[Info] SMTP poort 25

  • 27 September 2021
  • 65 reacties
  • 3956 Bekeken

Reputatie 7
Badge +13
  • T-Mobile Moderator
  • 7984 reacties

 

T-Mobile werkt doorlopend aan het nog verder optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden.

 

Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Voor deze verouderde, niet-versleutelde poort bestaan inmiddels beter beveiligde alternatieven om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.


 

De SMTP poort (25) werd nog maar zeer beperkt gebruikt door onze klanten. Het kan zijn dat je nog gebruikmaakt van een e-mailadres dat niet van T-Mobile Thuis is, dat ingesteld staat om op deze poort e-mail te versturen. Dat werkt dan niet meer. Omdat de instellingen per e-mailaanbieder kunnen verschillen, kan je het beste via deze aanbieder de juiste instellingen voor TLS e-mail raadplegen, of gebruikmaken van de uitgaande e-mailserver van T-Mobile Thuis. Inkomende e-mail blijft gewoon werken zoals nu.

Om de uitgaande server aan te passen in je e-mailprogramma, pas je de instellingen aan per programma:

 

Apple mail:

Klik linksboven op de optie “Mail” en klik hierna op accounts. Selecteer de betreffende account, ga naar server settings (rechter tab). Pas onderaan de gegevens aan. Vul de username en password van je T-Mobile Thuis e-mailadres in en vul hieronder in het wachtwoordveld het bijbehorende wachtwoord in. Vul bij Hostnaam “smtp.t-mobilethuis.nl” in.

 

Outlook:

Klik op bestand (file) en klik op account settings (account instellingen). Ga naar tab e-mail als je daar nog niet staat. Klik op change (of wijzigen) Pas eerst het adres van de uitgaande e-mailserver aan naar smtp.t-mobilethuis.nl. Klik op more settings (meer instellingen) Selecteer hier bij outgoing mail server (uitgaande e-mail server). Vink aan en vul de inloggegevens van je t-mobilethuis e-mailadres in.

 


65 reacties

Reputatie 1

Na het lezen van dit onderwerp is voor mij (bijna twee maanden na dato) duidelijk waarom mijn privé mailserver zo goed als onbruikbaar werd.

Het meeste is al wel gezegd in dit topic. Ik vind het vooral erg jammer dat de meeste aanbieders van internet toegang steeds minder toegang bieden...

Goedemorgen @Sbu111, jouw vraag heb ik gesteld aan de specialisten zodat er een duidelijk antwoord komt. Zodra ik van hen een antwoord heb mogen krijgen, plaats ik die direct in dit topic.

Indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een fijn weekend toegewenst aan iedereen!

P.s. goed dat jullie je feedback blijven delen, we lezen alles!

Wanneer wordt het eindelijk eens opgelost, heeft geheel niets te maken met poort 25 dus nu een beetje actie hier.

Twee servers zijn niet black-listed, dus ..

 

Graag eens alle topics bij elkaar doen, zodat er een antwoord kan komen.

Ik zie nu denk ik al, 10 toipics hierover

Ik ben al een jaar bezig om de mensen van T-mobilethuis aan hun verstand te peuteren dat hun smtp servers geblacklist zijn. Ik kreeg telkens de reactie dat het aan mijn IP adres lag, dat ik mijn modem moest uitzetten. Het gebrek aan kennis over hun eigen product is echt stuitend. Nu een jaar later, lijkt het kwartje nog steeds maar half te zijn gevallen, want er wordt als ik dit allemaal zo lees nog steeds geen werk van gemaakt. Hoog tijd om op te zeggen. Ik weet dat ik echt bizar veeleisend ben, maar wil gewoon graag dat mijn emails aankomen….

Helemaal mee eens. Ik was ook al maanden bezig om T-Mobile aan het verstand te peuteren dat hun server op een blacklist staat. Maar de helpdesk kwam niet verder dan dat het aan mij zou liggen. Met adviezen zoals "er staat waarschijnlijk een vinkje verkeerd, probeer eens Outlook helemaal opnieuw te installeren". Of ze rommelden wat onduidelijks aan de instellingen van mijn account, wat uiteraard niets hielp. Twee maanden geleden werd mijn klacht eindelijk doorgeven aan "backoffice" en na nog eens twee weken wachten kreeg ik het bericht dat het probleem bekend was en dat eraan gewerkt werd. Nu zijn we weer anderhalve maand verder en het probleem is nog steeds niet opgelost. Het advies van de helpdesk: waarom maakt u geen gmail- of hotmailaccount aan? Het is werkelijk te gek om los te lopen...

