Beantwoord

Glasvezel internet (specifiek upload) werkt niet?

  • 2 November 2021
  • 37 reacties
  • 701 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 23 reacties

Sinds vanmorgen werkt mijn internet (glasvezel via T-Mobile Thuis) niet meer goed. T-Mobile stuurt binnen een week een monteur, maar zijn hier wellicht mensen met ideeën om het zelf (eerder) op te kunnen lossen? Een week zonder internet is namelijk erg lang, thuiswerkend in 2021 :persevere:

  • Ik zit op het ODF-netwerk (1Gbps) in Gelderland
  • De Huawei mediaconverter is in orde (PON-lampje brandt groen, LOS-lampje brandt niet)
  • Het Zyxel-modem zegt ook dat het in orde is (wereldbol-lampje brandt groen)
  • De mediaconverter en het modem zijn meermaals herstart, in de juiste volgorde
  • De T-Mobile klantenservice krijgt geen verbinding met het modem en kan dus niets diagnosticeren
  • Bij een ping heeft de helft van de packets een timeout (de rest komt na 6 ms netjes terug)
  • De Speedtest-app werkt (na een aantal keer proberen), de download is in orde (940 Mbps), maar de upload blijft op 0 steken
  • Dit speelt sinds vanmorgen tussen 8 en 9 (o.b.v. e-mail van Synology dat mijn NAS onbereikbaar werd)
  • Eerst gaf het Zyxel-modem overigens een rood wereldbol-lampje (en was er dus helemaal geen verbinding), maar na een tijdje wachten en modem af en toe herstarten is ’ie nu dus groen
icon

Beste antwoord door JNTHN 26 November 2021, 21:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

37 reacties

Reputatie 7

Haal alle kan kabels uit de lan (gele poorten) van de Zyxel en kijk of de wifi dan wel werkt.

Haal alle kan kabels uit de lan (gele poorten) van de Zyxel en kijk of de wifi dan wel werkt.

Zowel via WiFi (met alle LAN-kabels eruit) als bedraad (met 1 LAN-kabel naar de computer in kwestie) werkt het niet.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JNTHN 

Wanneer er door de switch in de PoP een verkeerde ONT wordt gedetecteerd dan kan je verbinding traag werken of juist helemaal niet totdat deze foute ONT wordt verwijderd door de klant. Dit zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Kan je ook eens een foto plaatsen van je FTU en Huawei ONT om te kijken of de juiste patchkabel er tussen is gebruikt.

Wanneer er door de switch in de PoP een verkeerde ONT wordt gedetecteerd dan kan je verbinding traag werken of juist helemaal niet totdat deze foute ONT wordt verwijderd door de klant. Dit zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Sinds 12 augustus zijn we overgezet op ODF. Sindsdien werkte alles goed, en we hebben ook niet aan de aansluiting/kabels gezeten. Kan het, ondanks dat, daaraan liggen?

Kan je ook eens een foto plaatsen van je FTU en Huawei ONT om te kijken of de juiste patchkabel er tussen is gebruikt.

Tuurlijk:

 

Reputatie 7
Badge +15

@JNTHN 

Op de foto lijkt alles goed.

Bovengenoemde zou kunnen en dan kan het zo zijn dat de verbinding vanzelf weer goed is nadat de verkeerde mediaconverter door de klant/monteur wordt verwijderd.

@JNTHN

Op de foto lijkt alles goed.

Bovengenoemde zou kunnen en dan kan het zo zijn dat de verbinding vanzelf weer goed is nadat de verkeerde mediaconverter door de klant/monteur wordt verwijderd.

Ah, dus dit kan ook bij een andere klant zijn, of begrijp ik je verkeerd? Ik las ook al zoiets in een ander topic over GPON.

Reputatie 7
Badge +15

@JNTHN 

Op de switch in de PoP heb je maximaal 32 aansluiting, als een klant aangesloten op diezelfde switch nog een andere mediaconverter aangesloten heeft oid dan kan dat ook impact hebben op de verbinding van andere klanten.

