Glasvezel DHCP WAN lease van 30 minuten

  • 12 April 2022
  • 49 reacties
  • 1086 Bekeken

Hoi T-Mobile

De lease tijd die ik krijg op mijn eigen modem van is maar 30 minuten.

Zover ik weet is niet in te stellen in het t-mobile noch je eigen modem, en moet er aan de buiten kant iets aan  gedaan worden.

Aub advies.

Mvg

Paul


This topic has been closed for comments

49 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Paul_Farstar 

Heb je een zyxel router? In de Zyxel staat deze waarde standaard op 1 dag (24 uur), deze is ook aan te passen. Je kan dit controleren door de Zyxel aan te sluiten, inloggen op de web interface en kijk onder netwerkinstellingen > thuisnetwerk.

Misschien helpt het ook om de mediaconverter voor even van het stroom te halen.

Dank je voor het antwoord,  maar het gaat niet over de LAN, maar de WAN.

Dat is naar mijn weten niet in te stellen? Dus via ISP van T-mobile, krijg ik de lease..

De lease tijd van de devices is gewoon langer

 Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, 12 April 2022 17:32:54
 Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, 13 April 2022 21:49:17

Van WAN, tja 30min maar, das raar

Lease Obtained 0 Days, 0 Hours, 30 Minutes

Hier inderdaad ook een wel hele lage leasetijd op het moment;

  renew 2 2022/04/12 20:24:56;
  rebind 2 2022/04/12 20:36:38;
  expire 2 2022/04/12 20:40:23;

(tijd in UTC)

Normaliter zou dit inderdaad 1 dag ( 86400 ) moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Paul_Farstar, welkom op de Community!

Om direct te kunnen achterhalen waar het misgaat qua verbinding, heb ik een lijnmeting gedaan. Wat me direct opvalt, is dat het erop lijkt alsof jij een eigen modem/router aangesloten hebt, kan dat kloppen? Ik zie geen geldige MAC op het WAN-management. Je kunt in het geval van een eigen router, het beste eventjes de Zyxel eraan hangen en dan een reprovisie laten uitvoeren op het modem. Daarna zou je een geldige lease uit de DHCP moeten krijgen op je eigen modem.

Mocht je nou helemaal geen eigen apparatuur gebruiken, maar is er iets anders aan de hand: kun je het modem eens proberen te resetten op de volgende manier: Factory reset modem (fabrieksreset) | T-Mobile Community.

Let op: hierbij wordt alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Laat me weten of het nu wel gelukt is, alsjeblieft. We gaan dit fixen!

@Gerrit078 Hmm, dat is wel vreemd, zeker als het bij meerdere aansluitingen opspeelt; ik ga eventjes navragen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

ik kan helaas die Zyxel modem niet vinden :( en dus ook niet snel ff ertussen hangen. Is dus nog steeds hetzelfde nu..

Voor de rest is het wel goed, tv internet etc… alleen als ik meet haal ik 500, ipv 1000 upload/download dus ongeveer de helft van wat het moet zijn met glasvezel. Op zich niet erg wat dat is ook al heel snel.

maar het is wel raar dat het verstrekken van de lease tijd zoiezo niet te veranderen is.. zou lijkt gewoon nooit 30 min. moeten zijn.

Dank je.

@Jason en @Paul_Farstar , ik ben van plan mijn Zyxel modem ook te vervangen door eigen modem en lees momenteel mee op de diverse conversaties op het forum voordat ik mijn Zyxel ergens op zolder laat verdwijnen. Wat mij al opgevallen was is dat mijn Zyxel zelf iedere 30 minuten een DHCP renew van interfaces 10_3, 10_4 en 10_5 doet waarop mijn WAN IP adres (even als .x.y.z vervangen) iedere keer wel hetzelfde .x.y.z adres toegewezen krijgt op nas10_4 voor 60 minuten. Heeft de Zyxel een instelling op 30 minuten gekregen die voorkomt dat een lease verloopt na een uur, én moet je dit zelf ook instellen in je modem (wat ik nergens beschreven zie) om problemen te voorkomen is dan mijn vraag? (valt wel op dat dit precies de helft is van de lease time 3600 die vanuit het netwerk komt)

Hieronder vier regels uit het Zyxel system log die, wat mij betreft, de 30 minuten bevestigen. Dit gedrag is altijd terug te zien voor interfaces _3, 4 en 5.

