Instabiele glasvezelverbinding vanwege DHCP NAKs

  • 5 December 2022
  • 3 reacties
  • 99 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hallo,

Sinds een maandje heb een glasvezelverbinding via T-Mobile thuis, in Eindhoven. De snelheid hiervan is dik in orde, maar de verbinding valt zeer regelmatig uit. Om precies te zijn: Na exact 15 minuten vallen alle verbindingen gedurende 7 seconden stil. Dit met name vervelend voor video conferences en remote desktop - beiden zijn voor mij belangrijk: Ik werk in de IT-sector, voor een bedrijf dat over de hele wereld actief is; remote desktop en videobellen zijn voor mij dan ook cruciaal, en mijn fraaie glasvezelverbinding is hiervoor dus niet geschikt. 

Mijn problemen worden veroorzaakt door de DHCP server van T-Mobile. Ik heb mijn eigen router aangesloten (via vlan 300, ik heb geen IPTV noch telefonie), en als ik meeluister op VLAN 300 zie ik dat de DHCP leases van T-Mobile een beetje kort zijn: 30 minuten. Mijn router vraagt conform de regeltjes na 15 minuten een renewal, en dit wordt geweigerd in de vorm van een DHCP NAK. Mijn router reageert conform de regeltjes en verwijdert blijkbaar meteen zijn IP adres; alle verkeer valt dan inderdaad stil. Ik zie wat TCP retransmissions voorbijkomen van remote peers, maar die worden niet beantwoord. Na 5 seconden volgt een hernieuwd DHCP request waar dit keer wel een ack op komt (met een lease van mijn oude IP adres, wederom met een validity van 30 minuten) waarna verbindingen die nog niet waren overleden weer worden hersteld. 15 minuten later herhaalt dit weer.

Hoe kan ik dit het beste aankaarten, en bij wie? 


3 reacties

Reputatie 6
Badge

Hallo,

Sinds een maandje heb een glasvezelverbinding via T-Mobile thuis, in Eindhoven. De snelheid hiervan is dik in orde, maar de verbinding valt zeer regelmatig uit. Om precies te zijn: Na exact 15 minuten vallen alle verbindingen gedurende 7 seconden stil. Dit met name vervelend voor video conferences en remote desktop - beiden zijn voor mij belangrijk: Ik werk in de IT-sector, voor een bedrijf dat over de hele wereld actief is; remote desktop en videobellen zijn voor mij dan ook cruciaal, en mijn fraaie glasvezelverbinding is hiervoor dus niet geschikt. 

Mijn problemen worden veroorzaakt door de DHCP server van T-Mobile. Ik heb mijn eigen router aangesloten (via vlan 300, ik heb geen IPTV noch telefonie), en als ik meeluister op VLAN 300 zie ik dat de DHCP leases van T-Mobile een beetje kort zijn: 30 minuten. Mijn router vraagt conform de regeltjes na 15 minuten een renewal, en dit wordt geweigerd in de vorm van een DHCP NAK. Mijn router reageert conform de regeltjes en verwijdert blijkbaar meteen zijn IP adres; alle verkeer valt dan inderdaad stil. Ik zie wat TCP retransmissions voorbijkomen van remote peers, maar die worden niet beantwoord. Na 5 seconden volgt een hernieuwd DHCP request waar dit keer wel een ack op komt (met een lease van mijn oude IP adres, wederom met een validity van 30 minuten) waarna verbindingen die nog niet waren overleden weer worden hersteld. 15 minuten later herhaalt dit weer.

Hoe kan ik dit het beste aankaarten, en bij wie? 

Wat is het type router dat je hebt aangesloten? Heb je daar geen gekke firewall settings gedaan? Het lijkt wel of de standaard DHCP Discover/ DHCP offer/ DHCP request/ DHCP ACK sequence wel werkt, maar een refresh van de lease time (DHCP request/ DHACP ack, maar nu vanaf het adres waarvoor de release is uitgegeven NIET werkt.  Dat is zo raar… Het kan goed zijn dat ik helemaal mist zit.

Kun je eens een complete packet trace laten zien?

De lijnmeting is al uitgevoerd door de telefonische helpdesk medewerker die de pech had mij aan de lijn te krijgen ;) Er was niets mis mee. Met de Zyxel router gaat er ook vanalles mis volgens de log van het modem, maar daarbij zijn de symptomen anders, en dus was er geen probleem volgens de helpdesk.

Dezelde helpdeskmedewerker begreep sowieso niet waarom ik mijn eigen router wil gebruiken; op mijn verklaring dat het wifi signaal simpelweg onvoldoende was om het hele huis te bestrijken had hij een oplossing in de vorm van een extra wifipunt. Deze heb ik inmiddels ontvangen, maar hij gaat met kerende post terug: De zwakke wifi op zolder is nu veranderd in een onbruikbare wifi door het hele huis. Getuige het forum ben ik niet de enige met dit probleem.

Ik ben helemaal klaar met deze kolder. Spijt als haren op mijn hoofd dat ik ben overgestapt.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ojnieP, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Wanneer jij een eigen modem aansluit, is het voor ons niet zichtbaar wat er in de verbinding gebeurt en kunnen wij geen lijnmeting uitvoeren; mag ik je daarom vragen om tijdelijk het T-Mobile modem aan te sluiten, alsjeblieft? Dan voer ik een meting uit en kan ik precies zien waar het probleem ligt. Vermoedelijk ontstaat de uitval bij jou door een lease time error. Dit ontstaat wanneer een apparaat niet de juiste info vanuit de DHCP-server gepusht kan krijgen, bijvoorbeeld wanneer men eigen apparatuur aansluit die niet herkend wordt en dan een ander MAC-adres gekoppeld ziet. Hierdoor ontstaat frictie en denkt de DHCP dat er een nieuw IP gepusht moet worden waardoor het desbetreffende apparaat om de zoveel minuten voor uitval zorgt. 

Reageer