Glasvezel internet (specifiek upload) werkt opnieuw niet, GPON-probleem?

  • 9 January 2023
  • 12 reacties
  • 176 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 23 reacties

Sinds 31 december heb ik hetzelfde probleem als een jaar geleden (vorige topic):

  • Ik zit op het ODF-netwerk (1Gbps) in Gelderland.
  • De Huawei mediaconverter is in orde (PON-lampje brandt groen, LOS-lampje brandt niet).
  • Het Zyxel-modem zegt ook dat het in orde is (wereldbol-lampje brandt groen).
  • De mediaconverter en het modem zijn meermaals herstart, in de juiste volgorde.
  • De Speedtest-app werkt (na een aantal keer proberen), de download is in orde (900+ Mbps), maar de upload blijft op 0 steken.

Vorige keer leek dit een zogenaamd “GPON-probleem” te zijn. Een van mijn buren zou zijn overgestapt naar en aangesloten zijn op het netwerk van T-Mobile, maar nog een oude modem hebben aangesloten op de glasvezel, die mijn verbinding verstoort. De situatie is toen uiteindelijk doorgestuurd naar de netwerkbeheerder KPN, voordat het opgelost kon worden.

Helaas was ik op het moment dat de storing nu weer optrad net op vakantie, en kon ik de huis-oppasser niet opzadelen met het aansluiten van het T-Mobile-modem (ik gebruik normaal een eigen router) en doorlopen van alle diagnose-stappen met de klantenservice.

Vanmorgen heb ik de telefonische klantenservice gebeld en is er een ticket aangemaakt. Ik heb echter nog geen bericht ontvangen om een afspraak met Guidion te plannen.

Mijn vragen op dit moment:

  1. Kan ik het bericht om een afspraak met Guidion te plannen z.s.m. ontvangen?
  2. Kan de case niet direct naar de netwerkbeheerder KPN worden doorgezet?
  3. Hoe kan dit z.s.m. worden verholpen?

Vorige keer heb ik 25 dagen zonder internet gezeten. Ik hoop dat er nu een snellere oplossing mogelijk is.


12 reacties

@Lisa Dank voor je reactie! Ik zou nog wel een of enkele vouchers kunnen gebruiken, want het is nog maar de vraag of de monteur het volgende week direct kan oplossen. (Ik herinner me van de vorige keer dat de Guidion-monteur dat niet kon/mocht, en het probleem doorgezet moest worden naar de netwerkbeheerder KPN.)

Reputatie 7

Hi @JNTHN, heel goed dat je dit aangeeft! Zojuist heb ik je een code toegestuurd in een privébericht. De code is een week geldig, zodat je niet zonder internet zit totdat de monteur langskomt. Mocht volgende week de monteur het probleem niet kunnen verhelpen, dan krijg je nog een extra code. Maar we gaan er natuurlijk vanuit dat het dan is opgelost! 🤞

Eind januari is onze internetverbinding weer hersteld. Gelukkig werkt het sindsdien goed. Echter, we hebben wel weer een maand zonder internet gezeten. Graag zouden we hiervoor nog compensatie ontvangen (op zijn minst de abonnementskosten voor die periode).

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @JNTHN, Ik heb meteen een vergoeding voor je erin gezet. Deze wordt verrekend met je eerstvolgende factuur. Ook heb je een bevestiging per e-mail gehad en kan je het altijd nakijken op My T-Mobile Thuis: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties

Fijn weekend! 😊

Gisteren is de Guidion-monteur langs geweest, die bevestigde wat ik al dacht: het probleem zit buitenshuis, en komt waarschijnlijk door een “storende NT” of een “kruising” op de lijn. Hij zou het doorzetten naar de netwerkbeheerder KPN.

@Lisa Heb jij inzicht in het volgende:

  1. Is de melding al doorgezet naar KPN? Zo nee, wanneer gaat dit gebeuren?
  2. Hoe snel zal KPN in actie komen? De monteur had het over 48 uur, maar klopt dat echt?
  3. Kan KPN dit probleem direct oplossen, of zullen zij ook eerst onderzoek moeten doen en is hun eerste actie pas een begin?
  4. Krijgen wij een seintje van KPN of jullie wanneer het is opgelost?
Reputatie 7
Badge +2

Hallo JNTHN,

Het lijkt er sterk op dat er weer een "storende NT" in het netwerk is aangesloten. Dit kenmerkt zich inderdaad in wel download, maar geen upload.

