Beantwoord

Enorm slechte Wifi verbinding

  • 31 May 2020
  • 7 reacties
  • 1816 Bekeken

Ik loop een beetje vast met blijvende problemen met traag internet. 
 

Alles al geprobeerd, modem herstarten, kanalen veranderen enzovoort.. zelfs kreeg ik de tip om mijn 2.4ghz frequentie uit te zetten van een t-mobile medewerker, de dag erna start ik mijn macbook op om een toets te gaan maken (heel de dag op 4g gezeten zonder het in de gaten te hebben) en is er geen wifi te bekennen.. het zyxel modem schakelt namelijk automatisch de 5ghz frequentie uit als de 2.4 uit staat..

toen heeft de wifi een weekje oke gewerkt.. nog steeds niet tevreden, ik kijk graag series en video’s op mijn laptop en telefoon op de hoogst beschikbare kwaliteit, ik kies niet voor niets een iphone 11 pro max in plaats van een iphone SE of iphone 11..

 

Nooit volledige verbinding, 1 of 2 streepjes en net was mijn download speed: 18.1 mbits en mijn upload 29.5 mbits

Woon in een studio van 30 vierkante meter dus zit altijd zo goed als naast het modem.. iemand een goede oplossing voor dit vervelende probleem?

 

(mijn aparaten en instellingen zijn het niet, werk zelf op de technische dienst bij Amac dus kan alles doortesten en kijken, dat werkt allemaal 100% naar behoren)

icon

Beste antwoord door Sander 1 June 2020, 21:55

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7

Hi @twinkharrylwt,

 

Allereerst wil ik aangeven dat je op Wifi tussen de 10-50% van je maximaal haalbare snelheid mag verwachten. Zeker in een studio mag je wel verwachten dat de Wifi het hele appartement beslaat. Het gaat hier dus om het optimaliseren van jouw Wifi. Dan wil ik vragen de tips uit dit topic te volgen: Wifi verbeteren. Vooral het aanpassen van het kanaal naar 1 of 6 en het plaatsen van het modem zijn grote verbeterpunten. Daarnaast kun je bandsteering op het modem uitzetten. Dat betekent dat het 2.4 en het 5G netwerk verschillende namen krijgt en je zelf kunt kiezen welke van de twee je gebruikt. 

 

Check: speelt het issue op meerdere apparaten en haal je bekabeld wel 100% van je internetsnelheid?

Hi @Sander 

 

Ik heb alle tips geprobeerd van de tips op het topic wifi verbeteren..

 

de issue is zeker met meerdere apparaten.. iphone, macbook, tv en een nintendo switch.. ik kan geen ethernetkabel uitproberen aangezienik geen aansluitingen heb, aangezien ik het nooit gebruik, dan moet ik een aansluiting voor me macbook aanschaffen..

 

ik ga nog wel proberen de 2.4ghz en 5ghz andere namen te geven, hopen dat dat het oplost.

Reputatie 7
Badge +1

Op Wifi kun je makkelijk 85 tot 95% van je snelheid halen!!  ik weet niet of je op een glasvezelaansluiting of DSL zit, maar dat mag geen verschil maken.

Zelf woon ik in een niet te groot appartement met glasvezel en heb hier de Draytek als modem/router welke natuurlijk op de meest verkeerde plek is opgehangen de “meterkast” mijn abo is 100mb met de Draytek krijg ik met Wifi inderdaad maar 50 tot 60% van de snelheid.

Aangezien ik van simpel denken hou heb ik een eigen router (Sitecom AC 750) aangesloten op de Draytek, en haal op Wifi (5Ghz) nu gemiddeld 93 tot 97 Mb up en down.

Het punt is dat de modem/routers welke de providers verstrekken leuke dingen zijn voor mensen niet niet veel eisen kwalitatief is er niks mis mee, maar wil je meer dan zul je moeten investeren in betere spullen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @twinkharrylwt, top dat je alle tips geprobeerd in het Wifi topic geprobeerd hebt! Laat je ons weten hoe het gegaan is met de 2.4 Ghz en 5 Ghz netwerken? Ik begrijp dat je doorgaans naast of vlakbij het modem zit, waar staat jouw modem precies en staat deze ver van de grond af? Je hebt het Wifi topic al uitgebreid doorgenomen, dus ik wil niet in herhaling vallen, maar voor de zekerheid wil ik je nog attenderen op het gebruik van zogeheten legacy devices:

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is.

Mocht het nog niet lukken om de Wifi-snelheid omhoog te halen, dan gaan we er alles aan doen om je te helpen. Geef een seintje, dan springen we weer in actie voor je! 😎

@BeMu Thanks voor je toevoegingen en inzichten! Het kan voorkomen dat je tot 85, of zelf 95% snelheid behaalt wanneer je met Wifi verbonden bent. Dat is echter niet de norm. Zoals Sander aangaf, schommelt de haalbare snelheid in de praktijk doorgaans tussen de 10 en 50% van de maximaal haalbare, bekabelde snelheid. Fijn trouwens dat het met jouw set-up wel gelukt is, dat valt alleen maar te prijzen! 😄👍

 

Reputatie 7
Badge +1

@Jason Even een kleine aanvulling de snelheid van pakweg 95% haal je alleen als je op 5Ghz zit met je smartphone of laptop whatever, op 2,4Ghz haal ik ook maar iets meer dan de helft.

Bovendien moet je router vrij uitzicht hebben dus niet verstopt zitten in de meterkast of een of andere kast.

@BeMu Ik heb DSL, ik zit gemiddeld op 30% van mijn internetsnelheid.

 

@Jason Ik heb nu het scheiden van de netwerken geprobeerd. Het moment dat ik met de 5ghz verbonden ben zie ik dat de verbinding beter is… maar het is nog net zo instabiel als eerste… Dus het meerdere deel van de dag heb ik rond de 30% van mijn internet snelheid..

Mijn modem staat op ongeveer 2 meter van de grond, in de meterkast (het is een houten deur van 1.5 cm dik)

 

Wat verbonden is met mijn wifi netwerk:

Apple TV 5e generatie

MacBook Pro 2017

iPhone 11 pro max

2 keer in de maand een canon printer

nintendo switch

Apple Watch series 4

playstation 4 slim (zelden)

en af en toe wat apparaten van gasten.

 

het lijkt me sterk dat 1 van deze apparaten onder ‘legacy’ devices valt maar je weet het nooit. ik merk wel dat mijn MacBook een iets sterkere verbinding heeft dan mijn iPhone, dat zal wel met de wifi chip in de apparaten te maken hebben.

 

Reputatie 7
Badge +1

@twinkharrylwt  kijk anders eens op deze site https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/  welke snelheid theoretisch op jou adres mogelijk is, heb je ADSL dan is het vaak zo dat de snelheid gemeten vanaf de wijkkast naar het adres behoorlijk inzakt, bij VDSL mag dit niet gebeuren of veel minder.

Als er word aangegeven dat er bounded koper mogelijk is, moet je er rekening mee houden dat T-Mobile dit helaas niet levert, wel KPN daarbij komt dat DSL over het algemeen wat instabieler is dan glas hoewel dat de laatste tijd ook instabieler is als ik zo lees op de forums.

En het beste is nog altijd bekabeld meten of anders met de deur open en dichtbij het modem, tip: Ziggo heeft een handige app kan je ook op de iPhone zetten het heet Ziggo wifi assistant  werkt ook bij andere providers.

Reageer