Beantwoord

Glasvezel, vrijwel geen internet in de avond


Sinds enkele weken heb ik in de avonduren (tussen ong. 18u en 24u) vrijwel geen internet via mijn T-mobile thuis abonnement via glasvezel. Overdag is er geen probleem. De diverse speedtesten die ik heb uitgevoerd geven ruim 90Mbps up- en download en dat zowel bekabeld als via Wifi. In de avonduren zakt de snelheid echter drastisch terug. Vaak kan er geen eens verbinding worden gemaakt. Bekabeld of Wifi maakt geen verschil.

Uiteraard al alle stappen meerdere malen doorlopen. Router en glasvezel aansluiting gereset, etc.. Monteur is langs geweest, overdag. Thuis alles in orde, geen probleem gevonden. Een nieuw modem is aangevraagd, maar nog niet geleverd.

Ik heb zelf het idee dat er ergens verder weg een capaciteitsprobleem is. Het is opvallend dat het probleem zich alleen s’avonds voordoet, en dan ook elke avond. Het lijkt mij sterk dat dit aan de modem ligt.

Wij zijn sinds ongeveer anderhalve maand aangesloten op glasvezel (KPN). Zijn er soms meer dergelijke gevallen bekend in Apeldoorn - Kerschoten?

icon

Beste antwoord door Lisa 1 July 2022, 10:36

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

60 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Nora1960 

Dat is volgens mij wel een standaard mail, die mail over apparatuur retour sturen ontvang je pas op 16 september dus dan stuur je het apparatuur retour.

Hallo @Nora1960 

Dat is volgens mij wel een standaard mail, die mail over apparatuur retour sturen ontvang je pas op 16 september dus dan stuur je het apparatuur retour.

Hallo @Waqqas ,

Deze reactie is niet voor mij van toepassing, maar voor @Keizer6699 .

Ondertussen wacht ik nog op de uitslag van het technisch onderzoek. Er zijn al weer 3 werkdagen over heen gegaan. Dit is geen doen zo, want wij hebben nu dus ook overdag vrijwel geen internet.

Volgens mij is het nu wel duidelijk dat jullie een capaciteitsprobleem hebben, dus daar moet op korte termijn wel iets aan gedaan worden.

Reputatie 7
Badge +15

@Nora1960 

Zag het even niet 😅

Reputatie 7

Hi @Nora1960, heel goed dat je dit aangeeft! Weet dat wij er alles aan doen om dit op te lossen. Ik heb nog geen terugkoppeling gezien, maar zodra die er is dan hoor je dat van me. Ontzettend bedankt voor jouw geduld tot nu toe. Gisteren was ik nog een dagje vrij, dus vandaag heb ik gelijk weer een collega gevraagd of hij zo snel mogelijk een status hiervan met mij kan delen. Ik verwacht dus dat ik snel meer met je kan delen! Kan ik jou tot die tijd verblijden met een Unlimited Data voucher? 

Hi @Keizer6699, het klopt als een bus dat dit een standaard mail is! Weet jij zo voldoende? 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, mijn collega is gelijk voor jou aan de slag gegaan en heeft nogmaals Guidion aangestuurd! In de verbinding is te zien dat de demping niet goed is, dus Guidion gaat er alles aan doen om dit te fixen. Mochten zij het toch niet kunnen oplossen, dan wordt de netwerkbeheerder aangestuurd. We gaan er in ieder geval alles aan doen dat jij structureel probleemvrij bent. Ik hoop ontzettend dat er snel een plekje vrij is in de agenda van Guidion. Houd jij ons hier op de hoogte? 🤞

Hi @Nora1960, mijn collega is gelijk voor jou aan de slag gegaan en heeft nogmaals Guidion aangestuurd! In de verbinding is te zien dat de demping niet goed is, dus Guidion gaat er alles aan doen om dit te fixen. Mochten zij het toch niet kunnen oplossen, dan wordt de netwerkbeheerder aangestuurd. We gaan er in ieder geval alles aan doen dat jij structureel probleemvrij bent. Ik hoop ontzettend dat er snel een plekje vrij is in de agenda van Guidion. Houd jij ons hier op de hoogte? 🤞

Hallo @Lisa , dat is dan de 4e monteur die langskomt (2x Guidion en 2x KPN). Zij hebben steeds de lijn doorgemeten, en dat bleek goed te zijn. Ik heb dus het idee dat ik aan een lijntje wordt gehouden. Ik heb de afspraak gemaakt, maar wat mij betreft is dit de laatste keer. Het is allang vastgesteld dat het probleem niet hier in huis en ook niet in de glasvezel verbinding naar de wijkkast ligt.

