Beantwoord

Firmware update Draytek 2132FVn

  • 20 April 2018
  • 95 reacties
  • 7773 Bekeken


Toon eerste reactie

95 reacties

Lijkt mij een duimzuigertje te zijn, anders een zoethoudertje, zo daar ben ik ook weer vanaf.

Maar wees gerust, ook al word de firmware niet vernieuwd, ding is zo uitgekleed dat er weinig kan gebeuren, en dan nog, de kans is zo klein dat ze jou netwerk willen overnemen dat de kans  om op A2 door een trein aangereden te worden groter is.

Wat heeft de functionaliteit van het modem te maken met de interesse die een aanvaller in jou of je netwerk kan hebben? 

Dit onderwerp is lang geleden besproken, maar misschien heeft iemand interesse. Het is mogelijk om de firmware te upgraden naar de nieuwste versie. zie de foto's hieronder. geïnteresseerd neem dan contact met mij op via privé bericht.

 

De werking moet je nog een paar dagen testen maar het is veelbelovend.

Dit onderwerp is lang geleden besproken, maar misschien heeft iemand interesse. Het is mogelijk om de firmware te upgraden naar de nieuwste versie. zie de foto's hieronder. geïnteresseerd neem dan contact met mij op via privé bericht.

 

De werking moet je nog een paar dagen testen maar het is veelbelovend.

En dan na einde contract je modem terugsturen en een factuurtje ontvangen omdat je iets hebt uitgehaald met apparatuur die niet jouw eigendom is ?

Dit is juist de reden waarom providers de afgelopen jaren hun eigen devices steeds verder dicht timmeren, functionaliteiten verwijderen.

Dit onderwerp is lang geleden besproken, maar misschien heeft iemand interesse. Het is mogelijk om de firmware te upgraden naar de nieuwste versie. zie de foto's hieronder. geïnteresseerd neem dan contact met mij op via privé bericht.

 

De werking moet je nog een paar dagen testen maar het is veelbelovend.

En dan na einde contract je modem terugsturen en een factuurtje ontvangen omdat je iets hebt uitgehaald met apparatuur die niet jouw eigendom is ?

Dit is juist de reden waarom providers de afgelopen jaren hun eigen devices steeds verder dicht timmeren, functionaliteiten verwijderen.

Voor de duidelijkheid: ik heb mijn T-Mobile-modem in de doos verstopt en in plaats daarvan heb ik een Mikrotik-router gekocht.
Ik verwijs naar de post omdat veel mensen (inclusief ik) dit apparaatmodel erg waarderen, alleen vanwege blokkades kunnen ze het volledige potentieel ervan niet gebruiken. Deze informatie is bedoeld voor mensen die toegang willen hebben tot de nieuwste functies van deze router. Je kunt ook een gebruikte kopen en deze opnieuw maken. Dat deed ik zodat ik geen contract verbrak. Deze toestellen zijn nu verkrijgbaar voor 20-30 euro en door de nieuwe software kunnen ze door elke internetprovider gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +3

@grzlnp 

Hou er rekening dat de Vigor-2132 serie geen vernieuwde firmware meer krijgt, dat i.v.m. zijn End Of Life status. Naar mijn mening heeft het dus niet tot weinig zin om dit ‘verouderde’ modem/router nog te voorzien van outdated firmware.

Als er een recent actief open source project voor zou bestaan, dan zou je er nog over na kunnen denken.

Tevens mist deze router natuurlijk de toch wel basic 5G Wifi, waardoor er denk ik nog maar weinig mensen zijn die dit device willen aanschaffen of voorzien van outdated firmware.

Dat je hem kunt update is niets nieuws

Als je dus functionaliteit wilt, zou je net als jou, een eigen router kunnen kiezen die niet in de EOL status is voor nu. Of je bouwt een eigen router van een oude PC, met daarop pfsense / opensense.

