Beantwoord

Hoe zit het netwerk in elkaar


Reputatie 1
Door allerlei redenen overweeg ik iets te doen aan hoe ik thuis aan het internet hang. Nu wil ik graag mijn eigen firewall als primair contact punt, dus geen gebruik van ISP geleverd modem/router.... Echter, na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat op dit moment er 2 vormen veel genoemd worden, IPTV routed, of IPTV bridged. Nu zijn die termen niet helemaal correct, maar zo worden ze wel genoemd.

IPTV bridged is de makkelijke voor mensen die het zelf regelen. Hier krijg je meerdere netwerken over 1 kabeltje, welke gescheiden blijven. Dus kan je met een geschikte switch het internet afsplitsen en je eigen lan in laten lopen , met welk kastje dan ook. De tv ontvangers koppelen met het netwerk voor de TV. Sommigen kennen nog een derde, voor de telefoon, anderen doen dit als SIP verbinding over het internet lan. Afgezien van het feit dat niet iedereen even scheutig is met de details, is dit relatief makkelijk te doen.

IPTV routed is de manier die sinds een paar jaar steeds meer in opkomst is. Hier moet de router veel meer werk doen. Zowel het TV als het internet netwerk lopen dan je apparaat in. Hier moet als eerste de internet verbinding gemaakt worden, default routes opgezet worden e.d. en als je thuis netwerk naar buiten. Dit is simpel. Echter de TV moet via een route ook op het thuis netwerk gezet worden. Bijna iedereen doet dit met DHCP en een aantal specifieke parameters. Ook moet je IGMP aanzetten, om te voorkomen dat de tv stream niet naar alle apparaten wordt gestuurd, maar alleen naar die paar (de ontvangers) die erom vragen. Welke routes je moet aanmaken (voor bepaalde adresssen moet je vanaf je eigen lan niet het internet lan op, maar afslaan naar het tv lan), is bij de meeste iets wat bij de DHCP configuratie van het TV Lan wordt meegegeven in het DHCP antwoord. Je tv kastje krijgt dan gewoon een IP nr van je normale LAN, en voor een deel van de functies kan deze gewoon over het internet lan werken, maar andere functies lopen via het TV lan. En hoewel het werk voor de router veel ingewikkelder is, is het netwerk zelf voor de eindgebruiker makkelijker, 1 netwerk, waar je de normale 'MediaMarkt' switches e.d. prima mee om kunnen gaan.

Maar wat ik (nog) niet heb kunnen vinden is welke variant T-Mobile gebruikt, nu, als ik als nieuwe klant me zou aanmelden. En voor hoe ik weg kan blijven van alles-in-een doosjes die net niet doen wat ik wil, maakt dat wel uit... Weet iemand dit?
icon

Beste antwoord door jibbewillem 19 May 2018, 10:45

Bekijk origineel

10 reacties

Hallo Chris,

Welkom op het forum! Wat een binnenkomer zeg 😁

Om je vraag maar gelijk te beantwoorden: T-Mobile Thuis maakt gebruik van Bridged IPTV.

Bedankt voor de uitleg over de verschillen tussen deze twee technieken. Heb je zelf ook een voorkeur?

Zou het leuk vinden als je ons straks op de hoogte houdt van je eigen setup. Veel plezier met knutselen gewenst alvast!
Reputatie 1
Mijn voorkeur is bridged, omdat het net iets makkelijker is. Echter wel weer iets duurder in aanschaf omdat je, wil je alles over 1 kabel laten lopen, je intern met VLAN's moet werken. Maar het aanpassen van mijn Firewall/router om correct naar beide netwerken te routeren is meer onbekend terrein. Maar ook dat is gewoon Linux, net zoals de meeste kastjes, maar nieuwer, meer gepatched, dus het moet wel kunnen. Als je bijv. pfSense of OPNSense draait, staan er handleidingen op het internet.

In mijn geval komt 't wel goed uit, met VLAN's kan ik ook mijn FON router weer aanzetten, die staat uit omdat deze verwacht aan het internet te zitten, dus in mijn LAN krijgt iedereen toegang tot mijn homelan, laat dat nu niet de bedoeling zijn. Nu kan ik een extra VLAN gebruiken om dat eenvoudig voor elkaar te krijgen.

