan kan je dat ook 1 keer in de Zyxel doen naar je Asus en dan in de Asus naar het desbetreffende apparaat volgens mij.

Reageer