Veel ‘huis, tuin en keuken’ eindgebruikers zijn al lang blij dat hun internet en IPTV probleemloos werken met de door de provider geleverde devices.

Heb wel vaker geschreven, dat het wijs is om de Vigor om te ruilen voor meer recente devices die TMT gebruikt gezien de EOL van deze Vigor serie.

Pieter B alles wat je schreef is waar. Door de upgrade krijgt de gebruiker echter de mogelijkheid om het maximale uit het apparaat te halen waarvoor hij heeft betaald. Ik heb dit specifieke model vergeleken met andere apparaten en de prijsprestaties zijn erg goed. Als iemand dit toestel heeft en ervan wil genieten, dan is dat goed. Als hij iets sterkers moet kopen, is dat ook goed. Voor mij is de keuze het belangrijkste.
Je hebt open source software geschreven en geïnstalleerd.
Het is erg lastig en kost veel tijd, maar het kan wel bijvoorbeeld openwrt.

Voor de duidelijkheid: ik heb mijn T-Mobile-modem in de doos verstopt en in plaats daarvan heb ik een Mikrotik-router gekocht.
Ik verwijs naar de post omdat veel mensen (inclusief ik) dit apparaatmodel erg waarderen, alleen vanwege blokkades kunnen ze het volledige potentieel ervan niet gebruiken.

 

Klopt, en hoe behulpzaam ook. Het is niet de bedoeling dat mensen een andere firmware op het modem (dat eigendom is) van T-Mobile te installeren ( met alle mogelijke gevolgen van dien ).

 

Deze informatie is bedoeld voor mensen die toegang willen hebben tot de nieuwste functies van deze router.

 

 

Dan zullen die mensen inderdaad wel een zelfde modem moeten kopen zoals je zelf al zegt aangezien ze anders iets doen wat gewoonweg indruist tegen de voorwaarden T-Mobile en deze mensen uiteindelijk meer problemen op hun hals halen.

 

Door de upgrade krijgt de gebruiker echter de mogelijkheid om het maximale uit het apparaat te halen waarvoor hij heeft betaald.

 

Je betaalt niet voor een modem die een provider levert, tenminste… niet direct wellicht is het wel meegenomen in de totaalprijs maar dan nog. Je betaalt voor een dienst (internet). Zelfs als vrije modem keuze (besluit; eindapparatuur) van kracht wordt, zal het abonnement niet goedkoper uitvallen als een klant afziet van het modem welke de provider levert.

 

Ik heb dit specifieke model vergeleken met andere apparaten en de prijsprestaties zijn erg goed. Als iemand dit toestel heeft en ervan wil genieten, dan is dat goed. Als hij iets sterkers moet kopen, is dat ook goed. Voor mij is de keuze het belangrijkste.

 

Het is dan natuurlijk wel verstandig om er dan ook meteen bij te zeggen dat TS dan wel een identiek modem moet kopen omdat het niet is toegestaan de firmware van het T-Mobile modem zelf te vervangen :wink:

 

@grzlnp

Hou er rekening dat de Vigor-2132 serie geen vernieuwde firmware meer krijgt, dat i.v.m. zijn End Of Life status. Naar mijn mening heeft het dus niet tot weinig zin om dit ‘verouderde’ modem/router nog te voorzien van outdated firmware.

Als er een recent actief open source project voor zou bestaan, dan zou je er nog over na kunnen denken.

Tevens mist deze router natuurlijk de toch wel basic 5G Wifi, waardoor er denk ik nog maar weinig mensen zijn die dit device willen aanschaffen of voorzien van outdated firmware.

Dat je hem kunt update is niets nieuws

Als je dus functionaliteit wilt, zou je net als jou, een eigen router kunnen kiezen die niet in de EOL status is voor nu. Of je bouwt een eigen router van een oude PC, met daarop pfsense / opensense.

Veel ‘huis, tuin en keuken’ eindgebruikers zijn al lang blij dat hun internet en IPTV probleemloos werken met de door de provider geleverde devices.

