Beantwoord

extern toegang b818

  • 6 December 2021
  • 4 reacties
  • 105 Bekeken

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen. 

Ik heb al talloze "threads”hier gelezen en zit met een issue dat in niet lijk op te kunnen lossen ondanks dat er al heel veel topics op gelijkaardige onderwerpen zijn. 

situatie schets: 

Internet(4G) - (B818 modem) - UTP - (router: Draytek 2927ac) - UTP - (nas: Asustor T6104)
                                               - Wifi (niet door mij gebruikt)        - Wifi (door mij gebruikt)
nu, zoals bijna altijd, intern werkt mijn netwerk goed (behalve dat mn nas een issue heeft op het moment). Echter ik wil de mogelijkheid om (enkel als nodig) extern toegang te hebben tot mijn netwerk (router en/of nas) en dit lukt dus niet.
Ik begrijp dat het IP-adres niet vast is. maar gezien mijn intenties niet zijn om continue toegang te creeren wil ik graag eerst via het tijdelijke IP-adres alles werkend hebben en dan zien of ik wel of geen DDNS ga aanzetten. 


huidige settings: fabrieksinstellingen! 

mijn APN: fms (dit zou alle porten open moeten hebben?!?)

mijn WAN-IP-1: 91.141.xxx.xxx → 192.168.8.1 (B818)

mijn WAN-IP-2: 192.168.8.1 → 192.168.1.1 (Draytek)

In een oudere thread vond ik dat het goed zou werken DMZ aan te zetten in de modem. maar in kan in de B818 geen demilitarized zone instellingen vinden, wel DDNS. 

de reden dat ik nu dit post is omdat ik een issue heb met mijn nas, hiervoor moet de helpdesk in "ssh-en", nu mij lukt dit van intern, maar hun lukt dat van extern niet (port 80 issue volgens hun)
De oorzaak van dat probleem wordt geschoven op de router of modem., echter port 22 en 80 worden geforward in de router. 
Dus hiervoor heb ik contact gezocht met draytek maar die geven ook aan dat toegang tot de router hun niet lukt, ondanks dat al mijn (router) instellingen goed staan (issue de 4G modem).

Voor de zekerheid heb ik de modem (B818) gereset naar fabrieks instellingen. (ik kon eerder niet in de B818) omdat het password veranderd was, nu dus wel. 

maar dus zowel de tech van asustor als draytek krijgen geen toegang tot hun hardware (en ik ook niet van buitenaf). het enige dat dat (imho) kan blokkeren is de B818. 

hoe kan ik dit correct instellen?
waar vind ik DMZ als dat nog nut heeft?
iemand enig idee?

icon

Beste antwoord door yalerta 7 December 2021, 11:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@spikey1973

Ga de mogelijkheid van DDNS gebruiken.

Registreer bij bijvoorbeeld https://www.noip.com/ en plaats die domeinnaam die je daar aanmaakt in je modem en je bent verzekert van een externe en makkelijk te onthouden domeinnaam.

Een basis service is gratis. De gewenste 30 dagen renew wordt in dat geval door de modem afgehandeld.

verzinselnaam.hopto.org is makkelijker te onthouden dan een IP adres dat bij elke verandering van windrichting kan wijzigen.

Zelf maak ik al vele jaren gebruik van dit soort geautomatiseerde dDNS bij no-ip.com met een xyz.hopto.org domeinnaam en dat bevalt uitstekend. Laatstelijk door wat gepruts in mijn Zyxel modem instellingen de instelling gedeactiveerd en na enige dagen weer een herinnering via de mail of ik er nog gebruik van wilde maken, ja dus :grin:

Het verhaal van poortmapping blijft natuurlijk wel overeind om jouw interne apparaten te bereiken.
Je firewall instellingen al gecontroleerd. Misschien TIJDELIJK in de modem verlagen? 

Oh en bedenk me net dat een DMZ dan in de modem maar ook in de Draytek gedaan moet worden als je 2 routers na elkaar gebruikt.

@yalerta 

allereerst bedankt voor je reply, helaas heb ik daar nog niet zoveel aan op het moment. 
idd VOOR ik ga denken aan een ddns moet ik eerst het issue oplossen. 
DMZ in de B818 (om iig eerste toegang tot miijn router te krijgen) is de eerste stap, en mijnziens de belangrijke gezien mijn router waarschijnlijk al goed staat ingestelt. 

Echter DAAR loop ik dus juist vast. ik vind geen manier om DMZ in te stellen op de B818, en gezien de APN als fms is ingesteld vraag ik mij af of dit sowieso nut heeft. 

Ook vind ik geen manier om de firewall lager / uit te zetten. wel hoe je 4 filter functies kan uitzetten, maar deze lijken mij niet van belang voor deze issue, bovendien zit ik niet alleen achter deze modem (de andere gebruiker gebruikt enkel wifi), dus moet ook rekening houden met de andere gebruikers veilig te houden. 

Reputatie 7
Badge +5

@spikey1973 

Yep, ik weet dat er geen zinvol antwoord is geplaatst m.b.t. jouw probleem.

Inmiddels wat zoekwerk gedaan en wat rond gelezen op internet
huawei B818+DMZ als zoekterm.

Een forum post ergens gevonden waar de setup gelijkwaardig was aan die van jouw met als verschil dat er een Unifi router gebruikt werd. Daar dacht men dat de Unifi router de oorzaak was, na het rechtstreeks verbinden van de NAS met de Huawei was er wel een verbinding mogelijk.

Door wat prive bezigheden zoals de kerstspullen en optuigen van een boom en ook iets met zonnepanelen ff weinig tijd voor verdere research assistance

Euh en termen als "fms” kan ik niks mee. APN voor Access Point Network lukt nog net

 

@yalerta

 

ik wilde niet ondankbaar overkomen hoor, was enkel informatief bedoeld. 
ik ga idd daar verder opzoeken en hopen dat ik er eens ga geraken. 

wat betreft het APN: fms. wat het fms betekent weet ik niet, maat op een andere oudere thread hier er achter gekomen dat dat de beste APN zou zijn om te gebruiken. andere opties zijn ïnternet”en nog een. maar die was duidelijk niet goed. 

heel veel succes met je zonnepanelen en heel veel kerstplezier. 

groeten, matthieu