Beantwoord

Glasvezel internet blijft uitvallen

  • 16 November 2022
  • 16 reacties
  • 427 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Hoi T-mobile,

Mijn internet valt steeds uit. Het werkt wel weer als ik de stekker van de converter uit het stopcontact haal en er weer in doe. Ik heb hierover meerdere malen contact gehad met de klantenservice. Op 31 oktober is naar aanleiding hiervan een monteur bij ons langs geweest. Hij gaf aan dat het probleem mogelijk in mijn eigen acces points lag. Dus die heb ik uit mijn netwerk gehaald. 

Dit heeft de storingen echter niet opgelost. Ik heb hierover ook begin november gebeld met de klantenservice. Er is als het goed is een melding aangemaakt bij de backoffice. Ik heb op 8 november weer gebeld, maar die medewerker kon mij toen alleen vertellen dat ik meer geduld moest hebben. Sinds die tijd heb ik niks meer gehoord. Kunnen jullie mij meer informatie geven? Het internet is echt onbruikbaar zo, en het duurt nu al weken.

icon

Beste antwoord door Sander 19 November 2022, 14:42

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Megen 

Maak je nu alleen gebruik van de T-Mobile router en om welke router gaat het?

Misschien kun je ook eens de apparaten die bekabeld zijn aangesloten verwijderen. Sluit dan bijvoorbeeld alleen de tv of een laptop aan en kijk of het dan beter gaat bekabeld en via de WiFi.

Misschien kan je de router ook eens een fabrieksreset geven door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Hoi Waqqas,

Ik gebruik nu alleen de Zyxel router van t-mobile. Ik heb het geprobeerd door alles te verwijderen, router en converter opnieuw op te starten en maar 1 apparaat te koppelen. Maar toch valt het internet dan weer binnen korte tijd uit. Fabrieksreset heb ik nog niet gedaan, ga ik zo meteen proberen.

Reputatie 7
Badge +15

@Megen 

Internetkabel tussen mediaconverter en router vervangen kan misschien ook geprobeerd worden als een fabrieksreset niet helpt.

Hoi Waqqas,

Helaas heeft de factory reset niet geholpen. Heb ook de kabel vervangen, maar ook dat mocht niet baten. Misschien kan iemand van t-mobile mij toch een update geven van de storingsmelding bij de backoffice?

Reputatie 7

Hi @Megen, hartstikke goed dat je hier aanklopt! Ik ben meteen met je mee gaan kijken en ik zie dat het onderzoek inmiddels is afgerond. Excuses dat je hier geen terugkoppeling van hebt gekregen. De technische dienst geeft aan dat het probleem vermoedelijk komt door jouw eigen apparatuur. Zo staat in het monteursrapport dat er problemen geanalyseerd zijn. De Deco blijkt de Smart DHCP functie nog aan te hebben staan in verband met een update die nog niet beschikbaar is op dit moment. De problemen ontstaan dan ook door dubbele DHCP op het LAN-netwerk. 

Ik zal je hier iets meer toelichting over geven. De DHCP server in je netwerk deelt de IP-adressen uit. Als je 2 DHCP servers in je netwerk hebt, kan dat ertoe leiden dat meerdere apparaten hetzelfde IP-adres krijgen of dat sommige apparaten in een verkeerde IP range terechtkomen, afhankelijk van hoe de 2de DHCP server is ingesteld.

De uitkomst is nu als volgt:

  1. Je kunt de DHCP server van jouw Deco uitzetten in de instellingen. Bijvoorbeeld in de Deco app onder "more --> advanced" de operation mode te wijzigen van "wifi router" naar "access point". Mesh netwerk blijft dan werken, maar zaken als DHCP server etcetera staan dan standaard uit. 

  2. Je kunt de deco's volledig uit jouw netwerk halen.

  3. Je kunt ons modem vervangen voor jouw Deco, indien je Deco's hebt met VLAN support en op een glasvezelnetwerk zit, is dat mogelijk door ze op VLAN300 in te stellen en rechtstreeks op de Media Converter aan te sluiten.

Kun je hiermee uit de voeten? 💪

Hoi Lisa,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Helaas lost dit mijn probleem niet op. Want op 31 oktober is er een monteur bij mij langs geweest die het probleem met mijn deco's vastgesteld heeft. Toen heb ik echter de deco's volledig uit mijn netwerk gehaald (oplossing 2 uit jouw reactie), en het internet blijft uitvallen. Dat is ook de reden dat ik daarna nog 2 keer met de klantenservice gebeld heb. Dus ik hoop dat er nog een ander onderzoek loopt, anders gebeurt er nu niks met de melding die ik gedaan heb nadat de monteur bij mij thuis is geweest?

