Beantwoord

Instabiele banbreedte 1000 Mbps glasvezel

  • 4 October 2021
  • 18 reacties
  • 671 Bekeken

Reputatie 1

Na wat klachten van m’n kids dat ze regelmatig een tragere verbinding hebben met game streaming via Geforce Now, heb ik maar eens wat monitoring op de internetverbinding gezet. M’n Raspberry PI 4B, die rechtstreeks aan de Zyxel router hangt, is zo geconfigureerd dat hij om de 10 mins een Speedtest (Ookla) uitvoert. Dit zijn de resultaten:

Gemiddelde snelheden

 

Download snelheid over de afgelopen 24 uur

 

Upload snelheid over de afgelopen 24 uur

Zoals te zien valt zijn zowel de upload als de download snelheden niet stabiel en halen de gemiddelde snelheden niet de 1000 Mbps van m’n abonnement.

Wat kan hieraan worden gedaan om dit op te lossen?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 5 October 2021, 17:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7

Hallo @Koala Creek 

Tof dat je die grafieken maakt over de download snelheid. Dit geeft een beetje inzicht. Alleen voor het totale plaatje zou je ook de traffic van de andere gebruikers er bij op moeten tellen. Weet je zo van welke test server er gebruik gemaakt word ?

Reputatie 1

Hoi @Hidden.nld 

Het zal voor een deel afhangen van het dataverbruik van de gebruikers (4) , maar dat verklaart niet de pieken en dalen in de grafieken. 

Voor zo er ik me herinner is het Caiway in Naaldwijk. 

Je kunt helaas niet continu 1Gbit/s hebben. T-Mobile gebruikt een GPON netwerk, dus je deelt 2.5Gbit/s (down) en 1.25Gbit/s (up) met 31, 63 of 127 andere gebruikers.

Reputatie 1

Ik begrijp dat ik het deel met andere gebruikers, maar de dalen zijn wel erg laag. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het weg zakt naar zo’n 15 Mbps. Lijkt me dan toch iets meer aan de hand te zijn …

Nogmaals de download snelheden over de afgelopen 24 uur. Kijkende naar het feit dat ik 2.5 Gbps deel met meerder gebruikers, dan snap ik dat het aan de bovenkant aftopt. Al lijkt dit ook gelimiteerd, aangezien het niet hoger komt dan 950 Mbps.

Probleem zit hem in de diepe dalen, waarbij er bijna bandbreedte meer over is.

 

Reputatie 1

Probleem zit hem in de diepe dalen, waarbij er bijna bandbreedte meer over is.

 

… waarbij er bijna geen bandbreedte meer over is.

Hoi @Hidden.nld 

Voor zo er ik me herinner is het Caiway in Naaldwijk. 

De Caiway speedtest server is nou niet echt iets waarmee je vanaf T-Mobile, een betrouwbare speedtest kunt doen. In dat geval is het beter om eens te testen met KPN Amsterdam, XS4ALL Amsterdam, KPN Rotterdam en i3D Rotterdam.

 

Reputatie 1

@Gerrit078 - heb je toevallig de Speedtest Server IDs van die servers? 

@Gerrit078 - heb je toevallig de Speedtest Server IDs van die servers? 

 

ID"s; 

13218 - 26996 - 26998 en 21509

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Koala Creek, Hidden en Gerrit zijn je al goed op weg aan het helpen dus ik voeg weinig meer toe, maar zou je wellicht nog speedtests kunnen aanleveren op de onderstaande manier?

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen in dit topic en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dankjewel voor je genomen moeite!

Reputatie 1

@Jason - aangezien ik m'n Raspberry PI al in de meterkast heb staan, heb ik de gevraagde stappen hierop gedaan.

Speedtest heb ik via Speedtest CLI gedaan, de officiële Speedtest-toepassing voor Linux die wordt ondersteund door Ookla. 

Server: Glasnet (Den Haag, Netherlands)
Server ID: 27476

 

 

 

 

 

Server: XS4ALL Internet BV (Amsterdam, Netherlands)
Server ID: 13218

 

 

 

 

 

 

 

 

Task Manager op Raspberry Pi OS 

 

 

Network Settings

 

Reputatie 7

De backoffice accepteert alleen de resultaten van de speedtest.net desktop app.

