Halve uploadsnelheid bij bekabeld internet.

  • 1 January 2023
  • 20 reacties
  • 321 Bekeken

Met belangstelling heb ik de topic gelezen over halve uploadsnelheid.

Al vanaf de aansluiting van glasvezel door T-Mobile zit ik met dit probleem.

 

Geprobeerd om het te verhelpen met een andere netwerkkabel (cat 7), resetten, laptop

direct aangesloten op de modem.

Dit alles heeft niet geholpen. Ik heb het, voorlopig , zo maar gelaten.

 

Totdat een paar weken geleden er werkzaamheden van T-Mobile waren op het netwerk.

De volgende ochtend alles gereset, computer gestart en de speedtest van ookla gedraaid.

En wat zag ik: Download 944 Mbps en Upload 883 Mbps.

Mooi, zo hoort het ook!

Zie schermkopie 1.

 

Een dag later weer de speedtest van ookla gedraaid.

En ja hoor, terug naar af.

Download 945 Mbps en Upload 498 Mbps. HOE KAN DIT NU NA 1 DAG?

De software of hardware van de computer is in die periode niet gewijzigd.

Ook alles weer resetten gaf geen herstel.

Zie schermkopie 2

 

Graag zou ik een verklaring of oplossing ontvangen,

want een upload van ongeveer 900 Mbps is dus mogelijk.

 


20 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Hagenees15, dank voor dit topic! Ik snap dat je graag wilt weten waar dit vandaan komt. Ik heb je verbinding uitgelezen maar zie hier geen gekke dingen, de verbinding staat er op en top bij. Dat de upload zomaar dropt heeft vaak te maken met dat je daadwerkelijk (bijvoorbeeld) bestanden aan het uploaden bent, of je PC een back up aan het doen is. Is dit bij jou niet het geval?

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen op het moment dat de upload laag is? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kan ik geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dankjewel!

Beste Cheyenne, 

 

 

Ik heb jouw opgegeven punten gevolgd. 

Het is niet zo dat er af en toe de uploadsnelheid terugvalt naar 50%, deze is blijvend.

 

De Speedtest van verschillende doelservers:

 

Scherm kopieën van de IPconiguratie en Taakbeheer

 

Ik ben erg benieuwd of hier een oplossing uit te halen is.

 

Met vriendelijke groet,

 

Hagenees15

Reputatie 7

Hi @Hagenees15, helemaal super dat je dit zo snel kon delen! Ik heb nog een paar laatste tips in petto, voordat ik de hulptroepen (onze monteursservice Guidion) voor jou wil inschakelen. Heb je alle vier de LAN-poorten op het modem gecheckt? Het handige aan het Zyxel modem is dat allle vier de LAN-poorten geschikt zijn voor internet. Mogelijk is één van de poorten defect. Mocht je dit al hebben geprobeerd, dan wil ik aan je vragen om de UTP-kabel te vervangen met een willekeurige andere UTP-kabel. 

Ik wil je tot slot vragen om opnieuw een factory reset uit te voeren:

  1. Druk met een tandenstoker of paperclip het factory reset knopje 10 seconden in.
  2. Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje uit gaan.
  3. Laat de factory reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  4. Check of je modem weer diensten heeft, dit kan 3 minuten duren. Na een reset naar fabrieksinstellingen ben je je wifi instellingen (naam van het wifi netwerk en wachtwoord) kwijt. Op een sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je kunt inloggen.

Als je na deze stappen nog steeds dezelfde uploadsnelheid behaalt, dan ga ik Guidion aansturen. Ik wil dit namelijk heel snel voor je fixen! 💪

 

Beste Lisa,

Bedankt voor je antwoord.

Ik wil alvast reageren en zie je antwoord wel volgende week bij terugkeer van je vakantie.

 

UTP kabel

Ik had nog een Cat 6 en 5 kabel liggen. Die geprobeerd, maar geen verbetering.

 

LAN Poorten van de Modem

Alle poorten geprobeerd, maar ook nu geen verbetering. 

 

Modem terug naar de fabrieksstand

Terug naar fabrieksstand en wijzigen SSID en wachtwoord zijn er geen aanpassingen

bij instellingen van de modem gedaan.

Ook nu. na opnieuw speedtest draaien, geen verbetering.

 

Dus, laat de hulptroepen maar komen.

 

Met vriendelijke groet,

Hagenees15.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Dankjewel @Hagenees15! Op Lisa hoef je niet te wachten, ik pak het verder op en heb meteen een monteur aangestuurd. Ik heb hem geïnformeerd over de situatie dus wanneer hij op locatie is komt dit helemaal in orde. Je hoort snel van Guidion voor het maken van een afspraak. Succes en voor nu alvast een prachtig weekend toegewenst!

De monteur van Guidion is langs geweest.

Nadat   “Ont geswapt is en de patchkabel is vervangen ”,  heb ik wat later

de modem en decoder gereset.

De desktopcomputer aangezet en  Speedtest gestart.

 

Helaas, het heeft niet geholpen!

De uploadsnelheid is niet verbeterd en blijft  op 480Mb hangen.

 

Wat nu?

Reputatie 7

Hi @Hagenees15, heel fijn dat je dit meteen laat weten - al had ik heel erg gehoopt op een andere terugkoppeling! Maar geen zorgen, want we gaan dit hoe dan ook fixen. Ik wil dan ook meteen een nieuwe onderzoek starten, zodat de technische dienst hier verder in kan duiken. Kun jij aangeven of je deze uploadsnelheid op bepaalde momenten ervaart of te allen tijde? Als je dit kunt doorgeven, dan zorg ik dat mijn collega's hier verder mee aan de slag kunnen.

Hallo Lisa,

 

Of het ochtend, middag of avond is, de uploadsnelheid blijft ongeveer hetzelfde.

