Beantwoord

Gebruik eigen modem met T-Mobile Thuis Glasvezel

  • 13 February 2017
  • 19 reacties
  • 15646 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik begrijp dat als je via VDSL abonnement neemt, je achter de modem van T-Mobile Thuis een eigen modem kunt hangen. Kan je dit ook met een glasvezel abonnement? Zetten jullie deze dan in bridge mode of moet ik gewoon mijn modem er achter hangen, instellingen aanpassen (graag uitleg, want ik weet dan niet wat) en dat ik dan via mijn eigen modem WiFi kan gebruiken?

Met namen uitgaande instellingen (portforwarding) zijn voor mij belangrijk!!

Moderator edit: wil je een eigen modem gebruiken, kijk dan snel in dit topic voor de mogelijkheden. ^Sander
icon

Beste antwoord door DennisAmeling 15 February 2017, 10:46

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
@Serviceweb
Ik heb zelf T-Mobile Thuis glasvezel. Bridge mode is niet mogelijk, echter heb ik mijn eigen router als Access Point Mode achter het T-Mobile Thuis modem hangen en dan hoef je eigenlijk geen instellingen aan te passen. In principe wordt alles dan door het T-Mobile Thuis modem gedaan (DHCP, port forwarding, etc.) en zendt mijn router alleen een WiFi signaal uit. 🙂
Reputatie 5
@Dennis kun je DMZ aanzetten op een bepaalde IP? Dus "bridge" à la 4GvT.
Ik heb liever dan m'n eigen router portforwarding regelt.
Reputatie 1
DMZ is beschikbaar in de Draytek modem.

Je eigen router rechtstreeks aansluiten kan ook alleen verlies je de voip mogelijkheid.
ook is dit niet toegestaan volgens de algemene voorwaarden.
Ik heb eigenlijk ook liever dat mijn eigen router dat allemaal doet... Dus vervelend dat het niet in Bridge kan maar anders is het niet anders. Wie weet komt het nog, met een betere modem 🙂
Reputatie 5
@speedfighter
Zover ik weet heeft DMZ geen invloed op je VoIP functionaliteit. Ik heb dit eerder een keer geprobeerd en de telefoon bleef gewoon werken. Het kan dus wel gewoon, DMZ naar je eigen router :)

@Serviceweb
Het probleem is dat wanneer Bridge mode aan zou gaan, de VoIP en IPTV functionaliteit in het modem ook uitgeschakeld wordt zover ik weet. Je kan bijv. niet instellen dat er alleen een bridge voor internet is op bijv. poort LAN1 en de rest onaangetast laten. Misschien zou een hele slimme fabrikant dit een keer kunnen bouwen, maar ik zie het niet snel gebeuren 😉 Voor nu moet je met DMZ ook prima uit de voeten kunnen lijkt me.
@DennisAmeling
Dit antwoord is duidelijk. Nu snap ik dus waarom het niet mogelijk en begrijp het nu ook. Ik wist dat dus niet en klinkt nu wel simpel dat het daarom niet kan.

Een router er achter moet dan ook geen probleem zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Serviceweb
Heb je geen TV en VoIP, zijn er mensen die kiezen voor een Media Converter bijv. de TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L.
Even zoeken op bijv tweakers en krijg je uitleg hoe je dat kan laten werken met je eigen modem.

Werk hier zelf met de Vigor Draytek en VoIP van Vodafone op subnet 1 en een ASUS RT-AC68U op subnet 2 met een een eigen VoIP N300A IP kastje op de ASUS. Werkt probleemloos.
Tot nu toe ook geen NAT->NAT conversie problemen ondervonden.
Reputatie 1
Met de ingebouwde bridge modus (active true ip) werkte Voip, TV en Internet zonder problemen.
Bij een echte bridge modus kan dit natuurlijk ook prima werken.
Er zijn zat providers die dit aanbieden en die leveren ook Voip en TV.
Daarom word er ook met VLan's gewerkt.

@DenisAmeling ik doelde op een eigen modem zonder t-mobile Draytek modem dan verlies je de voip funtie. Omdat t-mobile de sip gegevens niet vrijgeeft. Dat voip met dmz werkt is duidelijk.

T-mobile zou er goed aan doen om de sip gegevens vrij te geven.
Hiermee kan iedereen dit wil een eigen modem gebruiken i.p.v de draytek.
TV en Internet werkt al zonder problemen op een eigen modem.
Reputatie 3
@speedfighter
Zover ik weet heeft DMZ geen invloed op je VoIP functionaliteit. Ik heb dit eerder een keer geprobeerd en de telefoon bleef gewoon werken. Het kan dus wel gewoon, DMZ naar je eigen router :)

@Serviceweb
Het probleem is dat wanneer Bridge mode aan zou gaan, de VoIP en IPTV functionaliteit in het modem ook uitgeschakeld wordt zover ik weet. Je kan bijv. niet instellen dat er alleen een bridge voor internet is op bijv. poort LAN1 en de rest onaangetast laten. Misschien zou een hele slimme fabrikant dit een keer kunnen bouwen, maar ik zie het niet snel gebeuren 😉 Voor nu moet je met DMZ ook prima uit de voeten kunnen lijkt me.


Het probleem met DMZ is dat je dan NAT over NAT gaat doen, dit geeft vooral problemen bij VPN verbindingen... dus nee, dat is niet een goede oplossing.
Ik heb begrepen dat ik gewoon de modem/router van T-Mobile moet gebruiken, mijn TV erop aan kan sluiten en mijn telefoon en aan de modem/router van T-Mobile hang ik mijn eigen modem/router (AirPort Extreme) en dan zou ik verder nergens last hebben en alles werkt gewoon.

