Beantwoord

Geen internet (4 dagen na installatie GPON)


Reputatie 3

Afgelopen vrijdag is bij mij Tmobile ODF (GPON) geïnstalleerd, het heeft 4 dagen prima gewerkt maar plotseling heb ik geen internet meer.

Na een uur (!) aan de telefoon te hebben gezeten vertelde de telefoniste dat ze niets voor mij kon betekenen omdat er een probleem in de kabel zou zitten. Dat volgens de GPON converter de signalen prima zijn ,nam ze geen boodschap aan. Volgens haar was het een kabel probleem en geen Tmobile probleem.

Ze beloofde dat ik binnen een uur een sms zou krijgen om een afspraak te maken. Helaas, nu een paar uur later, heb ik nog steeds geen SMS gehad.

Zoals jullie kunnen begrijpen baal ik hier echt erg van, zeker nu iedereen thuis moet werken..

Had ik maar nooit voor Tmobile ODF gekozen.. Daarnaast vind ik het ook echt niet netjes dat er niet eerlijk wordt verteld wat de werkelijke problemen zijn.

Signalen;

 

Als ik in de log van de GPON converter kijk lijken de problem zelfs ontstaan te zijn direct na een firmware update (door Tmobile), dat maakt deze zaak nog een stuk kwalijker….

icon

Beste antwoord door J33Bee 6 January 2022, 16:37

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

122 reacties

Reputatie 7

Hi @Wouter_groningen, zoals ik had beloofd heb ik om meer verduidelijking gevraagd bij één van mijn collega's van de technische dienst. Mijn collega durft niet volledig te zeggen hoe het kan dat jij opeens weer online bent, maar ik deel graag enkele opties met je. Waarschijnlijk heeft er wat op de splitter gezeten wat er niet hoorde (NT) en is deze verwijderd. Of wellicht heeft de netwerkbeheerder toch wat in de wijkcentrale gedaan, maar de klantafspraak niet door laten gaan bjivoorbeeld.

De oorzaak kan bij een andere klant hebben gelegen. Er waren een aantal klanten in jouw regio met problemen op hetzelfde moment. Hopelijk heb ik je zo iets kunnen meegeven en heb jij iets meer duidelijkheid. Als jij nog meer vragen hebt, dan weet je mij te vinden. Maak er een mooie avond van! ✨

Reputatie 3

Hoi @Lisa 

Net probeerde ik een eigen router aan te sluiten en direct daarna weer de zelfde problemen. Ook met de zyxel doet het internet het niet.. wat nu?

 

ik heb de ONT niet eens aangeraakt, ik heb de wan kabel van de zyxel in mijn router gestoken en direct was het mis. Wat nu?

Reputatie 3

@Lisa je collega had het er net over de telefoon over dat maar liefst 15 van de 22 GPON klanten in deze buurt momenteel een ONT hebben die offline is, dit zou toch heel serieus genomen moeten worden door jullie?

Reputatie 7
Badge +15

@Wouter_groningen 

Je kan de stekker van de ONT ook even van het stroom halen met de Zyxel aangesloten, misschien dat het helpt?

Of knippert het PON lampje weer?

Reputatie 3

Heb ik al gedaan. Het probleem is weer een knipperend PON lampje.

Reputatie 7
Badge +15

@Lisa je collega had het er net over de telefoon over dat maar liefst 15 van de 22 GPON klanten in deze buurt momenteel een ONT hebben die offline is, dit zou toch heel serieus genomen moeten worden door jullie?

Dit lijkt erop dat er weer een NT is gedetecteerd door de OLT.

Reputatie 4

Nieuwe klant die verhuist van KPN??? Patch in de PoP te vroeg gedaan?

Reputatie 3

Het is een wonder, maar het werkt weer sinds een uurtje… Gelukkig nu maar 1-2 uren zonder internet gezeten.

Reputatie 4

Keurig binnen de SLA “opgelost”…

Reputatie 7

Sinds Guidion de migraties doet volgens de nieuwe procedure doet gaat het al een stuk beter. Helaas zijn de procedures nog niet 100% water dicht begreep ik van de backoffice.

Reputatie 4

Sinds Guidion de migraties doet volgens de nieuwe procedure doet gaat het al een stuk beter. Helaas zijn de procedures nog niet 100% water dicht begreep ik van de backoffice.

 

Daarnaast moet gewoonweg niet vergeten worden dat de procedures een workaround zijn om GPON niet om te laten vallen door verdwaalde NTs van KPN die op het netwerk komen. T-Mobile krijgt het niet anders opgelost klaarblijkelijk want de OLT in de PoP is niet te beschermen tegen deze ellende zover ik begrijp. Het is dus geen structurele oplossing maar een pleister.

 

Als ik wil kan ik zelf de OLT nu ook gewoon over de zeik helpen met een NT. Degene(n) die daardoor (ook) geen internet hebben, kunnen hier niets tegen doen en moeten maar afwachten totdat die “alien” die zich ergens bevindt, vanzelf verdwijnt omdat het GPON principe shared werkt.