Voor mij is het belangrijk dat ik niet afhankelijk ben van sporadische firmware updates, maar gewoon elke maand security fixes krijg en dat al jaren. Ik draai IpFire, met een 4.14 kernel, op een quad core celeron (minder dan 20watt). Ben daar erg tevreden over. En gezien het aantal benaderingspogingen, zijn anderen er niet blij mee, waar ik weer blijer van wordt. Er draait ook een OpenVPN server op, zodat ik altijd bij mijn eigen netwerk kan. Zoiets als dit: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/draytek-dns-issue-303518 hoop ik never niet mee te maken. En dit is met alle firmware based apparatuur een punt van zorg. Alleen mijn NAS doet nog aan updates, maar dat is meer een mini OS dan een firmware based ding. Mijn WiFi AP's, TV, Mediaspeler zijn er na iets meer dan een jaar na aanschaf er mee gestopt. Dus over tijd worden zij langzaam steeds meer een risico. Dan maar een hele goede voordeur. En wel een voordeur met mijn slot, mijn sleutels.
@jibbewillem. Dit is nu out of the box denken. Dit soort "comments" lees ik graag.

@ChrisMW. De mannen bij Vodafone hebben bepaald dat dit zo moet. routing/L3 is niet echt apparaat gerelateerd. Dat is een standaard. Ik ben daarom van mening dat je beter kan vertrouwen op de hardware van de provider dan op 3rth party oplossingen. Daarnaast verbruikt de V2132Fvn idle ongeveer 3~6 Watt. Deze bied ook VPN functies. Scheelt toch weer 15 watt -> dus 30 euro per jaar aan stroom.

Je kan natuurlijk ook een uur of x investeren in leren begrijpen van deze materie. Maar is het, 't waard? Een extra kabel of een Ethernet over Power/Powerline is volgens mij goedkoper.

Afsluitend: Update altijd! Als je niet tegen updates kan. Gaat het te snel? Dan is het tijd om na te gaan denken of dit wel het gebied is waar in je wil spelen. Ik durf hier namelijk te stellen dat je een Firmware kan zien als de configuratie van een Dedicated OS.
Reputatie 1
Mijn ervaring met firmware is dat ze slecht worden onderhouden. Er zijn maandelijks patches, in encryptie libraries, dns componenten, de iptables, base libraries. Ergens geloof ik niet dat er maandelijks nieuwe firmware wordt vijrgegeven. En na een aantal jaar wordt 't rap minder. Power/Powerline is niet mijn favoriet. En ook niet zo goedkoop.

Ik zoek specifiek OpenVPN, IPSec wil ik niet.

Mijn huidige oplossing is altijd bijgewerkt, updaten kost niet veel tijd (en meestal hoef ik niet eens te rebooten). Bovendien, met een eigen firewall kan ik ook iets aanpassen, de NIC's. Het maakt bijvoorbeeld uit of je een intel chip of een Realtek chip hebt, heb ik gemerkt. Intel is een stuk beter. Nu is een nieuwe Linux weer beter met Realtek dan een oudere, dus de kernel maakt uit. Tot slot, NIC's kunnen best warm worden en de ervaring leert, dat wat warm wordt gaat sneller stuk. Dus het kunnen omruilen heeft voordelen.

En ja, een firmware is gewoon een compleet OS image, en juist daarom moet deze vaak en snel worden bijgewerkt. Maar voor een fabrikant van een divers portfolio is dat wel werk. Image patchen, testen uitrollen, terwijl de winst van het kastje al genomen is, dit zijn pure kosten. Zij verkopen liever een nieuw kastje. Is zo met alle firmware. Mijn tv, mediaplayer, AP's doen 't nog prima, maar nwe firmware komt er niet meer. De laatste patches voor IpFire staan hier https://downloads.ipfire.org/release/ipfire-2.19-core120 toch nog een flinke lijst.

