Geen internet, PON lampje knippert groen. LOS lampje is uit

  • 1 February 2023
  • 26 reacties
  • 1761 Bekeken

Sinds vanmiddag geen internet meer. 

Op de Huawei media converter

  • PON lampje knippert (hoort niet)
  • LOS lampje staat uit (hoort ook)
  • Power lampje staat aan (hoort ook)
  • LAN lampje staat aan (hoort ook).

Ik heb het één keer eerder gehad, maar toen was het probleem kortstondig (15 min.). Waarschijnlijk werd er toen iets gereset in de wijkcentrale. Nu duurt het al een paar uur plus. Mijn vrouw en ik werken veel dagen thuis.  Daarnaast ervaren we nu problemen met slimme verwarming, slimme verlichting etc. Onze kinderen willen graag snel weer hun filmpjes kijken.

 

Mijn probleem heel erg op de volgende 2 eerdere topics:

(maarliefst 45 dagen zonder internet!!)

(3 dagen zonder internet!)

 

Gebeld met T-Mobile. Volgens de dame van T-Mobile zit ik samen met nog 4 andere ONU/ONT’s op de OLT. Bij de andere 4 ziet ze geen problemen. Bij mij wel.

 

 

De Zyxel modem heb ik niet in gebruik en dat zou ook niet moeten uitmaken. Probleem ligt in de wijkcentrale / POP / OLT. Waarschijnlijk een kabeltje los of ergens verkeerd geprikt.

De netberheerder bij mij in Rotterdam is VolkerWessels. Graag contact met hun en graag zo spoedig mogelijk repareren. Guidion kan dit niet oplossen.

 

Daarnaast:

Ik heb inmiddels een code voor gratis mobiel internet. Mijn vrouw (T-Mobile abonnee) moet er nog 1 krijgen. Graag ontvang ik dus nog een code.

 


26 reacties

Update:

1 dag zonder verbinding. Nog steeds hetzelfde probleem. PON lampje knippert. Ik heb de Zyxel T50 er gisteravond aangehangen zoals gevraagd aan de telefoon. 

Ik ben benieuwd naar de status van de opvolging. Graag een reactie.

Reputatie 2

 

Ik heb het ook.

 

Ik heb het ook.

Dat lijkt op exact hetzelfde probleem inderdaad.

Jammergenoeg krijg ik nog geen reactie van T-Mobile op mijn post.

@Tommie . Wordt er op de achtergrond aan mijn verbinding gewerkt? Ik heb nog geen ticket nummer of email / sms hierover binnen. Kun je aub checken? Alvast bedankt.

De 3e dag zonder internet en het weekend wordt ook offline :-(

Ik heb vandaag afspraak met Guidion voor maandag kunnen maken.

Ik ben nogsteeds van mening dat het probleem in de wijkcentrale zit. Als ik van Guidion een andere ONT krijg die verbonden wordt met een andere ONU op de OLT kan het waarschijnlijk ook verholpen worden.

Met een beetje geluk wordt het maandag opgelost… Ik ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nietweeroffline, ik wil dit graag voor je checken! Ik kan alleen geen abonnement vinden bij ons met het e-mailadres van je account. Kan je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht sturen? Dan ga ik het voor je nakijken. Goed om te horen dat een afspraak met Guidion is gelukt! Als je helemaal geen toegang hebt tot internet, kan ik om je uit de brand te helpen, een vouchercode geven om van internet via ons 4G netwerk gebruik te maken. Wil je hier gebruik van maken? Stuur dat dan ook even mee in het privébericht. Talk soon!

@Tommie zie privébericht. Alvast dank voor het checken.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @nietweeroffline, Tommie zal je morgenochtend van een bericht voorzien en het verder oppakken. Bedankt voor je geduld en nog een mooie zondag toegewenst!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nietweeroffline, bedankt voor het sturen van je informatie! Ik zie dat de Guidion monteur vandaag langskomt. Ik wil dit eerst afwachten. Hier kunnen twee scenario's uitkomen; ze kunnen het direct oplossen (daar hopen we op), of ze maken een ticket aan in ons systeem. De ticket bevat alle informatie over de situatie. Dan kan ik kijken wat de vervolg stappen zijn, of welke er gemaakt moeten worden. We wachten af en hopen op het beste!

