Beantwoord

Internet DSL snelheid 25% lager na overstap naar T-Mobile

  • 1 December 2022
  • 7 reacties
  • 119 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Ik ben vandaag overgestapt op T-Mobile thuis, hiervoor had ik KPN, beide via DSL. Met KPN haalde ik bijna 55Mbps down en 10Mbps up. Met T-Mobile is dat nog maar 38/7.5. Ik zie dat het Zyxel modem van T-Mobile zichzelf heeft ingesteld op Rx:40960 Tx:7806 (kbps). Hoezo is dit zoveel lager dan ik voorheen had via KPN? Lijkt me dat dit hetzelfde zou moeten zijn als via KPN, aangezien het over dezelfde DSL infra gaat.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 1 December 2022, 15:02

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @gjdev, van harte welkom op de Community! 🙋‍♂️

De fysiek maximale bovengrens van internetsnelheid op jouw adres op DSL is 75,4 Mbit/s op download. Bij ons neem je een internetpakket van 50 Mbit/s af waarbij je maximaal haalbare snelheid gelimiteerd is tot 50 Mbit/s. Ik zie dat jouw huidige pakketsnelheid op op 40,9 Mbit/s ligt - oftewel dit haal je nu binnen. Op DSL heb je een marge van ongeveer 25 procent verlaging waarbij het op DSL steeds verder afneemt naarmate alle DSL-connecties op den duur uitgefaseerd worden. Dit is voor nu nog niet echt relevant, dus geen zorgen!

Omdat we met een minimummarge van 75 procent werken, garanderen we bij een pakketsnelheid van 50 Mbit/s daarom een minimum, bekabeld dan natuurlijk, van 37,5 Mbit/s. Jij ligt daar net iets boven. Waarom je bij KPN 55 Mbit/s binnen kon halen durf ik je niet met zekerheid te zeggen, vooral omdat je nu technisch gezien van exact dezelfde lijn gebruikmaakt. Wij huren immers DSL van KPN Netwerk. 

Ik kan een analyse voor je uitdraaien zodat je hier wat meer inzage in hebt. Voordat ik dat gedaan heb, wil ik echter wel zeker weten dat we alle mogelijke outside agents hebben uitgesloten; kun je het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen, alsjeblieft? Gebruik hiervoor de methode in ons handige artikel: Factory Reset modem (Fabrieksreset) | T-Mobile Community

Veel succes en laat het weten zodra de reset gelukt is, dan voer ik meteen de meting uit en kan ik ook direct een reprovisie doen zodat we een nieuw signaal kunnen aanmaken.

Ik kan een analyse voor je uitdraaien zodat je hier wat meer inzage in hebt. Voordat ik dat gedaan heb, wil ik echter wel zeker weten dat we alle mogelijke outside agents hebben uitgesloten; kun je het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen, alsjeblieft? Gebruik hiervoor de methode in ons handige artikel: Factory Reset modem (Fabrieksreset) | T-Mobile Community

Veel succes en laat het weten zodra de reset gelukt is, dan voer ik meteen de meting uit en kan ik ook direct een reprovisie doen zodat we een nieuw signaal kunnen aanmaken.

Ik ben benieuwd. Het modem is gereset!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @gjdev 

Is jouw modem verder rechtstreeks aangesloten op het KPN ISRA punt waar ook de KPN kabel op is aangesloten of is de modem aangesloten via een tweede aansluitpunt? En wat voor een aansluitpunt heb je thuis?

Een aftakking of andere onnodige draden die zijn aangesloten kunnen de verbinding beïnvloeden.

Hallo @gjdev 

Is jouw modem verder rechtstreeks aangesloten op het KPN ISRA punt waar ook de KPN kabel op is aangesloten of is de modem aangesloten via een tweede aansluitpunt? En wat voor een aansluitpunt heb je thuis?

Een aftakking of andere onnodige draden die zijn aangesloten kunnen de verbinding beïnvloeden.

Rechtstreeks op het Isra punt in de meterkast. Exact dezelfde aansluiting die ik voor KPN gebruikte.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @gjdev, de reprovisie is zojuist uitgevoerd. Kun je gaandeweg de dag checken met speedtests of de snelheid omhoog gegaan is? Houd er alsjeblieft rekening mee dat het geen gegeven is dat de download boven de 40 Mbit/s zal komen - daarom houden we de minimummarge van 75 procent aan (37,5 Mbit/s down).

 

Goedemorgen @gjdev, de reprovisie is zojuist uitgevoerd. Kun je gaandeweg de dag checken met speedtests of de snelheid omhoog gegaan is? Houd er alsjeblieft rekening mee dat het geen gegeven is dat de download boven de 40 Mbit/s zal komen - daarom houden we de minimummarge van 75 procent aan (37,5 Mbit/s down).

 @Jason Op vrijdag na de reprovisie was er geen verandering. Maar op zondagochtend heeft het modem zich ingesteld op Rx:57340 Tx:7806 (Kbps). Dus download is nu top. Upload is nog steeds minder dan wat met KPN over dezelfde infra lukte.

Wat mij betreft prima zo. Al ben ik nog steeds heel benieuwd naar waarom ik met KPN hogere DSL snelheden haalde? Ligt dat aan het Zyxel modem, of aan hoe T-Mobile de lijn beschikbaar stelt? Het lijkt me dat al het andere exact hetzelfde is.

Reputatie 7
Badge +15

@gjdev 

Voor een 50 Mbps pakket is de bovenstaande Rx waarde meer dan voldoende. Welke snelheid haal je nu bekabeld met de ookla speedtest app? De upload zou vanzelf misschien nog iets hoger kunnen worden, soms kan het even duren.

Reageer