Beantwoord

Glasvezel snelheid 1 Gbits niet altijd 1 Gbits

  • 24 September 2022
  • 5 reacties
  • 135 Bekeken

De snelheid bekabeld die ik doorgaans haal ligt rond de 940 Mbps down en up. Maar 's avonds valt hij regelmatig terug naar de helft of minder. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Metingen via Ookla Speedtest app.

Locatie: De Meern

Verbonden via TP-Link Deco. 

 

icon

Beste antwoord door alex0703 19 October 2022, 19:43

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @alex0703 

Kan je dit eens gedurende de dag bijhouden met een laptop/pc die bekabeld is aangesloten op de T-Mobile router?

Ik heb het de laatste dagen bijgehouden. Meestal is de snelheid prima in orde, maar gisteren was het weer mis en vandaag weer goed.

Het vreemde is dat de snelheid via wifi hoger is op de momenten dat de snelheid bekabeld laag is. 

Zie bijgaande schermafbeeldingen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @alex0703, dank voor je reactie! 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Hier een update. Ik heb de drie deco's uit het netwerk gehaald en toen alles weer aangesloten. Vervolgens geen internet en geen TV. Uiteindelijk T-Mobile helpdesk gebeld. Geadviseerd werd alles los te koppelen en het modem te resetten. TV en iMac aangesloten en dat werkte weer. Vervolgens alle andere apparaten aangesloten o.a. Sonos, bewakingscamera, zonnepanelen enz. Wifi op de modem aangezet. Daarna nog 1 deco aangesloten en deze als accesspoint ingesteld; voorheen ingesteld als router en wifi op modem uit. 

De problemen zijn verholpen. Ik heb bij alle metingen ca. 940 Mbits down en up. Ook de wifi is prima.

Ticket kan dus worden gesloten.

UPDATE: nog steeds prima internet en TV via glasvezel. 

 

Reageer