Heb wel vaker geschreven, dat het wijs is om de Vigor om te ruilen voor meer recente devices die TMT gebruikt gezien de EOL van deze Vigor serie.

Ik heb nog steeds een draytek modem en zou heel graag willen dat ik de laatste firmware kon / mocht installeren. Dan communiceert hij tenminste beter met mijn draytek access point.

Doordat de firmware van beide verschilt kan ik nu geen gebruik maken van de mogelijkheid om apparaten automatisch over te geven van het modem naar het accesspoint en omgekeerd op basis van de kwaliteit van de verbinding, iets waar ik mijn accesspoint wel voor had gekocht. 

Ik snap dat het een oud modem is, maar de koppigheid waarmee t-mobile weigert om een gewone firmware update uit te voeren, is stuitend. Als ze echt van mening zijn dat het een end of life product is, waarom vervangen ze hem dan niet? En als ze hem niet terug willen, dan gebruik ik hem misschien wel als eigen modem, updaten en dan hun nieuwe modem in bridge stand. Is wat mij betreft ook prima.

geïnteresseerd ? schrijf naar privé

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Luc_Maya van Heijst, zoals reeds aangegeven is, wordt de Draytek niet meer vanuit de standaard firmware geüpdatet. We hebben wel nog eigen, custom firmware erop zitten die soms nog van updates voorzien werd, maar ook dat is teneinde. Het is niet mogelijk om zomaar een oud modem preventief en proactief te verwijderen, die keuze laten we graag aan onze klanten. Dat gezegd hebbende, kan ik me goed voorstellen waarom je je dit afvraagt. Het is natuurlijk ook best vreemd dat er nog modems gebruikt worden die eigenlijk al dit jaar uitgefaseerd zouden moeten worden. Gelukkig leveren we sinds mei 2019 eigenlijk al niets anders meer dan de Zyxel T-50, tenzij een Draytek schade heeft, dan konden we tot voor kort altijd nog een vervangende Draytek (2132) aanleveren via een reparatieformulier. Je kunt de Zyxel overigens niet in bridge mode zetten, dat wordt niet ondersteund.  

Afijn, dat allemaal terzijde: kan ik de Draytek voor je omruilen voor een Zyxel + Media Converter? Omdat het bij Glasvezel om zeer sensitieve apparatuur gaat, wordt de installatie van de Zyxel en converter verricht door een monteur. Je ontvangt binnen enkele dagen na de aanvraag de track&trace-code van PostNL, zodra het pakketje onze distributie verlaat. Zodra je de exacte bezorgdatum weet, kun je een afspraak inplannen met Guidion om het vervangende modem + de converter te laten installeren. Hiervoor krijg jij straks een afspraaktool per sms en e-mail toegestuurd. Zo kun je dadelijk precies afstemmen met de monteur wanneer het uitkomt. Laat me weten of ik dit in orde kan maken voor je dan doe ik dat meteen!

Iets anders nog: ik zie dat je nog gebruikmaakt van twee verouderde Kamai 510 TV Boxen. Mag ik deze voor je omruilen naar de nieuwere varianten (Aria 610x)? Die zijn sneller en kunnen dadelijk, mocht je ook nog naar het nieuwe tv-platform willen worden omgezet, T-Mobile TV ondersteunen! 😊

 

Hoi @Luc_Maya van Heijst, zoals reeds aangegeven is, wordt de Draytek niet meer vanuit de standaard firmware geüpdatet. We hebben wel nog eigen, custom firmware erop zitten die soms nog van updates voorzien werd, maar ook dat is teneinde. Het is niet mogelijk om zomaar een oud modem preventief en proactief te verwijderen, die keuze laten we graag aan onze klanten. Dat gezegd hebbende, kan ik me goed voorstellen waarom je je dit afvraagt. Het is natuurlijk ook best vreemd dat er nog modems gebruikt worden die eigenlijk al dit jaar uitgefaseerd zouden moeten worden. Gelukkig leveren we sinds mei 2019 eigenlijk al niets anders meer dan de Zyxel T-50, tenzij een Draytek schade heeft, dan konden we tot voor kort altijd nog een vervangende Draytek (2132) aanleveren via een reparatieformulier. Je kunt de Zyxel overigens niet in bridge mode zetten, dat wordt niet ondersteund.  