De portforwarding werken dan gewoon via de modem/router van T-Mobile, ook al staan ze in aansluiting met mijn AirPort Extreme.

Zo begrijp ik het toch goed?
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik al aangaf, je kunt kiezen voor de media converter en je eigen router instellen voor internet (VID 300) en TV (VID 640).
Het probleem zit hem voor nu in de VoIP gegevens, die worden/werden niet vrijgegeven door ex-Vodafone. Het zou T-Mobile goed staan om ook die gegevens openbaar te maken i.g.v. Besluit eindapparaten Art 2. Ex-Vodafone was van mening dat men de gegevens niet gaf uit misbruik overwegingen.

Portfowarding werkt ook gewoon als je het T-Mobile modem/router hebt aangesloten op je eigen router. Zo draait er hier een Webserver die ik voor testdoeleinden gebruik 2x port open.

Maar wat Bart_Smit ook aangeeft, VPN en NAT is wel een issue.
REF: http://www.techrepublic.com/article/build-your-skills-learn-why-nat-can-cause-vpn-connection-problems/
Wat ik al aangaf, je kunt kiezen voor de media converter en je eigen router instellen voor internet (VID 300) en TV (VID 640).


Ik ben hier ook maar eens mee gaan prutsen. Is het jou ook daadwerkelijk gelukt om Internet en TV werkend te krijgen (VOIP gebruik ik niet)?

Zelf gebruik ik een Ubiquiti USG waar de glasvezel rechtstreeks ingaat. De boel is op hoofdlijnen als volgt ingesteld:
WAN ingesteld middels DHCP
WAN VID 300 naar LAN1 met DHCP & NAT
WAN VID 640 bridged naar LAN2

Het resultaat:
- werkend internet, zei het met een ander IP-adres dan ik vroeger had.
- de TV werkt bijna... ik krijg de programmagids, VOD werkt, en ik kan programma's middels "begin gemist" kijken. Maar live TV geeft een zwart beeld en "er is een fout opgetreden"

Misschien zijn beide problemen gerelateerd aan het MAC-adres van de router. Ik heb geprobeerd het MAC-adres op de nieuwe router in te stellen met de waarde van het WAN MAC-adres van de Draytek, maar in dat geval krijg ik op WAN geen IP-adres, en werkt internet niet.
Reputatie 2

Het resultaat:
- werkend internet, zei het met een ander IP-adres dan ik vroeger had.
- de TV werkt bijna... ik krijg de programmagids, VOD werkt, en ik kan programma's middels "begin gemist" kijken. Maar live TV geeft een zwart beeld en "er is een fout opgetreden"


Het je dit weten op te lossen? Ik gebruik hier een EdgeRouter Lite met mediaconverter en ervaar hetzelfde:

- Internet werkt prima.
- TV decoder start, laat gids zien en kan uitzending-gemist afspelen. Allemaal zaken die niet werken als je het VLAN opzettelijk fout instelt. Live TV beeld krijg ik echter niet.

EDIT: never mind, opgelost. Ik had voor KPN IGMP snooping aangezet op mijn switches. Nu heb ik het weer uitgezet en werkt T-Mobile Thuis TV zoals het hoort.
Ik heb het helaas niet werkend gekregen op de Unifi Gateway. Ik had nog een managed switch, dus ik heb het opgelost zoals veel anderen gedaan hebben. De glasvezel gaat nu de switch in, en die splitst de diverse VLANs uit naar fysieke poorten. Eén daarvan gaat de gateway in, de TVs zitten op andere poorten. Die opstelling werkt prima maar is wel een beetje overkill met die extra switch.
Goedemorgen,
Door de verschillende antwoorden zie ik even door de bomen het bos niet meer :)
Waar ik tegen aan loop is dat ik het bijzonder irritant vind dat het TV signaal en datasignaal gescheiden zijn. Dit betekent dat ik voor zowel data als tv naar zolder toe allerlei trucen moet uithalen om dit goed werkend te krijgen. Is hier een oplossing voor? Bijvoorbeeld met een andere router als 'hoofdrouter'' en dan bijvoorbeeld toepassing van vLan tagging? Iemand hier ervaring mee? En lees ik het goed dat het niet mogelijk is om de Draytek te vervangen door een eigen router?

Bedankt alvast voor de reacties.
Reputatie 6
@verhp11
De info in deze thread geefty zo te zien antwoord op je vragen:
https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eerste-ervaringen-met-dns-wifi-snelheid-en-tv-internet-op-een-utp-280206/index2.html#post1391322

Ik zat zelf even te zoeken naar types glasvezel kabels/connector types. Voor het geval ik ooit glasvezel kan krijgen of krijg, zou ik denk ik een mediaconverter (glasvezel naar RJ45 kastje, b.v. MC220L) kopen. Dan kan ik die gemakkelijk direct in een computer / processorboard pluggen en vanaf het laagste niveau zelf de software/firmware programmeren/aanpassen.

Ik had ooit al een keer TL-SG108E gekocht, is fijn ding, is nu helaas wel wat duurder. Voor eenvoudige 10/100 Mbit links voor verdere vertakking heb ik 5V (USB powered) switches (Renkforce). 8-ports variant is niet veel groter dan de verzameling van 8 RJ45 connectoren gesoldeerd op een printplaat.
Hoi Tmoesel,
Inderdaad, super. Dank je wel.
de setup gekocht, maar trunking krijg ik simpelweg niet voor elkaar met 2 verschillende vlans... het lijkt erop alsof de TPlink enkel trunken van een identiek vlan ondersteunt.
Reputatie 7
Hey verhp11 en tmoesel,

Ik geloof dat we in het VLAN tagging topic verder zijn gegaan. :::::=>

Reageer