Hi @nietweeroffline, bedankt voor het sturen van je informatie! Ik zie dat de Guidion monteur vandaag langskomt. Ik wil dit eerst afwachten. Hier kunnen twee scenario's uitkomen; ze kunnen het direct oplossen (daar hopen we op), of ze maken een ticket aan in ons systeem. De ticket bevat alle informatie over de situatie. Dan kan ik kijken wat de vervolg stappen zijn, of welke er gemaakt moeten worden. We wachten af en hopen op het beste!


Het is eigenlijk scenario nummer 3 wat een combinatie is van 1 en 2. Guidion heeft een andere ONT geinstalleerd die dus onder een ander nummer geregistreerd staat in het PON netwerk. Het PON lampje brand weer en dus geeft de ONT een werkende WAN aan de router. Internet doet het dus weer.
 

Echter na de installatie knipperde op sommige momenten kort alsnog het PON lampje. Vervolgens dus een meting gedaan. De Rx waarde is -33 dBm wat behoorlijk veel demping betekent en buiten de werkende range valt van -8 en -29 dBm. Het is dus volgens de Guidion monteur wachten tot ie er weer uitvliegt. Ze waren zelf best verbaasd dat -33 überhaupt werkt, maar het hoort dus niet. Daarom is er alsnog een ticket gemaakt. Probleem zit dus niet aan de ONT kant, maar waarschijnlijk in de wijkcentrale.

Het goede nieuws is wel dat ik in de tussentijd dus wel weer kan internetten. Hopelijk wordt het spoedig helemaal opgelost. Ik wacht dus nog even af en zal updaten wanneer dat is.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@nietweeroffline gelukkig ben je voor nu online! Bedankt dat je ons op de hoogte houdt. We wachten af en ik hoor graag van je zodra er wat nieuws optreedt. 

@nietweeroffline gelukkig ben je voor nu online! Bedankt dat je ons op de hoogte houdt. We wachten af en ik hoor graag van je zodra er wat nieuws optreedt. 

Guidion had gelijk. Het was van korte duur. Verbinding ligt er weer compleet uit na ongeveer 1 dag.

Dit wordt nu heel vervelend. Vooral de andere gezinsleden hebben nul begrip.

Graag wil ik weten hoe het met de aangemaakte ticket staat. Ik heb alleen het volgende in mijn mailbox ontvangen:

“Vandaag hebben wij contact gehad over jouw vraag. Ik heb de melding doorgezet naar onze technische dienst. Binnen vijf werkdagen ontvang je van ons een reactie. Je referentienummer is: 61928843. We houden je op de hoogte van de voortgang”

“Binnen 5 werkdagen” is onacceptabel. Ik wil niet weer het weekend in zonder internet. Stuur me desnoods een 5G modem in bruikleen ofzo. Er moet snel iets gebeuren bij de netbeheerder. Ik snap sowieso niet dat Guidion en netbeheerder niet tegelijk actie ondernemen. Met DSL / Coax kabel nooit problemen gehad.

Update 2 uur later. PON lampje zomaar weer opgehouden met knipperen en verbinding weer hersteld. Voor lang vraag ik me wel af?

De verbinding zit duidelijk niet goed.
Graag de update over het ticket.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @nietweeroffline, ik had gehoopt dat alles weer zou werken zoals het moet! Ik ben gelijk gaan kijken voor je. Het ticket is gisteren aangemaakt, hier is nog geen update over. Zodra er meer informatie over is, word je op de hoogte gehouden!

Update: Internet is nogsteeds niet stabiel. 
 

Gisteravond bij TV bleef het internet op zomaar hangen. In de meterkast knippert de PON lampje en een tiental seconden later doet ie het weer.

Vanochtend in een Teams vergadering er 3x uitgegooid met hetzelfde euvel.

