Beantwoord

DSL internet ineens trager


Reputatie 1
Ik heb sinds vorig jaar juni een Thuis abonnement van 40 Mbps. Deze 40 Mbps heb ik altijd vol gehaald, zowel via kabel als wifi.
Sinds korte tijd haal ik deze 'snelheid' ineens niet meer. Alle speedtest die ik doe, blijven steken op 31 Mbps.
Erg jammer, zeker gezien ik net van de week, tegen meerprijs, ben overgezet op een abonnement van 50 Mbps.
Meerdere herstarts van het modem hebben niks verbeterd helaas.
De pagina 'onderhoud' van het modem geeft ook het volgende aan:
Downstream lijnsnelheid (kbit/sec): 33018
Maximale downstream snelheid (kbit/sec): 44075

Let op; dit heeft dus niks met wifi of 'slechte utp-bekabeling' o.i.d. te maken. Hier is iets anders aan de hand, omdat ik voorheen dus wel hogere snelheden haalde.
T-Mobile, kunnen jullie uitleggen wat er aan de hand is? En nog beter: het oplossen, zodat ik wel 50 Mbps haal?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Laurens
icon

Beste antwoord door Brian 10 April 2018, 11:50

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Hallo lverlaek,

Zou je de uitkomst van deze postcode check eens kunnen plaatsen ? Als ik het zo zie zou je maximaal maar 43Mbit kunnen halen op jou locatie.
Reputatie 1
Hallo lverlaek,

Zou je de uitkomst van deze postcode check eens kunnen plaatsen ? Als ik het zo zie zou je maximaal maar 43Mbit kunnen halen op jou locatie.


Dit is 55 Mbit. Wat mij ook reeds bekend was.

Wat
Koper
Beschikbaar
Small green check
Distributiepunt(en)
MDF
Wat
FttH
Beschikbaar
Small red cross
Distributiepunt(en)
Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
55 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
-
Technologie
Internet Snelheid
Fiber
-
Ook ik heb een upgrade gehad van 40 naar 50 Mbit/s maar als ik een speedtest doe haal ik nog steeds maar 38 Mbit/s.
Als ik in modem kijk zie ik de volgende gegevens:
DSL synchronization status: Up
Connection status: Showtime
Upstream line rate (kbit/s): 30036
Downstream line rate (kbit/s): 66266
Maximum upstream rate (kbit/s): 38787
Maximum downstream rate (kbit/s): 65568

Als ik deze check doe https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ dan word er vermeld dat ik 100 Mbit kan halen. Dit zijn theoretische snelheden en niet echt praktijk gebonden. Er zijn een heleboel factoren die bepalen wat de werkelijke snelheid zal zijn.... Dat ik dus niet de echte 50 Mbit krijg vind ik niet zo verwonderlijk maar dat ze daar mee adverteren is natuurlijk niet goed.
Reputatie 7
Badge +1
De enige verbinding welke een juiste weergave geeft van de downloadsnelheid behorende bij het abonnement is via de glasvezel uiteraard bekabeld gemeten, coax zal meestal een paar procent afwijken.
Echter bij een DSL verbinding moet men nou eenmaal rekening houden met een behoorlijk grote afwijking daar DSL erg gevoelig is voor de afstand tussen de wijkkast en aansluiting in woning, ook bij de nieuwere uitvoering d.w.z. glasvezel tot straatkast en daarna tot woning koperdraad blijft dit ook gelden.
Helaas hoe men er ook overdenkt is DSL nou eenmaal een verouderde techniek welke m.i. op haar laatste benen loopt en door KPN met allerlei kunst en vliegwerk (prutswerk) in stand wordt gehouden, niet voor niks wordt in de Achterhoek in het buitengebied (platteland) glasvezel aangelegd, maximale download op koper is daar nu 5 tot max 8 Mbps
Reputatie 1
Maar waar het mij dus vooral om gaat:
Voorheen haalde ik een hogere snelheid dan nu.
Maar waar het mij dus vooral om gaat:
Voorheen haalde ik een hogere snelheid dan nu.


Misschien is er iets aangepast in de buurt? Hoever is het datapunt vanaf je huis gezien? m.a.w. hoe lang is de koperkabel en hoe goed zijn de verbindingen? Als er ook maar één verbinding anders wordt gezet kan dat al het verschil betekenen tussen die oude snelheid van 40 Mbit/s en de huidige van 31. Meestal zijn de werkzaamheden ook onzichtbaar omdat er ook word gewerkt in gebouwen die niet toegankelijk zijn voor ons...
Reputatie 7
Hoi Iverlaek,

Ik kijk graag eens met je mee! Weet je nog wat de verwachte internetsnelheid was bij je bestelilng? En wat haal je nu? Dat komt wel overeen met die coverage check toch? Hoe dan ook, stuur je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN in een privébericht aan mij (klik op mijn naam) en ik ga op zoek!
Reputatie 7
Hoi lverlaek,

Bedankt voor de gegevens. Ik zie het allemaal terug. Er is 55 mogelijk op jouw adres en je haalt nu maximaal 41 Mbps omdat je een 40 Mbps abonnement hebt. Je geeft aan dat je slechts 31 Mbps haalt. Dat is vreemd! Er komt namelijk wel die 41 op jouw modem binnen. Met welke verbinding haal je die snelheid? Op wifi of bekabeld? Kun je ook eens testen met een ander apparaat? Wil je deze test gebruiken: t-mobile.nl/speedtest?