Afijn, dat allemaal terzijde: kan ik de Draytek voor je omruilen voor een Zyxel + Media Converter? Omdat het bij Glasvezel om zeer sensitieve apparatuur gaat, wordt de installatie van de Zyxel en converter verricht door een monteur. Je ontvangt binnen enkele dagen na de aanvraag de track&trace-code van PostNL, zodra het pakketje onze distributie verlaat. Zodra je de exacte bezorgdatum weet, kun je een afspraak inplannen met Guidion om het vervangende modem + de converter te laten installeren. Hiervoor krijg jij straks een afspraaktool per sms en e-mail toegestuurd. Zo kun je dadelijk precies afstemmen met de monteur wanneer het uitkomt. Laat me weten of ik dit in orde kan maken voor je dan doe ik dat meteen!

Iets anders nog: ik zie dat je nog gebruikmaakt van twee verouderde Kamai 510 TV Boxen. Mag ik deze voor je omruilen naar de nieuwere varianten (Aria 610x)? Die zijn sneller en kunnen dadelijk, mocht je ook nog naar het nieuwe tv-platform willen worden omgezet, T-Mobile TV ondersteunen! 😊

 

Hi Jason,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Mijn probleem is echter met die Zyxel ook niet opgelost omdat ik met mijn draytek ap ook geen mesh daarmee kan opzetten. Een bridge mode en een draytek modem zou wel werken, maar dat kan / mag met die Zyxel blijkbaar ook niet. Kortom dat is voor mij ook geen ideale oplossing. Maar als ik die Draytek mag houden ga ik akkoord met het omwisselen naar de Zyxel.

Voor wat betreft die tv boxen, die wil ik best ruilen. Maar eerlijk gezegd gebruik ik er maar 1 dus wat mij betreft ruil ik 2 oude tegen 1 nieuwe.
 

Reputatie 7
Badge +8

@Luc_Maya van Heijst Met het Zyxel modem kan je wel een mesh netwerk vormen met onze wifi-punten. Het Draytek modem ondersteunt geen mesh. Na het swappen, mag je de Draytek inderdaad houden, maar waar wil je precies nog de Draytek voor gebruiken? Want het Zyxel modem heeft meer functionaliteiten dan de Draytek. Je kan het Draytek modem wel naast de Zyxel hangen en als router gebruiken, maar hier heb je een maximum op wifi en kan je geen gebruik maken van de 5GHz. Het gebruik van alleen het Zyxel modem zou dan een uitkomst kunnen bieden en heb je de Draytek niet nodig. Als je wil dat ik de Draytek laat swappen voor een Zyxel, weet dan wel dat de Zyxel wordt geregistreerd op de aansluiting en niet de Draytek. Je kan de Draytek dan ook niet meer als modem gebruiken.

Wat betreft de TV Boxen is dit zeker ook mogelijk! Ik stuur je nog even een PM met meer informatie.  

Hoi @Luc_Maya van Heijst, zoals reeds aangegeven is, wordt de Draytek niet meer vanuit de standaard firmware geüpdatet. We hebben wel nog eigen, custom firmware erop zitten die soms nog van updates voorzien werd, maar ook dat is teneinde. Het is niet mogelijk om zomaar een oud modem preventief en proactief te verwijderen, die keuze laten we graag aan onze klanten. Dat gezegd hebbende, kan ik me goed voorstellen waarom je je dit afvraagt. Het is natuurlijk ook best vreemd dat er nog modems gebruikt worden die eigenlijk al dit jaar uitgefaseerd zouden moeten worden. Gelukkig leveren we sinds mei 2019 eigenlijk al niets anders meer dan de Zyxel T-50, tenzij een Draytek schade heeft, dan konden we tot voor kort altijd nog een vervangende Draytek (2132) aanleveren via een reparatieformulier. Je kunt de Zyxel overigens niet in bridge mode zetten, dat wordt niet ondersteund.  

