Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP


Reputatie 2
Goedemorgen allemaal,

Sinds een paar dagen de 500/500 verbinding van T-mobile Thuis en ik ben redelijk tevreden.
Het enige wat me enorm stoort (ik heb maar 1 UTP kabel lopen richting de woonkamer, er is ook geen ruimte voor een tweede) is dat poort 1 & 2 voor internet gereserveerd zijn en de andere twee voor IPTV.
Dit is totaal niet praktisch, aangezien mijn receiver, media player, PS4 & tv allemaal bij elkaar staan in een kast in de woonkamer. Deze waren dus voorheen bekabeld, maar moeten nu gedwongen wireless verbinding maken. Vooral voor de media player is dit niet handig.

Is hier nog wat aan te doen?

Verder valt het me op dat ik wireless niet boven de ~350 Mbps kom als ik in de buurt van het wireless AP ben, maar ik moet nog e.e.a. tweaken. Ook is het volgens mij niet mogelijk om voor je WAN verbinding andere DNS servers in te stellen dan wat het modem standaard ingesteld heeft staan.

Tevens is het instellen van een lokale DNS server op de Vigor2132 wel mogelijk, maar dit werkt niet heel erg goed. Blijkbaar gaat het modem de DNS query voor de lokale adressen forwarden naar de internet DNS servers ook, vaag.

Groet,

Eric
icon

Beste antwoord door LordChaos73 26 June 2017, 13:10

Bekijk origineel

183 reacties

Reputatie 2
Ik vind het echt super tof dat jullie elkaar zo goed helpen op de Community!

Als ik een fysieke pluim kon geven had ik het gedaan. In plaats daarvan krijgen jullie ontzettend veel respect van ons!

Wat een toppers zijn hier actief!
Na het beseffen van de Draytek poort 1-2 vs 3-4 beperking, vond ik hier de oplossing.
Ook ik heb, middels 2x netgear 5-poorts managed switches, de set-top-box en de smart-tv separaat werkend kunnen bedraden. Gekkemuis: dank voor het delen van de configuratie, het is inderdaad niet moeilijk.
Betreft het IGMP snooping: met de configuraties zoals Gekkemuis ze deelde werkt het prima bij mij, ook de uitzending gemist mogelijkheid.

Het enige wat me opvalt, is het snelle geknipper van de IPTV en trunk poorten aan beide einden van de UTP kabel als ik de set-top-box aanzet. Volgens de configuratiesoftware (of via het IP-adres van de switches) functioneren de verbindingen naar behoren. Iemand een idee waarom de lampjes zo snel knipperen dat het lijkt alsof ze op hol slaan? Niet goed, of hoort dat er gewoon bij?

Ook opvallend: een 1000MB signaal gaat de switch in bij het modem, maar komt er bij de switch bij STB/smart-TV als 100MB uit. Best veel verlies dan toch bij een 200MB/s abonnement, zou je denken. Maar als ik mijn macbook pro verbindt met de laatste switch, dan haal ik gewoon 190 Mb/s. Ik moet dan constateren dat de STB (en mijn smart-tv) voldoende functioneren op
Reputatie 7
Badge +3
.......
Ook opvallend: een 1000MB signaal gaat de switch in bij het modem, maar komt er bij de switch bij STB/smart-TV als 100MB uit. Best veel verlies dan toch bij een 200MB/s abonnement, zou je denken. Maar als ik mijn macbook pro verbindt met de laatste switch, dan haal ik gewoon 190 Mb/s. Ik moet dan constateren dat de STB (en mijn smart-tv) voldoende functioneren op


@LucH

Goed om te horen dat je het werkend hebt gekregen met de overduidelijke info van @Gekkemuis

Dat knipperen zou ik mij niet al te druk over maken als het gewoon werkt, dat is iets wat vrij normaal is.
De snelheid van een poort is meestel bepaald door de snelheid het toestel wat er op aan gesloten zit.
Waarschijnlijk hebben je aangesloten gebruikers een 100Mb poort, maar jouw aangesloten macbook een 1Gb poort. Hierdoor had je al gemerkt dat er eigenlijk niets mis was aan het einde van je netwerk opzet.
Dank voor de snelle reactie! Ik negeer het geknipper ook maar gewoon dan, heerlijk om deze oplossing werkend te hebben.