@JNTHN

Op de switch in de PoP heb je maximaal 32 aansluiting, als een klant aangesloten op diezelfde switch nog een andere mediaconverter aangesloten heeft oid dan kan dat ook impact hebben op de verbinding van andere klanten.

En is er nog een manier om dit te (laten) onderzoeken via de klantenservice? Of moet ik afwachten, of het binnenkort vanzelf overgaat of tot de monteur er over een week is? Waardeloos zeg…

Reputatie 7
Badge +15

Een moderator zou dit wel kunnen nakijken denk ik.

Ik heb exact hetzelfde probleem. Telefonische support geeft aan niks te kunnen doen omdat ik een eigen router in gebruik heb. Helaas werkt de orginele router niet meer en dien ik nu eerst te wachten op een nieuwe.

 

De reden dat ik in dit topic reageer is omdat ik ook in provincie Gelderland zit en rond dezelfde periode precies dezelfde problemen heb gekregen. 

Ik heb exact hetzelfde probleem. Telefonische support geeft aan niks te kunnen doen omdat ik een eigen router in gebruik heb. Helaas werkt de orginele router niet meer en dien ik nu eerst te wachten op een nieuwe.

 

De reden dat ik in dit topic reageer is omdat ik ook in provincie Gelderland zit en rond dezelfde periode precies dezelfde problemen heb gekregen. 

Interessant! Ik heb je een privébericht gestuurd om postcodes uit te wisselen, wellicht is het iets lokaals :-)

Ik heb exact hetzelfde probleem. Telefonische support geeft aan niks te kunnen doen omdat ik een eigen router in gebruik heb. Helaas werkt de orginele router niet meer en dien ik nu eerst te wachten op een nieuwe.

 

De reden dat ik in dit topic reageer is omdat ik ook in provincie Gelderland zit en rond dezelfde periode precies dezelfde problemen heb gekregen. 

Interessant! Ik heb je een privébericht gestuurd om postcodes uit te wisselen, wellicht is het iets lokaals :-)

(Helaas) Vastgesteld dat dit niet het geval is. Toch vind ik de gelijkenissen haast iets te treffend voor toeval. Misschien doet het iemand van T-Mobile zelf een idee van het probleem geven.

Ik denk dat de volgende toevoeging een hele waardevolle kan zijn voor ons/het probleem:

 

Ik heb inmiddels bevestiging dat het inderdaad gaat om het bekende GPON-probleem. Nu wachten tot T-Mobile contact kan krijgen met de verstorende buur in kwestie…

Ik heb inmiddels bevestiging dat het inderdaad gaat om het bekende GPON-probleem. Nu wachten tot T-Mobile contact kan krijgen met de verstorende buur in kwestie…

Hoe heb je dit bevestigd gekregen? Het blijft bij mij erg stil.

Reputatie 7

Hi @JNTHN, merci voor jouw heldere topic! Wat balen dat je momenteel offline bent, want vooral in deze tijd is dat inderdaad zeker niet prettig. Ik heb gelijk een kijkje genomen in je profiel om te zien wat ik voor je kan betekenen. Tof om te zien hoe jij in dit topic ook al te hulp wordt geschoten. Ik heb meteen één van mijn collega's van de technische dienst aan de mouw getrokken met de vraag of hij hierbij kan helpen, zodat jij hopelijk zo snel mogelijk weer een verbinding hebt die up and running is. Ik verwacht hier jammer genoeg wel pas na het weekend een reactie op, excuses hiervoor!

Ik wil je in ieder geval laten weten dat ik heel erg graag in oplossingen probeer te denken en ik heb dan ook meteen gekeken of jij een T-Mobile mobiel abonnement hebt. Ik stuur je namelijk met liefde een unlimited data voucher jouw kant op, om deze periode te overbruggen. Met deze voucher kun jij namelijk een hotspot maken van je mobiel en heb je toch nog onbeperkt internet. Is er toevallig iemand in jouw huishouden met een T-Mobile of Tele2 abbonement? Want dan stuur ik er direct eentje jouw kant op. Voor nu vraag ik dus nog heel even om je geduld, omdat ik graag na het weekend gelijk weer verder wil kijken hoe ik dit zo snel mogelijk bij je kan fixen! 💪

Hi @Dountill, top dat jij ook in dit topic hebt aangeklopt! Ik wilde ook gelijk een kijkje nemen in jouw profiel, maar aan de hand van jouw e-maildres kan ik jammer genoeg geen abonnement vinden. Zou je mij een privérbericht willen sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN? Dan kijk ik graag met je mee om je hierbij te helpen! 😊

Hi @JNTHN, merci voor jouw heldere topic!

