Glasvezel downloadsnelheid ver beneden abonnement snelheid

  • 20 May 2023
  • 24 reacties
  • 371 Bekeken

Meerdere malen getriggerd door herhaaldelijke klachten van mijn collega’s in Teams-meetings, mijn gamende zoon en mijn Facebookende vriendin, ontdekte ik van de week dat mijn internet downloadsnelheid slechts ruim 300 MBps bedraagt, terwijl ik al ruim 6 maanden voor 1 Gbps betaal! De uploadsnelheid is wel naar verwachting.

Ik zie verder in dit forum legio klanten met hetzelfde probleem. Helaas worden maar enkelen geholpen. Velen zijn al meedere bezoeken van Gideon en/of KPN medewerkers verder zonder fatsoenlijk resultaat. Dat stelt mij niet gerust.

Voor mij is dit een dealbreaker: of T-Mobile lost dit snel op, of er komt een financiele compensatie of ik stel jullie in gebreke en zal mijn contract zsm. beeindigen. Ik ben ook lid van de consumentenbond en zal ook niet schromen daar mijn verhaal te doen.

Hier een screenshot met de gemeten snelheden door de Ookla Speedtest app. Ik heb dit getest op mijn desktop PC die direct middels een CAT6e UTP kabel aan het modem zit. Alle andere UTP kabels heb ik van het modem verwijderd, alsmede heb ik ook de WIFI op het modem uitgezet. Met andere woorden: ten tijde van deze metingen was mijn desktop PC het enige apparaat dat met het modem was verbonden.

 

 

T-Mobile, Ik hoor graag hoe jullie dit snel gaan verhelpen. Het kan niet waar zijn dat ik met een glasvezel nog geen 40% van de contract-downloadsnelheid krijg.

Tommie van Odido 10 maanden geleden

Hi @HammerNL, bedankt voor alle moeite die je op dit moment al gedaan hebt. 

Ik kom graag met een oplossing voor je en wil het doorzetten naar onze techneuten. Nu heb ik alleen een uitgebreidere test nodig. Graag zonder eigen apparatuur aangesloten op het modem. 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor de moeite!

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HammerNL 

Zou je op de pc kunnen zorgen dat alle drivers up to date zijn en een speedtest doen in veilige modus om zo alle factoren te verminderen die de snelheid kunnen beïnvloeden?

Windows update vond niks meer om te updaten, plus veilige modus. Resultaat vrijwel hetzelfde (de bovenste 2 resultaten). Ik hoor graag hoe het verder gaat.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @HammerNL, bedankt voor de speedtestresultaten, altijd handig om die meteen te delen! 😄👍

Ik denk dat het probleem in de binnenkomende verbinding zit en jouw downloadsnelheid een obstructie heeft omdat er per ongeluk een limiet op zit op dit moment. Dit kun je verhelpen door het modem te herstarten en de tijdelijke errors eruit te halen. Het modem staat al 52 dagen non-stop aan en de WAN-verbinding ook dus daar is niks mis mee. Houd het modem 20 seconden stroomloos en doe nog eens drie tests via de Ookla app op je pc/laptop, dan denk ik dat je een verbeterd resultaat gaat zien.

@Jason Een poging waard, maar helaas haalt het helemaal niets uit. Ik heb zowel het modem als het kleine glasvezel kastje wat er nog voorzit gedurende enkele minuten uit de stroom gehad. Daarna nog 5 minuten gewacht totdat zeker weten alles weer online is. Het resultaat is helaas wederom vrijwel hetzelfde. Hoe verder?

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@HammerNL Bedankt voor je snelle terugkoppeling! Het haalt inderdaad niks uit zo.

Nog een paar checks: maak je gebruik van een strenge firewall of VPN thuis? Ik heb toch sterk het idee dat één van de aangesloten apparaten op de één of andere manier de boel begrenst/limiteert tot die 300-350 Mbit/s. De D-Link die in LAN 3 aangesloten is, geeft nu trouwens een IP-lease error. Kun je alles eens ontkoppelen en alleen die D-Link aansluiten en dan een nieuwe speedtest uitvoeren? 

