Beantwoord

Gebruik UTP TV + LAN

  • 1 December 2018
  • 5 reacties
  • 773 Bekeken

Mijn modem HG659 staat in de meterkast. Daar komt de telefoonkabel binnen. De meterkast is ver van de woonkamer waar ik een matig wifisignaal ontvang. Vanuit de meterkast loopt 1 UTP kabel naar de woonkamer. Deze kabel is aangesloten op LAN 4 van het modem en in de kamer op de Entone Amulet 515b.
Nu wil ik graag een extra Access point aanleggen in de woonkamer. Om zo een sterker Wifisignaal te ontvangen. En om mijn Apple tv aan te sluiten voor Netflix.
Kan ik het Accesspoint aansluiten op dezelfde UTP kabel.
Ik kan geen extra UTP kabel trekken.
In een UTP zitten 8 draden. Ik zou bv 4 draden kunnen gebruiken voor LAN 4 en 4 andere draden voor LAN 1. Is dat een goede oplossing? En welke kleurcodering moet ik dan waarvoor gaan gebruiken?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 1 December 2018, 10:12

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 1
Volgens mij is LAN4 van het modem/router specifiek voor tv.

Ik denk dat je eens naar homeplugs moet kijken.
Deze zou je in kunnen zetten om in de woonkamer een switch te installeren

https://www.coolblue.nl/product/338654/tp-link-tl-pa4010p-geen-wifi-500-mbps-2-adapters.html?tid=pla-412670604875&ref=830099&gclid=EAIaIQobChMIkfntwKL-3gIVC7DtCh2eQAEgEAQYASABEgLgzfD_BwE
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Jo Schutte,

Ja dit kan zeker, wat je dan het beste kan gebruiken is een UTP Optimizer
Dit doet precies wat je wil.
Volgens mij is LAN4 van het modem/router specifiek voor tv.

Ik denk dat je eens naar homeplugs moet kijken.
Deze zou je in kunnen zetten om in de woonkamer een switch te installeren

https://www.coolblue.nl/product/338654/tp-link-tl-pa4010p-geen-wifi-500-mbps-2-adapters.html?tid=pla-412670604875&ref=830099&gclid=EAIaIQobChMIkfntwKL-3gIVC7DtCh2eQAEgEAQYASABEgLgzfD_BwE

Zo’n Homeplug betekent m.i. dat er een draadloze verbinding komt tussen de meterkast en de woonkamer. En daar zit nou juist het probleem. Er is dan veel verlies aan sterkte. Ik wil graag bedraad een verbinding tussen meterkast en woonkamer.
Hallo @Jo Schutte,

Ja dit kan zeker, wat je dan het beste kan gebruiken is een UTP OptimizerDit doet precies wat je wil.

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels zo’n UTP optimizer besteld. Ga het proberen. Lijkt me een goede oplossing.
Reputatie 7
Badge +3
@Jo Schutte

Een homeplug systeem is iets wat je internet overdraag op het elekticiteitsnet in je woning.
1 plaats je bij het modem in het stopcontact en sluit vanuit bijv. LAN 2 een UTP kabel op deze betreffende homeplug.
De andere plaats je ergen in een stopcontact in je woning en laat dan vanuit deze homeplug een UTP kabel lopen naar bijv. een access point of computer.

Hier een kleine video met wat uitleg hoe en wat

Reageer