Dank voor je vriendelijke reactie!

Wat balen dat je momenteel offline bent, want vooral in deze tijd is dat inderdaad zeker niet prettig. Ik heb gelijk een kijkje genomen in je profiel om te zien wat ik voor je kan betekenen. Tof om te zien hoe jij in dit topic ook al te hulp wordt geschoten. Ik heb meteen één van mijn collega's van de technische dienst aan de mouw getrokken met de vraag of hij hierbij kan helpen, zodat jij hopelijk zo snel mogelijk weer een verbinding hebt die up and running is. Ik verwacht hier jammer genoeg wel pas na het weekend een reactie op, excuses hiervoor!

Via een ander forum heb ik inmiddels via-via begrepen dat het het bekende GPON-probleem is, en dat een buur ergens een verkeerde NT aangesloten heeft. Diegene zou niet (telefonisch) bereikbaar zijn, dus die kan ook niet gevraagd worden het apparaat af te koppelen.

Ik moet wel zeggen dat het jammer is hoe lastig het is om contact te krijgen over dit soort dingen. De telefonische helpdesk kan eigenlijk nergens mee helpen (anders dan modems herstarten), en jouw reactie hier komt ook pas na 3 werkdagen. Ik begrijp dat jij hier niets aan kunt doen en stel je (re)actie desalniettemin op prijs, maar ik kan niet anders concluderen dan dat T-Mobile teveel bezuinigt op (klanten)service. We zijn inmiddels 4 hele werkdagen verder sinds mijn eerste belletje naar jullie, zonder dat er officieel iets bekend is over het probleem (laat staan een oplossing).

Ik wil je in ieder geval laten weten dat ik heel erg graag in oplossingen probeer te denken en ik heb dan ook meteen gekeken of jij een T-Mobile mobiel abonnement hebt. Ik stuur je namelijk met liefde een unlimited data voucher jouw kant op, om deze periode te overbruggen. Met deze voucher kun jij namelijk een hotspot maken van je mobiel en heb je toch nog onbeperkt internet. Is er toevallig iemand in jouw huishouden met een T-Mobile of Tele2 abbonement? Want dan stuur ik er direct eentje jouw kant op. Voor nu vraag ik dus nog heel even om je geduld, omdat ik graag na het weekend gelijk weer verder wil kijken hoe ik dit zo snel mogelijk bij je kan fixen! 💪

Nee, we hebben (nog) geen T-Mobile of Tele2 hier thuis.

Ik kijk uit naar de reactie van de technische dienst na het weekend.

Reputatie 7

Hi @JNTHN, thanks voor jouw terugkoppeling! Zoals beloofd heb ik vandaag weer contact gezocht met mijn collega van de technische dienst en dit issue staat bij ons op de radar. Jouw issue valt inderdaad onder het welbekende GPON issue en is gesignaleerd door mijn collega. Momenteel kan ik jammer genoeg niet het proces verder voor je versnellen, maar wij doen ons uiterste best om dit echt zo snel mogelijk voor je te fixen. Mijn advies is voor nu om naar Guidion te bellen om te vragen of de afspraak eventueel verder naar voren kan worden gehaald. Jij kunt hen via 088 - 200 0151 vandaag tot 21.00 uur telefonisch bereiken. Ik hoop dat op deze manier jouw issue nóg sneller is opgelost! 