Al die voordelen zijn best 30 euro per jaar waard. Bovendien, snap ik veel meer van wat er op mijn netwerk gebeurd, het is erg leerzaam, zeker omdat ik beroepsmatig normaal hoger in de OSI lagen zit. Ik zou ook wat kunnen zeggen over besluit processen die de mannen bij telco's doormaken. Maar dat mag ik contractueel niet, ook al heb ik nooit het genoegen gehad om bij T-Mobile en/of Vodafone te werken, heb ik dit bij andere partijen van nabij meegemaakt. Laten we maar zeggen dat technische zuiverheid een ondergeschikt gegeven is. Maar ik weet zeker dat het niet een veiliger homelan oplevert. Mogelijk wel een stabielere, omdat met die apparaten getest wordt, en met je eigen spullen moet je ook zelf willen testen. Soms koop je iets dat niet goed werkt en moet je iets anders kopen. Dat risico loop je wel. Maar als het eenmaal loopt is net zo stabiel te krijgen. En over tijd gemeten denk ik stabieler omdat je eigen oplossing veel flexibeler is om aan te passen. De hardware van zo'n kastje is vast. De ondersteuning is niet oneindig.

Als je geen redenen hebt om het zelf te willen doen, of geen zin om flink in te lezen, of geen zin om die verantwoordelijkheid te nemen, of geen zin om er tijd in te steken, neem vooral de standaard oplossing. Maar dat laat onverlet dat mocht iemand dit wel willen doen, het beter is om mee te denken dan de details die heel belangrijk zijn, heel geheimzinnig niet te geven. Zo lees ik op andere fora hoe je vrij eenvoudig SIP gegevens kan achterhalen door met het standaard kastje en wat monitoring tools te kijken.

M.i. gaat ook om het feit dat je als ISP en afnemer voor een klein deel samen verantwoordelijk bent. Dan heeft de ISP een eigen verantwoordelijkheid en jij als afnemer ook.
Reputatie 7
Badge +4
Hoi ChrisMW,

M.i. gaat ook om het feit dat je als ISP en afnemer voor een klein deel samen verantwoordelijk bent. Dan heeft de ISP een eigen verantwoordelijkheid en jij als afnemer ook.

Dat klopt maar dit gebied is een stuk kleiner dan de gemiddelde consument denkt. Een ISP is niet je systeembeheerder. en dus niet verantwoordelijk voor alles achter het modem. in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken dus niet voor je printer je laptop en je WiFi. Door met vaste apparatuur te werken kan snel worden vastgesteld of het probleem in het klant domein zit of niet.
Als voip gegevens worden vrij gegeven en de klant heeft zijn eigen sip toestel wat niet goed werkt dan gaan ze de provider bellen en het probleem bij hun neer leggen.
T-Mobile zegt dit is de dienst die wij bieden. als je het anders doet krijg je van ons geen ondersteuning meer. Ze houden het niet tegen om je eigen apparatuur te gebruiken voor router powerline adapters ect ect. maar die verantwoording ligt dan wel bij de klant.
Reputatie 1
Klopt v.w.b. wie wat moet nalopen. Echter, bij elk netwerk begint het bij een end-2-end storing. Als ik verantwoordelijk ben voor de WiFi, is het toch raar dat ik een WiFi bijna als koppelverkoop in de oplossing krijg. Daarmee maak je het al vager. Het op 'slot' zetten werkt dit in de hand. Als ik er niet bij kan, zal ik sneller verwachten dat de leverancier dit dus onderhoud.

Het enige wat vaste apparatuur je biedt is de statistische verbetering dat 't gewoon werkt. Maar dat is geen vervanger voor het snel doormeten van de correcte werking van een subnet. Ieders ervaring is natuurlijk anders, maar mijn ervaring is dat een helpdesk eerst op zoek gaat naar een reden dat het niet aan hun ligt. Terwijl ik, voordat ik bel, mijn best heb gedaan om een situatie in mijn LAN uit te sluiten. En soms zijn de redenen ietwat gezocht, en soms zelf technisch niet correct. Je zou bijvoorbeeld op het laatste verdeelpunt een node kunnen inrichten waar je bijv. bandbreedte metingen mee kan doen. Dan kan ik mijn LAN->Node meting doen, en de ISP node->eigen lan. Scheelt al.

