Beantwoord

Geen Internet 01-11-2022 Weert

  • 1 November 2022
  • 114 reacties
  • 1445 Bekeken

Reputatie 2

Wij hebben al sinds 13:00 geen verbinding. Router meerdere keren uitgezet en aangezet ook de converter. Maar helaas 

icon

Beste antwoord door Cal 1 November 2022, 16:30

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

114 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @supremeone, omdat jij gebruikmaakt van GPON heb je geen CTS-converter maar een Huawei Network Terminal; een converter zou bij jou geen effect hebben. 

Ik heb Cheyenne gevraagd om het voor je op te pakken!

Reputatie 2

@Jason kan ik niet terug naar CTS-converter? Terug naar AON ipv GPON? Ik heb nog zo'n converter thuis. Als mijn buurman geen problemen heeft dan zou ik dat dus ook niet moeten krijgen? Dan is het probleem meteen opgelost. 

Moet trouwens zeggen dat ik gisteren vergeleken met eergisteren iets minder last had van wegvallende verbinding. Het is toch zeer waarschijnlijk dat ik veel demping op mijn glasvezel heb. Vermoedelijk ergens een vezeltje behoorlijk krom of zelfs geknikt. 

Reputatie 7
Badge +15

We kunnen je niet terugzetten op AON, dat is niet mogelijk sorry. De demping zal bekeken en geanalyseerd worden door de specialisten die Cheyenne aangestuurd heeft. Ik begreep dat er al contact gelegd was in de privéberichten: onze specialisten zullen de oplossing met je delen zodra ze die binnen handbereik hebben. Dank voor jouw geduld! 

Reputatie 5
Badge

@Jason kan ik niet terug naar CTS-converter? Terug naar AON ipv GPON? Ik heb nog zo'n converter thuis. Als mijn buurman geen problemen heeft dan zou ik dat dus ook niet moeten krijgen? Dan is het probleem meteen opgelost. 

Moet trouwens zeggen dat ik gisteren vergeleken met eergisteren iets minder last had van wegvallende verbinding. Het is toch zeer waarschijnlijk dat ik veel demping op mijn glasvezel heb. Vermoedelijk ergens een vezeltje behoorlijk krom of zelfs geknikt. 

@supremeone problemen met demping zijn niet waarschijnlijk. Je demping is -13.34 db (netjes midden in de range voor  een correcte verbining (-8 to -27 db). De netwerk provider zou de patch kabel aan hun kant kunnen checken maar een probleem in de patch kabel is niet erg waarschijnlijk, want dan zou de demping veel hoger zijn. -13db is normaal.

Een moderator mag aangeven of terug naar AON mogelijk is, maar dat is niet waarschijnlijk.  Wat zegt de ONT over de ONT Registration Status: is dat O5 als de verbinding faalt?

Zoals @jason zei: bij een knipperend PON-lampje heb je we licht op het FTU (glasvezelaansluitpunt) maar geen verbinding met het GPON-netwerk. Een veel voorkomende oorzaak is dat er verkeerde apparatuur op dezelfde splitter is aangesloten. Maar jij had DHCP fouten in jouw netwerk (met je powerline adapter(s))

Kun je nog eens een logfile posten. Ik wil wel eens zien of er nog steeds DHCP fouten optreden in jouw netwerk. De link tussen een knipperend PON lampje en interne DHCP fouten ontgaat me (waarschijnlijk waren er 2 onafhankelijke problemen) maar het is wel verstandig om dat even te checken

Reputatie 2

@louisL het heeft niks met DHCP te maken. Ik heb 2 dagen geleden alles los gekoppeld en nog viel mijn verbinding weg. En ik moet zeggen dat het de afgelopen 2 dagen iets stabieler is dan vergeleken met begin deze week. Duidelijk dat het probleem niet binnenshuis ligt. Ik heb sowieso 1.5 maand moeten wachten op een patchkabel dat maar niet werd vervangen in de wijkcentrale om mijn uploadsnelheid omhoog te krijgen. Er is gewoon iets niet goed van wijkcentrale naar mij toe. 

Reputatie 2

Packet loss blijft ook een probleem. Met gamen op PS5 is dit goed te merken volgens het EA connection quality rapport is mijn verbinding "poor". Hier scoort T-Mobile overigens minder goed dan andere providers dus het is niet alleen bij mij. 

Reputatie 2

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @supremeone, ik ben vandaag meteen gaan kijken of er al een update uit het onderzoek van Cheyenne is gerold! Ik zie dat de technische dienst jouw verbinding volop aan het monitoren is, dus hopelijk kunnen ze snel de oplossing delen. 

