Beantwoord

Glasvezel verbinding valt voor de 3e keer in 3 dagen weg.


Hallo,

 

Eergisteren valt om 9:15 de glasvezel weg. Na telefonisch contact is de conclusie dat Gideon langs moet komen met een ander modem en converter om te kijken of dat het probleem is.

 

Gisteren (zonder dat ik het weet) heeft het modem iig van 5:48 tot 11:23 normaal gewerkt (mijn zonnepanelen doen om de 5 minuten een automatische upload). Ik had dat niet door omdat ik onze meshnetwerk uitgezet had om over de t-mobile hotspot te werken. De zonnepanelen prikken direct op het modem in en de grafiek is compleet voor dat tijdvenster. Later (na 12:00) op de dag heb ik alle stroom van modem en converter gehaald.

 

Vandaag om 10:40 zet ik de stroom er weer op de de verbinding komt normaal op. Echter na tussen de 10 en 15 minuten valt deze weer weg (zonnepanelen hebben 3 uploads kunnen doen en ik heb kort via mijn mobiel mail kunnen binnen halen en browsen).

 

Is dit nu een probleem met de converter/modem of is dit ergens een kabel breuk? Als ik nu naar de lampjes van de converter kijk zie ik dat FO link om de ~16 seconden geel oplicht en dat de status geel is.

Volgens mij kan dit geen kabel breuk zijn omdat gisteren de verbinding iig 4.5 uur normaal heeft gewerkt?

Is er iets dat ik aan de converter kan veranderen (dipswitch onderkant converter) waardoor dit probleem opgelost kan worden?

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 23 May 2022, 17:31

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

23 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MichielVeen 

Ik denk niet dat dit iets met de dipswitches te maken heeft omdat je verbinding soms gewoon prima werkt.

De status LED op de mediaconverter hoort overigens groen te branden en de FO LED oranje, bij een oranje status LED denk ik dat er niet binnenshuis een probleem is maar juist buitenshuis.

Hi @Waqqas ,

 

Ik denk ook het probleem buitenshuis is. Helaas kon ik de helpdesk niet meekrijgen met dit idee zodat er eerst een monteur van Guidion met reserve onderdelen moet langskomen om waarschijnlijk tot dezelfde conclusie te komen. Wat het nog problematischer maakt is dat ik op Walcheren woon waar Guidion niet snel ter plaatsen kan zijn (2 monteurs voor heel Zeeland). Dit gaat dus dagen duren...

De glasvezel is van KPN, is het mogelijk dat jullie KPN vragen om in de lokale meterkast te kijken hoe en wat?

Bij de oplevering van de glasvezel (een kleine 2 maanden geleden) hebben ze een breuk in de kabel moeten repareren voordat de lijn opgeleverd kon worden.

Wat ik echter echt niet snap is hoe de verbinding gisteren (zonder dat ik het door had) een aantal uur operationeel was, dit lijkt mij haast onmogelijk met een breuk, kan het niet een software probleem in een van de centrales zijn?

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@MichielVeen

Ik ben zelf geen medewerker, gewoon een klant maar ik woon ook in Zeeland. Ik merk dat het hier lastig is om een afspraak te maken met Guidion inderdaad.

Status oranje betekent TX of FO is down.

Reputatie 7
Badge +8

@MichielVeen Top dat er een monteur is aangestuurd! Heb je inmiddels al een afspraak kunnen inplannen? Guidion wordt altijd eerst aangestuurd om te kijken of het probleem binnenshuis is. Mocht dit uitgesloten worden door de monteur, dan wordt er buitenhuis gekeken of hier het probleem ligt. De vervolgstappen zijn in ieder geval afhankelijk van de bevindingen van de monteur. De Guidion monteur komt eerst bij jou testen met een sparemodem, patchkabel, koppelbus en andere mediaconverter en indien nodig modem/mediaconverter swap uitvoeren. Hopelijk haalt dit wat uit en is het probleem hierna opgelost!