Nu hoop ik niet dat T-mobile binnenkort met een modem-upgrade komt 😉
Reputatie 2
Top !
de IPTV kastjes lopen bij mij ook op 100mbit. Is waarschijnlijk een beperking van het kastje zelf.
Reputatie 3
@Gekkemuis @LucH

De IPTV kastjes (meestal noemen wij ze TV Boxen) hebben maar 8mbit nodig om maximaal te functioneren. De TV Boxen met opnamemogelijkheid gebruiken maximaal 16mbit om te streamen en op te nemen. 100mbit is daarom meer dan genoeg. De kabel die wij erbij leveren voor de TV Box is Cat5 en dit type kabel kan sowieso niet meer aan dan 100mbit. Ik weet het volgende niet zeker, maar ik vermoed dat de TV Box zelf dan ook een netwerk interface zal hebben die maximaal 100mbit aan kan.

Verder sluit ik mij bij mijn collega's aan: Ik ben superblij met de ondersteuning die jullie elkaar ook geven. Samen Thuis, zeg ik dan maar 🙂
In mijn situatie lopen er vanuit de meterkast drie ethernet kabels naar 3 verschillende kamers. In elk van deze kamers is internet en TV nodig. Mijn vragen:

Kan de managed switch TL-SG108E geconfigureerd worden voor 3 trunc verbindingen, 1 voor elke ethernet kabel naar een kamer? Elke kamer zal zijn eigen managed switch hebben en doorverbinden vanuit de kamers is geen optie.

Als dat het geval is kan iemand een voorbeeld configuratie geven?

Is het voldoende om alleen poort 1 en 3 van het modem te gebruiken of heeft het ook zin om dan poort 2 en 4 te gebruiken (performance)?
Reputatie 7
Badge +3
@Koeno
Dat is zeker mogelijk, het enige wat je moet doen is meerdere uitgangen, in jou geval 3, als TRUNK instellen. aan het eind van je kabel via een andere managed switch de TRUNK weer splitsen in hun afzonderlijke VLAN's

Extra LAN's naar je switch toe brengen heeft alleen zin als je eventueel uitgangen van de TRUNK afzonderlijke ingangen wil geven.
ls er bijvoorbeeld een ingang en uitgangs TRUNK waarbij je het vermoeden hebt dat die veel netwerkverkeer zullen krijgen. Dan breng je dus ook een scheiding aan tussen welke ingang op welke TRUNK zal gaan. Maar dit doen we pas als je over de 1Gb snelheden wil gaan op een TRUNK. Anders is de winst te verwaarlozen, zeker als je WAN snelheid niet hoger is dan 1Gb (T-Mobile max 750Mb)
Reputatie 3
Goede middag Koeno,

Zoals Pieter_B al aangaf is dat zeker mogelijk.

Via deze link (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eerste-ervaringen-met-dns-wifi-snelheid-en-tv-internet-op-een-utp-280206/index3.html#post1432629) kom je terecht bij hoe ik het gedaan heb. Scroll klein beetje naar beneden voor meerdere screenshots met korte uitleg.

Ikzelf heb maar 1 trunk nodig, maar je kan zelf de (hoeveelheid) poorten aanwijzen die je als trunk wilt gaan gebruiken.
Ik zou zelf alleen enkele poorten gebruiken (1 voor de TV & 3 of 4 voor internet), voor hier in huis (en gok bij de meeste) zal dat voldoende zijn. Maar elke situatie is anders en dat kan je beter zelf beslissen.
Ik zou het eerst zo eens aan de praat krijgen en mocht het niet toereikend zijn kan je het altijd nog upgraden c.q. aanpassen zonder al teveel moeite

Succes met het project, en het fijne is dat je vragen hier goed beantwoord worden. Zover ik weet is het de meeste wel gelukt. Mocht je er niet uitkomen horen, beschrijf je probleem en hopelijk kunnen we je helpen.
En als het je wel gelukt is horen dat we natuurlijk ook graag 😉.

