Beantwoord

Haperende youtube en vpn

  • 29 March 2018
  • 4 reacties
  • 762 Bekeken

Sinds dat we van OnsBrabantNet overgegaan zijn naar T-Mobile glasvezel 750 mbit lukt het niet meer om fatsoenlijk een youtube filmpje te kijken of thuis te werken via de VPN. Youtube laad heel traag en blijft constant bufferen en de VPN hapert constant en valt geregeld weg. Het gekke is, is dat de verbinding wel altijd snel is. In iedere geval via speedtest.net. Tevens houdt de DrayTek na een aantal dagen op met het uitdelen van IP adressen via dhcp, en dan moet ie uitgezet worden. De tv werkt altijd ondanks dat dan het hele LAN eruit ligt.



Dit probleem doet zich voor op alle apparaten, zowel bedraad als draadloos en direct aangesloten op de DrayTek of via de access points. Op windows 10 computers met chrome, edge, internet explorer. Via diverse android telefoons, ipads, iphones, macbooks. Allemaal hetzelfde gezever sinds we over zijn gegaan op T-Mobile.



Wat ik al heb gedaan:

Draytek 300x uitgezet

Alles losgekoppeld en direct via de draytek met een kabel of via draadloos



Wat ik nog kan proberen:

Factory reset draytek (lijkt mij sterk maargoed)



Als ik in chrome bij het hulpprogramma voor ontwikkelaars kijk, zie ik het volgende:

150x XHR failed loading GET:



base.js:3055 XHR failed loading: GET "https://r1---sn-ui0pn-5hnl.googlevideo.com/videoplayback?dur=295.102&fvip=1&signature=8202EFFFEE77999EB92F3E1FCDB1E32548D8785E.198C42CF5BEC6DE9748F87E404A1DCEE6B5CD9BD&initcwndbps=1138750&sparams=clen%2Cdur%2Cei%2Cgir%2Cid%2Cinitcwndbps%2Cip%2Cipbits%2Citag%2Ckeepalive%2Clmt%2Cmime%2Cmm%2Cmn%2Cms%2Cmv%2Cpcm2cms%2Cpl%2Crequiressl%2Csource%2Cexpire&lmt=1522350651613750&gir=yes&pcm2cms=yes&ei=CES9Wt2VKtS91gKSkpKQCg&ipbits=0&source=youtube&mm=31%2C29&mn=sn-ui0pn-5hnl%2Csn-5hnekn7k&pl=16&requiressl=yes&ip=31.201.8.108&mime=audio%2Fmp4&expire=1522374760&id=o-AFtAQ6mWAOcEMUn95JG9pHJohl12TSfVWdhN480hUjB-&ms=au%2Crdu&mt=1522353081&mv=m&keepalive=yes&key=yt6&c=WEB&clen=4687957&itag=140&alr=yes&cpn=I_RYt8AZTsLTzr23&cver=2.20180328&range=477537-786432&rn=25&rbuf=19319".



78x XHR finished loading GET:



XHR finished loading: GET "https://r1---sn-ui0pn-5hnl.googlevideo.com/videoplayback?dur=295.102&fvip=1&signature=8202EFFFEE77999EB92F3E1FCDB1E32548D8785E.198C42CF5BEC6DE9748F87E404A1DCEE6B5CD9BD&initcwndbps=1138750&sparams=clen%2Cdur%2Cei%2Cgir%2Cid%2Cinitcwndbps%2Cip%2Cipbits%2Citag%2Ckeepalive%2Clmt%2Cmime%2Cmm%2Cmn%2Cms%2Cmv%2Cpcm2cms%2Cpl%2Crequiressl%2Csource%2Cexpire&lmt=1522350651613750&gir=yes&pcm2cms=yes&ei=CES9Wt2VKtS91gKSkpKQCg&ipbits=0&source=youtube&mm=31%2C29&mn=sn-ui0pn-5hnl%2Csn-5hnekn7k&pl=16&requiressl=yes&ip=31.201.8.108&mime=audio%2Fmp4&expire=1522374760&id=o-AFtAQ6mWAOcEMUn95JG9pHJohl12TSfVWdhN480hUjB-&ms=au%2Crdu&mt=1522353081&mv=m&keepalive=yes&key=yt6&c=WEB&clen=4687957&itag=140&alr=yes&cpn=I_RYt8AZTsLTzr23&cver=2.20180328&range=477537-636373&rn=26&rbuf=13540".



Waarbij elke XHR een verzoek is om een fragment van een youtube filmpje te ontvangen. Dit gaat dus vaker mis dan goed, wat best verklaard waarom youtube zo belabberd werkt. Waarom is de verbinding richting youtube zo instabiel? Terwijl Netflix geen enkel probleem geeft. Ik snap er werkelijk niks van.
icon

Beste antwoord door lemonkid 29 March 2018, 23:17

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 3
Factory Reset!



Dat lijkt niet sterk maar is echt het allereerste waarmee ik zou beginnen. Daarna alles wat er achter zit ook een Factory Reset geven. Je apparaten zijn op een ander netwerk geweest en hebben met grote waarschijnlijkheid nog settings van de oude situatie in hun flashgeheugen.
Na een factory reset van alleen de Draytek lijkt het probleem opgelost te zijn. Al een dag zonder problemen naar youtube kunnen kijken.



Dat de andere apparaten nog settings van de oude situatie in hun flashgeheugen zouden bewaren is echt grote onzin. Wat wel zou kunnen is dat er nog iets in het ram achterblijft, maar dat is met een reboot op te lossen. Een factory reset is dan echt overdreven.
Reputatie 7
Badge +8
Hi Dennis, goed om te horen dat de fabrieksreset vooralsnog geholpen lijkt te hebben! Een herstart en daarna een factory reset zijn inderdaad altijd de eerste stappen die we adviseren, voor de meeste apparaten die verbinding maken het netwerk is een herstart vaak voldoende en hedendaagse smartphones hebben vaak ook een 'netwerkreset' functie zodat je de netwerkinstellingen kan verversen/opnieuw in kan stellen. Hopelijk blijft het nu stabiel en als je nog vragen hebt stel ze dan gerust!
Reputatie 3
Na een factory reset van alleen de Draytek lijkt het probleem opgelost te zijn. Al een dag zonder problemen naar youtube kunnen kijken.



Dat de andere apparaten nog settings van de oude situatie in hun flashgeheugen zouden bewaren is echt grote onzin.




Het is altijd verstandig om iemand die je net een werkende oplossing heeft gegeven te vertellen dat hij 'grote onzin' verkoopt.



Helaas is het echt zo dat alle settings die NIET door het onderbreken van de stroomvoorziening verloren gaan, ergens worden opgeslagen. En soms zitten daar settings bij die, als je het apparaat in een nieuw netwerk gebruikt, kunnen storen.



Bekend voorbeeld: Netgear R7000. Deze router slaat settings op in het flash geheugen. Dat zorgt ervoor dat als je andere firmware op je router zet, bijvoorbeeld DD-WRT, de settings van de oorspronkelijke factory firmware in het flashgeheugen, de router kan laten vastlopen. (Waarna enkel een 30-30-30 reset uitkomst biedt.)



Elk apparaat met een flash geheugen waarvan de settings behouden blijven na een stroomonderbreking en dat niet beschikt over een harde schijf, slaat de settings in een flashgeheugen op. Dit kan tot problemen leiden en een factory reset kan dan uitkomst bieden.

Reageer