Het gaat niet altijd soepel... rood lampje op de router.

  • 23 September 2021
  • 22 reacties
  • 389 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie geregeld opmerkingen op de community voorbij komen over superusers en dat wij de problemen niet ervaren van anderen op de community. Dat we daarmee meepraten met de moderators. Bij deze mijn ervaring als superuser.

Ik ben, met een tussenpauze van een jaar, al sinds het Vodafone Thuis tijdperk klant en eveneens actief op deze mooie community. Daar deel ik graag mijn ervaringen rond telefonie en vaste diensten om anderen te helpen. In de jaren klant bij T-Mobile Thuis zijn er wel enkele storingen geweest, maar nooit heel groot. Noch op DSL, noch op glas. Wel irritante hickups, maar laat ik afkloppen dat dit al lang niet meer voorkomt. Anders dan bij een andere provider die ik versleten heb, maar niet anders dan bij bijvoorbeeld UPC/ZIGGO, welke ik ook een langere tijd als aanbieder had.

Enkele maanden geleden bleek ineens het zogenaamde ODF netwerk beschikbaar te zijn. Eindelijk was er meer mogelijk dan 100Mbit op WBA. Dat was wel nodig aangezien er behoorlijk wat veranderd is in mijn thuissituatie en het internetgebruik daarmee flink is toegenomen. De overstap was zo geregeld en verliep soepel. Nooit snel genoeg natuurlijk, maar soit. Daarmee valt te leven. Maar nu werk ik met een mobiele hotspot en duurt het eeuwen voordat ik een pagina kan openen en werkt mijn mail al helemaal niet. De verbinding is beperkt en dat is mede door het mindere bereik van mijn mobiel in een fijn geïsoleerd huis. Dat heeft ook zo zijn nadelen voor mobiel bereik.

Dat is niet de eerste keer. Sinds de overstap is mijn verbinding meermaals weggevallen. In eerste instantie leek een foutieve verbinding tussen de ONT en de router het issue. De verbinding kwam gelukkig na enkele dagen vanzelf weer op, want ik moest bijna 2 weken wachten voordat er een monteur zou komen. Eerder was echt niet mogelijk. Ik ben nu toch wel blij dat ik nog Blu rays heb. Toch heb ik het kabeltje alsnog vervangen en daar was al een aardig verschil te merken in de stabiliteit en snelheid van de verbinding. Als dat alles was, dan was het te overzien, maar inmiddels zijn er meerdere storingen geweest, die te relateren zijn aan GPON. 2 keer zakte mijn download in tot een nihil. Daarnaast een aantal storingen waardoor de wereldbol op mijn router in rood veranderde en het GPON lampje op mijn router veranderde in een foute knipper kerstboomverlichting.

Nu weet ik mijn weg richting de klantenservice inmiddels en gelukkig word ik goed geholpen, maar toch wil ik de misvatting uit de weg ruimen dat het door het predicaat superuser wel altijd soepel gaat. Het is nu ook geregeld achteraan jagen en werken met een hotspot, vouchercodes vragen, etc. Nu ‘zen’ aan mijn bakje koffie, stroopwafel en maar offline mailverwerking doen, want heel veel meer kan ik niet. En op kantoor kan ik beperkt terecht. Hopelijk komt vandaag de verbinding wel weer online, nadat het gisteren niet meer gelukt is.

Overigens dank aan @Jason , @Lisa  en @Demi die - samen met de anderen van T-Mobile - goed hun best doen om de storing te verhelpen. Fijn is desalniettemin anders.


22 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@TAVL Als gebruiker van eerst Vodafone thuis sinds januari 2014 en daarna automatisch T-Mobile thuis kan ik veel van je opmerkingen onderstrepen en ben het daar zeker mee eens.

Enkele maanden geleden kreeg ik ook een bericht van een van de moderatoren dat er in mijn dorp ook ODF beschikbaar was, dit gecontroleerd bleek een vergissing te zijn achteraf vind ik het helemaal niet erg zeker als ik nu lees dat er zo veel fout gaat bij overgang WBA naar ODF.