Afijn, dat allemaal terzijde: kan ik de Draytek voor je omruilen voor een Zyxel + Media Converter? Omdat het bij Glasvezel om zeer sensitieve apparatuur gaat, wordt de installatie van de Zyxel en converter verricht door een monteur. Je ontvangt binnen enkele dagen na de aanvraag de track&trace-code van PostNL, zodra het pakketje onze distributie verlaat. Zodra je de exacte bezorgdatum weet, kun je een afspraak inplannen met Guidion om het vervangende modem + de converter te laten installeren. Hiervoor krijg jij straks een afspraaktool per sms en e-mail toegestuurd. Zo kun je dadelijk precies afstemmen met de monteur wanneer het uitkomt. Laat me weten of ik dit in orde kan maken voor je dan doe ik dat meteen!

Iets anders nog: ik zie dat je nog gebruikmaakt van twee verouderde Kamai 510 TV Boxen. Mag ik deze voor je omruilen naar de nieuwere varianten (Aria 610x)? Die zijn sneller en kunnen dadelijk, mocht je ook nog naar het nieuwe tv-platform willen worden omgezet, T-Mobile TV ondersteunen! 😊

 

Ik zit zelf ook nog met zon oud draytek modem opgescheept en wordt telefonisch telkens (meerdere keren al) afgewimpeld en lijk er dus maar niet vanaf te kunnen komen. ik vind het nogal wat dat t mobile mij met zon verouderd apparaat gebruik laat maken van haar netwerk en het internet, en zou graag zien dat deze vervangen wordt en de vervanger geïnstalleerd wordt (indien ik dit niet zelf zou kunnen).. is dit mogelijk? @Jason @Demi 

Het modem zelf is niet slecht, het heeft slechts beperkte functionaliteit. Met de nieuwste software is het redelijk functioneel :)

Ik zit zelf ook nog met zon oud draytek modem opgescheept en wordt telefonisch telkens (meerdere keren al) afgewimpeld en lijk er dus maar niet vanaf te kunnen komen. ik vind het nogal wat dat t mobile mij met zon verouderd apparaat gebruik laat maken van haar netwerk en het internet, en zou graag zien dat deze vervangen wordt en de vervanger geïnstalleerd wordt (indien ik dit niet zelf zou kunnen).. is dit mogelijk? @Jason @Demi 

 

Ik loop tegen hetzelfde punt aan. Begin dit jaar met een medewerker gesproken via de chat, die gaf aan dat ik op een wachtlijst gezet zou worden voor een nieuw modem. Toen ik nogmaals contact zocht om te vragen wat de voortgang was kreeg ik te horen dat er geen wachtlijst bestaat en wat ik eigenlijk precies onveilig vond aan een modem wat al jaren geen updates meer krijgt. Die discussie ben ik maar niet gaan voeren...

Reputatie 7

Hi @EveryiPhone, hartstikke goed dat je via deze weg aan de bel trekt! Zelf zie ik geen log terug van een collega, dus ik vrees dat hier iets niet helemaal goed is gegaan. Gelukkig ben je hier aan het juiste adres en help ik jou hier met alle liefde bij. Ter check: ga je ermee akkoord dat ik het Draytek modem om laat wisselen voor een Zyxel T-50? Of vroeg jij eerder aan mijn collega van chat of je een Zyxel T-54 mocht ontvangen? Dit modem wordt nu alleen nog geleverd bij nieuwe Glasvezelaansluitingen. Als ik jou kan verblijden met een Zyxel T-50, dan ga ik dat voor je regelen. Ik hoor het graag van je, zodat ik aan de slag kan. 