Beste @Jason 

Zoals vermeld in mijn allereerste bericht, doe ik deze testen terwijl alle andere apparaten van mijn modem zijn afgekoppeld.

Hier een screenshot met de gemeten snelheden door de Ookla Speedtest app. Ik heb dit getest op mijn desktop PC die direct middels een CAT6e UTP kabel aan het modem zit. Alle andere UTP kabels heb ik van het modem verwijderd, alsmede heb ik ook de WIFI op het modem uitgezet. Met andere woorden: ten tijde van deze metingen was mijn desktop PC het enige apparaat dat met het modem was verbonden.

 

Op de test PC draait geen enkele vorm van firewall of VPN software, zelfs de standard Windows firewall is uitgeschakeld.

Daarnaast had ik hiervoor een 500/500 lijn van KPN, en daarmee haalde ik ruim 480 Mbps download, met verder precies dezelfde netwerk apparatuur en setup.

Ik zal die D-Link checken, maar nogmaals, die “bestaat niet” op het moment dat ik de test draai.​​​​​​

Beste @Jason 

Hoe gaat het nu verder? Tot zo ver heb ik alle vragen van jullie beantwoord en suggesties uitgevoerd en is er nog geen enkele verbetering zichtbaar.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HammerNL, bedankt voor alle moeite die je op dit moment al gedaan hebt. 

Ik kom graag met een oplossing voor je en wil het doorzetten naar onze techneuten. Nu heb ik alleen een uitgebreidere test nodig. Graag zonder eigen apparatuur aangesloten op het modem. 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor de moeite!

Beste @Tommie 

2 problemen:

1: Ik kan nu ineens geen plaatjes meer plakken in dit edit veld. Ik krijg een rode balk met de melding:

Er is iets fout gegaan, controleer de url en probeer opnieuw.

Ik heb het zowel in Chrome als in Firefox geprobeerd, en in beide krijg ik hetzelfde probleem. Ik heb al enkele keren opnieuw ingelogd, maar ook dat helpt niet. Is er iets mis aan jullie kant?

 

2: Ik ga niet de privé gegevens zoals jullie die vragen in die PDF in dit forum posten. Hoe lossen we dat op?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HammerNL, boven het reactie veld staat dit icoontje, als je daarop klikt kun je de afbeeldingen toevoegen!

 

 

Je kan de gegevens, die je liever niet deelt, wegstrepen op de screenshot. Zoals in de PDF ook te zien is!

 

@Tommie Ik doelde op mijn geboortedatum en postcode-huisnummer die gevraagd worden in de PDF. Deze gegevens worden overal gebruikt voor identificatie, dus ik ga ik niet op een forum zetten.

Reputatie 7
Badge +9

@HammerNL die kun je zeker negeren! Alleen de screenshots die gevraagd worden zijn nodig.

Beste @Tommie 

Hier zijn de gevraagde screenshots:

 

 

 

 

 

@Tommie 

overigens de reden dat het uploaden van het plaatje niet werkte, is omdat een PNG bestand van een 1920x1080 desktop blijkbaar te groot is (filesize) voor jullie server. Toen ik er een JPG van maakte, werkte het gewoon. Wellicht een idee om die maximum filesize wat groter te zetten.

Reputatie 3

@HammerNL 

In je laatste screenshot zie ik een download van 719Mb/s. Dit in tegenstelling tot je eerdere screenshots komt e.a. wel min of meer overeen wat T-Mobile als minimum hanteert. Afaik is dat bij 1Gb/s zo’n 750Mb/s. Daar zit je vrij dicht bij.

Als ik daarnaast zo eens kijk naar je desktop kijk (Eclipse is een drama, gebruik een betere IDE) en ook naar je taskmanager, dan is het duidelijk dat je e.a. niet in veilige modus getest hebt. Het helpt veel om even wat screenshots te sturen die vanuit veilige modus gemaakt zijn. Dit om te voorkomen dat er niet een of ander process alle diskio of bandbreedte aan het opsnoepen is.