Het WBA netwerk welke hier ligt heeft altijd zonder storing gewerkt, in mijn vorige woonplaats begonnen met Lijbrandt (nu KPN) nooit storing na verhuizing gekozen voor Vodafone, mooie was dat je toen alles onderling kon gebruiken zoals STB, ook tv heeft altijd goed gewerkt en tot op heden ook nog op het oude platform, dit “oude” platform kan zelfs de streams van Glashart media bijna evenaren.

Afhankelijk hoe het nieuwe platform in mijn situatie zich gedraagt ga ik overwegen wat te doen, het MOET minimaal de zelfde kwaliteit zijn dan wat ik nu heb, zo niet dan is overstappen een mogelijkheid wat ik liever niet doe tenzij T-Mobile Thuis mij hier toe dwingt door slechte tv beelden te leveren.

Reputatie 7
Badge +7

@TAVL,

Ook ik ben al een tijdje bij deze "club" al vanaf het Vodafone tijdperk. Net zoals jij omschrijft op wat kleine storingen na eigenlijk geen problemen. Ben ook overgegaan van WBA naar ODF, lekker snel down- en uploaden. Ik heb gelukkig geen uitval van diensten zoals jij, maar wel een lage upload. Hiervan heb ik ook in een topic melding van gemaakt. Ze zijn er nu ook nog steeds mee bezig. Dus wil hierbij jouw mening ook onderschrijven dat de superusers ook gewoon problemen (kunnen) ervaren.

Ik wil hierbij @Brian  en @Jason die samen met T-Mobile, Guidion en Reggefiber druk bezig zijn met het oplossen van dit probleem.

Reputatie 7
Badge +4

Laten we zeggen dat KPN niet voor niets richting XSGPON gaat. Laten we hopen dat T-Mobile dit snel gaat ondersteunen, zodat deze excessen snel tot het verleden behoren. Maar ergens heb ik daar zeker vertrouwen in. Dit is voor niemand houdbaar en beheerbaar.

Qua TV streams heb ik elders op de community al vaker betoogt. Helaas accepteren genoeg mensen het wel. Voor mij een reden om defintief af te zien van TV. Het maakt inmiddels niet meer uit, want alle providers zijn gaan knijpen. Alleen de één wat meer dan de ander, waarbij Canal het meest extreem is. Het lijkt een wedloop op databesparing, maar daarbij vergeet men dat dit onherroepelijk effect heeft op de kwaliteit. Zeker bij grotere TV's. Ik koop en kijk niet voor niets 4K Blu Ray. Zeker bepaalde films zijn zoveel mooier met die extra bits en bites. Geluid profiteert overigens ook. Maar goed… dat ben ik. ;)

Reputatie 7
Badge +15

Dan doe ik ook maar even mijn ervaring delen 🙂

Sinds november 2019 had ik VDSL 100/30, hier heb ik 2 jaar met veel tevredenheid gebruik van gemaakt. 1 keer een korte storing die ik zelf zo kon omzeilen.

In november 2020 kreeg ik een glasvezel sprietje voor mijn deur, na een tijdje was eindelijk alles gereed maar ik kon niet naar T-Mobile voor WBA of ODF.

Toen maar besloten om tijdelijk naar KPN te gaan met glasvezel, sinds 3 juni 2021 heb ik daar een GPON aansluiting 200 Mbps en tot nu toe geen enkele storing.

Ik wil graag terug naar T-Mobile als er ODF beschikbaar komt, ook WBA is voor mij zelfs voldoende maar nu na e.e.a gelezen te hebben heb ik zo toch wel mijn twijfels want ik kan geen dag zonder internet zitten. Tenzij T-Mobile XGS-PON uit gaat rollen want daarmee zijn de problemen op ODF dus opgelost.

Wanneer T-Mobile over WBA GPON maximaal 100 Mbps kan leveren dan zal ik dat voorlopig liever nemen dan ODF omdat op WBA alles al GPON is en daar zul je volgens mij niet de problemen op ervaren die hier op het forum worden beschreven mbt anderen die overstappen en migraties.

