Glasvezel DHCP WAN lease van 30 minuten

  • 12 April 2022
  • 49 reacties
  • 1086 Bekeken

Hoi T-Mobile

De lease tijd die ik krijg op mijn eigen modem van is maar 30 minuten.

Zover ik weet is niet in te stellen in het t-mobile noch je eigen modem, en moet er aan de buiten kant iets aan  gedaan worden.

Aub advies.

Mvg

Paul


This topic has been closed for comments

49 reacties

Volgens mij is het nu opgelost, weet niet wat jullie hebben gedaan?

Maar ik hou het in de gaten. De traagheid kwam ook onverwacht, 2 weken terug, duurde meer dan 1 week mbt WOT=( world of tanks ).

 

Mijn vraag was, hoe kan ik snel/makelijk het beste de trace doen, welke ip's worden gebruikt etc? mocht het nog eens voorkomen?

Ik was te snel, vandaag is de lag weer terug.. helaas :(

mm maar dan met name alleen eerste 2 a 3 minuten, raar. daarna, wel af en toe, maar niet de hele tijd..

best slecht eigenlijk voor een glasvezel netwerk, ja sorry maar dit duurd nu al weken zo :(

ja 268 max response 10.10.80.113 

en weer 80.249.214.101,amsix-nkf.gcore.ams-ix.net > 60 packet loss, dat gaat toch ook lag geven??

 

ja 268 max response 10.10.80.113 

en weer 80.249.214.101,amsix-nkf.gcore.ams-ix.net > 60 packet loss, dat gaat toch ook lag geven??

Je kijkt naar het verkeerde, waar je naar moet kijken is naar deze;

Jij verstuurt een ICMP ping (301 stuks in totaal) de target ontvangt er ook 301 en heeft er ook 301 teruggestuurd die jij ontvangen hebt.

Dat die replies zo hoog zijn is totaal niet relevant, dat zou pas relevant zijn als één of meerdere pings niet arriveren. Waarom die timeouts optreden is omdat ICMP een zeer lage prioriteit hebben, TCP en UDP verkeer hebben voorrang en waarschijnlijk had het netwerk wel wat beters te doen dan één of meerdere ICMP pakketjes ( die totaal niet relevant zijn ) te beantwoorden.

Ik heb even vluchtig iets opgezocht wat het een beetje uitlegt geeft.

To make sure that ICMP messages won’t flood the network, they are given no special priority, and their messages are treated as normal traffic. Some devices might even see them as interruptions, so they might end up lost or discarded. Also, ICMP messages cannot be sent in response to other ICMP messages.

Ja ik verstuur en ontvang 301 stuks met vertraging, er wordt in een spel niks gebufferd zoals met een video stream, dus die packet loss zorgt in een online spel wel degelijk voor lag volgens mij.

Maar goed wat het dan ook is, er is zeer veel lag in dat online spel. Hoe krijgen we dat goed dan?

 

Reputatie 7

Hi @Paul_Farstar,

Zou je eens een MTR/traceroute willen toevoegen naar een losstaand ip, bijvoorbeeld google. Dan kunnen we de twee naast elkaar neerleggen en eventueel hardmaken tegenover onze technische dienst waar het fout gaat. Mocht het alleen de route zijn naar bijvoorbeeld een World of Tanks, specificeert dat het probleem en kunnen we er dieper op induiken. Let me know. 

dit is naar google.nl

ik zie op 10.10.80.49 ook weer 64% loss

worst is ook veel te hoog als je mij vraagt voor een glavezel verbinding.

dit is naar google.nl

ik zie op 10.10.80.49 ook weer 64% loss

Kan geen kwaad, hierop is eerdergenoemde n.l. op van toepassing.

Waar je naar moet kijken is naar de eerste hop en de laatste hop alles wat zich er tussenin bevind is irrelevant. 

Magenta - een switch of router, helemaal netjes qua loss, aantal verzonden ICMP pakketjes alsmede het aantal ontvangen ICMP pakketjes, namelijk 41 stuks dit moet overeenkomen met het uiteindelijke doel. De gemiddelde ping is ~1ms eveneens uitstekend.

Groen - Het doel, er zijn 41 pakketjes verzonden en ontvangen, precies wat overeenkomt met wat bij magenta vermeld staat. De gemiddelde ping is 16ms en dus acceptabel.

Conclusie wat hieruit te trekken valt is dat er geen sprake is van packet loss, van packet loss is pas sprake als verzonden en ontvangen pakketjes niet gelijk zijn aan wat bij magenta vermeld staat. Alles er tussenin is pure priority en zelfs hierin zijn mogelijk niet alle hops zichtbaar.

Ik vermoed dat het probleem zich elders bevind, maar qua routing is er in principe niet heel veel aan de hand.

 

als je googled en al zoveel veliest is dat raar.

in het spel WOT, dit IP, nu wel goed, ra ra politie pet..