Het kan zeker lonen omdat je er meerdere moet hebben om even goed te kijken welke switch je wilt hebben, 5 of 8 poorten. Ik zelf heb TP-Link maar er zijn meerdere merken waar het ook goed mee kan. Mocht je Netgear willen nemen, lees dan even dit topic goed door staat mij iets van bij dat bij de Netgear IGMP snooping wel aan moet en bij de TP-Link weer niet. Maar dat kan ik fout hebben.

Prijzen voor 5 poorts TP-Link;
https://tweakers.net/pricewatch/411190/tp-link-tl-sg105e-gigabit-(5-poorts).html
Prijzen voor 8 poorts TP-Link;
https://tweakers.net/pricewatch/386107/tp-link-tl-sg108e-gigabit-(8-poorts).html

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
Reputatie 3
Met GROTE dank aan de auteurs hier ben ik ook met deze setup aan de gang gegaan. Zowel om m'n netwerk van 100mbit naar gigabit te upgraden als om de powerline adapter die nu de tv-box in de slaapkamer van signaal voorziet er uit te kunnen mikken.
Ik heb nu :
Meterkast - Draytek + TL-SG105E
Poort 1 untagged 300 Draytek poort 1 internet
Poort 2 untagged 640 Draytek poort 3 TV
Poort 3 untagged 300 naar berging
Poort 4 tagged 300/640 naar woonkamer
poort 5 tagged 300/640 naar study

Berging TL-SG108E
Poort 1 untagged 300 van meterkast
Poort 3-8 untagged 300 servers/NAS

Woonkamer TL-SG108E
Poort 1 tagged 300/640 van meterkast
Poort 2 untagged 640 naar TV-box
Poort 3-8 untagged 300 TV/Xbox/Android box/Popcorn hour/Bluray/MAG254

Study TL-SG108E
Poort 1 tagged 300/640 van meterkast
Poort 2 tagged 300/640 naar slaapkamer
Poort 3-8 untagged 300 PC/Max cube/Hue hub/printer

Slaapkamer TL-SG105E
Poort 1 tagged 300/640 van study
Poort 2 untagged 640 TV-box
Poort 3-5 untagged 300 TV/Mede8tor

Die 'E'-versie in de berging is misschien wat overbodig aangezien alles daar internet/300/untagged is. Maar goed, het werkt allemaal prima !
Reputatie 1
Beste allemaal,

Buiten het feit dat ik 90% er niet van begrijp, zit ik met een zelfde probleem maar in volledig andere situatie.
Ik krijg mijn internet signaal binnen via een ouderwetse KPN telefoon aansluiting in de woonkamer.
Echter TV en PC staan aan de andere zijde van de woonkamer.
Nu heb ik 1 UTP kabel van het modem naar de andere zijde aangelegd langs plafond en daar past geen 2e kabel langs. (is nu al geen fantastisch gezicht).
Kan ik nu ook met 2 extra switches (1 achter modem en 1 voor TV Box) het Internet signaal en TV signaal combineren?
En zo ja, moeten dit perse TPLink switches zijn? en blijven de instellingen van deze switches hetzelfde als bij de hier eerder genoemde oplossingen.
Alvast heel erg bedankt.

Jan
Reputatie 1

Voor de mensen die 1 kabel naar de tv hebben lopen is er ook een optie van een UTP optimizer. voor slechts 15 euro http://www.cablers.nl/Internet-producten/UPT-Optimizers
LETOP dit is maximaal 2x 100Mbit



Zijn er mensen die ervaring hebben met deze UTP Optimizers?
Mijn internet snelheid is toch niet groter dan 100 Mbit.

@Pieter_B Geven deze optimizers problemen met TV signaal?

Alvast bedankt
Jan
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @Bollejan7 , welkom op het forum.

Nee, het is geen vereiste om voor een TP-Link serie te gaan.
Maar wat wel belangrijk is, dat het z.g.n. managed switches zijn.

Dit soort managed switches worden door diverse fabrikanten aangeboden, waaronder ook Netgear.