Reputatie 7
Badge +4

En gisteren weer feest. Kreeg een appje van het thuisfront dat de router weer een mooi rood lampje had. Begin - ondanks de goede zorg van de mods en mede-SU's - toch een hard hoofd in te krijgen dat T-Mobile dit goed doordacht heeft en dit serieus genoeg neemt. Hopelijk komt er een structurele oplossing voor deze issues. Er kunnen door de directie nog zo mooie vergezichten geschetst worden ten aanzien van technologische ontwikkelingen, maar daar hoort ook een bepaalde kwaliteit tegenover te staan. Kan niet ontkennen dat ik mijn toch voorzichtig aan het oriënteren ben voor een overstap als deze onbetrouwbaarheid blijft bestaan.

edit: en vandaag weer raak.

edit2: dit keer ‘gelukkig’ kortstondig. Na 45 minuten weer online. Met een beetje geluk binnenkort geen last meer van.

Beste allen,

 

is dit ondertussen wel opgelost?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @PatHan 

Dit probleem is grotendeels opgelost doordat Guidion nu zelf de patch in de wijkcentrale doet nadat thuis de installatie is gedaan of nadat de NT stroomloos is gehaald.

Eerder deed KPN de patch al in de ochtend.

Helaas kan het soms nog wel eens voorkomen als er een NT wordt aangesloten bijvoorbeeld bij een overstap naar een andere provider.

Beste @Waqqas,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Wat precies is een NT? Als ik dit zo dan zie kunnen we misschien 1 maand dubbel lopen om er zeker van te zijn dat alles werkt.

Reputatie 7
Badge +15

@PatHan 

Daarmee bedoel ik een mediaconverter voor een AON verbinding dus een niet GPON verbinding.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb - klopt af - sinds de nieuwe werkwijze van T-Mobile geen storingen meer gehad. :)

 

Ik heb - klopt af - sinds de nieuwe werkwijze van T-Mobile geen storingen meer gehad. :)

En hopen dat de consument niet zelf gaat rommelen met eigen apparatuur en met een verkeerde module op de proppen komt natuurlijk. 

Ander vraagje, KPN Netwerk is zonet klaar met het aanleggen van het glasvezel aansluitpunt in ons huis, ik zie nog steeds op T-Mobile thuis dat er blijkbaar geen glasvezel beschikbaar is terwijl het aansluitpunt er nu al een paar dagen is en KPN Netwerk aangeeft dat T-Mobile een partner is die ervan gebruik kunnen/mogen maken….

 

Wanneer zal dit dan via T-Monile te zien zijn?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @PatHan, fijn dat het FTU (glasvezelaansluitpunt) nu ook gemaakt en geïnstalleerd is, zo ben je straks nog sneller aangesloten op Glas! 

Er kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen dat er op jouw adres nog geen Glasvezel door T-Mobile wordt aangeboden. Een reden kan zijn omdat KPN nog geen toestemming verleend heeft voor het aansluiten van onze eigen netwerkapparatuur, maar ook omdat er nog geen afspraken gemaakt zijn over of er überhaupt op WBA geleverd kan en mag worden via TM. Het ligt ietwat genuanceerder dan KPN hier aangeeft.

TM is momenteel druk bezig om haar eigen glasvezelnetwerk (ODF) in verschillende steden en regio's op te leveren en daarbij wordt niet altijd meer geleverd op de WBA-lijn van KPN. In sommige gevallen heeft TM nog geen mogelijkheid om eigen netwerk op te leveren juist omdat een andere partij daar nog aan het graven is, bijvoorbeeld. Dat wordt via vaste planningen uitgerold en daar kan op dat moment niet nog een andere partij tussenkomen - tenzij dit natuurlijk al eerder afgesproken is met de (onder)aannemers. 

Een lange uitleg kort gemaakt: het is lastig aan te geven wanneer het wel mogelijk wordt omdat er nog geen planning bekendgemaakt is. Of en wanneer dit wel gebeurt, kan ik op dit moment niet aangeven. Wat geeft de website aan bij de postcodechecker wanneer je jouw adres invult: Postcodechecker T-Mobile?