Hi @EveryiPhone, hartstikke goed dat je via deze weg aan de bel trekt! Zelf zie ik geen log terug van een collega, dus ik vrees dat hier iets niet helemaal goed is gegaan. Gelukkig ben je hier aan het juiste adres en help ik jou hier met alle liefde bij. Ter check: ga je ermee akkoord dat ik het Draytek modem om laat wisselen voor een Zyxel T-50? Of vroeg jij eerder aan mijn collega van chat of je een Zyxel T-54 mocht ontvangen? Dit modem wordt nu alleen nog geleverd bij nieuwe Glasvezelaansluitingen. Ik hoor het graag van je, zodat ik aan de slag kan. 

Hi Lisa! Dank voor je snelle reactie, heel fijn. Ik had het met de medewerker niet gehad over welk modem precies. Omruilen voor een T-50 lijkt me prima als het lastig is om een T-54 te leveren, dus akkoord.

Reputatie 7

Hi @EveryiPhone, heel graag gedaan! Jij ook bedankt voor jouw super snelle reactie. Ik heb gelijk een verzoek ingeschoten voor onze technische dienst om deze swap te realiseren. Zodra dit verzoek is goedgekeurd, dan kun je de status van de bestelling volgen in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen. Laat je weten of het nieuwe modem prettig(er) werkt, zodra deze up and running is? 💪

Ik zou ook graag de oude draytek vervangen door een nieuwe modem. Het verbreken van de wifi-verbinding of het onvermogen om wifi- en bluetooth-apparaten tegelijkertijd te gebruiken omdat ze op dezelfde frequentie werken.

IHet is genoeg om een ​​koptelefoon of een bluetooth-luidspreker aan te sluiten om 2-3Mb van de (en zo waardeloze) 75Mb te krijgen, waardoor het onmogelijk is om films te kijken en zelfs het streamen van muziek in betere kwaliteit afbreekt.

Ik ben van mening dat dergelijke problemen in 2022 onaanvaardbaar zijn.

Ik vermeld niet dat 3 telefoons (zoals in veel gezinnen) problemen geven met de stabiliteit van de verbinding.

 

Wissel het in voor een nieuwer en stabieler apparaat.

 

Nederlands is niet mijn eerste taal, dus sorry voor fouten en ik zal proberen eventuele onduidelijkheden op te helderen.

Wat hier gebeurde wilde ik citeren en kopieerde de hele pagina naar het bericht. Verwijder dit bericht a.u.b. 

Ik heb nog 3 modems als iemand wil ;)

Reputatie 7

Hi @Vitas, dank voor je bericht! Ik maak de ruil graag voor je in orde, want de Draytek is inmiddels lichtelijk verouderd. Omdat het een nieuw modem betreft en daarbij de glasvezelkabels opnieuw verbonden moeten worden, dient daarbij ook een monteur te worden aangestuurd om het modem te installeren. Om je niet voor een verrassing te doen staan, wil ik dit in overleg met je doen. Kan ik de ruil voor je in orde maken?

Hi @Boris, natuurlijk. Ik werk met mijn vriendin in verschillende diensten vanwege een klein kind, dus de monteur kan elke dag op elk moment komen.

Ik ben heel blij, heel erg bedankt.

Reputatie 7

Hi @Vitas, thanks voor je snelle terugkoppeling! Ik heb zojuist de ruil geregeld en het nieuwe modem wordt zo snel mogelijk naar je toe gestuurd. Om deze te installeren moet je een afspraak maken met onze monteurs van Guidion. Hiervoor zal je via een SMS/e-mail een digitale planner ontvangen, waarop je een datum en tijd kan kiezen om de afspraak in te plannen. Het oude modem kan je naar de groenstraat brengen. Alvast heel erg veel plezier met het nieuwe modem! 

@Boris Hartelijk dank, de afspraak is gepland.

Reageer