Beantwoord

Glasvezel KPN Netwerk, aanvragen kan niet


Hallo,

Eindelijk heeft KPN Netwerk de glasvezel aangelegd, zij adverteren dat ik bij t-mobile een abonnement kan krijgen op deze lijn. Ik heb inmiddels bevestiging gekregen dat mijn verbinding aangelegd is en zou moeten werken als er een abonnement op actief is. Inmiddels kan ik bij enkee providers (Solcon) een glas abonnement afsluiten waar KPN de eerste was die dit aangaf. 

Helaas geeft T-Mobile nog aan dat ik een adsl lijnt van het traagste kaliber kan afsluiten. Werkt t-mobile deze gegevens pas laat bij of nauwelijks?? Of kan ik niet een abonnement afsluiten bij t-mobile?

Ik geef graag via een DM de postcode huisnummer combinatie door. 

 

 

icon

Beste antwoord door TAVL 24 June 2020, 10:42

Bekijk origineel

73 reacties

Ik heb je een bericht gestuurd @Jason 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Michielo76, bedankt voor je privébericht! 

Ik heb het meteen bekeken en heb jammer genoeg nog geen mooi nieuws: wij kunnen vooralsnog enkel leveren op het DSL-netwerk van KPN en dat tot een maximale snelheid van 15 Mbit/s. Er ligt echter wel al sinds 1 maart Glasvezel van KPN, zoals je terecht opmerkte en die is volledig afgewerkt op het FTU en doorgemeten dus bruikbaar voor oplevering.

Ik hoop oprecht dat we binnenkort ook gaan leveren op jouw adres en wens je tot die tijd veel succes toe met de keuze!

Goedemorgen @Michielo76, bedankt voor je privébericht! 

Ik heb het meteen bekeken en heb jammer genoeg nog geen mooi nieuws: wij kunnen vooralsnog enkel leveren op het DSL-netwerk van KPN en dat tot een maximale snelheid van 15 Mbit/s. Er ligt echter wel al sinds 1 maart Glasvezel van KPN, zoals je terecht opmerkte en die is volledig afgewerkt op het FTU en doorgemeten dus bruikbaar voor oplevering.

Ik hoop oprecht dat we binnenkort ook gaan leveren op jouw adres en wens je tot die tijd veel succes toe met de keuze!

 

Dat klopt, 1 maart heb ik de monteurs van KPN NetwerkNL (of VolkerWessels of weet ik wie met een KPN NetwerkNL-jasje aan) zelf binnen gelaten om een kastje aan de muur te laten schroeven met zo'n stom k*t papiertje erover. Krijg er nu geen foto van geüpload, maar "Hoera, glasvezel!" Of zoiets. Zal vast een of andere k*tmanager heel trots op zijn geweest dat doorgedrukt te hebben.

 

Anyway, DSL is vanzelfsprekend geen optie, dus dan vooralsnog geen klant van T-Mobile thuis erbij. En 3 mobiele abonnementen. Zal het wel eens in de gaten houden en tot die tijd maar gewoon Ziggo voor internet/tv/vast bellen en KPN/Vodafone/Simpel voor mobiel.

Reputatie 1

@Jason kan jij mijn gegevens ook even checken in het systeem van Tmobile (mbt beschikbaarheid Glasvezel)?


Dank alvast

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @alay, welkom op de Community!

Jammer genoeg leveren we nog geen eigen glasvezelnetwerk op jouw adres. Wel levert KPN sinds 11 maart Glasvezel. De vezel is afgewerkt op het FTU (aansluitpunt) en volledig doorgemeten. Ik kan je niet blij maken met een aanbod, maar hopelijk komt daar spoedig verandering in! 

Reputatie 1

Hoi @jason bedankt voor je bericht. Ik heb via de website van Tmobile idd vernomen dat mijn aansluiting nog niet geschikt bevonden is voor Tmobile glasvezel. Waar het mij meer om gaat is de aansluiting zelf en wat de plannen zijn voor de toekomst. 

Via KPNnetwerk hebben ze me verteld dat het een PoP verbinding betreft (6537 omgv Nijmegen Dukenburg). Via een overzicht op het forum hier heb ik gezien dat Nijmegen in  het rijtje staat waar ze blijkbaar bezig zijn met ODF glas, kan jij dit ergens terug vinden in het systeem?