Beste @Demi 

Allereerst dank voor de reactie. Omdat ik op Walcheren woon is er nog geen afspraak met Guidion ingepland. Ik sta op een handmatige lijst en heb nog niets vernomen anders dan dat ze er 5 werkdagen over mogen doen. Guidion heeft nagenoeg geen mensen in Zeeland dus dit gaat nog wel een tijdje duren. Als ik bel hoor ik alleen dat ik op de lijst sta maar niet dat er een monteur komt, laat staan dat hij ingepland wordt.

Gegeven het feit dat de verbinding 3 keer is weggevallen en twee keer is teruggekomen (laatste keer dus niet) en gegeven het feit dat status lampje oranje is en het feit dat het FO lampje elke 16 seconden een keer geel/oranje knippert en het feit dat er naast de kast waar de glasvezel van KPN samenkomt gebouwd wordt (weet pas sinds gisteren waar die kast staat) denken jullie echt dat het probleem binnenshuis is?

Nogmaals ik snap dat er procedures zijn maar Guidion kan gewoon niet in Zeeland op tijd ter plaatse zijn. Is het echt niet mogelijk dat jullie KPN vragen om naar de meterkast te gaan en om te kijken of daar niet iets fout is gegaan of om de lijn door te meten?

Modems of converters kunnen best uitvallen als ze stuk zijn maar ze gaan echt niet af en aan werken (zeker niet als ze daarvoor het prima gedaan hebben en ook dat er niemand maar in de meterkast geweest is)

 

Groeten Michiel 

Hi @Demi 

 

Even voor de zekerheid omdat ik pas sinds 13 april ben aangesloten. Ik heb de eerste factuur ontvangen en deze wordt nu voor het eerst op 23 mei afgeschreven. De verbinding is toch niet aan jullie kant geblokkeerd omdat er nog niet betaald is?

 

Groeten Michiel

Woensdag 11/5 @ 9:15 start problemen, ticket geopend bij T-Mobile, conclusie er moet een monteur komen.

Donderdag 12/5 @ 14:01 SMS uitnodiging van Guidion ontvangen, na bellen op de handmatige lijst van Guidion gezet, tot op heden geen bericht.

Maandag 16/5 @ 10:03 gebeld met Guidion, wachttijd 23 minuten. Gekozen voor optie terugbellen, tot op heden (11:42) geen bericht.

Ik zit hier in het noorden van het land, en de laatste keer dat ik een Guidion afspraak gemaakt heb was het eerst beschikbare tijdslot 23 dagen later, en op de dag dat de monteur zou komen kreeg ik een berichtje dat de afspraak niet door ging en met nog eens 5 dagen werd uitgesteld. Toen ik daarna weer een berichtje kreeg dat de afspraak niet doorging, en of ik maar weer zelf een nieuwe afspraak wilde maken heb ik zelf mijn isra punt zelf maar gedemonteerd en opnieuw aangesloten, en zo met succes mijn eigen (niet glasvezel) problemen verholpen.

Ik wens je dan ook veel succes met het maken van je afspraak! Stay strong.

Woensdag 11/5 @ 9:15 start problemen, ticket geopend bij T-Mobile, conclusie er moet een monteur komen.

Donderdag 12/5 @ 14:01 SMS uitnodiging van Guidion ontvangen, na bellen op de handmatige lijst van Guidion gezet, tot op heden geen bericht.

Maandag 16/5 @ 10:03 gebeld met Guidion, wachttijd 23 minuten. Gekozen voor optie terugbellen, tot op heden (11:42) geen bericht.

Maandag 16/5 @ 13:16, omdat Guidion niet heeft teruggebeld nog een keer zelf geprobeerd. Direct contact maar de planning zit tot de 3e week van juni vol…. Ik sta op een lijst maar verder kunnen ze niets doen..

Maandag 16/5 @ 13:50, T-Mobile opnieuw gevraagd om KPN naar de glasvezel te laten kijken met als argument dat ik niet 6 weken op Guidion kan wachten. Ik zou binnen 48 uur antwoord op mijn verzoek moeten krijgen.