Andere zaken, zoals een interne routeringsfout, DNS fouten zijn sowieso al moeilijk aan te kaarten. Soms lukt een trace nog wel, maar ik ken een aantal ISP netwerken die meer dan complex zijn, en vrijwel niet te traceren. Soms is het zelfs voor eigen mensen vrijwel niet traceerbaar. Toch heb ik persoonlijk meegemaakt dat ook die fouten heel snel worden neergelegd bij mijn niet standaard router. Dus geef ik het op, ik bel al niet meer, tenzij ik er niets aan kan doen. Maar met MAC adressen, externe DNS'en kom je al een heel eind heb ik gemerkt.

Bijvoorbeeld de SIP, als je dat als klant wilt gebruiken, ja, dan moet je 't zelf instellen. Maar hoe stel ik vast dat de SIP correct reageert. Gewoon zeggen, je hebt het niet goed ingesteld is te makkelijk. Je moet ook kunnen aantonen dat er goed geluisterd wordt. Het is een gesprek, de een zegt wat, de ander antwoord. Als het gesprek desondanks niet op gang komt, ligt dat aan de zender, de ontvanger, het medium. En als ik over een flink gesegmenteerd netwerk een dienst vanuit de helpdesk wel zie draaien, maar de klant kan de dienst niet goed bereiken, dan moet ik wel de routering vanaf de klant kunnen controleren. Of de klant moet dat kunnen testen. Mijn ervaring is dat die faciliteiten ontbreken en vervolgens jij wel heel makkelijk de schuld krijgt.

En dat zal vast door gemiddelde ervaringen komen, maar toch.....
Reputatie 7
Badge +4
Klopt v.w.b. wie wat moet nalopen. Echter, bij elk netwerk begint het bij een end-2-end storing. Als ik verantwoordelijk ben voor de WiFi, is het toch raar dat ik een WiFi bijna als koppelverkoop in de oplossing krijg. Daarmee maak je het al vager. Het op 'slot' zetten werkt dit in de hand. Als ik er niet bij kan, zal ik sneller verwachten dat de leverancier dit dus onderhoud.

De consument begrijpt het niet, als de wifi niet goed is dan stapt men over naar een andere provider. dit is de reden dat providers er nu wel op in zetten en wel hun best doen hiervoor. Maar ook hier zitten grenzen aan.


Het enige wat vaste apparatuur je biedt is de statistische verbetering dat 't gewoon werkt. Maar dat is geen vervanger voor het snel doormeten van de correcte werking van een subnet. Ieders ervaring is natuurlijk anders, maar mijn ervaring is dat een helpdesk eerst op zoek gaat naar een reden dat het niet aan hun ligt. Terwijl ik, voordat ik bel, mijn best heb gedaan om een situatie in mijn LAN uit te sluiten. En soms zijn de redenen ietwat gezocht, en soms zelf technisch niet correct. Je zou bijvoorbeeld op het laatste verdeelpunt een node kunnen inrichten waar je bijv. bandbreedte metingen mee kan doen. Dan kan ik mijn LAN->Node meting doen, en de ISP node->eigen lan. Scheelt al.

Ja dat doe jij maar de helpdesk is er op ingericht om de problemen te filteren en uit te sluiten.
Eerst het klant domein. dan het modem. dan de verbinding naar buiten en dan de rest.


Andere zaken, zoals een interne routeringsfout, DNS fouten zijn sowieso al moeilijk aan te kaarten. Soms lukt een trace nog wel, maar ik ken een aantal ISP netwerken die meer dan complex zijn, en vrijwel niet te traceren. Soms is het zelfs voor eigen mensen vrijwel niet traceerbaar. Toch heb ik persoonlijk meegemaakt dat ook die fouten heel snel worden neergelegd bij mijn niet standaard router. Dus geef ik het op, ik bel al niet meer, tenzij ik er niets aan kan doen. Maar met MAC adressen, externe DNS'en kom je al een heel eind heb ik gemerkt.