Reputatie 2

Vandaag is het weer raak. Het valt me op dat het vaker op dinsdag en woensdag zeer instabiel is. Natuurlijk komt het ook op andere dagen voor.

Op dit moment zelfs om de paar minuten en dan de afgelopen 2 uur. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @supremeone, helemaal top dat je ons zo goed op de hoogte houdt! Ik heb deze informatie voor de zekerheid als notitie aan het onderzoek toegevoegd en heb weer gespiekt of ik al iets concreets kan melden. Er wordt nog aan gewerkt, dus hopelijk volgt er snel nieuws. 

Reputatie 2

Vandaag (zaterdag) ligt de verbinding er regelmatig uit. Afgelopen dagen was het stabieler. Ik zou vanuit KPN een sms krijgen of van T-Mobile een email voor een afspraak met de KPN monteur maar ik heb niks meer gehoord. 

Reputatie 2

Omstreeks 18:00 uur heeft het PON lampje minuten lang geknipperd. Over het algemeen is mijn verbinding waardeloos in het weekend. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @supremeone, ik heb meteen nagevraagd bij mijn collega's of er een nieuwe reminder naar KPN gestuurd moet worden of dat we nog heel even geduld moeten hebben. Mijn collega heeft bevestigd dat er nog geen reden is voor paniek en dat KPN zo snel mogelijk contact met jou opneemt. Laat je het hier weten als het is gelukt om de afspraak in te plannen? Ik ga duimen dat ze hier vandaag nog op terugkomen. 

Reputatie 2

@Lisa ik heb een sms ontvangen van Volker Wessels met het verzoek om terug te bellen. Klopt dit?

Reputatie 7
Badge +4

Hi @supremeone, dit klopt als een bus! Volker Wessels Telecom werkt ook voor KPN. Excuses voor de verwarring. Je kunt met een gerust hart terugbellen. 

Reputatie 2

Is er trouwens iets wat jullie kunnen doen tegen packet loss of is dat ook iets waar KPN naar moet kijken? 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @supremeone, goede vraag van je! Met de fix die KPN komt brengen, zal packet loss ook worden opgelost. Dus ik hoop dat je hier morgen meteen een positief verschil van opmerkt. Geef je ons morgen een korte update na het bezoek? Ik ben erg benieuwd. 

Reputatie 2

Nou daar is de update dan. 

Vorige week vrijdag is bij mij een nieuw FTU kastje geplaatst. Ik had blijkbaar nog een oude (was dit maar eerder gebeurd...) Sindsdien heb ik nergens meer last van gehad upload speed is stabiel, verbinding valt niet meer weg(gelukkig) . Gamen gaat een stuk beter.

 

Helaas vind ik dat ik nog altijd een vrij hoge ping heb met gamen. Kan hier nog wat aan gedaan worden? 

 

Zou een andere router een oplossing kunnen bieden?

Tracert naar Google op de router geeft dit aan:

 

traceroute to Google.nl (142.251.36.35), 30 hops max, 38 byte packets
 1  143.177.148.1 (143.177.148.1)  2.187 ms
 2  10.10.13.1 (10.10.13.1)  11.033 ms
 3  10.10.12.61 (10.10.12.61)  10.994 ms
 4  10.226.4.6 (10.226.4.6)  11.164 ms
 5  108.170.241.161 (108.170.241.161)  62.859 ms
 6  72.14.209.208 (72.14.209.208)  10.440 ms
 7  *
 8  172.253.66.184 (172.253.66.184)  9.661 ms
 9  142.251.36.35 (142.251.36.35)  11.514 ms

 

Ik ga gelijk van 2 ms naar 11 ms. Kan ik dit verlagen met één of andere instelling of een nieuwe router? 

 

Reputatie 7
Badge +6

@supremeone Super goed om te horen dat het stukke beter gaat! Ping is altijd wel een dingetje hoe je dit zo laag mogelijk kunt krijgen. Met gamen is vooral belangrijk ook dat je op de dichtsbijzijnde server zit. Game je daarnaast ook via de wifi of een bekabelde verbinding? Voor gamen adviseer ik om dit bekabeld te doen, zodat de verbinding minder vatbaar is voor omgevingsfactoren. 