Reputatie 7

Hi @MichielVeen ,

Thanks voor je update en balen dat er zolang moet worden gewacht. Ik heb direct jouw bevindingen bij de technische dienst neergelegd en het verzoek doorgezet van onze telefonische collega’s. Ook wij hopen je zo snel mogelijk weer van een werkende verbinding te voorzien. 

Woensdag 11/5 @ 9:15 start problemen, ticket geopend bij T-Mobile, conclusie er moet een monteur komen.

Donderdag 12/5 @ 14:01 SMS uitnodiging van Guidion ontvangen, na bellen op de handmatige lijst van Guidion gezet, tot op heden geen bericht.

Maandag 16/5 @ 10:03 gebeld met Guidion, wachttijd 23 minuten. Gekozen voor optie terugbellen, tot op heden (11:42) geen bericht.

Maandag 16/5 @ 13:16, omdat Guidion niet heeft teruggebeld nog een keer zelf geprobeerd. Direct contact maar de planning zit tot de 3e week van juni vol…. Ik sta op een lijst maar verder kunnen ze niets doen..

Maandag 16/5 @ 13:50, T-Mobile opnieuw gevraagd om KPN naar de glasvezel te laten kijken met als argument dat ik niet 6 weken op Guidion kan wachten. Ik zou binnen 48 uur antwoord op mijn verzoek moeten krijgen.

@Boris Dinsdag 17/5 @ 8:27, Ik heb de hele nacht de stroom van modem en converter gehaald. Vanochtend aangezet en de verbinding komt tot stand. Na 7 minuten wordt deze weer verbroken. Het lijkt er sterk op dat de glasvezel verbinding na een koude start ‘ergens’ uitgezet wordt.

Omdat ook nu Modem en Converter gewoon werken denk ik nog steeds dat het probleem buitenshuis zit. Nogmaals het verzoek om KPN in te schakelen om de lijn door te meten. Zeker omdat er naast het glasvezel verdeelpunt gebouwd wordt.

 

Reputatie 7
Badge +15

@MichielVeen 

Een blokkade op je huisaansluiting krijg je pas na meerdere verzoeken om te betalen, bij jou moet het bedrag nog geïncasseerd worden dus dat zou niet kunnen.

Woensdag 11/5 @ 9:15 start problemen, ticket geopend bij T-Mobile, conclusie er moet een monteur komen.

Donderdag 12/5 @ 14:01 SMS uitnodiging van Guidion ontvangen, na bellen op de handmatige lijst van Guidion gezet, tot op heden geen bericht.

Maandag 16/5 @ 10:03 gebeld met Guidion, wachttijd 23 minuten. Gekozen voor optie terugbellen, tot op heden (11:42) geen bericht.

Maandag 16/5 @ 13:16, omdat Guidion niet heeft teruggebeld nog een keer zelf geprobeerd. Direct contact maar de planning zit tot de 3e week van juni vol…. Ik sta op een lijst maar verder kunnen ze niets doen..

Maandag 16/5 @ 13:50, T-Mobile opnieuw gevraagd om KPN naar de glasvezel te laten kijken met als argument dat ik niet 6 weken op Guidion kan wachten. Ik zou binnen 48 uur antwoord op mijn verzoek moeten krijgen.

@BorisDinsdag 17/5 @ 8:27, Ik heb de hele nacht de stroom van modem en converter gehaald. Vanochtend aangezet en de verbinding komt tot stand. Na 7 minuten wordt deze weer verbroken. Het lijkt er sterk op dat de glasvezel verbinding na een koude start ‘ergens’ uitgezet wordt.

Omdat ook nu Modem en Converter gewoon werken denk ik nog steeds dat het probleem buitenshuis zit. Nogmaals het verzoek om KPN in te schakelen om de lijn door te meten. Zeker omdat er naast het glasvezel verdeelpunt gebouwd wordt.

