Beantwoord

Glasvezel modem 2132f vervangen door 2927f mogelijk?


Reputatie 1
  • is een King Poster
  • 50 reacties

Is het 2132F modem te vervangen door een 2927f? Ik wil af van de custom software op het t-mobile modem, tv en telefoon heb ik niet, en dus wil ik gewoon alle poorten gebruiken en ook een wat moderner modem hebben, Ik neem aan dat het gewoon gaat maar voor ik het modem aanschaf, leek het me handig om hier eens rond te vragen, misschien heeft iemand dit al uitgeprobeerd?

icon

Beste antwoord door Jaap 29 May 2022, 19:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @aneet 

Als de Draytek VLAN ondersteuning heeft dan kan je deze gebruiken met je T-Mobile thuis verbinding, voor internet configureer je VLAN 300 en verbindingstype Dynamic IP.

Reputatie 1

ja hij heeft ondersteuning voor 16 VLAN's, Het is in wezen niets anders als een modernere versie van de 2132f. Ik gebruik ook AP's van Draytek, fijne daaraan is dat ze centraal te configureren zijn.

Reputatie 5

@aneet dan moet het goed gaan. Wil je later nog eens voip of tv gebruiken, dan kan dit topic handig zijn.

Je hoeft ook niet per sé een F variant aan te schaffen. Die zijn best wel prijzig. Ook met een losse mediaconverter en 1gb/s ethernet ip de wan poort werkt het prima. Ook die instellingen vind je in dat topic. Nadeel is dan wel dat je weer een extra stopcontact nodig hebt

En ook al klagen er nog wel eens wat mensen over de Drayteks van T-Mobile (terecht, want ze zijn best wel op leeftijd inmiddels), het zijn echt oerdegelijke modems. 

Succes!

Reputatie 7
Badge +1

Hier heb ik ook nog de Draytek 2132 hangen en kwalitatief schat ik deze hoger in dan de Zyxel welke men nu uitdeelt aan klanten, aangezien de Draytek geen 5Ghz heeft en ik nog al makkelijk ben aangelegd heb ik er simpelweg een Sitecom achter gehangen door simpelweg de Draytek aan te sluiten op de wan van de Sitecom.

De Sitecom word nu als router gebruikt, waarschijnlijk ga ik deze in de toekomst vervangen door een andere als hier ooit het ODF van T-Mobile komt.

Reputatie 1

@aneet dan moet het goed gaan. Wil je later nog eens voip of tv gebruiken, dan kan dit topic handig zijn.

Je hoeft ook niet per sé een F variant aan te schaffen. Die zijn best wel prijzig. Ook met een losse mediaconverter en 1gb/s ethernet ip de wan poort werkt het prima. Ook die instellingen vind je in dat topic. Nadeel is dan wel dat je weer een extra stopcontact nodig hebt

En ook al klagen er nog wel eens wat mensen over de Drayteks van T-Mobile (terecht, want ze zijn best wel op leeftijd inmiddels), het zijn echt oerdegelijke modems. 

Succes!

dat is ook 1 van de redenen dat ik die 2927F wil, dan heb ik nog maar 1 apparaat in de meterkast nodig. Het verschil valt ook nog wel mee, ongeveer 50 euro of zo. Nu heb ik er ook nog een switch in, maar dan met 4 poorten te gebruiken heb ik genoeg.

Hij is besteld, dus ik hoop dat het gaat werken

Reputatie 7

Alhoewel Draytek zeker degelijke modems zijn zijn ze niet sterk op de wifi. voor dat geld had ik liever betere wifi. Tevens niet toekomst vast omdat hij alleen op aon kan. 

Ik zal je de FRITZ!Box 5530 Fiber willen aanraden.

Duitse kwaliteit, fijne interface en goed op de wifi.

Reputatie 1

Ik weet niet wat AON is, maar het modem wat ik koop heeft geen wifi, en de Access points die ik nu achter het modem heb werken prima

Reputatie 5

@aneet er zijn 2 verschillende technieken voor glasvezeloverdracht. AON en PON. De eerste maakt gebruik van 1 op 1 verbindingen, dus een poort in de wijkcentrale specifiek voor jouw aansluiting. De drayteks die T-Mobile geleverd heeft, werken alleen op het AON netwerk. Bij PON maakt de aanbieder gebruik van een (passieve) signaalsplitter. Die kan in de wijkcentrale zitten, maar ook verderop in het netwerk. Dan deel je dus een netwerkpoort met max 32 andere gebruikers (zijn trouwens ook andere configuraties, maar die laat ik even voor wat het is). Je hebt dus een AON aansluiting.