De instellingen zoals hier beschreven in dit topic kunnen worden overgenomen en zouden dan moeten werken zoals bij de andere gebruikers.

Heb in deze topic post instellingen laten zien van een TP-Link waarbij de TRUNK binnenkomt op poort #1 en Internet op poort 2-3 staat en TV op poort 4-5.
Aan de andere kant (bij je modem) zou je met precies dezelfde instellingen kunnen werken en met poort #1 dan de uitgaande TRUNK
Op poort 2 OF 3 LAN 1 uitgang van je modem en poort 4 OF 5 de LAN 3 uitgang van je modem aangesloten.
De TRUNK kabel is dan je single UTP kabel tussen poort #1 en poort #1
Reputatie 7
Badge +3

@Pieter_B Geven deze optimizers problemen met TV signaal?

Alvast bedankt
Jan


Hallo @Bollejan7

Het enige nadeel van deze optimizer, dat je maximaal haalbare snelheid op deze ene UTP kabel omlaag is gegaan naar de genoemde 100Mb.
Maar bij mijn weten, maar ik spreek dus niet uit ervaring in deze, heeft dit geen invloed op je TV signaal.
Er is nog voldoende bandbreedte over om dat signaal over deze lijn te vervoeren.

Maar wil je optimale 1Gb snelheden houden, dan is mijn advies om voor een VLAN TRUNK systeem te kiezen.
Reputatie 1
Bedankt Pieter,

gezien het feit dat we toch maar een 100 Mbit abbonement hebben is dit dus meer dan voldoende.
Op Wifi haalt mijn PC maar 20 Mbit. Vandaar dat ik hem weer terug wil bedraden.
Op deze manier komen we weer rond de 80 MBit, zoals we gewent waren.

Top Forum en bedankt voor snelle reactie's

Jan
Reputatie 7
Badge +3
Ben even bezig geweest om het een beetje meer visueel te maken hoe alles een beetje met elkaar verbonden zit als je gebruik wilt maken van VLAN via 1 UTP kabel.

NOTE 1: I.p.v de Draytek Vigor kan ook de Huawei HG659 worden ingezet.
NOTE 2: I.p.v. de TP-Link Managed switches, kan ook gekozen worden voor Netgear Managed switches. Let dan wel op, want de webinterface voor de Netgear versie wijkt af.

Reputatie 7
Nice, ziet er strak uit @Pieter_B! 🙂
Reputatie 1
Ziet er goed uit allemaal! :-)

Heb de switches besteld 2x TL-SG108E
Alleen krijg opgestuurd 2x TP LINK TL-SG108E waarop staat UnmanagedPro
terwijl er op de website werd aangegeven dat het wel om een managed switch gaat.
Moeten deze terug of ik kan ik ze ook gebruiken?

Alvast bedankt!



Reputatie 6
@bcreator Zaken stemmen duidelijk niet overeen. Misschien was de dozenontwerper voor een bepaalde batch de engelse taal niet helemaal machtig. Wel supervet. Met unlimited mogelijkheden, koud.
Ik zou het maar netjes uitpakken, niks weggooien en kijken of je volgens de PDF handleiding (juiste versie Vx.x) op het ding kan inloggen.
Reputatie 1
Was even zoeken, maar achteraf gezien echt appeltje-eitje eigenlijk! 😌
Ik heb @Pieter_B z'n schema aangehouden.

Iedereen bedankt!
Reputatie 1
@bcreator Zaken stemmen duidelijk niet overeen. Misschien was de dozenontwerper voor een bepaalde batch de engelse taal niet helemaal machtig. Wel supervet. Met unlimited mogelijkheden, koud.
Ik zou het maar netjes uitpakken, niks weggooien en kijken of je volgens de PDF handleiding (juiste versie Vx.x) op het ding kan inloggen.