Reputatie 7

Hi @Wouter_groningen, wat fijn dat jij weer online bent! Maar wat ontzettend balen dat jij telkens uitvalt ervaart. Wij nemen dit issue inderdaad uiterst serieus, want wij willen uiteraard niet dat deze problemen zich blijven voordoen. Dit staat dan ook al voor enige tijd op onze radar. In onderstaand topic dat @J33Bee ook al eens naar jou heeft doorgezet kun jij teruglezen dat dit onze volledige focus heeft: 

Nogmaals excuses voor het ongemak! Ik hoop echt dat gisteren de laatste keer was dat dit gebeurde. Blijf het vooral hier melden wanneer jij problemen ervaart, want ik en de rest van de Community helpt jou hier heel graag bij. 

Reputatie 3

 @Lisa 

En weer geen internet (knipperend PON), dit keer hebben 8 van de 30 ONT's op mijn string hier last van. 

Kan ik dit nu elke paar weken verwachten? Wat voor acties lopen er?

 

@Boris @Sander 

Reputatie 4

Aiii speelt dit nu nog steeds?

Reputatie 7

@J33Bee gpon is shared en is niet te beschermen tegen een alien omdat de zelfde licht ferquentie word gebruikt. Dit werkt bij alle providers zo. Xgspon heeft hier opzich geen last van omdat het andere licht ferquentie gebruikt welke niet worden gebruikt door nt's maar zou je zelf iets hebben zou je nog steeds het signaal kunnen verstoren.

Met 8 van de 30 zou er zelfs nog een andere oorzaak kunnen zijn. Dat is voor mij niet te zien.

Reputatie 3

@Lisa @Boris @Sander @Jason 

Zou iemand mijn in iedergeval een nieuwe unlimited code willen toesturen? Dit was telefonisch beloofd maar helaas nu halve dag later nog steeds niet ontvangen.

Reputatie 4

@Hidden.nld ik weet waardoor maar T-Mobile zou inmiddels alles gemanaged hebben met workarounds. Het lijkt er dus niet op en/of iemand houdt zich niet aan de regels bij migraties.

Reputatie 3

Inmiddels een dag zonder internet en nog geen enkele reactie van Tmobile, ook helaas nog steeds geen unlimited code ontvangen…

 

@Lisa @Boris @Sander @Jason 
 

Reputatie 7

@Hidden.nldik weet waardoor maar T-Mobile zou inmiddels alles gemanaged hebben met workarounds. Het lijkt er dus niet op en/of iemand houdt zich niet aan de regels bij migraties.

Dat is een aanname. Een migratie is een actieve glasvezel verbinding. Betekend niet dat als je van KPN > Ziggo > T-Mobile  ineens het nt is verdwenen. Of iemand die probeert zijn eigen glasvezel modem aan te sluiten. Patch fout. Rough ONT defect OLT provisioning fout. Er kan genoeg mis gaan bij gpon helaas

Reputatie 7

Hi @Wouter_groningen, echt heel rot dat jij momenteel (weer) zonder internet zit! Ik heb direct een code verzonden via een privébericht! Goed dat je dit aangeeft. Ik zie dat één van mijn collega's vanochtend gelijk weer een verzoek heeft ingediend bij de technische dienst. Ik hoop echt enorm dat jij 2022 in gaat zonder problemen, want dit werkt uiteraard niet prettig. Fingers crossed dat jouw internet heel snel toch opeens weer aan gaat! 

Reputatie 3

Hi @Lisa,

Kan er niet met spoed vandaag of morgen een monteur van KPN network geregeld kunnen worden? Het zou toch niet zo moeten zijn dan ik ook nu weer 8 dagen moet wachten op een telefoontje?

 @Boris @Sander @Jason 

Reputatie 3

En weer is er een dag voor bij zonder internet en zonder enige actie van Tmobile..

Reputatie 7

Hi @Wouter_groningen ,

Dank je wel voor je bericht en oprecht duidelijke berichtgeving! Mijn welgemeende excuses dat de verbinding maar blijft klapperen. Ook wij willen graag dat je gewoon kan genieten van de verbinding en we doen er alles aan om je zo snel mogelijk van deze te voorzien. Ik zie dat er inmiddels weer een onderzoek is gestart en heb ik direct de situatie geëscaleerd. Dit wil zeggen dat we de hoogste prioriteit hangen aan dit onderzoek. Ik hoop hierbij het proces in een versnelling te brengen. Nogmaals mijn welgemeende excuses en weet dat we er alles aan doen om je online te krijgen.

Reputatie 3

@Boris 

bedankt, het is inmiddels de 6e dag zonder internet. Zou ik een update kunnen krijgen? Behalve van jullie op het forum heb ik nog steeds niets gehoord! 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Wouter_groningen, we hebben de hoogste mate van urgentie geplaatst zodat het spoedig opgepakt wordt. Zodra we meer weten, hoor je het meteen. Sorry voor het ongemak en langdurige wachten!