 

@Boris, Woensdag 18/5 @ 14:31. Opeens staat daar VolkerWessels Telecom op de stoep :-).

Glasvezel kabel is doorgemeten en deze is goed.

Glasvezel patch kabel tussen KPN kastje en Converter verwisselt hetgeen het probleem niet oplost.

T-Mobile Converter verwisselt met KPN ‘converter’ en direct een goede glasvezel verbinding. Lijn door KPN doorgemeten mbv de KPN ‘converter’ en deze is goed.

Conclusie de Converter is stuk…

Nu is het wachten op Guidion om de Converter te vervangen. Mocht ik deze ergens op Walcheren kunnen ruilen in een T-Mobile shop dan doe ik dat natuurlijk graag?

Opsturen, zodat ik deze zelf kan vervangen is natuurlijk ook goed?

 

Woensdag 11/5 @ 9:15 start problemen, ticket geopend bij T-Mobile, conclusie er moet een monteur komen.

Donderdag 12/5 @ 14:01 SMS uitnodiging van Guidion ontvangen, na bellen op de handmatige lijst van Guidion gezet, tot op heden geen bericht.

Maandag 16/5 @ 10:03 gebeld met Guidion, wachttijd 23 minuten. Gekozen voor optie terugbellen, tot op heden (11:42) geen bericht.

Maandag 16/5 @ 13:16, omdat Guidion niet heeft teruggebeld nog een keer zelf geprobeerd. Direct contact maar de planning zit tot de 3e week van juni vol…. Ik sta op een lijst maar verder kunnen ze niets doen..

Maandag 16/5 @ 13:50, T-Mobile opnieuw gevraagd om KPN naar de glasvezel te laten kijken met als argument dat ik niet 6 weken op Guidion kan wachten. Ik zou binnen 48 uur antwoord op mijn verzoek moeten krijgen.

@BorisDinsdag 17/5 @ 8:27, Ik heb de hele nacht de stroom van modem en converter gehaald. Vanochtend aangezet en de verbinding komt tot stand. Na 7 minuten wordt deze weer verbroken. Het lijkt er sterk op dat de glasvezel verbinding na een koude start ‘ergens’ uitgezet wordt.

Omdat ook nu Modem en Converter gewoon werken denk ik nog steeds dat het probleem buitenshuis zit. Nogmaals het verzoek om KPN in te schakelen om de lijn door te meten. Zeker omdat er naast het glasvezel verdeelpunt gebouwd wordt.

 

@Boris, Woensdag 18/5 @ 14:31. Opeens staat daar VolkerWessels Telecom op de stoep :-).

Glasvezel kabel is doorgemeten en deze is goed.

Glasvezel patch kabel tussen KPN kastje en Converter verwisselt hetgeen het probleem niet oplost.

T-Mobile Converter verwisselt met KPN ‘converter’ en direct een goede glasvezel verbinding. Lijn door KPN doorgemeten mbv de KPN ‘converter’ en deze is goed.

Conclusie de Converter is stuk…

Nu is het wachten op Guidion om de Converter te vervangen. Mocht ik deze ergens op Walcheren kunnen ruilen in een T-Mobile shop dan doe ik dat natuurlijk graag?

Opsturen, zodat ik deze zelf kan vervangen is natuurlijk ook goed?

 

Donderdag 19/5 @ 8:52. Ik heb ondertussen een mail van Guidion ontvangen dat ze maandag 23/5 aan het eind van de dag langskomen. Jammer dat ik de converter niet zelf kan vervangen.

Reputatie 7
Badge +15

Glasvezel aansluiten gebeurt altijd door een monteur want als je het zelf doet en er gaat iets kapot dan kunnen de kosten al hoog oplopen, top dat de monteur woensdag al kan komen.

Woensdag 11/5 @ 9:15 start problemen, ticket geopend bij T-Mobile, conclusie er moet een monteur komen.

Donderdag 12/5 @ 14:01 SMS uitnodiging van Guidion ontvangen, na bellen op de handmatige lijst van Guidion gezet, tot op heden geen bericht.