 

5 Apr 13 22:57:35 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 87.x.y.z obtained, lease time 3600
6 Apr 13 22:57:35 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...
14 Apr 13 22:27:35 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 87.x.y.z obtained, lease time 3600
15 Apr 13 22:27:35 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...
Reputatie 6
Badge +3

@Jason en @Paul_Farstar , ik ben van plan mijn Zyxel modem ook te vervangen door eigen modem en lees momenteel mee op de diverse conversaties op het forum voordat ik mijn Zyxel ergens op zolder laat verdwijnen. Wat mij al opgevallen was is dat mijn Zyxel zelf iedere 30 minuten een DHCP renew van interfaces 10_3, 10_4 en 10_5 doet waarop mijn WAN IP adres (even als .x.y.z vervangen) iedere keer wel hetzelfde .x.y.z adres toegewezen krijgt op nas10_4 voor 60 minuten. Heeft de Zyxel een instelling op 30 minuten gekregen die voorkomt dat een lease verloopt na een uur, én moet je dit zelf ook instellen in je modem (wat ik nergens beschreven zie) om problemen te voorkomen is dan mijn vraag? (valt wel op dat dit precies de helft is van de lease time 3600 die vanuit het netwerk komt)

Hieronder vier regels uit het Zyxel system log die, wat mij betreft, de 30 minuten bevestigen. Dit gedrag is altijd terug te zien voor interfaces _3, 4 en 5.

 

5 Apr 13 22:57:35 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 87.x.y.z obtained, lease time 3600
6 Apr 13 22:57:35 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...
14 Apr 13 22:27:35 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 87.x.y.z obtained, lease time 3600
15 Apr 13 22:27:35 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...

 

Het is standaard DHCP process dat op de helft van de gekregen lease time, in dit geval 60 minuten, er een renew wordt gedaan. Dus het is normaal gedrag wat je ziet. 

Of 60 minuten lang of kort is is een andere discussie 😉

goed nieuws heb  Zyxel modem weer gevonden, @Jason  is het nu dus als enige op te lossen als ik die weer aansluit? Ik heb net gekeken de lease tijd is nog steeds 30minuten.  Dus inderdaad iedere 15minuten internet connection doen..

dank je voor de hulp

Reputatie 7

Hoi @Paul_Farstar ,

De Zyxel aansluiten kan in dit geval geen kwaad, al is het maar om uit te sluiten waar het precies fout gaat. Ook kunnen we op die manier de verbinding checken, waardoor we meer te weten kunnen komen over het euvel. Houd daarbij wel rekening wat @TechRacing93 vermeldt, de renew zal elke 60 minuten zijn. 

Best veel lagg, met de verbindingen, b.v. teamspeak, ook packet loss  24%

Maar ook in WOT, extreme lagg, dus de verbinding is niet goed.

Reputatie 7
Badge +8

@Paul_Farstar Ik heb even meegekeken in de verbinding, maar ik zie momenteel niet ons modem terug waardoor ik de verbinding niet compleet kan uitlezen. De DHCP ziet er dan ook voor nu goed uit, maar het kan zijn dat jij dit anders ervaart. Kan het zo zijn dat je het Zyxel modem momenteel niet meer aangesloten hebt staan? 

T-50 Zyxel zit er weer tussen, de lease tijd is nu inderdaad goed, ik zie 1 dag. mooi.

Ga nu kijken of alles goed werkt.

Maar ik kan de lease tijd van de WAN nu niet meer bekijken, dit is de andere lease tijd lol.

Nog steeds last van LAG in spel World of tanks. And team speak.

Reputatie 7
Badge +4

@Paul_Farstar wat is het probleem met een lease van 30 minuten ? Waarom zou je dat willen aanpassen ?

 

Ik heb er op zich geen probleem mee met een lease tijd van 30min.

Maar omdat er problemen zijn met internet ga ik alles nalopen, waarom dat niet op 1 dag zetten en dat uitsluiten.

Nu oa dus ook lag in een spel, soms hele hoge ping. Ik zie dan veel packet loss op de verschillende plekken. Dus vraag ook support bij het world of tanks, b.v maar alles wat er tussen in zit, is natuurlijk zeker van niemand :)

 

sorry je moet natuurlijk weten wat wat is

dus lijkt met name loss 80249..214.101 amsix is al meer dan week zo, heel veel packet loss

en b.v. 10.255.1.145.  max ping is dat volgens mij van 285.. 

p.s. lease tijd WAN is nu 1 dag, volgens mij, dat lijkt me goed dus.

