Beantwoord

Geen storing bekend, maar router willekeurig niet meer bereikbaar voor een periode

  • 2 November 2020
  • 3 reacties
  • 268 Bekeken

Beste,

Sinds een paar weken ervaar ik dat het internet wegvalt, eerst leek dit alleen af en toe WiFi te zijn (en dat heb ik zelf met meerdere APs opgelost, dus dat heb ik zelf nagekeken). DNS en DHCP nagekeken op AP en in router maar niets.

Nu zie ik de laatste weken ook meer en meer dat de gehele router niet meer bereikbaar is. Alle kabels en betrokken switches nagekeken, geen rare dingen gevonden en wederom door alle instellingen gegaan, inclusief de machine waarop het gebeurd. Wat dingen aangepast om uit te sluiten (DHCP clash etc.) maar achteraf niets gevonden. Na enige tijd (30m-1u) of soms een reset van de router komt de verbinding ook wel weer terug en dat gaat dan meestal weer een paar dagen goed. 
 

Dat het nu zo regelmatig gebeurd baart me zorgen en geeft me het idee dat ik liever een nieuwe router of zelf een andere router zou willen plaatsen. Ik zag in een andere topic wel iemand die dacht te weten wat het was als de router onbereikbaar was maar zaken als TV het wel bleven doen, maar dat antwoord is nooit gepost.

Wat is nu handig? Waar moet ik beginnen?

 

Aanvullende gegevens; T-mobile glasvezel, draytek standaard router (nog uit de Vodafone tijd)

icon

Beste antwoord door Brian 4 November 2020, 17:03

Bekijk origineel

3 reacties

Zojuist weer, 2e dag op rij. Spontaan valt alles weg, ik controleer mijn telefoon; geen WiFi verbinding meer. Kijk boven op een van de computers die via LAN kabel verbonden is; geen internet, router onbereikbaar. Alsof de router vastloopt en het hele netwerk met zich meetrekt?

Iemand een idee wat dit kan zijn of deze onstabiliteit veroorzaakt?

Edit, 17:10 (5-10 minuten later) viel die weer uit nadat die de eerste keer zichzelf herstelde. Daarna bleef het WiFi via een eigen kastje wel werken (nagekeken, deze staat in brugmodus, geen DHCP) maar deze gaf de status dat er geen internet was. Dit kon ik bevestigen op de bedrade machine, maar daar was de router wederom niet meer bereikbaar. Hier is toch geen touw aan vast te knopen?

Update, even telefonisch contact gehad met de servicedesk terwijl de router voor mij onbereikbaar was. Lijnmeting leverde op dat ze het kastje van buiten via de WAN wel konden bereiken en dat die aangaf dat er geen kabels waren aangesloten. De TV deed het op dat exacte moment prima maar er was voor mij vanaf het LAN/WiFi geen internet beschikbaar.

Afspraak met monteur gemaakt. Andere tips zijn nog uiterst welkom, maar ik begin steeds meer de modem zelf te verdenken.

Reputatie 7

Hi @Bjeaurn, je vermoeden kan in dit geval wel eens juist zijn. De Draytek geeft in specifieke gevallen een error waarbij de WAN niet wegvalt en TV ook blijft werken maar de LAN verbinding wel wegvalt. Aan jouw bericht te zien is dit hier ook het geval. Onze monteur zal de modem dan verwisselen voor een ander type modem, dat gaat dus helemaal goedkomen!

Reageer