 

Mijn internet blijft dus om de paar minuten uitvallen, zelfs als er geen apparatuur aan het netwerk hangt behalve het modem zelf. Ook na een fabrieksreset van het modem. Zouden jullie mij hier nog mee kunnen helpen?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Megen, jouw verbinding valt constant uit (ongeveer elk uur tot elke drie uur) omdat er nog steeds een apparaat gekoppeld is dat voor een lease time error zorgt. Geen zorgen! Ook nu kan het hersteld worden. Ontkoppel alles, ook het modem en de converter en sluit dan converter en modem weer aan op de stroom. Geef aan wanneer alles herstart is (nog graag zonder verdere apparaten aangesloten/verbonden), dan voer ik een reprovisie uit op het modem zodat we een nieuw signaal kunnen aanmaken. Zodra dit gebeurd is, kun je alle apparaten weer één voor één aansluiten, dan zou de lease time error verdwenen moeten zijn.

Hoi Jason,

Ik heb alles losgekoppeld en het modem en de converter opnieuw opgestart. Ik hoop dat het dan straks opgelost is!

 

Reputatie 7

Hi @Megen, ik heb zojuist de reprovisie doorgevoerd. Ik wil je vragen voorlopig nog even alleen de Media Converter en het modem aangesloten te laten en te monitoren wat er nu gebeurt. Blijft de verbinding stabiel?

  • Mocht deze wegvallen, kun je dan drie tijdstippen noteren waarop dit gebeurt?
  • Kun je ook aangeven welke lampjes er dan branden op het modem en de Media Converter?
  • En tot slot, wat is er nodig om de verbinding te herstellen? Gaat dit vanzelf of is er dan een herstart van welk apparaat nodig?

 

Hoi Sander,  
 
Bedankt voor de reprovisie. Ik heb mijn apparatuur losgekoppeld gelaten en de verbinding aan de hand van de lampjes op het modem in de gaten gehouden. Helaas valt de verbinding nog steeds weg. Dit gebeurde o.a. op onderstaande tijdstippen:  
 
17:43 uur
17:49 uur  
17:54 uur  
 
Op het moment dat de verbinding uitvalt branden de lampjes van WAN en internet niet meer op het modem. Op de converter branden dan de 3 lampjes aan de linkerzijde wel (status (2x) en FO). Maar de 3 lampjes aan de rechterzijde (TX) branden niet. Overigens gaan de lampjes op de converter eerst uit, en daarna op het modem.  
 
Op deze momenten is dan een herstart van de media converter nodig. Zodra dat is gedaan gaan de lampjes van WAN en internet weer branden op het modem. Ook alle lampjes aan de rechterzijde van de converter gaan dan weer branden. Een herstart van het modem is niet nodig.  
 

 

Reputatie 7
Badge +5

Super, dankjewel @Megen! Ik heb zojuist een monteur aangestuurd om dit probleem op locatie te laten onderzoeken en op te lossen. Je kan via Guidion snel een afspraak inplannen. Succes en voor nu een mooie zondag gewenst! 😊

Reputatie 6
Badge

Goedemiddag @Megen, jouw verbinding valt constant uit (ongeveer elk uur tot elke drie uur) omdat er nog steeds een apparaat gekoppeld is dat voor een lease time error zorgt. Geen zorgen! Ook nu kan het hersteld worden. Ontkoppel alles, ook het modem en de converter en sluit dan converter en modem weer aan op de stroom. Geef aan wanneer alles herstart is (nog graag zonder verdere apparaten aangesloten/verbonden), dan voer ik een reprovisie uit op het modem zodat we een nieuw signaal kunnen aanmaken. Zodra dit gebeurd is, kun je alle apparaten weer één voor één aansluiten, dan zou de lease time error verdwenen moeten zijn.

en voor de zekerheid: eigen apparatuur ook echt uit (van de stroom af)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Megen, ik zie dat het gelukt is om een afspraak in te plannen met Guidion: fijn! Heb je de tip van @louisL hierboven nog meegenomen en alle eigen apparatuur stroomloos gehouden voordat je alles weer aansloot op het netwerk? Ik zie de lease time error nu niet verschijnen in de lijnmeting; dan is in ieder geval één van de vermoedelijke boosdoeners verdwenen. Veel succes straks met de afspraak en laat ons weten of het hersteld is hierna. Mochten we toch weer te hulp kunnen schieten, dan doen we dat heel graag! 

Ja het was echt van de stroom af. Ben toch benieuwd wat de lease time error geeft/gaf, maar eerst maar eens werkend internet zonder apparatuur eraan.

2 december komt de monteur van Guidion langs, dus ik hoop dat het dan allemaal opgelost is!

 

 

Reputatie 7

Hi @Megen, merci voor de aanvulling - check! Yes, ik ben het helemaal met je eens dat alles eerst weer dient te werken. Ik kijk dan ook uit naar jouw update volgende week na het monteursbezoek.

Hoi iedereen die mij geholpen heeft,

Inmiddels is de monteur langs geweest. Hij heeft vastgesteld dat de converter kapot was, en heeft die vervangen. Sinds die tijd doet het internet het prima!

Reageer