Hi @Nora1960, heel goed dat je dit aangeeft! Weet dat wij er alles aan doen om dit op te lossen. Ik heb nog geen terugkoppeling gezien, maar zodra die er is dan hoor je dat van me. Ontzettend bedankt voor jouw geduld tot nu toe. Gisteren was ik nog een dagje vrij, dus vandaag heb ik gelijk weer een collega gevraagd of hij zo snel mogelijk een status hiervan met mij kan delen. Ik verwacht dus dat ik snel meer met je kan delen! Kan ik jou tot die tijd verblijden met een Unlimited Data voucher? 

Hi @Keizer6699, het klopt als een bus dat dit een standaard mail is! Weet jij zo voldoende? 

Hallo @Lisa , graag ontvangen wij beiden weer een voucher, want de huidige is net afgelopen. Het is wel heel vervelend zo, want bepaalde apparatuur kunnen we nu niet gebruiken. Ook het video vergaderen gaat vaak moeizaam via een hotspot met trage verbinding.

Reputatie 7

Hi @Nora1960, dankjewel voor deze snelle terugkoppeling! Ik heb meteen twee nieuwe vouchers jouw kant op gestuurd in een privébericht. Weet dat ik mij jouw reactie kan voorstellen en ik heb van tevoren dan ook aan mijn collega gevraagd of Guidion opnieuw aansturen de juiste keuze was. Hij gaf aan dat dit inderdaad de beste keuze is, omdat er nu duidelijk te zien is dat de demping niet goed is. Excuses als je het gevoel hebt dat je aan het lijntje wordt gehouden, dat is het laatste wat we willen. Wij willen juist dat dit wordt gefixt! Geef je hier een terugkoppeling na het bezoek van Guidion? 

Reputatie 6
Badge +3

@Nora1960 Zou je als het probleem zich voordoet een trace kunnen maken, misschien dat we dan kunnen zien waar het probleem zich voordoet

https://www.hosting2go.nl/klantenservice/webhosting/website/traceroute-uitvoeren

Je kan een screenshot hier posten ;) 

Gezien het alleen in de avond is klinkt alsof er ergens een verbinding in het TMNL netwerk volloopt in de avond. 

@Nora1960 Zou je als het probleem zich voordoet een trace kunnen maken, misschien dat we dan kunnen zien waar het probleem zich voordoet

https://www.hosting2go.nl/klantenservice/webhosting/website/traceroute-uitvoeren

Je kan een screenshot hier posten ;) 

Gezien het alleen in de avond is klinkt alsof er ergens een verbinding in het TMNL netwerk volloopt in de avond. 

Hallo @TechRacing93 , hierbij 2 screenshots van enkele traceroutes terwijl wij weer een enorm trage internet verbinding hebben. Het valt mij op dat de hapering steeds optreedt bij 172.16.100.14 en jointtransit.hosting2go.nl.

 

Hallo @TechRacing93 , hierbij 2 screenshots van enkele traceroutes terwijl wij weer een enorm trage internet verbinding hebben. Het valt mij op dat de hapering steeds optreedt bij 172.16.100.14 en jointtransit.hosting2go.nl.

217.170.9.204 (jointtransit) en 172.16.100.14 zijn IP-Adressen van Hosting2Go zelf daarop heeft T-Mobile geen invloed. Hosting2Go zelf zal hoogst waarschijnlijk niets doen aan de loss op 185.135.240.15 aangezien de betreffende router filtering toepast zoals je ziet in deze afbeelding;

 

Ik heb 37 data pakketjes verzonden en ontvangen en alle 37 data pakketjes komen ook bij hosting2go.nl (185.135.240.15) aan. Ook al is er een loss van 12% dan nog komen alle pakketjes aan.

Treed de vertraging alleen op bij Hosting2go of kom je het ook elders tegen? Heb je wat meer voorbeeldjes?

Hallo @TechRacing93 , hierbij 2 screenshots van enkele traceroutes terwijl wij weer een enorm trage internet verbinding hebben. Het valt mij op dat de hapering steeds optreedt bij 172.16.100.14 en jointtransit.hosting2go.nl.