@Jason met ongeloof alle drie de pagina’s gelezen van deze thread. “Hoe?” vraag ik mij af. Het heeft mij een vol weekend gekost eer dat ik de oorzaak waarom mijn uitgaande e-mail op mijn MTA niet meer werkten. Pas toen ik kennis moest nemen van het bericht op dit forum dat T-Mobile klaarblijkelijk keuzes maakt die, in mijn ogen, een flinter dunne onderbouwing hebben werd de oorzaak duidelijk.

In mijn geval: ik gebruikte O365 SMTP relay voor uitgaande e-mail naar externe. Deze mail relay dienst wordt aangeboden op enkel TCP poort 25. Zowel authenticatie ALS encryptie worden toegepast in de communicatie. Nu met deze beslissing van T-Mobile is het voor geen enkele klant meer mogelijk om ook maar een enkele e-mail via O365 relay uit te sturen, chapeau!

Het gebruik van de T-Mobile SMTP relay lijkt ook geen optie zo lees ik hier.. drama.

Tip voor de techneuten hier: SendGrid en MailGun bieden gratis oplossingen

… Hoe? … 


PS: er zijn 1024 “well-known” TCP/UDP poorten geregistreerd. T-Mobile heeft 1 daarvan onklaar gemaakt. Betekend dit dat ik nu ook 1% korting krijg op mijn factuur?

Reputatie 7
Badge +13

@bjen Bedankt voor je feedback en sorry dat je hierdoor een flinke tijd in de weer bent geweest, dat is natuurlijk voor niemand wenselijk! Ik begrijp dat je mij hierin tagde en mijn excuses voor de verlate reactie, weet wel dat dit een weloverwogen keuze is geweest vanuit de ontwikkelaars met het oog op én ten aanzien van de reeds genoemde punten. Ik hoop dat je toch nog op een andere manier aan de slag kunt gaan en dat je met een workaround of een ander programma alsnog jouw verkeer kunt doorgeven.

Het ligt misschien aan mij, maar ik zie geen gratis mailgun service… Alleen een gratis trial die automatisch overgaat in een betaalde service?!...

Overigens sluit ik mij aan bij allen die zeggen dat de reden die TMob aangeeft om poort 25 te sluiten klinklare onzin is!

Poort 25 is nog steeds de defacto poort voor communicatie tussen SMTP servers. Het is gewoon een lekker makkelijke stap om spambots te voorkomen, dat snap ik ook wel, maar wees er dan iig eerlijk over!

 

Reputatie 7
Badge +2

@CescoAiel, vooropgesteld wil ik benadrukken dat T-Mobile geen enkele affiliatie heeft met mailgun en hierom verwijs ik je ook graag naar de alternatieven: eerste de beste vergelijkingssite. Wijzigingen voorbehouden: meer informatie specifiek over de tot 1000 mails gratis service van mailgun vind je hier: Pay-As-You-Go Flex plan.

Hopelijk heb ik je hiermee uit de voeten geholpen!

@CescoAiel, vooropgesteld wil ik benadrukken dat T-Mobile geen enkele affiliatie heeft met mailgun en hierom verwijs ik je ook graag naar de alternatieven: eerste de beste vergelijkingssite. Wijzigingen voorbehouden: meer informatie specifiek over de tot 1000 mails gratis service van mailgun vind je hier: Pay-As-You-Go Flex plan.

Hopelijk heb ik je hiermee uit de voeten geholpen!

Bedankt...

Goedemiddag all, bedankt voor jullie geduld! Ik heb van onze specialisten een drietal antwoorden ontvangen en die staan hieronder:

@MauriceW67 Gebruik van poort 25 op smtp.t-mobilethuis.nl is mogelijk. Dit blijft zo. Onversleuteld geldt hierbij een maximum van 25 mails per mailserver per dag.

@Skirdster T-Mobile werkt voortdurend aan het optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën, zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden. Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Op deze manier proberen we de risico’s op blocks te beperken. Door gebruik te maken van alternatieven, bieden we onze klanten nieuwere en beter beveiligde manieren aan om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.