Klopt vreemde dingen worden niet altijd snel en goed opgemerkt door de helpdesk. gelukkig lukt dit op het forum wel beter. er zijn genoeg klant experts die klanten verder helpen dan de helpdesk. en als ze er niet uit komen dan kunnen de moderators ook nog verder helpen. dit gaat veel verder dan een telefoontje naar de helpdesk.


Bijvoorbeeld de SIP, als je dat als klant wilt gebruiken, ja, dan moet je 't zelf instellen. Maar hoe stel ik vast dat de SIP correct reageert. Gewoon zeggen, je hebt het niet goed ingesteld is te makkelijk. Je moet ook kunnen aantonen dat er goed geluisterd wordt. Het is een gesprek, de een zegt wat, de ander antwoord. Als het gesprek desondanks niet op gang komt, ligt dat aan de zender, de ontvanger, het medium. En als ik over een flink gesegmenteerd netwerk een dienst vanuit de helpdesk wel zie draaien, maar de klant kan de dienst niet goed bereiken, dan moet ik wel de routering vanaf de klant kunnen controleren. Of de klant moet dat kunnen testen. Mijn ervaring is dat die faciliteiten ontbreken en vervolgens jij wel heel makkelijk de schuld krijgt.

door dat sip door het modem word gedaan kunnen ze heel snel testen of het goed werkt.
Het enige dat getest moet worden is of het toestel werkt en correct is aangesloten. als je dus de gegevens vrij geeft en de klant gebruikt zijn eigen voip toestel dan zijn er weer allemaal extra instellingen die na gelopen moeten worden.

zelf vind ik dat een provider dit zelf moet kunnen bepalen en ben dus tegen verplichte vrije router keuze. en leg dit liever bij de klant neer. wil je vrije router keuze kies dan een provider die dat ondersteund. tegenwoordig verwacht een klant dat elke provider het zelfde werkt. het liefste nog dit zoals Ziggo dat zoals KPN en zo als T-Mobile. en gaan dan het liefste naar de goedkoopste aanbieder. en verwachten dan dat alles van de kelder tot aan zolder gratis word aangesloten.
Reputatie 1
Het is duidelijk dat een aantal mensen op dit forum graag ontzorgd willen worden door een partij als T-Mobile. Ik vind wel dat je niet heel positief bent over de klant.... Alsof ze de boel moedwillig willen ontregelen, of dat ze allemaal hetzelfde werken. Ik ben alle providers aan het langs gaan, maar de spoeling is dun. T-Mobile is een variant, de KPN club kent 2 varianten, maar vele, vele overeenkomsten en aanbieders die meeliften op KPN gebruiken dezelfde manier. Slechts een beperkt deel geeft vrij hoe precies. Het is toch niet een markt met veel keuze, wel veel schijnkeuze. Prijzen liggen bij elkaar in de buurt, pakketten ook, diensten ook. Er zijn kleine verschillen, maar 't voelt wel een beetje als bij het uitzoeken van een zorgverzekering, zoek de verschillen......

Ik ben voor keuze. Prima als je 't wil laten bepalen, maar ik heb andere wensen en eisen. Toegegeven, niet een 'standaard profiel'. Ik ben dus blij dat aan de huidige monopolie van het 'gemiddelde' klant denken een eind komt en eigen spullen moet kunnen. Want ondertussen zijn die kleine niche providers allemaal opgeslokt door de grote jongens, want ja, het moet wel schalen. En over de een partij als Ziggo ga ik het al helemaal niet hebben, ben erg blij dat aan dat netwerk nu ook de deur van het slot zal moeten.