217.170.9.204 (jointtransit) en 172.16.100.14 zijn IP-Adressen van Hosting2Go zelf daarop heeft T-Mobile geen invloed. Hosting2Go zelf zal hoogst waarschijnlijk niets doen aan de loss op 185.135.240.15 aangezien de betreffende router filtering toepast zoals je ziet in deze afbeelding;

 

Ik heb 37 data pakketjes verzonden en ontvangen en alle 37 data pakketjes komen ook bij hosting2go.nl (185.135.240.15) aan. Ook al is er een loss van 12% dan nog komen alle pakketjes aan.

Treed de vertraging alleen op bij Hosting2go of kom je het ook elders tegen? Heb je wat meer voorbeeldjes?

Goedemorgen, bedankt voor je reactie. Ik heb maar gewoon gedaan wat T-mobile mij opgegeven had. Maar hierbij 2 voorbeelden van andere traces. Zelfs op dit vroege tijdstip is het internet soms snel, soms bijzonder traag.

 

Hallo @TechRacing93 , hierbij 2 screenshots van enkele traceroutes terwijl wij weer een enorm trage internet verbinding hebben. Het valt mij op dat de hapering steeds optreedt bij 172.16.100.14 en jointtransit.hosting2go.nl.

217.170.9.204 (jointtransit) en 172.16.100.14 zijn IP-Adressen van Hosting2Go zelf daarop heeft T-Mobile geen invloed. Hosting2Go zelf zal hoogst waarschijnlijk niets doen aan de loss op 185.135.240.15 aangezien de betreffende router filtering toepast zoals je ziet in deze afbeelding;

 

Ik heb 37 data pakketjes verzonden en ontvangen en alle 37 data pakketjes komen ook bij hosting2go.nl (185.135.240.15) aan. Ook al is er een loss van 12% dan nog komen alle pakketjes aan.

Treed de vertraging alleen op bij Hosting2go of kom je het ook elders tegen? Heb je wat meer voorbeeldjes?

Goedemorgen, bedankt voor je reactie. Ik heb maar gewoon gedaan wat T-mobile mij opgegeven had. Maar hierbij 2 voorbeelden van andere traces. Zelfs op dit vroege tijdstip is het internet soms snel, soms bijzonder traag.

 

 

@TechRacing93 Hierbij nog 2 traces van vanavond waarop ik weer vrijwel geen internet heb (dit keer met mijn Xiaomi router ertussen, maar dat heeft geen negatieve invloed):

 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, heel erg bedankt nog dat je dit hier deelt! Ik wil vragen naar de expertise van @TechRacing93 en @Gerrit078: hebben jullie op basis hiervan nog tips/adviezen? 💪

Hi @Nora1960, heel erg bedankt nog dat je dit hier deelt! Ik wil vragen naar de expertise van @TechRacing93 en @Gerrit078: hebben jullie op basis hiervan nog tips/adviezen? 💪

@Lisa , ik heb net weer contact gehad met de klantenservice. Het bleek dat een ticket voor de technische dienst dat vorige week woensdag was aangemaakt n.a.v. een telefoontje van mij, is afgesloten, zonder dat ik daarover ben geïnformeerd. Ondertussen blijkt er vanochtend weer een nieuw ticket aangemaakt te zijn, waarom weet ik niet.

Ik heb er nu geen vertrouwen meer in dat T-mobile de problemen (die nu al 12 weken duren) kan oplossen en dat er lukraak maar wat gedaan wordt. Ik wil daarom kosteloos van mijn abonnement af, zodat ik kan overstappen naar een ander provider. Dat was mij vorige week woensdag al telefonisch toegezegd door één van jouw collegas, maar ik wilde toen nog even het antwoord op het toen aangemaakte ticket afwachten.

Ik blijf nu niet langer wachten; dit is zo geen doen meer. Zouden jullie voor mij willen regelen dat ik mijn abonnement kosteloos kan beëindigen?

 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had echt gehoopt dat dit anders was gelopen. Mijn collega van de technische dienst heeft mij nog één laatste vraag meegegeven die ik graag aan je wil stellen. Ben je echt met het modem van T-Mobile verbonden als je test of met jouw eigen router? Ik hoor het graag. 

Omdat het probleem al enige tijd aanhoudt, wil ik hierin graag coulant naar jou zijn en je inderdaad de optie geven om kosteloos het abonnement op te zeggen. Het liefste had ik gerekend op een andere afloop. Kun je laten weten per wanneer je dit zou willen? Dan gaan we dat in orde maken voor je. Nogmaals excuses voor het ongemak en heel erg bedankt voor jouw engelengeduld. Weet dat we jou in de toekomst weer met open armen ontvangen. 

