Beantwoord

Glasvezel verlengen

  • 18 March 2017
  • 4 reacties
  • 2244 Bekeken

Ik heb bij het internetinstallatiepakket een Draytek modem/router gekregen. Daar zit bij de WAN poort een glasvezelaansluiting op. In mijn meterkast zit (standaard) op de glasvezellijn een Genexis modem waar alleen UTP aansluitingen op zitten. Wat gaat de monteur nu doen? Genexis modem verwijderen en de Draytek toch aansluiten op de glasvezel?

En de 2e vraag wanneer de Draytek inderdaad op de glasvezel wordt aangesloten: Mijn meterkast zit in het portiek van mijn woning. Ik wil graag dat het draytekmodem in mijn huis wordt geinstalleerd. Hiervoor is een fiber patchkabel van ongeveer 8 meter nodig. Moet ik die zelf aanschaffen of neemt de monteur die mee?
icon

Beste antwoord door martijn1969 27 March 2017, 20:24

Bekijk origineel

4 reacties

Wow, hier is nooit op geantwoord? Ik ben benieuwd naar wat er is gebeurd.

Wel kan ik je vertellen dat de monteur waarschijnlijk een verlengkabel voor je aan kan leggen, maar dat de kosten daarvan sowieso voor jouw rekening zullen komen.

Gelukkig is het verlengen niet zo moeilijk. Schaf dan wel goede hardware aan. Bijvoorbeeld van het merk Hirschman of Technitex. Vaak staat er ook bij of iets bijvoorbeeld Ziggo certified is, of het kabel keurmerk draagt.
Ik heb bij glasvezel-kabel.com een 10 meter OS2 simplex glasvezel kabel SC-SC 10m GV-410410 gekocht voor 7,99 ex btw en verzendkosten (daarbij ook 2x 100% koper UTP kabels aangeschaft voor tv en internet). Daarna een 12 mm gat door de deurpost van de voordeur geboord, zodat de connector erdoorheen paste. En toen heb ik de kabel van de meterkast naar de woonkamer gelegd. Draytekrouter opgehangen en aangesloten.

Monteur kwam, vond de situatie prima en heeft eerst het Genexis modem gedemonteerd en toen de glasvezelkabel aangesloten. Werkte eerst niet, dus ik zat hem al te knijpen. Draytek WAN link kreeg een klasse A IP adres van 10.1.x.x. Er is toen een nieuwe opdracht ingeschoten bij Reggefiber, die 2 uur later langskwam en het vervolgens in de wijkcentrale heeft opgelost (waarschijnlijk patchprobleempje).

Werkt allemaal uit de grote kunst! 20 Mbs abo, maar 24,5 Mbs down- en uploadsnelheid volgens speedtest.net

extra info (niet van mij):
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49830101#49830101
https://nl.hardware.info/forum/threads/glsvezel-aansluiting-verlengen.276952/
Je hebt toch OM nodig, niet OS? Single Mode gaat één richting op. Dacht dat dit de bedoeling was voor bijvoorbeeld serveropstellingen.
Single mode is niet dat het 1 kant op gaat, maar dat het om 1 signaal gaat. Bij multimode kunnen er meerdere signalen tegelijkertijd door de glasvezelkabel.
Ik kan mij voorstellen dat een server meerdere dataverzoeken tegelijkertijd ontvangt, processed en wil verzenden ipv de data-aanvragen stuk voor stuk na elkaar afwerken en verzenden.

Reageer