Waarom dit belangrijk is? In de draytek zit een glasvezelpoort. Een AON poort werkt niet op (G)PON, Sterker nog, je verbreekt daarmee ook de verbinding van alle andere gebruikers van de splitter. Andersom werkt ook niet, maar omdat je daar je eigen vetbinding hebt, heb je vooral zelf last daarvan. 

 

Welke heb je precies besteld? Heb je een linkje? Dan kan ik (later vandaag, moet een dagje de schoolbanken in) of een van de anderen hier even meekijken.

Reputatie 7
Badge +1

@Jaap Dan is hoe je het ook bekijkt AON in in beleving veruit te prefereren boven (G)PON, omdat dat 1op1 is, in mijn regio de Achterhoek is tussen pakweg 2008  en 2011 ? door Reggefiber in veel dorpen en steden glasvezel aangelegd, zover mijn kennis rijkt als AON.

Als er bij (G)PON iets verkeerd gaat heeft meteen een hele groep afnemers hinder dit in tegenstelling tot AON

Reputatie 1

@aneet er zijn 2 verschillende technieken voor glasvezeloverdracht. AON en PON. De eerste maakt gebruik van 1 op 1 verbindingen, dus een poort in de wijkcentrale specifiek voor jouw aansluiting. De drayteks die T-Mobile geleverd heeft, werken alleen op het AON netwerk. Bij PON maakt de aanbieder gebruik van een (passieve) signaalsplitter. Die kan in de wijkcentrale zitten, maar ook verderop in het netwerk. Dan deel je dus een netwerkpoort met max 32 andere gebruikers (zijn trouwens ook andere configuraties, maar die laat ik even voor wat het is). Je hebt dus een AON aansluiting.

Waarom dit belangrijk is? In de draytek zit een glasvezelpoort. Een AON poort werkt niet op (G)PON, Sterker nog, je verbreekt daarmee ook de verbinding van alle andere gebruikers van de splitter. Andersom werkt ook niet, maar omdat je daar je eigen vetbinding hebt, heb je vooral zelf last daarvan. 

 

Welke heb je precies besteld? Heb je een linkje? Dan kan ik (later vandaag, moet een dagje de schoolbanken in) of een van de anderen hier even meekijken.

Zoals aangegeven de Vigor 2927F, deze:

https://www.draytek.nl/producten/glasvezel/vigor-2927f/?tab=overzicht

 

@BeMuG-Pon is idd niet zo best, 1 verkeerde aansluiting en de hele boel ligt er uit, er is met XGS-PON beter voor elkaar daar krijg je de boel niet over de zeik.

En je hebt AON, bij KPN noemen ze het GoF, terwijl het voorheen EoF genoemd werd, EoF ethernet over fiber (100Mb max) GoF Gigabit over Fiber, (max 1000Mb).

Maar het xgs-pon is prima te vergelijken bij AON, g-pon is gewoon te gevoelig en met zelf geklungel ook nog een onbetrouwbaar, en weet je, G-Pon en XGS-Pon kan door elkaar gebruikt worden, dus jij kan XGS hebben en de buren G zonder dat ze elkaar storen, en als dan de andere buren een oude NT er op hebben zitten en ze die patchen blijft xgs in de lucht en G gaat in storing.😉

@aneet, Volgens mij de glasvezel sfp van de oude in de nieuwe, vigor instellen en klaar, mooi routertje zo te zien.👍👍

Reputatie 7

@Jaap Dan is hoe je het ook bekijkt AON in in beleving veruit te prefereren boven (G)PON, omdat dat 1op1 is, in mijn regio de Achterhoek is tussen pakweg 2008  en 2011 ? door Reggefiber in veel dorpen en steden glasvezel aangelegd, zover mijn kennis rijkt als AON.