 

Hi @Nora1960, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had echt gehoopt dat dit anders was gelopen. Mijn collega van de technische dienst heeft mij nog één laatste vraag meegegeven die ik graag aan je wil stellen. Ben je echt met het modem van T-Mobile verbonden als je test of met jouw eigen router? Ik hoor het graag. 

Omdat het probleem al enige tijd aanhoudt, wil ik hierin graag coulant naar jou zijn en je inderdaad de optie geven om kosteloos het abonnement op te zeggen. Het liefste had ik gerekend op een andere afloop. Kun je laten weten per wanneer je dit zou willen? Dan gaan we dat in orde maken voor je. Nogmaals excuses voor het ongemak en heel erg bedankt voor jouw engelengeduld. Weet dat we jou in de toekomst weer met open armen ontvangen. 

 

Dag @Lisa , bedankt voor je reactie. Ik had het ook lieve anders gezien, maar helaas, dit gaat zo niet meer. Ik wil het abonnement per 21-09-2022 beeindigen. Zou je dit kunnen bevestigen?

Wat betreft de vraag van de technische dienst: uiteraard heb ik ook getest met mijn desktop direct op het Zyxel T-54 modem van T-mobile aangesloten. Hieronder nog 2 traces bijgevoegd. Ik merk verder geen verschil op mijn desktop tussen de situaties waarbij ik direct op de T-mobile router ben aangesloten en via mijn Ziaomi router.

Hi @Nora1960, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had echt gehoopt dat dit anders was gelopen. Mijn collega van de technische dienst heeft mij nog één laatste vraag meegegeven die ik graag aan je wil stellen. Ben je echt met het modem van T-Mobile verbonden als je test of met jouw eigen router? Ik hoor het graag. 

Omdat het probleem al enige tijd aanhoudt, wil ik hierin graag coulant naar jou zijn en je inderdaad de optie geven om kosteloos het abonnement op te zeggen. Het liefste had ik gerekend op een andere afloop. Kun je laten weten per wanneer je dit zou willen? Dan gaan we dat in orde maken voor je. Nogmaals excuses voor het ongemak en heel erg bedankt voor jouw engelengeduld. Weet dat we jou in de toekomst weer met open armen ontvangen. 

 

Dag @Lisa , bedankt voor je reactie. Ik had het ook lieve anders gezien, maar helaas, dit gaat zo niet meer. Ik wil het abonnement per 21-09-2022 beeindigen. Zou je dit kunnen bevestigen?

Wat betreft de vraag van de technische dienst: uiteraard heb ik ook getest met mijn desktop direct op het Zyxel T-54 modem van T-mobile aangesloten. Hieronder nog 2 traces bijgevoegd. Ik merk verder geen verschil op mijn desktop tussen de situaties waarbij ik direct op de T-mobile router ben aangesloten en via mijn Ziaomi router.

Dag @Lisa , ik zag dat ik de traces was vergeten bij te voegen. Bij deze alsnog.

Er is ook een wijziging in de einddatum van het abonnement. Dat wordt 27-9-2022. Mijn nieuwe provider heeft dat doorgegeven aan T-mobile.

 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, dankjewel voor de aanvulling! Ik wilde graag de opzegging handmatig voor je in orde maken, maar ik zie dat er inderdaad al een aanvraag is gedaan bij een andere provider. Hierdoor is het abonnement bij ons bevroren en kan ik niet iets wijzigen. Er wordt nu door het systeem dan ook een afkoopsom aangemaakt, maar geen zorgen. Deze ga ik uiteraard vergoeden, omdat je kosteloos mag opzeggen. Op deze manier zorg ik dat het rechtgetrokken wordt. Super dat je de traceroutes nog hebt gestuurd en goed om te weten dat je ook hebt getest met het Zyxel modem. Dit was nog de laatste vraag van mijn collega, dus dit is helemaal check nu - merci. Zojuist heb ik je ook van twee nieuwe codes voorzien in een privébericht. Laat het gerust weten als je nog vragen hebt! 😊