Maandag 16/5 @ 10:03 gebeld met Guidion, wachttijd 23 minuten. Gekozen voor optie terugbellen, tot op heden (11:42) geen bericht.

Maandag 16/5 @ 13:16, omdat Guidion niet heeft teruggebeld nog een keer zelf geprobeerd. Direct contact maar de planning zit tot de 3e week van juni vol…. Ik sta op een lijst maar verder kunnen ze niets doen..

Maandag 16/5 @ 13:50, T-Mobile opnieuw gevraagd om KPN naar de glasvezel te laten kijken met als argument dat ik niet 6 weken op Guidion kan wachten. Ik zou binnen 48 uur antwoord op mijn verzoek moeten krijgen.

@BorisDinsdag 17/5 @ 8:27, Ik heb de hele nacht de stroom van modem en converter gehaald. Vanochtend aangezet en de verbinding komt tot stand. Na 7 minuten wordt deze weer verbroken. Het lijkt er sterk op dat de glasvezel verbinding na een koude start ‘ergens’ uitgezet wordt.

Omdat ook nu Modem en Converter gewoon werken denk ik nog steeds dat het probleem buitenshuis zit. Nogmaals het verzoek om KPN in te schakelen om de lijn door te meten. Zeker omdat er naast het glasvezel verdeelpunt gebouwd wordt.

 

@Boris, Woensdag 18/5 @ 14:31. Opeens staat daar VolkerWessels Telecom op de stoep :-).

Glasvezel kabel is doorgemeten en deze is goed.

Glasvezel patch kabel tussen KPN kastje en Converter verwisselt hetgeen het probleem niet oplost.

T-Mobile Converter verwisselt met KPN ‘converter’ en direct een goede glasvezel verbinding. Lijn door KPN doorgemeten mbv de KPN ‘converter’ en deze is goed.

Conclusie de Converter is stuk…

Nu is het wachten op Guidion om de Converter te vervangen. Mocht ik deze ergens op Walcheren kunnen ruilen in een T-Mobile shop dan doe ik dat natuurlijk graag?

Opsturen, zodat ik deze zelf kan vervangen is natuurlijk ook goed?

 

Donderdag 19/5 @ 8:52. Ik heb ondertussen een mail van Guidion ontvangen dat ze maandag 23/5 aan het eind van de dag langskomen. Jammer dat ik de converter niet zelf kan vervangen.

Maandag 23/5 @ 16:30

Guidion heeft de converter vervangen. Verbinding komt tot stand maar is te langzaam volgens Guidion. Na verwisselen van alle kabels/modems etc. is de conclusie dat de verbinding te traag blijft (ping 14ms, ~5.9 Mbps download, ~2.4 Mbps upload). Guidion heeft het ticket doorgezet naar KPN.

Even aangenomen dat de snelheid niet software matig geknepen wordt gaan we dus weer naar de glasvezel kijken.

 

Reputatie 7
Badge +15

@MichielVeen 

Controleer de dipswitches op de mediaconverter eens 3 en 4 moeten aan staan en de rest uit.

Woensdag 11/5 @ 9:15 start problemen, ticket geopend bij T-Mobile, conclusie er moet een monteur komen.

Donderdag 12/5 @ 14:01 SMS uitnodiging van Guidion ontvangen, na bellen op de handmatige lijst van Guidion gezet, tot op heden geen bericht.

Maandag 16/5 @ 10:03 gebeld met Guidion, wachttijd 23 minuten. Gekozen voor optie terugbellen, tot op heden (11:42) geen bericht.

Maandag 16/5 @ 13:16, omdat Guidion niet heeft teruggebeld nog een keer zelf geprobeerd. Direct contact maar de planning zit tot de 3e week van juni vol…. Ik sta op een lijst maar verder kunnen ze niets doen..

Maandag 16/5 @ 13:50, T-Mobile opnieuw gevraagd om KPN naar de glasvezel te laten kijken met als argument dat ik niet 6 weken op Guidion kan wachten. Ik zou binnen 48 uur antwoord op mijn verzoek moeten krijgen.