 

Bvd

Alay

Hoi @jason bedankt voor je bericht. Ik heb via de website van Tmobile idd vernomen dat mijn aansluiting nog niet geschikt bevonden is voor Tmobile glasvezel. Waar het mij meer om gaat is de aansluiting zelf en wat de plannen zijn voor de toekomst. 

Via KPNnetwerk hebben ze me verteld dat het een PoP verbinding betreft (6537 omgv Nijmegen Dukenburg). Via een overzicht op het forum hier heb ik gezien dat Nijmegen in  het rijtje staat waar ze blijkbaar bezig zijn met ODF glas, kan jij dit ergens terug vinden in het systeem?

 

Bvd

Alay

 

Hier ook 6537 ;-) Dus alles wat Jason hier voor mij heeft gepost geldt uiteraard ook voor jou denk ik.

Reputatie 6

Hoi @alay, de plannen voor de toekomst zijn groots: wij willen ons Glasvezelnetwerk landelijk uitrollen. :smiley: Een concrete planning hebben wij echter niet voor handen. Er zijn te veel variabelen die meespelen in de aanleg van het netwerk, daarom zullen wij pas informatie delen wanneer de planning zeer concreet is. Uiteraard vind je ons dan in jouw wijk terug om dit te laten weten!

Goedemorgen! 

Sinds vorig jaar november ligt er eindelijk in mijn woning in Zwolle (Aalanden, 8032EW) glasvezel. Nu wist ik dat mijn abonnement in april zou aflopen, dus ik besloot vooralsnog even op koper te blijven, omdat ik graag wilde overstappen van Budget naar T-Mobile. Ik heb namelijk een Tele2 mobiel abonnement en krijg hiermee best wat voordeel op een abonnement bij T-Mobile. Daarnaast werd er reclame gemaakt dat ik ook bij T-Mobile over op glasvezel kon. Win-win dus!

Als ik online een abonnement wil afsluiten, krijg ik te zien dat glasvezel niet beschikbaar is. Dus ik dacht, neem even via Facebook contact op met een van de medewerkers van T-Mobile. Krijg ik te horen dat dat aan KPN ligt en dat zij nog apparatuur mogen plaatsen in de wijkcentrales en daarom kan ik nog geen abonnement afsluiten. Nogal vreemd, gezien KPNnetwerk aangeeft dat ik ook een glasvezelabonnement kan afsluiten bij T-Mobile. Dus ik heb contact gezocht met KPNnetwerk en zij blijven aangeven dat ik inderdaad gewoon ook bij T-Mobile een glasvezelabonnement zou moeten kunnen afsluiten…

Vanochtend geprobeerd te bellen met de klantenservice van T-Mobile. Word er na een x aantal minuten opgehangen, zonder contact met medewerker, en daarna na ruim 15 minuten nog geen gehoor. Dus… maar zelf opgehangen. 

Nu wil ik eerlijk gezegd wel graag weten, hoe lang het nog gaat duren voordat T-Mobile gaat leveren hier in de wijk. Want mijn vriend had al veel eerder een glasvezel aansluiting in de wijk Dieze (8021DX) en hij kon wel direct over op T-Mobile toen KPNnetwerk de boel aangelegd had. Hoe kan het dan, dat hemelsbreed nog geen 1,5 km verderop het niet kan?

Groetjes,
Elaine

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @FrauVeenhuis 

Het kan zo zijn dat bij je vriend in de straat glasvezel al veel eerder was aangelegd en dat volgens de P2P technologie dus elke huis heeft een eigen verbinding met de wijkcentrale.

In veel projecten waar KPN nu glasvezel uitrolt wordt gebruik gemaakt van de nieuwe technologie PON. Veel providers kunnen hier nog niet over leveren omdat ze deze techniek niet ondersteunen, dit zal in de toekomst wel veranderen.

Je kan bij KPNnetwerkNL navraag doen over de toegepaste techniek bij jou.

Goedemorgen! 

Sinds vorig jaar november ligt er eindelijk in mijn woning in Zwolle (Aalanden, 8032EW) glasvezel. Nu wist ik dat mijn abonnement in april zou aflopen, dus ik besloot vooralsnog even op koper te blijven, omdat ik graag wilde overstappen van Budget naar T-Mobile. Ik heb namelijk een Tele2 mobiel abonnement en krijg hiermee best wat voordeel op een abonnement bij T-Mobile. Daarnaast werd er reclame gemaakt dat ik ook bij T-Mobile over op glasvezel kon. Win-win dus!