Reputatie 7

Hi @Nora1960, hartstikke fijn dat je mij in een privébericht een reminder hebt gestuurd voor de compensatie! Zojuist heb ik dit in orde gemaakt voor je. Ook hoef je niet bang te zijn voor de afkoopsom die ik eerder noemde. Die hebben wij ook weggetoverd, zodat je die niet gaat ontvangen. Verder heb ik de internet-abonnementskosten vergoed voor de maanden waarin je problemen hebt ervaren. Dit kun je checken in je My T-Mobile omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties

Maak er een heel mooi weekend van! ☘

Soortgelijk verhaal bij onze glasvezel verbinding in Maastricht. ‘s avonds regelmatig de verbinding weg. Router vervangen voor twee verschillende professionele systemen; Zelfde verhaal. Ergens lijkt de “lijn” vol te lopen op een knooppunt beheerd door T-Mobile of de netbeheerder tijdens het internet-spitsuur. Ik kan ook een trackrecord laten zien van momentjes dat ik “even” geen verbinding had, van seconden tot een minut en dan enkele of heel veel keren in de avond. 

Ik vind het ronduit waardeloos om te lezen de “experts” dit probleem niet kunnen traceren. Het is zonde van iedereen zijn tijd om mensen met gelijksoortige problemen af te schepen met een nieuw modempje. Mijn “professionele” apparatuur logt die down-time ook niet altijd. Het gaat om “momentjes”... Laat die “experts” alsjeblieft direct contact opnemen met de mensen in dit form die ook wat technische achtergrond hebben (zo te zien, zitten die er tussen). Vraag ons wat monitoring tools te installeren of whatever nodig is om zo die bottleneck te traceren en het probleem op te lossen. Lijkt me zeer simpel, logisch en doeltreffend.

Ik meld me bij deze aan om mee te werken aan een oplossing. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf 

Bedankt voor jouw melding! Het viel mij op dat er een aantal klanten traag bekabeld Internet hebben in de avonduren voor een specifieke netwerkbeheerder waar wij mee samenwerken en dit geldt ook voor jouw verbinding. Hiervoor heb ik inmiddels dit topic opgericht: 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet.

Ik houd je daar op de hoogte en ik hoop je snel meer te kunnen vertellen!

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf,

Zoals te lezen is in de update in het gelinkte topic achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn omdat iedereen op aparte servers zit. 

Na uitgebreid uitpluizen van je verbinding willen wij je daarom aanraden om een fabrieks reset op het modem uit te voeren: Factory reset modem (fabrieksreset).

De verbinding zou zich hiermee moeten herpakken en herstellen. Trekt gerust aan de bel als het probleem zich toch blijft aanhouden, hoe dan ook wil ik ervoor zorgen dat je weer als van ouds van je verbinding kan genieten!

Reputatie 6
Badge

Hoi @Zelf,

Zoals te lezen is in de update in het gelinkte topic achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn omdat iedereen op aparte servers zit. 

Na uitgebreid uitpluizen van je verbinding willen wij je daarom aanraden om een fabrieks reset op het modem uit te voeren: Factory reset modem (fabrieksreset).

De verbinding zou zich hiermee moeten herpakken en herstellen. Trekt gerust aan de bel als het probleem zich toch blijft aanhouden, hoe dan ook wil ik ervoor zorgen dat je weer als van ouds van je verbinding kan genieten!

Beste @Cal ik denk dat je die conclusie mogelijk wat te snel trekt: ook al zitten al die mensen op verschillende servers (het lijkt dat it gaat over DSL, en dus over DSLAMs) dan kan het probleem zich nog steeds voordoen in de routering van die verschillende DSLAMs naar jullie core netwerk? Nu moet ik zeggen dat al de traces die gepresenteerd werden niets geks lieten zien (ping tijden van 12 ms tot de bestemming, met een aantal hops die niet op de ping requests reageren, maar dat komt meer voor)

Zijn deze problemen niet DNS gerelateerd?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @louisL, leuk dat je zo uitgebreid meedenkt! Ik kan je verzekeren dat onze technische dienst ook uitgebreid naar het core netwerk heeft gekeken, alleen dat het in vrijwel alle gevallen losse connecties zijn die geen relaties tot elkaar hebben. Daarnaast lijkt het elke keer te gaan om een slechte demping op de glasvezellijn.

Hoewel het toevallig is dat er een viertal klanten redelijk tegelijkertijd hierover contact opnemen blijft het vooralsnog verder stil. Daarom verwacht ik dat de issues snel opgelost zijn door op een individueel niveau de demping aan te pakken. 

Bedankt nog voor je inzichten, niet alleen hier maar ook zeker in de andere topics! 😃