Alleen https://www.ams-ix.net/ams al meer dan een week >50 packet loss.. pff, dat lijkt me de boosdoener, geen idee?

zelfs net inloggen op deze site, ging niet meteen, moest browser sluiten, en weer openen. En zoals gezegd ligt het volgens mij niet aan de LAN kant, maar WAN kant, dwz slechte routing, of slecht netwerk op de WAN. Zowel in spellen, als bij andere sites. You tube hapert soms.

Reputatie 7

Hoi @Paul_Farstar,

Goed dat je aan de bel trekt! Ik denk graag met je mee. Heb je namelijk naast de packet loss bij de route naar de server van World of Tanks ook op andere platformen of ip’s aangetoonde packet loss? Kijkend naar de route that is. Het is belangrijk om in kaart te brengen waar het precies misgaat. Ik ben benieuwd! 

 

Het spel speel ik niet, maar als ik een MTR doe naar de genoemde URL valt wel iets geks op;

root@tmobilethuis:~# mtr -c25 login.p1.worldoftanks.eu
Start: 2022-04-19T11:26:02+0200
HOST: tmobilethuis Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1.|-- 192.168.1.1 0.0% 25 0.3 0.3 0.3 0.4 0.0
2.|-- 143.178.32.1 0.0% 25 2.7 2.7 2.5 3.0 0.1
3.|-- 10.10.80.106 0.0% 25 3.4 3.4 3.0 3.7 0.1
4.|-- 80.249.214.101 68.0% 25 10.8 5.9 5.0 10.8 2.0
5.|-- 80.249.214.101 44.0% 25 5.1 5.0 4.9 5.2 0.1
6.|-- 10.255.1.145 0.0% 25 5.0 5.0 4.8 5.2 0.1
7.|-- 10.255.1.156 0.0% 25 4.6 4.6 4.5 4.9 0.1
8.|-- 185.12.241.2 0.0% 25 4.6 4.6 4.5 4.8 0.1
9.|-- 185.12.240.69 0.0% 25 4.9 4.9 4.8 5.0 0.1

De 4e en 5e hop zien er nogal vreemd uit. Die packetloss kan in principe niet heel veel kwaad, maar het ziet er wel vreemd uit dat tot twee keer toe 80.249.214.101 wordt gebruikt.

@Paul_Farstar zou je eens een nieuwe traceroute willen starten naar login.p1.worldoftanks.eu ?

In het spel werkt het nu wel veel beter, maar nog niet alle lag is weg, dwz ik vind het verschil tussen min/max zo groot, de avg. is redelijk.

zeker na wat langer spelen >15min. komt het pas goed (bijna zonder lag).

 

ik weet hoe ik voor WOT kan tracen, hoe kan ik het simpelst voor andere dingen tracen indien nodig,

 

thanks.

packet loss van amsix-nkf.gcore.ams-ix.net 80.249.214.101 is nu veel minder..voorheen was dat echt teveel, dacht ook dat het daar aan lag.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Paul_Farstar, op zich heeft die packet loss op enkele hops niet veel invloed op de algehele verbinding als ik het zo zie, maar wel raar dat er zulke sprongen in zitten - ik kan dat op dit moment ook niet echt duiden. 

@Gerrit078 Zou je kunnen assisteren met het verduidelijken van de trace-opties of begrijp ik je eerdere vraag verkeerd @Paul_Farstar?

Hoe gaat het nu met WOT over het algemeen? Hoe is de lag?

 

@Gerrit078 Zou je kunnen assisteren met het verduidelijken van de trace-opties of begrijp ik je eerdere vraag verkeerd @Paul_Farstar?

Hoe gaat het nu met WOT over het algemeen? Hoe is de lag?

Er zijn 1250 pings verzonden en ontvangen van source naar target, de tussenliggende loss wordt veroorzaakt omdat ICMP echo replies een lage prioriteit heeft.

Als de ICMP echo replies invloed hadden gehad en- / of er sprake was geweest in een slechte verbinding, dan was er bij de uiteindelijke target ook sprake geweest van een loss.