Ik kan me jouw gevoel voorstellen en baal er ook van dat ik jou niet vandaag heb kunnen verblijden met het nieuws dat dit issue is opgelost. Nogmaals mijn excuses dat jij dit probleem ervaart. Wanneer jij aan Guidion aangeeft dat je in elk tijdslot beschikbaar bent, hoop ik dat je daardoor eerder aan de beurt kan komen en heel snel weer van een top verbinding kunt genieten! 🤞

 

@Lisa Helaas lijkt het erop dat ik tot 22 november moet wachten op de monteur…

Inmiddels hebben we maar een T-Mobile prepaid simkaart gekocht om toch door te kunnen, zonder ons mobiele abonnement (bij jullie rode concurrent) leeg te gebruiken. Ik heb gisteren een code ontvangen voor een week onbeperkte data. Kun jij zorgen dat ik er maandag 15 november weer een ontvang, zodat we dan nog een week vooruit kunnen?

Reputatie 7

Hi @Dountill, ontzettend fijn dat jij meteen je gegevens in een privébericht naar mij hebt doorgezet! Ik heb dan ook jouw verbinding onder de loep genomen, omdat ik je hier heel graag bij wil helpen. Gelukkig zie ik in de meting - en geef je zelf ook in je andere topic aan - dat de verbinding weer is hersteld, yay. Ik ben heel erg blij dat je connectie in ieder geval weer up and running is. Omdat je aangeeft dat de snelheid nog niet het gewenste resultaat afgeeft, wil ik hier heel graag verder in duiken voor je. Wanneer ik een meting uitvoer, zie ik dat de verbinding met het nieuwe modem picobello is. 

Ik zie dat je al een screenshot hebt gedeeld in het andere topic van een speedtest, maar zou je voor mij op de volgende manier aan de slag kunnen? Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster - Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Thanks voor de moeite alvast, ik help je vervolgens met liefde verder! ✨

Hi @JNTHN, wat ontzettend balen! Yeah die mag je zeker. Ik ben zojuist in je privébericht gaan sliden met een nieuwe code. Mochten jullie er nog één nodig hebben, of als ik nog iets anders voor je kan betekenen: laat het dan zeker weten. Ik wil dat je deze periode tot het monteursbezoek zo prettig mogelijk weet te overbruggen! 😊

Onvoorstelbaar:

Vandaag, 17 dagen na het ontstaan van het GPON-probleem, is hier eindelijk een monteur van Guidion. Wat blijkt nu: hij kan verder ook niks doen, en gaat het doorzetten naar de netwerkbeheerder (KPN). Die zouden het binnen 2 tot 5 werkdagen moeten komen oplossen.

Waarom heeft T-Mobile dit niet direct doorgezet, aangezien de technische dienst al geconcludeerd had wat het probleem was?

Waardeloos!

Reputatie 7

Hoi @JNTHN,

Ik begrijp dat vanuit onze technische dienst dat de lijn van jou als hersteld is gezien en dat de verbinding momenteel stabiel is na het bezoek van een monteur van de netwerkbeheerder. Ervaar jij hetzelfde verhaal aan jouw kant? Ik hoop het van harte! 

@Boris Nee, de verbinding werkt nog niet. Op de router (Zyxel) brandt een rood lampje bij de wereldbol. Ik heb de mediaconverter (Huawei) en router (Zyxel) al eens herstart.

Kan de technische dienst niet even (telefonisch) contact opnemen om de situatie door te lopen en bespreken?

Inmiddels telefonisch contact gehad over het feit dat het probleem nog steeds niet verholpen is, maar de ticket wel gesloten was. Ik hoop dat het nu toch echt opgelost kan worden… Inmiddels al 20 dagen problemen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @JNTHN, wanneer ik het uitstaande onderzoek bekijk, zie ik dat de netbeheerder zojuist heeft aangegeven uiterlijk vanmiddag rond 17:00 werkzaamheden te verrichten op de lijn. Het kan zijn dat jij hier pas achteraf over geïnformeerd wordt. Niet alle zogeheten infra-monteurs hoeven thuis langs te komen en doen vaak hun werk in de wijkcentrale. Houd ons op de hoogte in dit topic alsjeblieft.