Beantwoord

Geen maximale snelheid met bekabelde verbinding

  • 10 May 2018
  • 2 reacties
  • 532 Bekeken

Beste,

Sinds 13 april 2018 heb ik de overstap gemaakt van Ziggo naar T-Mobile. Het maken van een installatie afspraak ging vrij soepel. Toen de monteur van Guidion langskwam en alle apparatuur had aangesloten voerde hij een snelheidstest uit. Als eerst werd de wifi getest. Dit werd gedaan met meerdere devices en wat mij al meteen opviel was de zeer trage internetsnelheid. Uiteraard ben ik me er van bewust dat wifi voor snelheidsverlies gaat zorgen, maar maximaal 60 mbit/s (750 mbit/s abonnement) op een afstand kleiner dan 1 meter van de modem vandaan kan ik moeilijk accepteren. Volgens mij is het ook de bedoeling dat er een gratis wifi check wordt uitgevoerd bij de eerste installatie van het basispakket van een nieuwe klant (zie Bijlage afkomstig van de T-Mobile website). Verder had en heb ik tot op het heden geen wifi bereik op de tweede etage, waarop de monteur aangaf geen repeater bij zich te hebben. Je bereidt je toch voor bij elk bezoek?

Maar goed, toen ik dacht dat het niet erger kon bleek het tegendeel waar. Bij het testen van een bekabelde verbinding bleek mijn download snelheid 2x zo laag te zijn als de upload snelheid (zie Bijlage). Dit is niet de snelheid waar ik voor betaal. Hierna samen met de monteur een factory reset uitgevoerd, meerdere UTP kabels en poorten geprobeerd en ga zo maar door. Ook hebben we meerdere devices getest met helaas hetzelfde resultaat. De monteur was verbaasd en gaf aan een paar weken terug hetzelfde abonnement geïnstalleerd te hebben in mijn straat, waarbij er wel een up&download snelheid van 750mbit/s werd gehaald. Op een gegeven moment gaf de monteur het op een maakte een aantekening om een vervolgafspraak te plannen. Ik zou zo spoedig mogelijk teruggebeld worden om het bekabelde en wifi probleem te verhelpen. Dit vond allemaal plaats op 13 april 2018. Nu vier weken verder nog steeds niet vernomen en aan de telefoon moet ik dik een half uur wachten. De emmer begint bij mij inmiddels flink over te lopen. Vandaar dat ik het via deze weg probeer.

Ik hoop dat u mij kunt helpen.
icon

Beste antwoord door LegendFusion 14 May 2018, 14:17

Bekijk origineel

2 reacties

Beste Hoeseni,

uiteraard vervelend als dit je overkomt. Ik zou je graag verder willen helpen maar ik heb daarvoor nog wat meer informatie nodig.

Je geeft aan dat de wifi snelheid niet boven de 60mbit komt. Dit klinkt bij mij in de oren als een 802.11 A/B/G wifi ontvanger. Die ontvangen kan dan simpelweg gewoon niet meer ontvangen van omstreeks 60mbit. Als je je volledige 750Mbit verbinding wilt gebruiken via wifi, dan heb je echt wel wat serieuze apparatuur nodig zoals een 802.11AC router en een goede AC wifi ontvanger.

Daarnaast om te controleren hoe snel je verbinding daadwerkelijk is, kan je beter geen gebruik maken van speedtests. Die zijn van teveel externe factoren afhankelijk.

Veel beter is om in te loggen op het modem en daar de intrain waardes te bekijken. Dit klinkt moeilijker dan het is.

- Ga naar 192.168.1.1
- Log in met user/user
- Ga naar Maintenance
- Open de DSL connectie info

Op dat scherm zie je een aantal waardes met onder andere de Downstream Line rate en de Upstream line rate. Deze waardes zijn belangrijk aangezien dat de daadwerkelijke snelheid is waarop het modem met de tmobile infrastructuur is verbonden. Die snelheid komt dus daadwerkelijk binnen op je modem. Als daar de volle snelheid staat van 750mbit omstreeks dan is het goed.
Reputatie 7
Hallo Hoeseni,

Je modem heeft alleen WiFi N op 2,4 Ghz de snelheid hiervan ligt in de praktijk tussen de 50 en 75Mbit. De monteur test de wifi naast het modem of in de woonkamer. en als de snelheid lager is als 10Mbit dan pas mag de monteur hier wat aan doen. en geld alleen 1 verdieping boven en onder het modem. mocht het zo zijn dat het toch niet zo goed werkt dan kan je contact opnemen.

De snelheid via de kabel kan je gewoon halen, mits je computer het aan kan natuurlijk. tevens kan je het beste testen met de speedtest.net desktop app omdat de snelheid test in een webbrowser niet goed werkt boven de 100Mbit (staat ergens op de speedtest.net site zelf btw)

Een moderator van T-Mobile reageert doorgaans binnen 48 uur op het forum.

Reageer