De huidige situatie is mede veroorzaakt door de aanbieders zelf. Hard in advertenties roepen hoe makkelijk je hele huis voorzien wordt van supersnelle WiFi. Tja, moet je niet gaan klagen als mensen dat ook gaan verwachten. Ik vind het ook prima dat als ik eigenwijs wil doen, ik zelf ook wat moet kunnen. Maar mag ik dan ook een gesprekspartner op niveau? Elke keer dat ik bel is de uitkomst snel helder, als ik doordring tot iemand die weet hoe het werkt, zijn we er in 10 min uit. Lukt dat niet, dan heeft de ISP een gefrustreerde klant erbij, die de leugens die door sommige eerste lijns medewerkers worden uitgekraamd niet apprecieert. En laten we wel wezen, sommige zijn handig in het herkennen van een probleem, de andere draaien gewoon een scriptje af. Ik zat ooit eens bij Concepts-ICT, de helpdesk werd door technici bemand, heerlijk. Een top provider, top helpdesk. Was ook erg teleurgesteld toen die door Telfort werden opgeslokt. Daar is het schijnbaar beleid om je als domme klant van elk technisch contact te onthouden. In een klap van de ere divisie naar de amateurs. Maar wel een grote amateur.

Tot slot, je moet niet vergeten dat zoiets als internet, iptv, bellen, steeds minder een USP zijn. Op termijn zelfs geen enkele factor. Dus het idee dat er gewoon 'internet' is, is helemaal niet zo'n slechte gedachte, het gaat die kant op. Bedrijven die daar nu winst uit halen moeten hun verdien modellen toch ook onderhouden. Uiteindelijk is het net zoals elektriciteit, merk jij verschil in stroom van partij A of B? Zal nog wel even duren, maar dat is wel zoals de trend al een tijd is. En waar die bedrijven al mee bezig zijn. Schaal is een van de antwoorden. Maar zaken zoals combinatie voordeel ook. Maar ze zijn er nog lang niet.
Reputatie 7
Badge +4
Hoi ChrisMW,

Zo negatief ben ik niet over klanten hoor, anders hielp ik ze niet hier op het forum :)
Ik bekijk het alleen even vanuit de ogen van een provider.
Juich zelfstandige klanten alleen maar toe en zal ze er ook bij helpen.

De vergelijking van elektriciteit is wel even wat anders. als bij jou het licht uit gaat dan gaat het ook bij de buren uit ongeacht welke leverancier. T-Mobile heeft in heel veel plaatsen eigen apparatuur in de pop staan. maar voor een landelijke dekking maken ze gebruik van KPN WBA. waardoor het pas in Amsterdam gekoppeld word op het netwerk van T-Mobile.

Je gesprekspartners kan je vinden hier op het forum. helaas zijn die niet op de telefoon beschikbaar.
De moderators van T-Mobile van het forum hebben ook meer mogelijkheden om net even een stapje verder te gaan dan aan de telefoon. de meeste zaken worden door mede klanten allemaal opgepakt. Maar ook issues die niet veel voorkomend zijn worden hier opgelost.
Reputatie 1
De vergelijking met electra was om aan te geven dat het met internet die kant op gaat. Nu is het nog niet zover, maar uiteindelijk is 'internet', net zoals 'electriciteit' niet de USP die klanten aan je bind. Internet wordt gewoon op termijn een nuts voorziening. Dus je toegvoegde waarde moet op termijn ergens anders vandaan komen. Nu ik een rondje gemaakt heb, valt me pas op hoe ontzettend alles op elkaar lijkt.

Op de telefoon na is T-Mobile voor mij echter veruit de beste optie. Dus voor mij rest de puzzel hoe ik zorg dat mijn telefoonnummers porteren naar bedrijf X en internet verplaatst naar T-Mobile, aangevuld met TV, zonder dat ik te lang zonder internet zit (en meer dan 4 uur vind ik al lang 🙂 ) en de oude provider mijn nrs niet zo ontkoppelt dat ik ze niet meer kan porteren. Ik ben aan dezelfde partij ook ooit eens een mobiel nr verloren., door de briljante admin. Anyway, uiteindelijk is een nieuwe telefoonnr geen onoverkomelijke hindernis, maar 't geeft zo'n gedoe. Ik heb mijn homelan schema al aangepast voor een t-mobile config, dus weet precies wat waar aangepast moet worden. Ga tegelijk ook weer mijn FON AP activeren, omdat ik op mijn thuis lan toch al met VLAN's ga werken, kan ik dat direct meenemen. Die staat nu uit omdat het een giga beveiligings lek was, als router op het homelan. Leuke uitbreiding.....

Reageer