Als ik online een abonnement wil afsluiten, krijg ik te zien dat glasvezel niet beschikbaar is. Dus ik dacht, neem even via Facebook contact op met een van de medewerkers van T-Mobile. Krijg ik te horen dat dat aan KPN ligt en dat zij nog apparatuur mogen plaatsen in de wijkcentrales en daarom kan ik nog geen abonnement afsluiten. Nogal vreemd, gezien KPNnetwerk aangeeft dat ik ook een glasvezelabonnement kan afsluiten bij T-Mobile. Dus ik heb contact gezocht met KPNnetwerk en zij blijven aangeven dat ik inderdaad gewoon ook bij T-Mobile een glasvezelabonnement zou moeten kunnen afsluiten…

Vanochtend geprobeerd te bellen met de klantenservice van T-Mobile. Word er na een x aantal minuten opgehangen, zonder contact met medewerker, en daarna na ruim 15 minuten nog geen gehoor. Dus… maar zelf opgehangen. 

Nu wil ik eerlijk gezegd wel graag weten, hoe lang het nog gaat duren voordat T-Mobile gaat leveren hier in de wijk. Want mijn vriend had al veel eerder een glasvezel aansluiting in de wijk Dieze (8021DX) en hij kon wel direct over op T-Mobile toen KPNnetwerk de boel aangelegd had. Hoe kan het dan, dat hemelsbreed nog geen 1,5 km verderop het niet kan?

Groetjes,
Elaine

 

Hoi Elaine,

In feite zou je kunnen zeggen dat KPN via KPNNetwerkNL het traject zo heeft dichtgetimmerd dat concurrenten de verbinding van begin tot eind moeten huren van KPN en ze daar dus elke prijs voor kunnen vragen die ze willen, de concurrentie vakkundig de nek om draaiend. Ze moeten vanuit de overheid hun netwerk openstellen, maar er is blijkbaar geen richtlijn over de manier waarop.

Dus reken er maar vast op dat wanneer het mogelijk gaat worden (KPN gaat toch ooit het koper netwerk uitschakelen), het met een beetje pech ongeveer even duur gaat worden als bij KPN.

Heb er aardig wat tijd ingestoken, hoe krijg ik snel glasvezel internet van T-Mobile op mijn gloednieuwe KPN-aansluiting? Het antwoord, ik zal niet zeggen nooit, maar de komende jaren zeker niet.
KPN is inderdaad de boosdoener die zijn klanten veel te veel geld vraagt voor de geleverde diensten en T-Mobile en andere providers een hoge vergoeding vraagt om de vers ingegraven lijnen te gebruiken.
Toch heeft T-Mobile ook boter om zijn hoofd, zij maken op hun website reclame met een aanbod van 40 euro voor snel glasvezel internet dat ze maar op een paar plaatsen in Nederland kunnen leveren.
Autoriteit Consument & Markt antwoord op mijn vraag naar deze situatie dat ‘kabelaanbieders een economische machtpositie hebben’ en dat ‘het College van Beroep voor het bedrijfsleven op 17 maart 2020 uitspraak gedaan’ over het kabelgebruik. KPN mag helemaal zelf bepalen voor wie en voor welk tarief zij haar netwerk openstelt. De consument heeft het nakijken, de T-Mobile klant blijft op 30 Mbit en de klant van KPN betaald maandelijks het dubbele tarief.
Ik blijf bij T-Mobile en hoop op betere tijden (of tot mijn verhuizing naar Nijmegen, Den Haag of Eindhoven.

Reputatie 7
Badge +14

Ook in Rotterdam is t-mobile met glasvezel aan de gang gegaan. Ook op die trajecten werkt KPN Ze tegen door parallel aan de t-mobile kabel tevens een KPN kabel te leggen. Zo kan t-mobile minder abonnees aansluiten en KPN hoopt dan dat investeerders van t-mobile afhaken bij volgende trajecten. Om geen duopoly te krijgen tussen Ziggo en KPN hoop ik dat t-mobile zich niet laat intimideren en gewoon zijn eigen pad blijft volgen. Dan houden we betaalbaar internet in Nederland.

@hanswildenbergGSM  En @eric , Hoe kan het dan dat diverse andere providers wel via KPN een goedkopere verbinding kunnen leveren, dat KPN zijn verbindingen niet voor een grijpstuiver verhuurd is logisch, T-Mobile wil toch de aanval in en daardoor zitten ze nu op de blaren.