Reputatie 4

Ik lees dat je ging speedtesten omdat collega's en je zoon klaagden over slechte verbindingen. Maar met 400mbit kun je gemakkelijk vele teamsessies en games tegelijk uitvoeren. Dus waarschijnlijk is jouw netwerk  of je t-mobile verbinding instabiel en daardoor haal je denk ik ook die 1 gigabit niet. Probeer de stabiliteit van je verbinding eens een tijdje bij te houden met pingplotter ofzo.

@Marty_J de PDF van @Tommie specificeerde niet dat ik in veilige modus moest testen. Dat heb ik in een van mijn eerdere posts wel gedaan, maar maakte geen enkel  verschil.

Ik hoor graag van @Tommie hoe het verder gaat.

@Wimpie De verbinding is inderdaad niet stabiel…. mijn zoon merkt dat bij het gamen, ik bij Teams en Netflix

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HammerNL, bedankt voor het delen van de screenshots!

Ik heb Guidion voor je aangestuurd. Zij gaan kijken of ze iets kunnen vinden! Je ontvangt een bericht om een afspraak in te plannen met de monteur. Wil je mij, na dat de monteur geweest is, een terugkoppeling geven? Erg benieuwd of hij het heeft kunnen fixen!

Beste @Tommie 

Op 6 juli is er eindelijk iemand van Guidion langs geweest, nadat Guidion tot twee keer toe eenzijdig de afspraak had verplaatst naar een tijdstip dat niet uitkwam (gek he als je dat eenzijdig doet). Anyway, Guidion kwam tot de conclusie dat mijn infrastructuur inclusief het modem in orde waren, en dat het probleem bij KPN moest zitten.

Op 12 juli ontving ik daarom van jullie deze email:


Sindsdien heb ik echter niets meer gehoord. Niet van T-Mobile en niet van KPN. Kun je eens kijken waar het “vastzit” ?

Alvast dank!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HammerNL, ik ben direct voor je gaan kijken.

Het lijkt erop dat KPN NetwerkNL gister is wezen kijken en alles hoort het nu goed te doen. Zou je een volledige powerflip kunnen uitvoeren en je verbinding kunnen testen? Ik ben erg benieuwd of het opgelost is! 

 

      Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Beste @Tommie 

De downloadsnelheid is een beetje verbeterd, maar nog lang niet in de buurt van de beloofde 1 gbps. Hoe gaat het verder?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HammerNL, bedankt voor je terugkoppeling.

Dit is inderdaad nog steeds niet wat het hoort te zijn. Zou je voor mij nog één keer de uitgebreide test willen doen? Zonder eigen apparatuur aangesloten en direct verbonden op het modem. Graag de screenshots hier delen, dan kan ik het nog een keer doorzetten namelijk. 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Beste @Tommie van Odido 

Ik was er een beetje klaar mee… weer opnieuw die testen doen, zelfs nadat jullie eigen monteur al had bevestigd dat het niet klopt?? Voel me ernstig aan het lijntje gehouden.

De snelheid zakte overigens enkele dagen nadat de monteur was geweest weer terug naar 320 Mbps...

Maar inmiddels is het écht opgelost (zie bovenste resultaat):

 

Glasvezel van KPN. Leveren tenminste wat ze beloven. Bijkomend voordeel:

Full IPv6 support:

 

T-Mobile moet zich schamen dat ze dit anno 2023 nog steeds niet hebben.

 

Groet,
Paul

Hammer, ik als icter zeg je dat die zware BS is,  ze doen alles aan om fout aan je eigen eind te zoeken voor dat ze bij hun zelf gaan kijken en accepteren dat hun zogenaamde "techneuten" niks van snappe blijkbaar of beperkt zijn door hun baas om de zwakke apparatuur te vervangen. 

Straks zegge ze nog bij de test dat je je muis niet mag bewegen want dat kan je internet snelheid beïnvloeden.

Ik zit letterlijk op het punt om glasvezel te annuleren, zoveel gezeik en slecht verbinding heb ik niet mee gemaakt sinds de tijd dat ik met 56k modem moest inbellen

Reageer