Hier zal toch een monteur aan te pas moeten komen om de storende NT verbinding af te koppelen. Dit kan een Guidion monteur zijn die op aanwijzing van de technische dienst de verdachte verbinding(en) verwijderd. Soms lost e.e.a. zich vanzelf op als de storende verbinding al eerder wordt verwijderd.

Vandaag teruggebeld door de klantenservice, om te proberen op het WiFi-knopje van de router te drukken… dat heeft natuurlijk geen effect bij dit probleem, dat buitenshuis veroorzaakt is.

Om een afspraak met een Guidion-monteur te mogen plannen, moet de case nu eerst “langs de backoffice”, wat enkele werkdagen kan duren.

Dat geeft geen vertrouwen voor een spoedige oplossing…

Zojuist een automatische e-mail:

Onderwerp: Onze netwerkpartner heeft je niet kunnen bereiken

Beste Jonathan,

Goed nieuws: je melding met referentienummer: XXX waar we eerder over gesproken hebben, is opgelost! 

Naast de inconsistentie in de e-mail en het feit dat er ook geen enkel teken van een contactpoging van de netwerkpartner is geweest (geen gemiste oproepen), doet de verbinding het ook nog niet.

Opnieuw de telefonische klantenservice gebeld. Blijkbaar is er een meting gedaan en geen probleem geconstateerd (maar ik ben daarover niet ingelicht).

Nu moet ik opeens een screenshot van de speedtest sturen voor ze verder kunnen.

Betekent dat dat er de afgelopen dagen niets is gedaan om aan een oplossing te werken (behalve een meting doen en zonder controle of het probleem is opgelost, de ticket sluiten)?

De wanorganisatie straalt er weer van af…

Reputatie 7

Hi @JNTHN, heel goed dat je hier opnieuw voor aan de bel trekt! Ik help je hier graag bij, want je hoort probleemloos van jouw verbinding te genieten. Ik zie dat het verzoek dat mijn collega eerder heeft ingeschoten is afgekeurd, dus zojuist heb ik zelf Guidion voor jou aangestuurd. Ik wil namelijk dat je heel rap van dit euvel af bent. Je ontvangt zo de sms/e-mail met daarin onze afspraaktool. Ik ga duimen dat ze heel snel langs kunnen komen en hoor graag na de afspraak van je of je weer de juiste uploadsnelheid behaalt. Excuses voor het ongemak! ❤

Hoi @Lisa, dank voor je hulp. Ik heb zojuist een afspraak kunnen plannen. Helaas nog wel wachten tot 23 januari voor de monteur kan…

Ik zie dat het verzoek dat mijn collega eerder heeft ingeschoten is afgekeurd

Kun je verklaren (1) waarom het verzoek überhaupt is afgekeurd terwijl ik met een niet-werkende verbinding zit, en (2) waarom dit zonder enige terugkoppeling gebeurt? Ik snap hier echt niks van.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @JNTHN, ik had je graag wat meer informatie willen geven op dit moment. Ik kan nog geen update geven hierover. Ze gaan hier zo snel mogelijk mee aan de slag. 

Reputatie 7

Hi @JNTHN, super dat de afspraak is ingeschoten! Terechte vragen van je. Je had hier een terugkoppeling van moeten krijgen, dus dat je dat niet hebt gekregen daar baal ik heel erg van. De reden van het sluiten was, dat er aan onze kant geen fout was gevonden. Omdat je hier helder aangeeft dat je nog steeds problemen hebt, heb ik via een andere weg direct Guidion aangestuurd. Helpt het jou als ik je van een Unlimited Data voucher voorzie voor de aankomende week, zodat je zo min mogelijk hinder ondervindt of is dat niet nodig? Ik hoor het graag. 

Reageer