Ik ben benieuwd naar een update ticket. Zit nu toch al ruim 11 dagen met een niet werkende of instabiele verbinding. 

 

 

25 min later werd ik plotseling gebeld. Donderdag a.s. komt er een monteur voor het demping probleem vanuit de netwerkbeheerder.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @nietweeroffline, goed om te horen dat je een afspraak hebt staan met de netwerkbeheerder! Op basis van de probleemanalyse en het lopende onderzoek heb ik er veel vertrouwen in dat zij dit voor je kunnen oplossen.

Geef het gerust aan als je nog ergens mee zit. Dit gaat donderdag helemaal goed komen! 

Hi @nietweeroffline, goed om te horen dat je een afspraak hebt staan met de netwerkbeheerder! Op basis van de probleemanalyse en het lopende onderzoek heb ik er veel vertrouwen in dat zij dit voor je kunnen oplossen.

Geef het gerust aan als je nog ergens mee zit. Dit gaat donderdag helemaal goed komen! 

Ik heb er gedeeltelijk vertrouwen in. Het rammelt nu nog aan alle kanten. Verbinding valt vaak uit en download / upload is sinds gisteren en vandaag minder dan 50Mb / 20Mb ipv 1000Mb / 1000Mb.

Momenteel ligt de internet eruit en typ dit bericht dus over 4G.

En nu 5 min later doet ie het weer. Snelheid 10Mb / 10Mb :(

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nietweeroffline, we wachten donderdag af. Hopelijk kan de monteur dit euvel verhelpen!

Netwerkbeheerder is langsgeweest en hebben uitgebreid metingen gedaan. Verschrikkelijk hoge demping inderdaad. Op basis van mijn verhaal dat de verbinding telkens eruit vliegt was de aansluiting zelf verdacht. Kastje werd vervolgens opengemaakt en voila. We zagen allemaal dat de aansluiting rood licht lekte. Het was nooit goed gelast geweest door de originele installateur en binnen in het doosje zat alles los. Oftewel als de 2 uiteindes perfect opgelijnd waren had ik verbinding, maar als 1 van de 2 een beetje verschof vloog ie eruit en dat telkens weer de afgelopen welen. Er was dus ook een enorme packet loss. 

Monteurs hebben de gehele aansluiting fysiek opnieuw gemaakt en hiermee is alles opgelost!

Ik zie nu dat de eerste automatiache incasso is aangekondigd voor 23 feb. Eigenlijk heb ik sinds dag 1 van mijn abonnenment geen volledige werkende verbinding tot vandaag. Wat krijg ik terug van T-Mobile? 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nietweeroffline, wat een goed nieuws dat het gelukt is met de monteur! Ik kan de periode vergoeden vanaf het moment dat je offline bent geweest, tot het moment dat je weer online bent gekomen. Dat is, als ik het goed zeg, 1 februari tot en met 16 februari. Zal ik dit in orde maken? Hoor graag van je terug.

Hi @nietweeroffline, wat een goed nieuws dat het gelukt is met de monteur! Ik kan de periode vergoeden vanaf het moment dat je offline bent geweest, tot het moment dat je weer online bent gekomen. Dat is, als ik het goed zeg, 1 februari tot en met 16 februari. Zal ik dit in orde maken? Hoor graag van je terug.

Ja dat is goed. Als je dat in orde kunt maken graag. Tevens dank voor de online hulp. 

Reputatie 7
Badge +9

@nietweeroffline ik heb gelijk de vergoeding in orde gemaakt. Dit is terug te zien op een volgend factuur. Geen dank. Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust. Weet dat we voor je klaar staan!

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem vermoed ik. Sinds vanochtend geen internet en dit probleem ervaar ik nu binnen twee maanden. Hier in huis wordt gewerkt en waar wij wonen hebben we ook geen goede 4/5G ontvangst. Thuis internet is dus heel belangrijk. Zouden jullie alsjeblieft willen achterhalen wat hier nou steeds gebeurt, want het probleem ligt dus steeds bij de wijkcentrale. Ik kan niet weer een weekend lang zonder internet. @Tommie 

Reageer