@SvenUtrecht T-Mobile voldoet aan alle huidige nationale en Europese wetgeving op dit gebied.

Precies dus de reden dat ik dan NIET naar T moblie kom.  Wat een achterlijk redenatie. Niets veroudert jullie hebben je zaakjes gewoon niet op orde. Zat mogelijk heden om spam te stoppen en  te monitoren op van alles. Dezelfde ellende krijg je ook via andere poorten beveiligt of niet, of gaan jullie ze all 64  duizend dicht zetten? Wat een XXXX

Moderator edit: het is absoluut niet toegestaan om scheldwoorden of andere kwetsende uitingen te gebruiken. Laatste waarschuwing.

Zojuist via Twitter begrepen dat er werk gemaakt wordt van het verwijderen van de IP-adressen van de blacklists.

 

Kan je zelf regelen bij zo'n spam boer. kost gewoon tijd.

 

Gezien ik ben weggegaan van tmobile smtp (mailgun zoals al hier en daar genoemd is), heb ik eigenljk nog wel een vraag waar anderen wat aan zouden kunnen hebben:

Er zijn 2 servers blacklisted, en 2 die ok status hebben. Is het niet mogeljik de relay specifiek naar 1 van de 2 ‘ok’ servers te routen voor de ‘eigen mailserver’ mensen?

Ze hebben bij T-mobile blijkbaar niet in de gaten dat “hun servers” geblokkeerd zijn en niet poort 25. 

Reputatie 7
Badge +13

@Bardman Je reageert in een topic dat al ruim tweeënhalve maand niet meer besproken is, dat is in principe niet volgens de huisregels en wordt “bumpen” genoemd. Ook zie ik dat je al gewaarschuwd bent voor je taalgebruik; let hier alsjeblieft op. Het staat je altijd 100 procent vrij om, inhoudelijk, te reageren op alles, maar nooit met kwetsende uitingen: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community.

Alhoewel ik het sentiment van je reacties enigszins begrijp, vind ik je manier van het ter discussie brengen niet wenselijk. Buiten het feit dat je reageert op reacties van maanden geleden, voegen ze niets toe aan dit topic of het bespreken ervan en je onderschrift c.q. handtekening laat zien dat je tevens geen klant bent - dat op zich is nooit een issue natuurlijk, maar dan vraag ik me oprecht af of je dit puur doet voor het bekritiseren of om inzicht te krijgen in het hoe en waarom. 

Probeer je voortaan aan de huisregels te houden, dan zal er ook makkelijker inhoudelijk gereageerd worden. Alvast bedankt voor je medewerking!

@Bardman Je reageert in een topic dat al ruim tweeënhalve maand niet meer besproken is, dat is in principe niet volgens de huisregels en wordt “bumpen” genoemd. Ook zie ik dat je al gewaarschuwd bent voor je taalgebruik; let hier alsjeblieft op. Het staat je altijd 100 procent vrij om, inhoudelijk, te reageren op alles, maar nooit met kwetsende uitingen: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community.

Alhoewel ik het sentiment van je reacties enigszins begrijp, vind ik je manier van het ter discussie brengen niet wenselijk. Buiten het feit dat je reageert op reacties van maanden geleden, voegen ze niets toe aan dit topic of het bespreken ervan en je onderschrift c.q. handtekening laat zien dat je tevens geen klant bent - dat op zich is nooit een issue natuurlijk, maar dan vraag ik me oprecht af of je dit puur doet voor het bekritiseren of om inzicht te krijgen in het hoe en waarom. 

Probeer je voortaan aan de huisregels te houden, dan zal er ook makkelijker inhoudelijk gereageerd worden. Alvast bedankt voor je medewerking!

Tuurlijk vind Tmobile het niet wenselijk om kritiek te krijgen, en al helemaal niet als het nog waar is ook.


Ik kijk al wat langer, (maanden en maanden) naar Tmobile om over te stappen maar nergens krijg ik antwoord. Ook jij dus weer niet. En met zo'n extreem ontwijkend antwoord  dat meteen  begint met dreigen en aannames. Op deze manier ga ik nooit een abbo  afsluiten bij Tmobile.

