Beantwoord

Fritz Repeater 1750 is niet in te stellen, slaat aanpassingen niet op en toont geen 5 GHz kanaal

  • 17 April 2018
  • 17 reacties
  • 2086 Bekeken

Voorsorterend op de (nieuwbouw) glasvezelaansluiting welke morgen - na meer dan een maand wachten - eindelijk door Reggefiber afgemaakt wordt, wilde ik alvast de Fritz Repeater 1750E in gaan stellen. Ik ben vrij handig met computers en heb tientallen verschillende modems ingesteld, aangesloten, geüpdatet, enzovoort, maar bij deze kom ik er niet uit.

Ik heb hem verbonden met een ethernetkabel aan het Draytek modem van T-mobile en wil hem dan ook als LAN Bridge gebruiken. De automatische wizzard/setup van Fritz biedt daar ook de mogelijkheid voor.

Ik loop tegen de volgende problemen aan; Na het volgen van de automatische wizzard/setup van Fritz is hij niet ingesteld volgens de instellingen welke ik in de setup invoer en tevens niet meer te bereiken in de browser (via het ingestelde ip adres noch via fritz.repeater). Tevens gaat het 5 GHz kanaal niet aan.
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
• Ongeveer alle opties van de automatische wizzard/setup van Frits (en vervolgens terugzetten naar fabrieksinstellingen door de WPS knop 15 seconden ingedrukt te houden), te weten:
o Als LAN bridge (zoals ik wil)
 Met handmatige IP instellingen (zoals ik wil op 192.168.1.2, het T-mobile modem staat op 192.168.1.1)
 Met automatische IP instellingen
o Als Wireless Repeater (om te kijken of hij het dan misschien wel doet)
• De wizzard is ook af te breken, waarna de repeater handmatig via de webinterface in te stellen is. Hier heb ik dezelfde problemen. De meeste instellingen worden niet (goed) opgeslagen.
• Alles met of zonder ethernetverbinding met het T mobile (Draytek) modem.
• Verder heb ik problemen met het instellen van het 5 GHz kanaal, deze verschijnt gewoon niet in de beschikbare netwerklijsten van verschillende apparaten, ookal staat hij in de webinterface wel aan. Het lukt bijv. wel om het 2.4 GHz netwerk uit te zetten. Maar ook het wachtwoord van het SSID veranderen en er vervolgens verbinding mee maken lukt niet.
• Volgens de interface en website van Fritz is de firmware up to date (6.93).
Hoe krijg ik de Repeater ingesteld zoals ik wil en hoe krijg ik hem werkend? Alvast super bedankt voor de hulp.
icon

Beste antwoord door thijsdg 3 May 2018, 15:47

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Ik heb hem verbonden met een ethernetkabel aan het Draytek modem van T-mobile en wil hem dan ook als LAN Bridge gebruiken. De automatische wizzard/setup van Fritz biedt daar ook de mogelijkheid voor.

Ik loop tegen de volgende problemen aan; Na het volgen van de automatische wizzard/setup van Fritz is hij niet ingesteld volgens de instellingen welke ik in de setup invoer en tevens niet meer te bereiken in de browser (via het ingestelde ip adres noch via fritz.repeater). Tevens gaat het 5 GHz kanaal niet aan.

Het kan zijn dat ik 'LAN Bridge' en Bridgemode m.b.t. de Fritz anders interpreteer dan jij; het is mij niet helemaal duidelijk wat je wilt. Verder kan de Draytek geen 5GHz WiFi.
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik wil mijn Wifi bereik uitbreiden, en tevens gebruik maken van 5 GHz netwerk, door de Fritz 1750E repeater via een ethernetkabel aan te sluiten op de Draytek (omdat deze inderdaad geen 5 GHz ondersteund en de meterkast te ver weg zit van de woonkamer). De Fritz fungeert dan als LAN bridge. (Hierbij heb ik de definitie gevolgd zoals deze ook in de handleiding van de Fritz staat, ik zou het zelf wired bridge noemen.)
Reputatie 6
OK, dan is het me duidelijk. Ik heb in een kabel Fritz ook het probleem gehad dat er geen opslag wou plaatsvinden. Uiteindelijk maar factory reset, dat was een oplossing. Maar bij jouw box dus niet. Ik zou niet de wizard gebruiken, maar eerst een keer in advanced menu/mode gaan, en dan een restart doen. Ook geen fritz.repeater, maar aleen harde ip adressen. Een restart (zonder settings te veranderen) was anders dan alleen een powercycle, wat ook te denken geeft.
Ergens zit een hiaat, misschien omdat de Fritz nog niet daadwerkelijk met internet verbonden is maar dat valt logisch gezien wat je al hebt geprobeerd eigenlijk af als oorzaak.
Hallo Thijs,

Ik herken dit probleem niet helemaal, maar ik denk te weten waar het weg komt. We gaan dit samen oplossen!

Als je de repeater in combinatie met de Draytek wilt gebruiken, doe je dit altijd met een LAN-bridge. Dit doe je dus helemaal goed!

Kun je eens proberen om de repeater in de stellen (met bijvoorbeeld de wizard), zonder dat je de internetkabel aangesloten hebt op de Draytek? Je kan dus de repeater in het stopcontact doen, een fabrieksreset uitvoeren en vervolgens hem instellen (via wifi of bekabeld). Als je de wizard hebt doorlopen of alle instellen handmatig hebt ingesteld, dan kun je de internetkabel met de Draytek verbinden.