Die zielige verhalen elke keer lossen niks op, wil je echt wat ga je niet op glas maar met zijn allen op koper, loopt KPN vanzelf leeg.

Vreemde is alleen dat ik voor precies hetzelfde goedkoper uit ben dan bij T-Mobile, zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet.

Reputatie 7
Badge +4

@hanswildenbergGSM volgens mij krijgen Nijmegen. den haag en Eindhoven 1gigabit odf van T Mobile. nu moet ik wel zeggen dat de uitrol langzaam gaat (het kan mij niet snel genoeg)

of KPN te duur en is of T Mobile te goedkoop laag ik even in het midden. een aansluiting kost tussen de €2000 en €10.000 per woning. dat wil de consument niet betalen (wat wel normaal is bij bijvoorbeeld nieuwbouw)

Goedemorgen @FFies, de reden dat er nog geen aansluiting op ODF (ons netwerk) mogelijk is, is omdat er momenteel alleen nog geleverd kan worden op het WBA-netwerk van KPN. Dat betekent dat eigenlijk alle eerdergenoemde oorzaken eraan ten grondslag liggen. Sorry dat ik geen mooier antwoord voor je heb!

Goedemorgen @puupie, dat wil ik zeker doen! Stuur me je jouw postcode en huisnummer in een privébericht toe, dan pak ik het meteen op voor je.


FFies polsen of er inmiddels al meer mogelijk is met wba. Is het mogelijk dat T-Mobile internet over wba gaat aanbieden in Apeldoorn?

Misschien dat ik het niet helemaal snap, maar de glasvezel tot aan mijn deur is een losse lijn tot een centraal kast toch. Kan die niet gewoon ingeprikt worden in een ander kastje voor andere protocol ondersteuning. Of is de huur van dat ene lijntje dan echt zo duur.

Gemeentes moeten wat mij betreft beter nagaan met wie ze in zee gaan om glasvezel aan te leggen en welke technieken.

Ik hoop dat de snelheden van 5g netwerk snel ophoog gaan, dan hebben we helemaal geen glasvezel meer nodig.😁

Lang leve de privatisering. Alhoewel ik niet zou weten of het dan goedkoper zou zij geweest.😗

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @FFies 

De postcodecheck van T-Mobile is hierin leidend, volgens dit topic kan T-Mobile in Apeldoorn wel leveren via WBA (misschien niet alle adressen in Apeldoorn).

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/t-mobile-glasvezel-beschikbaar-in-de-volgende-plaatsen-wba-of-odf-297183

Het kan ook zo zijn dat er onlangs glasvezel is aangelegd waarschijnlijk GPON waar T-Mobile nog niet over kan leveren.

Afgelopen maandag aangesloten op glasvezel via kpn / Volker Wessels. Kan iemand mij vertellen wanneer ik T-Mobile glasvezel kan bestellen in Spijkenisse (XXXX) ?

 

Moderator edit: postcode verwijderd - geen persoonsgegevens plaatsen in een openbaar bericht, alsjeblieft.

Reputatie 7
Badge +14

De postcode checker is leidend. Voorspellingen wanneer de administratie van jouw nieuwe lijn is geüpdate kan helaas niet worden gegeven.

Kwestie van regelmatig checken.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @sanderh54, als ik het goed begrijp, is het vezelnetwerk dus al aangelegd in de buurt en rond jouw adres, klopt dat? Het is niet mogelijk om voorspellingen te doen omdat elke uitrol gefaseerd gebeurt, precies zoals @eric hierboven aangeeft. Je kunt het beste om de zoveel tijd de checker in de gaten blijven houden. 

Ik ga er niet van uit, maar heb jij toevallig ook al een FTU (glasvezelaansluitpunt) thuis?

Eric en Jason, hartelijk dank voor jullie antwoorden. Zal dus nog even geduld moeten hebben en regelmatig moeten kijken bij de postcode check de.

Jason ik weet niet precies wat je met het glasvezel punt bedoeld. Afgelopen maandag zijn KPN en Volker Wessels langs geweest om de aansluiting vanuit de straat naar mijn meterkast te realiseren. Er zit dus nu een wit kastje in mijn meterkast.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @sanderh54 

Het witte kastje is je glasvezelaansluitpunt ook wel FTU genoemd.

Bedankt Waggas, dacht wel dat dat het was, maar wist het niet zeker. Bedankt voor je reactie !

Reageer