Beantwoord

Hoe maak ik mijn wifi verbinding sneller?

  • 9 May 2017
  • 3 reacties
  • 1042 Bekeken

Hallo,
Ik heb T-Mobile thuis internet via een glasvezel aansluiting en heb hier op het forum al wel gezien dat er internetsnelheid verloren gaat indien je draadloos werkt.
Ik heb een Dray Tek router gekregen die volgens mij werkt middels 2,5 GHz.
Klopt het dat de snelheid draadloos omhoog gekrikt kan worden met een 5 GHz router?

Heeft T-Mobile deze snellere routers ook?
Zo niet, wat zal ik dan kunnen aansluiten op de huidige router om dit te verhogen naar 5 GHz?

Nu is het voor mijn huidige woning wel snel genoeg, maar over enkele maanden gaan we verhuizen naar een nieuwbouw woning welke aanzienlijk groter is dan de huidige en welke tevens een extra etage heeft waar ik ook een goede verbinding wil hebben straks.

We kijken momenteel ook draadloos TV via internet op Knippr welke werkt middels de Apple TV.
Voor zover ik weet ondersteunt Apple deze 5GHz wifi, dus zal het prima moeten werken.
In het nieuwe huis zullen er in de loop der tijd meerdere tv's komen als de kinderen wat groter zijn.
(Los nog van alle mobieltjes en tablets. We hebben 4 kinderen, dus gaat best wat data doorheen straks :S.)

Iemand ervaring met het versnellen / verbeteren van de draadloze verbinding?
Dan weet ik vast wat ik kan verwachten als ik ga verhuizen. :D

Thnx.
icon

Beste antwoord door Folkert 10 May 2017, 09:46

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Op 5 GHz kun je inderdaad hogere snelheden halen dan op 2,4 GHz. Ik weet alleen niet of het T-Mobile modem 5 GHz ondersteunt.
Het bereik van 5 GHz is echter minder dan 2,4 GHz (natuurwet) en bij nieuwbouw woningen moet je ook nog eens door gewapend beton heen als je naar boven wilt met Wifi. Kun je op 5 GHz wel vergeten en zelfs 2,4 GHz zal er al moeite mee hebben.

Een ander probleem is dat de meeste glasvezel modems in de meterkast hangen en dat is ongeveer de slechtste plek voor Wifi die je kunt bedenken.

Oplossing in het nieuwe huis: per bovenverdieping een goede kwaliteit netwerk kabel naar boven trekken vanaf het modem in de meterkast naar een goed Wifi accesspoint. Beneden gebruik je dan de Wifi van het modem, boven pak je het accesspoint. Koop een accesspoint dat de Wifi standaard 802.11ac (op 5 GHz) ondersteunt.

Mocht je nog meer vragen hebben laat het dan maar weten...
Kijk, gelukkig heb ik daar wat loze leidingen naartoe laten leggen.
Als we er wonen zal ik me verdiepen in welk accespoint daar geschikt voor is.
Thnx!!
Reputatie 7
Hoi Brammie, bedankt voor je interesse in Thuis! Succes met de tips en de loze leidingen. 🆒

@fdpg1963 :applaus: Perfect geschreven en correcte uitleg. Daar is geen speld tussen te krijgen. Bedankt daarvoor!

Reageer