@BorisDinsdag 17/5 @ 8:27, Ik heb de hele nacht de stroom van modem en converter gehaald. Vanochtend aangezet en de verbinding komt tot stand. Na 7 minuten wordt deze weer verbroken. Het lijkt er sterk op dat de glasvezel verbinding na een koude start ‘ergens’ uitgezet wordt.

Omdat ook nu Modem en Converter gewoon werken denk ik nog steeds dat het probleem buitenshuis zit. Nogmaals het verzoek om KPN in te schakelen om de lijn door te meten. Zeker omdat er naast het glasvezel verdeelpunt gebouwd wordt.

 

@Boris, Woensdag 18/5 @ 14:31. Opeens staat daar VolkerWessels Telecom op de stoep :-).

Glasvezel kabel is doorgemeten en deze is goed.

Glasvezel patch kabel tussen KPN kastje en Converter verwisselt hetgeen het probleem niet oplost.

T-Mobile Converter verwisselt met KPN ‘converter’ en direct een goede glasvezel verbinding. Lijn door KPN doorgemeten mbv de KPN ‘converter’ en deze is goed.

Conclusie de Converter is stuk…

Nu is het wachten op Guidion om de Converter te vervangen. Mocht ik deze ergens op Walcheren kunnen ruilen in een T-Mobile shop dan doe ik dat natuurlijk graag?

Opsturen, zodat ik deze zelf kan vervangen is natuurlijk ook goed?

 

Donderdag 19/5 @ 8:52. Ik heb ondertussen een mail van Guidion ontvangen dat ze maandag 23/5 aan het eind van de dag langskomen. Jammer dat ik de converter niet zelf kan vervangen.

Maandag 23/5 @ 16:30

Guidion heeft de converter vervangen. Verbinding komt tot stand maar is te langzaam volgens Guidion. Na verwisselen van alle kabels/modems etc. is de conclusie dat de verbinding te traag blijft (ping 14ms, ~5.9 Mbps download, ~2.4 Mbps upload). Guidion heeft het ticket doorgezet naar KPN.

Even aangenomen dat de snelheid niet software matig geknepen wordt gaan we dus weer naar de glasvezel kijken.

 

Maandag 23/5 @ 18:01, na een tip van Waqqas dipswitch gecontroleerd en (OMG) alleen 4 staat aan. Guidion monteur heeft dit kennelijk niet gecheckt….. Na ook 3 aangezet te hebben heb ik nu de volgende waardes op de speedtest.

ping 15ms, 94.8 Mbps download, 90.0 Mbps upload. Lijkt me dus verder in orde.

Ik laat het verder aan T-Mobile of en hoe KPN te informeren.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@MichielVeen

Fijn om te lezen dat alles weer naar behoren werkt 🙂

Reputatie 7

Hi @MichielVeen, super fijn dat het weer werkt na de top tip van @Waqqas! Ik heb gelijk achter de schermen aangegeven dat alles weer naar behoren bij jou werkt. Merci voor de terugkoppeling! 🎈

Hi @MichielVeen, super fijn dat het weer werkt na de top tip van @Waqqas! Ik heb gelijk achter de schermen aangegeven dat alles weer naar behoren bij jou werkt. Merci voor de terugkoppeling! 🎈

Hi @Lisa, krijg ik een credit factuur voor de periode 11/5 - 23/5? In die periode had ik dus geen internet en tv.

Reputatie 7
Badge +15

Hier lees je alvast hoeveel de vergoeding bedraagt en hoe deze berekend wordt :

Vergoeding internetstoring

Reputatie 7
Badge +5

Zeker weten @MichielVeen, hier heb je gewoon recht op. Ik heb deze vergoeding dan ook direct in orde gemaakt voor je! Van mij ontvang je nog een e-mail ter bevestiging, de vergoeding zal te zien zijn op de rekening van juni. Voor nu wens ik je een hele mooie dag toe! 😄