Laat je weten wat hier uit komt? 🙂
Reputatie 1
Hoi Sander,

Ik ben bang dat je het niet helemaal goed gelezen hebt.
Er staat in het eerste bericht dat ik een 40 Mbps abo had, maar dat dit is omgezet naar 50 Mbps.
En er staat ook dat dit niets te maken heeft met wifi en/of bekabeling. Sterker nog, toen ik nog bij Ziggo zat, haalde ik met exact dezelfde kabels e.d. ruim 300 Mbps.

De snelheidstest van de link die je gaf, piekte even op 35 Mbps.

Het is getest met:
2x iPhone's zowel op 2,4 Ghz als 5 Ghz band
1x iMac (bekabeld, UTP cat 6)
1x MacBook (5 Ghz)
Reputatie 7
Sander is op het moment even van een vakantie aan het genieten dus ik neem het even van hem over! Ik heb zojuist je verbinding vanuit hier opnieuw bekeken en op dit moment komt er ook 41,4 Mbps binnen, hetzelfde als toen Sander de check deed, met een theoretisch maximaal haalbare snelheid van 45 Mbps. Het is wel vreemd dat je nu een lagere snelheid lijkt te halen dan voor de snelheidsverhoging. Wanneer is de laatste keer dat je de speedtest voor de verhoging uit had gevoerd? En zou je de speedtest eens uit willen voeren met de Ookla speedtest app? Je browser kan namelijk van invloed zijn op de snelheid die je haalt. Ik ben benieuwd wat het resultaat dan is!
Reputatie 1
Hoi Brian,

De max snelheid op mijn adres zou 55 Mbps moeten zijn.
Vreemd dat jullie telkens hogere snelheden zien op het modem.
Ik heb inmiddels denk ik al zo'n 30 speedtests gedaan, zowel op fast.com, speedtest.net als jullie eigen speedtest.
Ik heb dit gedaan met verschillende devices (reeds benoemd en zowel wifi 2,4 wifi 5 en bekabeld), op verschillende browsers (Safari en Firefox), met apps (Fast, Open Signal, Ookla) en via Usenet.
Bij allen kom ik niet hoger dan 35 Mbps, al is de uitslag meestal zelfs nog lager.
Reputatie 7
Hi Iverlaek, ik heb even wat oude testresultaten van je verbinding er bij gepakt van 30-06-2017 en deze blijken redelijk vergelijkbaar te zijn. Op dat moment was de maximale snelheid 47,5 Mbps (dus wel iets hoger dan de huidige 41 Mbps) maar de snelheid die je toen haalde was 33 mbps bij 4 testen, bij elk was de snelheid gelijk. Ik vermoed dat de lagere snelheid te maken had met het feit dat de lijn toen net hersteld was, het dan soms even tijd nodig om zich te herstellen.

Op 24-10-2017 en 25-10-2017 zijn er ook nog testen uitgevoerd, toen lag je snelheid gelukkig wat hoger, namelijk 42,5 Mbps. De maximaal haalbare snelheid was op dat moment respectievelijk 42 Mbps en 43,5 Mbps dus redelijk vergelijkbaar met de huidige situatie.

Je ziet al, de snelheden fluctueren wat maar voor zover ik kan achterhalen is de binnenkomende verbinding vergelijkbaar met juni en oktober 2017. De snelheidsverhoging heeft hier dus geen invloed op gehad! Mogelijk treed er wat verlies op tussen de snelheid die binnen komt en dan snelheid die je daadwerkelijk haalt op je apparaten maar dit is vaak niet voorkomen. Je kan er dan wél voor kiezen om je snelheid te verlagen naar 20 Mbps, je zal dan de volle snelheid uit je pakket halen maar niet de maximale beschikbare snelheid op je adres gebruiken. Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik zit voor je klaar!
Reputatie 6
@Iverlaek
De snelheid die je meet met een PC of Smartphone is op TCP/IP niveau en zal altijd lager zijn dan ethernet packet speed of DSL lijnspeed met of zonder foutcorrectie meegerekend.
Wat er aan de hand is dat T-Mobile het voor hun beste getal pakken en nu de internet abo's zijn:
0-20
20-50
50-100
100-750

wordt je dus in die 20-50 gestopt. Dat was 20-40 voor zover ik weet. De lijn wordt dus anders/beter uitgemolken vergeleken met de situatie van 20-40 abo.

Zonder aanpassingen van KPN Infrastuctuur zal een lijn denk ik langzaam iets aan snelheid verliezen in de loop der tijden, b.v. 1Mbps per jaar. Meer activiteit in bepaalde kasten, kabels etc kan dat verergeren denk ik.

Als je nu meer betaald voor dezelfde door jouw modem gelogde Downstream snelheid binnen 1 jaar, zou ik maar eens even in de lettertjes van het contract kijken. Heb je zelf voor die aanpassing van maandbedrag gekozen?

Reageer