En BTW dit forum is openbaar, letterlijk iedereen kan erbij. En Tmobile is kwetsend bezig door  niet duidelijk te zijn eigenlijk gewoon misleiding.
Dus iets met bal en kaatsen 

Beste mensen, om samen nog meer pijn te delen 😉 hier een berichtje van een jarenlange Ziggo abonnee al waar al jaren geleden outbound poort 25 dichtging en ik me ook afvroeg wanneer de OPTA in zou grijpen om te zorgen dat ook port 25 open blijft. Jullie kunnen je vast nog herinneren dat er ISP’s waren die poorten voor gebruik van VOIP gingen dichtzetten. Merkwaardig genoeg is dat gevecht wel goed afgelopen en zijn providers verplicht die poorten ongefilterd door te laten. Maar goed, port 25 is kennelijk een heel ander verhaal.
Bij ziggo kon ik sinds de outbound port 25 blokkade wel gebruik maken van hun mail relay over port 25, zonder authenticatie en gezeur. Waarschijnlijk wisten ze aan mijn ip-adres wel dat ik klant bij hun was. Jarenlang goed gegaan, totdat…… ik recent net als jullie onaangekondigd geconfronteerd werd dat ook die relay server het niet meer deed. Met dezelfde smoezen en belachelijke redenaties vind je uiteindelijk via fora waarom je mail niet meer verstuurd wordt. Ziggo vond het nodig om ook van ipadressen uit hun eigen subnets de toegang tot port 25 van hun mail relay te ontnemen. We mogen nu lekker via port 587 en STARTTLS gaan mailen. Maar voordat je erachter bent welke account gegevens je moet gebruiken….. Exact hetzelfde verhaal als de ervaringen die jullie hier met T-Mobile hebben. Waardeloos. En ook hier geldt, als ik m’n eigen smtp server eenmaal heb ingericht dat alles helemaal lekker via port 587 werkt, en ik heb in mijn netwerk een geinfecteerde Windows client die lekker spam aan het versturen is via mijn mailserver, welk verschil gaat dat voor Ziggo maken? Echt zo absurd dat er kennelijk geen IT managers zijn bij T-Mobile of Ziggo die hun techneuten kunnen doorzagen, want hoe komt zo’n beslissing uiteindelijk tot stand……? Precies via een setje techneuten die een mening hebben….. En ja ik kan het weten, ik stuur al 20 jaar IT teams aan en heb zelf ook bij voorname grootzakelijke ISP’s gewerkt.
Maar terug naar het verhaal. Ik kwam op dit forum omdat ik dus na 15 jaar bij Ziggo weg ga, en op zoek was naar iets beters. Het wordt geen T-Mobile, maar wat dan wel? Want alle consumenten ISP’s gedragen zich hetzelfde. Een klantenservice die niet verder komt dan de vraag “heeft u uw modem al opnieuw opgestart” of “zal ik uw modem even factory resetten?” en de arrogantie om te bepalen wat goed voor mij is terwijl ik vaak beter weet wat goed voor mijzelf is.
Gesterkt door de ervaringen over de TV app van T-Mobile in andere fora van T-Mobile ben ik er nog meer van overtuigd dat ik zelf zo’n beetje voor alles onafhankelijk moet zijn van de ISP’s. Dus TV kijken via een aanbieder die het wel voor elkaar krijgt om 3.000 zenders aan te bieden zonder smartcards of haperende TV-apps, maar gewoon via een m3u playlist zodat ik zelf m’n app, TV box of mobiele app kan kiezen, een VOIP service bij een grootaanbieder waar je voor 10 euro 3 maanden gratis belt en vervolgens dat tientje in de 4 maanden daarop verbruikt, en email -want daar hebben we het over- via een VPS van 4 euro per maand bij Strato. Zelf je thuis mailserver via een eigen gekozen (outbound) poort -desgewenst lekker onversleuteld omdat jij dat wil- aanbieden bij je eigen mailserver in de cloud die niet op een blacklist staat en je weer heerlijk kunt genieten van je eigen SMTP logs wanneer je twijfelt of de ontvangende mailserver je mail wel ontvangen heeft (of daar bewijs voor wilt hebben). En dit alles omdat jij dat wil en niemand anders bepaalt hoe jij je thuis IT wilt hebben of draait. En omdat je je dan niet hoeft te ergeren aan belachelijke maatregelen met dito redenatie of onkundige helpdesk medewerkers (waar ik overigens veel respect voor heb en begrijp dat zij niet het probleem zijn).

Reageer