Als er bij (G)PON iets verkeerd gaat heeft meteen een hele groep afnemers hinder dit in tegenstelling tot AON

Alle T-Mobile ODF verbindingen gaan over point 2 point. Daar is dus aon gpon en xgs-pon op mogelijk. Pas als het netwerk is aangelegd als Pon is aon niet mogelijk. En is er maar 1 active provider (en dus minder concurrentie)

Reputatie 7
Badge +1

@Doornekamp33 U heeft inderdaad gelijk wat betreft AON of GoF of hoe het ook mag heten, er moet ergens nog een topic zijn waarin in vermeld staat waar ODF T-Mobile of WBA van KPN ligt of die lijst nog actueel is vraag ik me wel af.

Kan me nog wel herinneren dat er ook plaatsen op stonden waar op bij WBA max 100mb/s mogelijk was, KPN heeft dit inmiddels verhoogd naar 1GB/S, zelf heb ik nooit een technische opleiding gehad maar durf wel te stellen dat het netwerk zoals indertijd door Reggefiber is aangelegd heel stabiel is, het aantal storingen is al die tijd marginaal geweest.

 

@BeMu In de basis zijn alle glasvezel netwerken stabiel of he AON, G-Pon of XGS-Pon is.

T-Mobile heeft geen probleem met hun eigen Pon netwerken wel op ODF netwerken van KPN, ze hebben daar G-Pon naar uitgrold, en pakken het laatste stukje een glas kabeltje van KPN, als je een nieuwe klant aansluit die bij KPN op AON, dus een NT, zit en je gaat eerst patchen gaat de hele verdeler plat waardoor er veel verbindingen uitvallen, en dat is het enige grote probleem dat er voorkwam, ander voorkomend probleem kan een overboeking zijn op de verdeler, gaat iedereen tegelijk vol het internet leegtrekken kan je snelheid inkakken.

Reputatie 1

Kan iemand simpel uitleggen waar ik vlan 300 moet instellen in het menu van de router? Is dat multi vlan tag insertion?

Bellen naar de service lijn werkt niet echt, dan kom ik niet verder dan 'heeft u het modem een keer uit en aan gezet...'

 

EDIT: Laat maar, het werkt inmiddels, is idd de insertion ID, 1e keer werkte het niet meteen, maar na een extra reboot wel.

Reputatie 7

Hi @aneet, super om te lezen dat je het inmiddels zelf al werkend hebt gekregen! 😁 Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze dan gerust. Maak er een fijne dag van! 

Reputatie 1

Nou het werkt nog niet echt lekker, ik heb beide modems enkel aan de spanning aangesloten, en dan blijven van beide de ‘system up time’ gelijk en dezelfde tijd als dat ik ze aangezet heb. Als ik de 2132 aan de glasvezel hang, dan verliest hij een enkele keer de verbinding, maar dit is normaal gesproken misschien 1x per maand of zo. Hang ik echter de 2927 aan de glasvezel, dan verbreekt exact om de 15 minuten de verbinding van de wan poort, ik merkte dit omdat dat het internet steeds even weg valt, en heb er dus een email melding aangehangen, en nu krijg ik dus ieder kwartier 2 emails, 1 van verbroken, en 1 van reconnect.

Hang ik het oude modem er weer aan is het weer over, als iemand enig idee heeft…

De 2927 zelf reboot niet, de up time blijft doorlopen, link condition detection mode staat op disabled en active mode op always on. Ik heb op dit moment even geen idee meer.

Kan het zijn dat T-Mobile soms nog steeds zoekt naar het oude modem en daarom steeds de boel reset of zo? Support bellen helpt niet echt, want ja, het is niet hun modem...en verder dan trek de stekker er eens uit komen ze niet.

Reputatie 7
Badge +16

@aneet Ik denk vrij zeker te weten waar dit euvel vandaan komt: je verbinding klapt er op de 2927 elk kwartier uit omdat de lease-time niet klopt en die geeft een error. Dit kan ik verhelpen door een MAC-release op het modem uit te voeren. Per aansluiting wordt er 1 IP-adres gereserveerd voor 'Management'. Het management wordt gebruikt om het modem te kunnen voorzien van de juiste instellingen. Zonder deze instellingen kan het modem niet juist functioneren. Het IP-adres word gekoppeld aan het MAC-adres van het modem. Als er een ander modem wordt opgehangen moet het mac adres van dat modem worden gekoppeld aan jouw IP-adres. De MAC-release knop zorgt ervoor dat de koppeling met het "oude" modem word verwijderd en het "nieuwe" modem zich kan koppelen.