 

snap niet waarom het niet stabiel is ene dag goed andere dag slecht, nu hopen dat het goed blijft.

Reputatie 7

Hi @Paul_Farstar, merci nog voor alle aanvullingen! Ik heb er nog eens goed met een collega naar gekeken en het zit toch echt in het spel zelf. Hier staat WOT ook om bekend. Daarentegen is het bij online games ook niet heel gek dat de ping schommelt. Dit kan verdwijnen mits je een eigen, stabiele server gebruikt. Ik hoop dat het vanaf nu ook goed bij jou blijft gaan. Weet jij voor nu voldoende? Ik hoor het graag van je. Voor nu alvast een heel mooi weekend! 😊

sorry hoor maar weer veel lag, gister ging wel, toen was het maar een beetje, en nee ligt niet aan het spel. Dat kan ik zien op de MTR/traceroute 

sorry hoor maar weer veel lag, gister ging wel, toen was het maar een beetje, en nee ligt niet aan het spel. Dat kan ik zien op de MTR/traceroute 

Misschien is het een idee een traceroute te plaatsen op het moment dat het issue echt speelt. Eerdere traceroutes tonen namelijk geen enkel probleem.

Reputatie 2

BTW, ter info, wanneer je een DHCP lease tijd krijgt van 1 uur aan de WAN kant, dan kan dat wijzen op een probleem met de DHCP server (lees ISP).

Meestal, bij clusters, krijg je zo'n korte lease tijd (MCLT) als er een partner down situatie optreed.

1 uur is de default MCLT bij een ‘partner down’, dit hoeft niet te betekenen dat de andere DHCP server down is, maar het betekend iig dat ze elkaar niet kunnen “zien” op het netwerk.

Dat je ziet dat je systeem elke 30 minuten om een nieuwe lease gaat vragen is correct.

Zodra 50% van de MCLT voorbij is gaat de DHCP client (je modem in dit geval) een unicast sturen voor een nieuwe lease. Mocht dit niet lukken omdat de DHCP server niet (op tijd) antwoord dan gaat hij bij 87.5% (~52min) een broadcast verzenden. In het geval dat er een split is waarbij de DHCP servers elkaar niet zien dan zal de andere DHCP server zien dat je een MCLT hebt gehad van de eerste en je een volledige lease (1 dag, default) geven op het IP adres dat je al hebt.

Maar zo lang de orginele DHCP server op tijd kan blijven reageren op de requests en zo lang die z'n partner(s) niet kan vinden blijf die een lease van 1 uur uitdelen, die je client dus elke 30 minuten gaat renewen.

 

Lag en packetloss zijn hele andere zaken die je pas ziet als je al een IP adres hebt gekregen van de DHCP server.

De lease tijd was niet het probleem maar dat wilde ik uitsluiten. maar 15 min. is wel heel erg kort.

De lag is nu veel minder.

Reputatie 7

Hoi @Paul_Farstar ,

Thanks voor de update! Mocht de lag nou toch weer de kop opsteken, laat het weten. Dan zetten wij alles op alles om het voor je op te lossen! 

Hoi T-Mobile

De lease tijd die ik krijg op mijn eigen modem van is maar 30 minuten.

Zover ik weet is niet in te stellen in het t-mobile noch je eigen modem, en moet er aan de buiten kant iets aan  gedaan worden.

Aub advies.

Mvg

Paul

nee ligt niet aan WOT en nee dit is niet het beste antwoord!

heb hiervoor 10 jaar bij andere provider gewoon zonder problemen kunnen spelen.

En de laatste 2 maanden bij T-mobile is gewoon niet goed.  Of soms zelfs HEEL erg slecht

Hi @Paul_Farstar, merci nog voor alle aanvullingen! Ik heb er nog eens goed met een collega naar gekeken en het zit toch echt in het spel zelf. Hier staat WOT ook om bekend. Daarentegen is het bij online games ook niet heel gek dat de ping schommelt. Dit kan verdwijnen mits je een eigen, stabiele server gebruikt. Ik hoop dat het vanaf nu ook goed bij jou blijft gaan. Weet jij voor nu voldoende? Ik hoor het graag van je. Voor nu alvast een heel mooi weekend! 😊

nee ligt niet aan WOT en nee dit is niet het beste antwoord!

heb hiervoor 10 jaar bij andere provider gewoon zonder problemen kunnen spelen.

En de laatste 2 maanden bij T-mobile is gewoon niet goed.  Of soms zelfs HEEL erg slecht

Reputatie 6
Badge +3

@Paul_Farstar. Kijkend naar de trace die je eerder plaatste heb je twee routers aangesloten (10.0.0.1 en 192.168.1.1). Heb je het zelfde probleem als je direct alleen op de Zyxel aangesloten bent, dus zonder de andere router er tussen. 

Daarbij zit de meeste loss op de link van Gcore op AMS-IX. Dat is niet iets waar TM wat aan kan doen, maar Gcore. Het is teminsten hun link ;)