Beantwoord

Foutmeldingen logfile dhcpc

  • 24 June 2022
  • 8 reacties
  • 185 Bekeken

Ik heb net een week t-mobile thuis gekregen met een Zyxel T-54 modem.

In de logfile zie ik bijna om de 2 tot 10 seconde een foutmelding:

daemon

debug

dhcpc

udhcpc: Sending discover...

Ik heb op forums nagezocht wat dit zou kunnen zijn. De oorzaak zou kunnen zijn dat jullie services hebben aan staan wat dit probleem veroorzaakt (bijv. TV services). Maar via de helpdesk van jullie hebben we al kunnen constateren dat dit niet het probleem is. De vraag is of jullie kunnen achterhalen wat dit probleem is en hoe dit opgelost kan worden. Regelmatig zie ik ook dat de verbinding met de WIFI er nog wel is, maar de connectie met internet er niet is.

icon

Beste antwoord door TechRacing93 24 June 2022, 18:25

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @asimonse 

Ik heb ook sinds kort de Zyxel-T54 en mijn logs staan ook vol met precies dezelfde meldingen maarik heb daar verder geen problemen mee, alles werkt prima.

Maak je gebruik van de WiFi van de Zyxel-T54 of heb je hier nog een versterker achter?

Dank voor meedenken! Ik had er versterkers achter zitten, maar heb ze al snel uitgezet. Dit kwam door een tweede probleem dat deze modem alleen EasyMesh ondersteund. Hierdoor wordt de Mesh niet ondersteund van de Fritz repeaters. En alleen extenders zonder mesh werkt erg onhandig. Dus ook andere wifi extender kopen.

Het probleem is dat mijn logfiles zo snel vol lopen dat ik geen andere meldingen meer kan zien. En het lijkt mij ook zeer ongezond dat om de 2 sec een dhcp foutmelding is.

Reputatie 6
Badge +3

De DHCP melding is alleen omdat je waarschijnlijk geen Tv hebt van T-Mobile. Daar krijgt het modem geen Ip adres op. Het kan verder geen kwaad, het ook geen error maar een debug melding.

Mocht je perse van de melding afwillen kan je in de instellingen van het modem, de logging voor WAN-DHCP uitzetten. 

Deze optie staat bij T-mobile uit en zie ik ook in de WLAN interface uit staan. Dit ook gecheckt bij T-mobile en zou de oorzaak volgens hun niet kunnen zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Welke optie staat uit?

ETH_IPTV

Ik ben wel benieuwd of er ook een oplossing voor is. Mede omdat mijn modem zeer instabiel is (vandaag 3x de internet connectie een aantal minuten eruit gelegen, wat er mogelijk niet mee te maken heeft), zoek je naar zo'n stabiel mogelijke configuratie.

Reputatie 7
Badge +15

@asimonse

Wanneer de WiFi verbinding niet meer werkt valt dan ook het bedraad internet weg? Als dat zo is dan kun je eens kijken of een fabrieksreset helpt mocht het alleen om de WiFi gaan dan heb je misschien een boosdoener aangesloten die dit veroorzaakt, dit zou je dan kunnen uitzoeken welk apparaat het is of misschien heb je niet genoeg dekking op de plek waar je WiFi gebruikt?

En die meldingen kan je verbergen in het menu > onderhoud > logboekinstellingen.