@Jason 

 

Bedankt voor je bericht.

 

Helaas staat daar nof steeds dat Glasvezel helaas niet beschickbaar is en alleen DSL.

 

Jammer dat als er op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ het volgende staat:

 

Huidig netwerk

Je huidige netwerk: glasvezelnetwerk beschikbaar

Wat kan ik nu doen?

Je kunt een glasvezelabonnement afsluiten om gebruik te maken van glasvezel.

Providers

 

Het dan niet zo is als aangegeven, want onder de providers staat T-Mobile dan wel.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@PatHan Graag gedaan! Ik bedoel dit niet verkeerd hoor en sorry als het bot overkomt: KPN is netwerkbeheerder van het recent aangelegde glasvezelnetwerk bij jullie en heeft de optie dit open te stellen voor andere partijen die dan een stukje vezel “huren” met eigen aangesloten apparatuur. Als KPN aangeeft dat er door meerdere partijen zou kunnen worden geleverd, betekent dat niet per definitie dat het ook daadwerkelijk zo is. Zolang wij de optie via de postcodechecker niet aanbieden, kun je er van uitgaan dat wij nog niet leveren op jouw adres. 

Blijf het in de tussentijd checken trouwens! Mocht het beschikbaar komen, dan wil ik je graag door het opleverproces begeleiden zodat je zo snel mogelijk aangesloten kunt worden. 

De informatie van de site van KPN Netwerk is correct, ALLE providers die daar staan hebben ten alle tijden de mogelijkheid om op hun netwerk te leveren tegen dezelfde voorwaarden.

Als je via de site van de provider KPN al wel kunt aanvragen maar via T-Mobile nog niet, wacht dan nog een week. Sommige providers hebben hun systemen anders ingericht en updaten hun postcodechecker bijna realtime en weer andere providers, vooral budget spelers als T-Mobile en Youfone, update pas na ruim een week nadat de melding binnen is dat een adres is opgeleverd.

Reputatie 7
Badge +16

@prodigy Dat heb je heel goed verwoord inderdaad: “[...] hebben te allen tijde de mogelijkheid om op hun netwerk te leveren….”; dat zegt an sich natuurlijk vrij weinig over of het daadwerkelijk op dat moment fysiek gezien mogelijk is. Wij dienen onze netwerkapparatuur aan te sluiten in de pop. Als dit nog niet gedaan is, zal de oplevering nog niet beschikbaar zijn. Wat je daarna aangeeft over “tegen dezelfde voorwaarden” is mijns inziens niet altijd het geval, maar daarover zijn de meningen verdeeld en het hangt ervan af aan welke voorwaarden je refereert. T-Mobile een budgetspeler noemen, vind ik op dit een moment een bijzondere keuze, maar dat is als moderator natuurlijk altijd het geval! 😉

Wanneer men klanten tot wel een week (en soms nog langer) laat wachten voordat er een monteur kan komen bij een storing ben je in mijn ogen een budget provider, sorry :)

Reputatie 7
Badge +16

Geen sorry nodig, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dat beter moet en kan gaan! 

@Jason , T-Mobile was een echte prijsvechter en daardoor een echte budget provider, en dat is niet negatief bedoelt.

Nu gaan jullie meer de aan de hogere kant zitten, nu de rest nog even laten volgen en jullie zitten prima met alles.😉😉

Reputatie 7
Badge +16

@Doornekamp33 Weet ik hoor, was flauw om er zo op in te gaan haha! 😊 De term klinkt alleen zo denigrerend en dat is zonde, hoe goedbedoeld en realistisch ook. Thanks voor het compliment, we zijn goed bezig en zien mooie vernieuwingen, als we die lijn doortrekken, zie ik jou volgend jaar ook weer snel terug hoppen! 😜

@Jason, Vind je, ik vind budget niet zo denigrerend hoor, betekend dat je echt waar voor je geld krijgt en niet voor overbodige extra betaald.😉

en terug kan, trek effe het TV  gedeelte naar een prima nivo en de prijs iets lager zonder combikorting, moet nu constateren dat TM duurder is voor hetzelfde ik nu heb.

Reageer