Speedtest-cli werkt op een andere manier en is dus niet betrouwbaar genoeg.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je geen problemen heb maar dat het probleem met de speedtest-cli niet betrouwbaar genoeg zijn.

Dit zegt speedtest er zelf over

 

There is the potential for this tool to report results inconsistent with Speedtest.net. There are several concepts to be aware of that factor into the potential inconsistency:

  1. Speedtest.net has migrated to using pure socket tests instead of HTTP based tests
  2. This application is written in Python
  3. Different versions of Python will execute certain parts of the code faster than others
  4. CPU and Memory capacity and speed will play a large part in inconsistency between Speedtest.net and even other machines on the same network

Issues relating to inconsistencies will be closed as wontfix and without additional reason or context

De backoffice accepteert alleen de resultaten van de speedtest.net desktop app.

Speedtest-cli werkt op een andere manier en is dus niet betrouwbaar genoeg.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je geen problemen heb maar dat het probleem met de speedtest-cli niet betrouwbaar genoeg zijn.

Dit zegt speedtest er zelf over

 

There is the potential for this tool to report results inconsistent with Speedtest.net. There are several concepts to be aware of that factor into the potential inconsistency:

  1. Speedtest.net has migrated to using pure socket tests instead of HTTP based tests
  2. This application is written in Python
  3. Different versions of Python will execute certain parts of the code faster than others
  4. CPU and Memory capacity and speed will play a large part in inconsistency between Speedtest.net and even other machines on the same network

Issues relating to inconsistencies will be closed as wontfix and without additional reason or context

Dit klopt niet helemaal meer…

De CLI waarnaar @Koala Creek  verwijst is wel betrouwbaar. Deze versie is n.l. niet afhankelijk van Python en is geheel vernieuwd. De versie welke jij bedoelt is 100% afhankelijk van Python en is inderdaad niet betrouwbaar.

De CLI gebruikt net als de app die kan worden geïnstalleerd maar ook de website, exact dezelfde servers en testen. Het enige verschil tussen CLI en GUI is CLI = Command-Line en is 100% text-based, waarbij de GUI de (lelijke) grafische omgeving betreft.

Je hebt dus Speedtest, Speedtest (CLI) en speedtest-cli. De eerste twee zijn 100% van Ookla en niet Python afhankelijk waarbij de laatste (speedtest-cli) opensource is en via Github te vinden/krijgen is.

Reputatie 7

Hi @Koala Creek, dankjewel voor het doorzetten van de screenshots! Deze zijn zeker betrouwbaar, dus top dat je dit gelijk hebt uitgevoerd. Ik zie inderdaad het probleem naar voren komen in de screenshots. Ik help je hier dan ook graag bij. Zou jij eens willen testen of jij dezelfde resultaten behaalt met een andere internetkabel? Mocht je geen extra internetkabel in huis hebben, dan stuur ik er graag kosteloos één jouw kant op. Daarnaast stel ik voor om te switchen van LAN-poort op het modem. Mogelijk is er iets mis met één van de poorten en dat kunnen we checken door een andere poort te testen. Het handige van het Zyxel modem is dat alle LAN-poorten geschikt zijn voor internet.

Mocht jij hierme aan de slag zijn gegaan zonder dat dit een verbetering oplevert, dan wil ik graag met je nagaan of je mogelijk gekruist bent met een andere klant. Heel soms wordt bij het patchen van een lijn een verkeerde aansluiting gekozen. Dan zit het modem aangesloten op een andere verbinding dan in ons systeem staat, bijvoorbeeld in de wijkcentrale. Dit noemen we een 'kruising'. Ik hoor dan ook heel graag van je of jij met het bovenste uit de voeten kunt? Ik wil graag naar een oplossing met je zoeken! 💪
 

Reputatie 1

@Lisa - Dank je voor je antwoord. Ik zal de komende dagen de bovenstaande tests  uitvoeren, heb er afgelopen weekend helaas geen tijd voor gehad.

Reputatie 1

@Lisa en @Jason 

Ik heb nog een aantal tests gedaan met de Speedtest App van Ookla op Windows en zag daarmee beduidend betere resultaten, dan hetgeen ik op m'n Raspberry Pi had draaien. Daarom nog maar eens in de geïnstalleerde op de Rapberry Pi gedoken. Wat blijkt, één van de componenten installeerde toch speedtest-cli die wel afhankelijk is van Python. 