Dit is de laatste ver 4.0 update die ze hebben gedaan. 't heet nu Unmanaged Pro, maar je kunt de switch dus managen via 't web of applicatie (windows) 🙂
Reputatie 6

@bcreator Zaken stemmen duidelijk niet overeen. Misschien was de dozenontwerper voor een bepaalde batch de engelse taal niet helemaal machtig. Wel supervet. Met unlimited mogelijkheden, koud.
Ik zou het maar netjes uitpakken, niks weggooien en kijken of je volgens de PDF handleiding (juiste versie Vx.x) op het ding kan inloggen.
Dit is de laatste ver 4.0 update die ze hebben gedaan. 't heet nu Unmanaged Pro, maar je kunt de switch dus managen via 't web of applicatie (windows) :-)

Ik heb een V2.0 en als ik nu de datasheet eens wat nader bekijk
https://static.tp-link.com/res/down/doc/TL-SG108E_2.0.pdf
en vergelijk met de V4.0 en meer algemeen
https://static.tp-link.com/2018/201809/20180926/Unmanaged%20Pro%20switches%20Datasheet.pdf
kan ik alleen maar raden van waarom deze woordkeuze.
In de V2.0 bij Overview
"The TL-SG108E 8-Port Gigabit Easy Smart switch is an ideal upgrade from an unmanaged
switch,"
en verder bij Easy to Use
"TL-SG108E is easy to use and manage."

Wie managed wat, is lijkt mij meer de vraag. "8-Port Gigabit Easy Smart Switch" is ook aardige titel, maar het lijkt alsof iemand denkt dat 'managed switch' er op neer komt dat de gebruiker/koper van een dergelijk apparaat de hele tijd met de hand ethernet data frames van de ene RJ45 connector naar de anderr RJ45 connector aan het doorzetten is. Of steeds schakelaars om moet zetten o.i.d. Net zoals bij de PTT vroeger het telefoneren ook gepaard gin met het ompluggen van stekkers om beller en gebelde met elkaar in contact te brengen. Bij 'unmanagedPro' gaat dat dan automatisch net zoals bij goedkopere switches unmanged switches, maar het is 'Pro' omdat er er nog iets aan de manier en soort van schakelen gedaan kan worden.

Maargoed, ongeacht de benaming, wat meer configureerbaarheid voor (V)LAN is een goede investering m.i.
Heb vorige week ook 2x TL-SG108E gekocht, twijfelde ook toen ik op de doos en ook op het apparaat unmanaged zag staan. Toch is ie gewoon configureerbaar, dus volgens de normale definities managed. Heb de boel intussen aan de praat, o.a. trunk naar slaapkamer waar nu IPTV, gewoon Smarttv en mijn eigen router als accesspoint werken, had namelijk met het Huawei modem in de meterkast nauwelijks bereik boven en bijvoorbeeld Netflix werkte helemaal niet.
Fijn al deze informatie! Met behulp van dit topic heb ik tv + internet over 1 kabel aan de praat gekregen naar 2 kamers, met in totaal 3 managed Netgear switches.

Op het eerste gezicht werkte het allemaal perfect, alleen met een vreemde issue: bij laag internet verkeer (bijvoorbeeld google opdracht) dan stoort (artefacts) het tv-beeld. Bij zwaar internet verkeer (bijvoorbeeld speedtest.net) bevriest het tv-beeld totdat de speedtest klaar is, daarna gaat de tv gewoon verder. Het maakt niet uit op welke switch ik het internet verkeer initieer.

Heeft iemand dit ook aan de hand gehad?
Reputatie 2
Ik heb het met 2 netgear gs108Ev-3 switches aan de praat gekregen.

Indien gewenst kan ik de config opsturen. Dan hoef je die alleen in te laden in beide netgears en de bedrading to prikken als aangegeven.


FF na een jaar een update op mijn eigen handleiding met netgear switches....

Vorige maand was er T-mobile onderhoud in mijn postcode gebied, en hierna werkt de tv kastjes niet meer. (Wel tv-gids , geen beeld)

De volgende instellingen moesten aangepast worden om het weer aan de praat te krijgen:

IGMP Snooping: Disabled
Validate IGMPv3 IP Header : Disabled
Block Unknow Multicast Addresses : Disabled

Hierna werkte het weer.

N.b. er is inmiddels een nieuwere firmware voor de deze switches...

Reageer