Beantwoord

Gaming loop niet lekker op nieuwe glasvezelverbinding

  • 7 December 2022
  • 6 reacties
  • 260 Bekeken

Beste community

Na jaren klant geweest te zijn bij een kabelprovider kan ik sinds een paar weken eindelijk gebruik maken van de t-mobile glasvezelverbinding.

Ik maak gebruik van een 1gb up/down verbinding en over de snelheid heb ik tot nu toe niets te klagen, ook de tv service werkt prima.

Waar ik helaas wel mee te maken heb zijn problemen tijdens het gamen. Ik bemerk een soort van rubberbanding en lag en dit maakt het spelen van FPS en andere latencygevoelige games bijna onmogelijk. Dit is het geval op verschillende gameconsoles. Deze zijn met een CAT6 kabel direct aangesloten op de Zyxel router. De router is aangesloten op de converter met een gloednieuwe CAT7 kabel.

Als ik op mijn linux machine een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (DNS server van Google) laat lopen dan ziet de ping er prima uit. Ook naar andere servers blijft de ping netjes stabiel.


 

Wat mij wel opvalt is dat bij verschillende speedtests (Ookla, T-mobile, KPN en Ziggo) de uploadsnelheid pas laat op gang komt, in tegenstelling tot de downloadsnelheid die direct naar de maximum snelheid schiet.

 

Zou dit de oorzaak kunnen zijn voor de problemen die ik ervaar tijdens het gamen?

Wat ik al geprobeerd heb:

 

-een alternatieve ASUS router direct op de converter aangesloten, dit heeft als resultaat dat de ping nog lager is maar de problemen tijdens het gamen blijven bestaan.

-Het meerdere keren opnieuw opstarten van de converter en routers

-de LAN kabels vervangen

-de consoles aansluiten op een stil netwerk zonder eventuele andere apparaten die van de bandbreedte gebruik maken

 

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit probleem.

 

Alvast dank hiervoor.

icon

Beste antwoord door Anonymous 7 December 2022, 00:18

Bekijk origineel

6 reacties

 

Om welke game gaat het precies?

Heb je al eens een tracert (windows) of mtr (linux) gedaan naar één of meerdere servers waarmee je verbinding maakt?

@Waqqas Traceroute naar de nameservers van een spel? 🤣

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @peacekeeper 

De download en upload snelheid zien er prima uit dus daar zou het niet aan moeten liggen volgens mij.

Zou je eens een traceroute kunnen plaatsen naar de nameservers van het spel? Misschien wordt er een hele omweg genomen dat zorgt voor problemen bijvoorbeeld.

Instellingen zoals QoS en IGMP Snooping ook geprobeerd op de Asus? Wellicht helpt het.

 

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.

 

@Reaguurder

De hinder van lag en rubberbanding is aanwezig in alle games, zowel op de Xbox series S als PS5.

We merken het vooral in Fortnite en de nieuwe MW2.

 

Als voorbeeld heb ik een MTR laten lopen naar de EU servers van Fortnite. De ping en packet loss op het eindstation zien er goed uit. Ook in game is de weergave van ping uitstekend te noemen (tussen de 2 en 20). Toch voelt het aan als 100 ping en dat roept vraagtekens op.

 

 

@Waqqas

 

Ik heb op de Asus router QoS inderdaad geprobeerd. Ook heb ik bandbreedtebeperking toegepast en ook dit maakt helaas geen verschil. Het nadeel van dit is ook dat hardware acceleration uitgeschakeld wordt waardoor ik nog maar een max snelheid van rond de 300 mbps haal. IGMP snooping heb ik geen kaas van gegeten maar zal hier eens induiken.

 

De snelheid in de speedtest is inderdaad prima te noemen, maar wat me opvalt is dat het even duurt voordat de upload op gang komt in tegenstelling tot de download. Bij mijn vorige provider was dit niet geval. Is dit normaal en is dit bij jullie ook zo?

 

kpn speedtest
ziggo speedtest

Alvast dank voor jullie reactie.

Reputatie 7
Badge +15

@peacekeeper

Bij mij is het ook meestal zo dat de snelheid als een weegschaal van 0 naar de juiste waarde gaat, lijkt mij normaal en dat zorgt nooit voor problemen.

@peacekeeper

Bij mij is het ook meestal zo dat de snelheid als een weegschaal van 0 naar de juiste waarde gaat, lijkt mij normaal en dat zorgt nooit voor problemen.

@Waqqas 

 

Helder.

 

Misschien dat aanpassingen aan de huidige instellingen van de Asus router een positief resultaat opleveren. Mocht dit niets opleveren dan weet ik dit forum te vinden.

 

Dank!

 

 

Reputatie 6
Badge

@peacekeeper

Bij mij is het ook meestal zo dat de snelheid als een weegschaal van 0 naar de juiste waarde gaat, lijkt mij normaal en dat zorgt nooit voor problemen.

@Waqqas

 

Helder.

 

Misschien dat aanpassingen aan de huidige instellingen van de Asus router een positief resultaat opleveren. Mocht dit niets opleveren dan weet ik dit forum te vinden.

 

Dank!

 

 

Als ik het goed heb zou de langzame start gerelateerd kunnen zijn aan TCP slow start. En daar doet een router niet aan mee. Dit is een mechanisme gebruikt tussen zender en ontvanger. De router doet daar niet aan mee. Hooguit instelling in de TCP stack van je PC kunnen daar wat aan veranderen. Maar ik verwacht niet dat wat uitmaakt voor je gaming probleem.

Ik heb helaas geen idee wat je probleem wel is, sorry

Reageer