Ik ben dus maar opnieuw begonnen met een schone installatie van Raspberry PI OS Lite (Debian port zonder desktop omgeving). Hierop op allereerst op de juiste manier Speedtest CLI van Ookla geïnstalleerd:

sudo su

wget https://install.speedtest.net/app/cli/ookla-speedtest-1.0.0-armhf-linux.tgz

tar -xvzf ookla-speedtest-1.0.0-armhf-linux.tgz

mv speedtest /usr/bin/speedtest

Daarna de dichtstbijzijnde server gezocht via:

sudo speedtest -L

Closest servers:

ID Name Location Country
==============================================================================
26998 KPN Rotterdam Netherlands
21103 Conscia NL Rotterdam Netherlands
40915 XXLNet B.V. Rotterdam Netherlands
43510 rsbcloud Rotterdam Netherlands
21509 i3D.net Rotterdam Netherlands
3242 ColoCenter bv Zoetermeer Netherland
1208 Qweb | Full-Service Hosting Alblasserdam Netherlands
26476 Glasnet Den Haag Netherlands
37913 Serverion B.V. Den Haag Netherlands

En met deze server (KPN Rotterdam) een test uitgevoerd:

sudo speedtest -s 26998

Speedtest by Ookla

Server: KPN - Rotterdam (id = 26998)
ISP: T-Mobile Thuis
Latency: 9.81 ms (0.08 ms jitter)
Download: 938.64 Mbps (data used: 910.8 MB)
Upload: 905.46 Mbps (data used: 779.3 MB)
Packet Loss: 0.0%

Dit komt overeen met het resultaat in de app en de online versie van Ookla. Ook het bijbehorende plaatje van Ookla laat zien dat de test is uitgevoerd met Speedtest CLI van Ookla.

 

De snelheden van m'n T-Mobile glasvezel verbinding zijn juist zeer stabiel!

De eerder weergeven resultaten waren dus niet correct. Het lijkt erop dat het inderdaad met de afhankelijkheid van Python te maken heeft. Mijn excuses dus voor het onnodig aan de bel trekken.

Mocht er hier trouwens iemand willen weten hoe je een dergelijke snelheden monitor op een Raspberry PI installeert, dan hoor ik het graag. Geen probleem om hier een ‘how-to’ te plaatsen.

Reputatie 7

Hi @Koala Creek, ik ben echt super blij om te zien dat jij de juiste resultaten behaalt! Goed om te weten dat het toch aan de Speedtest zelf lag, excuses voor de onduidelijkheid hierover. Ik heb intern meteen aangekaart dat de betrouwbaarheid van de Speedtest CLI dus toch niet optimaal is. Daar hoef je zeker geen sorry voor te zeggen, want nu weten we allebei wat de juiste Speedtest is.

Ook vind ik het echt super tof om te lezen dat je een how-to zou willen schrijven als hier belangstelling voor is. Dat vind ik echt het leuke aan deze Community, dat iedereen elkaar zo wilt helpen! Merci voor je heldere terugkoppeling en heel fijn dat je toch geen problemen blijkt te hebben. Mocht je toch weer eens iets vreemds opmerken - wat ik natuurlijk niet hoop - klop dan vooral weer aan, want dan helpen we je graag verder! 🎈

Reputatie 1

Hey @Lisa, de Speedtest CLI van Ookla zelf is wel betrouwbaar. Er zijn echter ook een aantal open source versies (speedtest en speedtest-cli) die op Python draaien en niet betrouwbaar zijn.

Ookla schrijft hier het volgende over:

Performance - all of the open source versions use an ancient version of our test engine that predates our Flash test. Yeah it's that old. This is not ideal for fast connections. We've also seen popular versions that are impacted by DNS timings and all sorts of other methodology issues. In addition, most are written in high level languages, which typically have issues hitting high bandwidth levels.

Reputatie 7

Hi @Koala Creek, super om te weten! Merci voor de heads up, helemaal helder. Nu ben ik zelf ook hiervan op de hoogte, top! 😁