Reputatie 2

@Demi bekabeld natuurlijk. Maar ik vind dat mijn ping als ik een tracert op de router doe al snel van 2 ms naar 11 ms ga. Waar zou dat aan liggen? 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @supremeone, bedankt voor de update! Ping verlagen is raadzaam, maar niet altijd is er winst te behalen. We hebben een topic geschreven over allerlei technische trucjes die vooral bij het gamen handig zijn: Latency, Ping en Jitter. Ik hoop dat je met die uitleg en tips je Ping nog verder kan verlagen, al is een ping tussen de 2 en 11 ms al best goed!

Reputatie 2

@Sander je begrijpt me verkeerd. Als je naar de tracert kijk zie je dat het bij hop 1 (gateway) van 2ms naar 11ms gaat bij hop 2 (Tmobile Core). Ik vraag me af waarom het automatisch 9ms bij komt. Alle andere hops zijn redelijk stabiel. 

Reputatie 7
Badge +15

@supremeone Dat kan per hop verschillen, maar waarom dit verschil erin zit, durf ik je niet te zeggen - uiteraard wel slim om dit te laten nakijken. @louisL Heb jij nog geniale ingevingen toevallig?

Reputatie 5
Badge

@supremeone Het is opvallend dat je router niet in de trace verschijnt. Is dit van een PC direct aan de ONT aangesloten?

Hoe dan ook: je eerste hop naar de T-mobile infrastructuur (143.177.148.1 is een ftth.glasoperator.nl adres) ziet er prachtig uit. Mijn eerste hop geeft vergelijkbare cijfers. Je verbinding met het netwerk is dus prima in orde. De route die het verkeer daarna neemt lijkt me inderdaad wat  traag.  Ik zie zelf een stap van 6 ms in de hop na de glasnet infra. bij jou is die stap iets van 8ms (kijkend naar de variatie in de volgende hops). Wat is de ping tijd naar google.nl?

Dat is niet geweldig, maar ook niet dramatisch.  Misschien kan T-mobile nog iets aan de routing verbeteren, maar die kans lijkt me niet zo groot. Variëren je ping tijden met de tijd?

 

 

Reputatie 2

@louisL mijn setup is ONT>Zyxel T50

En zowel tracert als ping test op de router onder het kopje onderhoud>diagnostisch uitgevoerd 

Zojuist een nieuwe tracert uitgevoerd. Het verschil is nu zelfs 9ms. Tussen hop 1 en 2.

traceroute to Google.nl (216.58.214.3), 30 hops max, 38 byte packets

 1 143.177.148.1 (143.177.148.1) 2.000 ms

 2 10.10.13.1 (10.10.13.1) 11.256 ms

 3 10.10.12.61 (10.10.12.61) 11.114 ms

 4 10.226.4.6 (10.226.4.6) 11.301 ms

 5 209.85.252.244 (209.85.252.244) 10.121 ms

 6 72.14.209.208 (72.14.209.208) 10.508 ms

 7 *

 8 142.251.66.238 (142.251.66.238) 9.769 ms

 9 142.250.224.131 (142.250.224.131) 11.636 ms

10 216.239.42.213 (216.239.42.213) 10.585 ms

11 142.251.236.91 (142.251.236.91) 10.322 ms

12 216.58.214.3 (216.58.214.3) 11.044 ms

 

2x ping test naar Google.nl

1ste test

PING Google.nl (216.58.208.99): 56 data bytes

64 bytes from 216.58.208.99: seq=0 ttl=61 time=14.749 ms

64 bytes from 216.58.208.99: seq=1 ttl=61 time=11.123 ms

64 bytes from 216.58.208.99: seq=2 ttl=61 time=11.083 ms

64 bytes from 216.58.208.99: seq=3 ttl=61 time=11.051 ms

2de test

--- Google.nl ping statistics ---

4 packets transmitted, 4 packets received, 0% packet loss

round-trip min/avg/max = 11.051/12.001/14.749 ms

PING Google.nl (216.58.208.99): 56 data bytes

64 bytes from 216.58.208.99: seq=0 ttl=61 time=19.249 ms

64 bytes from 216.58.208.99: seq=1 ttl=61 time=11.149 ms

64 bytes from 216.58.208.99: seq=2 ttl=61 time=11.131 ms

64 bytes from 216.58.208.99: seq=3 ttl=61 time=11.090 ms

 

--- Google.nl ping statistics ---

4 packets transmitted, 4 packets received, 0% packet loss

round-trip min/avg/max = 11.090/13.154/19.249 ms

 

Zoals je ziet schommelt mijn ping. Dit ook met online gamen meestal tussen 14 en 24 ms. 

 

​​​​​​Het zou fijn zijn als hier nog wat meer stabiliteit en verbetering in de routing toegepast kan worden @Jason