Als dit je probleem oplost, laat het dan even weten. Ik heb een soortgelijk probleem eerder voorbij zien komen en ik begin en patroon te zien.

Met vragen of opmerkingen kun je hieronder reageren.
Hi jibbewillem,

Bedankt voor je reactie! Dit had ik al geprobeerd, zal het voor de zekerheid binnenkort nog een keer proberen.

Helaas is er echter nog steeds een groter probleem; we hebben nog steeds geen licht, zie mijn nieuwe topic: https://forum.t-mobile.nl/stel-je-vraag-419/geen-internet-nieuwbouw-woning-t-mobile-lijkt-het-niet-op-te-kunnen-lossen-302749 .
Reputatie 7
Badge +2
Hallo Thijs,
Het instellen vereisd een vrij exacte volgorde anders werkt het niet. Het meeste heb je idd goed gedaan. Het configureren moet idd met de kabel los. Zelf kies is altijd het vaste adres 192.168.1.2 zodat je hem daarna makkelijk via dat adres kan benaderen. Na het instellen op de fritz inloggen en het wifi kanaal van de 5 ghz aanpassen naar b.v. 60. Daarna ziet je na enige tijd de 5 ghz verschijnen op sommige apparaten. (Niet alle apparaten ondersteunen 5 ghz)
Als het niet lukt kan je (zodra je internet hebt) bellen voor de gratis wifi service, de monteur kan de fritz dan voor je instellen.
Bedankt voor de reacties. 5 GHz is inmiddels zichtbaar, dat was iets met radar detection, kwestie van geduld hebben of een handmatig kanaal instellen.

Een aantal dingen lukken nog niet nadat ik de router instel als LAN-bridge (in standaard instelling als wireless bridge kan ik wel alles configureren en opslaan en werkt het): ik kan wifi-verbinding maken met de router nadat ik hem heb ingesteld als LAN-bridge, niet op het 2.4 GHz kanaal en niet op het 5 GHz kanaal. Hij lijkt het wifi wachtwoord wel te pakken, maar blijft daarna verbinding proberen maken, zonder dat de verbinding succesvol wordt. Ook kom in niet meer in de browser user interface na het instellen als LAN-bridge, ook niet via 192.168.1.2 wat ik daarvoor als ip heb ingesteld (dit lukt nog wel wanneer ik hem als wireless bridge ingesteld laat) (logisch omdat ik geen wifi kan verbinden, maar het lukt ook niet via een bekabeld netwerk, bijvoorbeeld door direct mijn laptop te verbinden, of door hem via ethernet met de draytek te verbinden).

Wellicht wachten tot er eindelijk licht op de dragtek komt? Kan dat er iets mee te maken hebben? Welke andere suggesties hebben jullie nog?
Hmmm wat een lastig verhaal. Kun je er wel bij via het nood-ip? Dit is 169.254.1.1.

Misschien dat de repeater zijn instellingen zonder internetverbinding niet kan afronden? Wilde gok.
Nee, ik kom er ook niet in via 169.254.1.1.

Ik hoop dat het zoiets is inderdaad..
Heb je al een aansluitdatum doorgekregen?
Ik heb inmiddels wel reactie (zie m’n eerder genoemd topic), ik hoop dat ik snel op het gehuurde netwerk aangesloten kan worden..
Ja, ik had Sander gevraagd om je verder te helpen. Ik las inderdaad dat hij het heeft uitgezocht. De held!

Ik hoop met je mee dat je snel aangesloten bent! Hou me op de hoogte 😎
Reputatie 7
je kan het beste kanaal tussen 36 en 56 gebruiken. dan is 5ghz direct te gebruiken anders moet je wachten tot dat dfs klaar is.

als je de repeater reset kan je hem direct aansluiten op de draytek. je moet dan het dhcp adres van de fritz opzoeken en dan kan je er wel bij. ook vie de default wifi naam van de fritz moet het dan lukken om verbinding te maken.
Na heel veel bellen dan eindelijk toch echt internet, 200 mbps glasvezel. Met alle bovenstaande tips en met werkend internet is het instellen van de fritz repeater ook gelukt. Om alle losse instellingen eerst (zonder wizzard) in te stellen is een goede tip, daarbij vaak de router tussendoor rebooten via de user interface. Als allerlaatste stap instellen als LANbridge. Wat 5 ghz betreft; even geduld hebben als je hem op auto channel hebt staan, iets met radar detection, na verloop van tijd schakelt hij weer in en kiest een beschikbaar 5 ghz kanaal.
Dat is goed nieuws Thijs! 🎉 Veel plezier met je internetverbinding.
Ik heb de zelfde problemen. Kan iemand mij in jip&Janneke taal (stap voor stap) uitleggen wat ik moet doen om wel verbinding te krijgen? Ik ben een leek op dit vlak.
Reputatie 7
Hi MLast, bedoel je dat je ook problemen hebt met het instellen van de Fritz repeater? Geen zorgen, op website vind je een kort filmpje over hoe je de Wifi versterker in kan stellen. Mocht je er niet uit komen laat dan even weten bij welke stap je vast loopt, dan kijk ik graag met je mee!

Reageer