Ook de dagen in een week geven geen verschil. 

Ik wacht de technische dienst af.

 

Met vriendelijke groet,

 

Hagenees15 

 

 

 

Reputatie 7

Hi @Hagenees15, check - helemaal helder zo! Ik heb zojuist het verzoek ingediend voor de technsiche dienst. Hier heb je net ook een e-mail over gekregen ter bevestiging. Kun je enkel in een privébericht (door op mijn naam te klikken) nog jouw telefoonnummer naar mij doorzetten? Die zag ik nergens terug, maar dient aan het onderzoek toegevoegd te worden. Dankjewel! 

Reputatie 7

Hi @Hagenees15, ik kan je verblijden met de uitkomst van het onderzoek! Mijn collega heeft een ander modem jouw kant op gestuurd. Je kunt de bestelling in je My T-Mobile Thuis omgeving volgen: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen. Mijn collega heeft voor deze oplossing gevonden, omdat Guidion de ONT vervangen had, maar niet het modem. Laat je hier weten of je met het andere modem helemaal probleemvrij bent? Ik hoor het graag! 🤞

Beste Lisa,

 

Hartelijk bedankt voor al je reacties.

Ik wacht de modem af en

zal na ontvangst reageren of dit geholpen heeft.

 

Verder veel succes met je nieuwe werkzaamheden.

 

Groet,

 

Hagenees15

 

Reputatie 7

Hi @Hagenees15, helemaal super! 😁 En hartstikke bedankt, voor jou ook alle goeds. 

Beste Cheyenne,

Helaas, ook de nieuwe modem heeft niet geholpen.

Op verschillende tijdstippen vandaag getest. Download 940 Mb en Upload komt niet boven de

480 Mb uit.

Ook maar weer een paar maal gerest, maar ook dit zonder beter resultaat!

Virusscanner en firewall even uitgeschakeld, hielp ook niet.

Wat zou er nu nog aan gedaan kunnen worden om de Upload snelheid op te krikken?

Groet,

Hagenees15

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Hagenees15, zou je een aantal speedtests met me kunnen delen en dan graag via onderstaand format? 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Beste Jason,

 

Een en twintig dagen geleden kreeg ik van jouw collega Cheyenne een kopie

van jouw vragen.

Deze zijn gelijk beantwoord.

Uiteraard begrijp ik dat bij een probleem met vaste serie vragen gewerkt wordt, maar om opnieuw

9 scherm kopieën te sturen waarom gevraagd wordt, heeft geen zijn lijkt mij.

Wil jij de scherm kopieën van je collega eerst even bekijken? 

 

Ik wacht je reactie af.

 

Groet,

Hagenees15

 

 

Reputatie 6
Badge

Kun je ook eens proberen met een andere server? Ik zie ook lagere upload. de beste resultaten krijg ik met de server van i3d vreemd genoeg.

Reputatie 7
Badge +16

Beste Jason,

 

Een en twintig dagen geleden kreeg ik van jouw collega Cheyenne een kopie

van jouw vragen.

Deze zijn gelijk beantwoord.

Uiteraard begrijp ik dat bij een probleem met vaste serie vragen gewerkt wordt, maar om opnieuw

9 scherm kopieën te sturen waarom gevraagd wordt, heeft geen zijn lijkt mij.

Wil jij de scherm kopieën van je collega eerst even bekijken? 

 

Ik wacht je reactie af.

 

Groet,

Hagenees15

 

 

Ik begrijp heel goed dat het nu aanvoelt alsof je tegen een robot praat, maar resultaten van drie weken geleden gelden nu niet meer. We dienen echt vergelijkingsmateriaal van het moment zelf te hebben - ik hoop dat je dit begrijpt! 

Beste Jason,

 

Een en twintig dagen geleden kreeg ik van jouw collega Cheyenne een kopie

van jouw vragen.

Deze zijn gelijk beantwoord.

Uiteraard begrijp ik dat bij een probleem met vaste serie vragen gewerkt wordt, maar om opnieuw

9 scherm kopieën te sturen waarom gevraagd wordt, heeft geen zijn lijkt mij.

Wil jij de scherm kopieën van je collega eerst even bekijken? 

 

Ik wacht je reactie af.

 

Groet,

Hagenees15

 

 

Ik begrijp heel goed dat het nu aanvoelt alsof je tegen een robot praat, maar resultaten van drie weken geleden gelden nu niet meer. We dienen echt vergelijkingsmateriaal van het moment zelf te hebben - ik hoop dat je dit begrijpt! 

 

Ik voel er niet zo veel voor om weer het traject in te gaan.

De speedtest, gebruik gemaakt van 22 verschillende servers, overzicht van Taakbeheer enz,

zijn (nagenoeg) niet veranderd.

Dit gaat niet opschieten.

Ik neem maar genoegen met 480 Mb Upload.

Bedankt in ieder geval voor de moeite.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Het betreft wel een gpon verbinding en geen "eigen" point-to-point verbinding. In principe zou je inderdaad rond de 900 mbps upload moeten kunnen halen. Dit ligt in dit geval zeker niet aan de apparatuur in huis, maar in de wijkcentrale. Ervan uitgaande dat de diverse testservers de hoge (upload) snelheden aankunnen, loop je tegen de grenzen van de - in de praktijk - haalbare snelheden. Je deelt immers je lijn met maximaal 32 andere klanten. Ze zouden nog een verzoek kunnen doen naar het ompatchen naar een andere gpon poort / splitter in de wijkcentrale, maar denk dat het reëel is om het met de "halve" upload snelheid te doen.

Duidelijk antwoord.

Tegen de 500 Mb upload is toch ook wel prima.

Ik laat het hierbij.

 

Fijn weekend.

Reageer