Beantwoord

Internet ligt er zo nu en dan 1 a 2 dagen uit (DHCP server geeft DHCKNAK)



Toon eerste reactie

39 reacties

Hoi @Jason, de lease verloopt elk uur. Wel erg kort, geen idee waarom dat is. Ik krijg een adres uit de 31.187.156.x range. Voorheen kreeg ik een adres uit de 85.144.197.x range, daarvan weet ik de lease-tijd niet. Wellicht dat je met de adressen een idee hebt uit welke pool ik een adres krijg en heb je een idee waarom daar verschil tussen zit (ik heb natuurlijk geen idee van de opbouw van het T-mobile netwerk :D )

Reputatie 7

Hi @readefries, snap ik helemaal, ze hebben in dit geval de opdracht wel afgemeld (vandaar de mail) maar in de tijd tussen de melding en het afhandelen lijkt het zich niet meer voor te doen. Mochten er toch weer problemen de kop opsteken laat het dan zeker weten!

Ah, oké. Zou fijn zijn als dat dan ook in de mail wordt gezet. Dan staat het m.i. nog open. Ik blijf het monitoren zodat we kunnen achterhalen wanner het was. 

Reputatie 7

Hey @readefries,

Heeft de fabrieksreset van de Zyxel geholpen? En is het een mogelijkheid om je Zyxel bij wijze van test tijdelijk als enige modem te gebruiken? Daarmee kunnen we een aantal zaken uitsluiten. Mocht je verbinding ook enkel met de Zyxel niet stabiel zijn dan kunnen we onze techneuten aansturen om je verbinding grondig te analyseren en op zoek te gaan naar de oplossing. 

Hoi @Jason,

 

Ik had de Zyxel er weer tussen uitgehaald, want die komt niet stabiel online en als ik weer geen IP krijg, kan ie daar niet goed mee omgaan.

 

Ik gebruik een Ubiquiti Edgerouter 12 met een SFP module erin voor het glas (dezelfde als die bij de Draytek geleverd werd). Met daarop een VLAN interface voor internet (300). Dat werkte altijd goed, ook op mijn oude adres. Maar nadat ik na vier maanden Ziggo weer terug ben gegaan, lijkt de lijn minder stabiel. Geen idee waarom. De vorige router van T-mobile (Draytek), was kwa ISP router redelijk stabiel, maar de Zyxel is dat verre van en komt dus niet betrouwbaar online.

 

De Zyxel krijgt alleen een management IP (10.132.125.x) en krijgt geen internet of IPTV via DHCP. 

 

 

Reputatie 2

Sorry, kleine verduidelijking: het modem staat al zo'n beetje centraal in de woning - wat ik wilde zeggen is dat ik weet dat het qua stabiliteit van de (draadloze) verbinding beter kan. Excuses voor enige verwarring :zipper_mouth: !

Reputatie 7

Hey @readefries,

Heel vreemd! Wanneer ik hier op afstand je verbinding bekijk dan is je verbinding al dagenlang niet meer weggevallen. Ook zie ik geen andere opvallendheden waardoor je verbinding weg zou vallen. Kun je drie momenten (datum/tijd) noteren waar je verbinding wegvalt? En hoe lang duurt het wegvallen van je Zyxel en tot slot is er een actie nodig om de verbinding te herstellen of gaat dit vanzelf? 

Hoi @Piotr,

 

Zoals ook in het vorige bericht genoemd, op https://hetrixtools.com/report/uptime/2b59412bb8829eff86aeab64d4cfc27c/ draait een monitor waarin je kan zien dat de verbinding instabiel is en wanneer deze eruit valt. Deze herstelt zich automatisch, maar je verbinding is eruit. Dus alle open sessies knallen eruit, niet zo handig met thuiswerken.

Reputatie 7

Hi @readefries, mijn collega’s hebben geen wegval meer gezien de laatste dagen en hebben dus (helaas) geen verdere actie ondernemen. Als ik nu via de link kijk die jij meegestuurd hebt zie ik daar ook geen wegval, klopt dat of komt dit omdat de monitoring is gestopt? 

Hoi @jibbewillem, goed dat je het aankaart! Op dit moment is er nog geen oplossing bekend. Het lijkt een probleem te zijn bij een kleine groep mensen die op de BNG4 pop-server aangesloten is. Hierbij kunnen issues als wegvallend internet, instabiele Wifi en niet meer snel online kunnen komen optreden. Het probleem is bekend en er worden nu voorbereidingen voor onderhoud getroffen om het op het lossen.

 

Hoi @Jason,

 

is hier al meer over bekend?

Ik heb er zelf ook last van dat bijna dagelijks de verbinding eruit valt doordat de lease niet wordt vernieuwd. Heel vervelend met het thuiswerken en je call er weer uitvalt.

 

Hopelijk is hier snel een oplossing voor!

 

 

Groeten Hindrik

Hoi @Jason, gisteren om 11.30 en vandaag weer om 11.30 krijg ik weer geen nieuwe lease. Ik begin dit toch wel vervelend te vinden.

Ook blijft de lease-tijd nog steeds op een uur staan, wat een erge korte tijd is voor een vaste verbinding. 
 

Kun je nog eens polsen wat hier aan te doen is? Het is nogal vervelend tijdens werken thuis met de nodige VCs 😔

 

groeten Hindrik

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Terah, goed dat je het aankaart en welkom op de Community! Ik heb direct een lijnmeting gedaan en het lijkt er inderdaad op dat jouw verbinding wat instabiel is. Dit kan komen door de ietwat hoge demping (ruis) op de lijn. Vaak lost dit zichzelf op na een herstart van het modem. Ik zie dat je 2 dagen geleden een soft reset hebt uitgevoerd, dat is top! Mag ik jouw modem een factory reset geven? Daarmee worden alle instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Een eventueel aangepast Wifi wachtwoord of aangepaste gebruikersnaam komen dan wel te vervallen. Laat je me weten of en wanneer ik dit mag uitvoeren, dan zorg ik er vervolgens voor dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Geen zorgen, we hebben altijd een oplossing! :wink:

Hieronder heb ik alvast wat tips uiteengezet die kunnen helpen bij een verminderd Wifi-signaal:

 

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar 1 van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren. Check ook even dit topic waarin al een hoop tips staan om het op te lossen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Terah, bedankt voor je terugkoppeling! Begrijp ik zo goed dat naast de uitvallende Wifi, je ook problemen hebt met bekabelde aansluitingen? Zo ja, dan zet ik jouw verhaal door aan de techneuten! Wifi-gerelateerde issues worden namelijk door ons en Guidion (storings- en installatiepartner) opgelost, maar wegens het huidige corona-protocol komt Guidion in principe niet meer langs. Kan ik jou een Unlimited Voucher aanbieden met onbeperkt internet? Dan kun je in elk geval de komende 7 dagen via de hotspot thuiswerken. Is dat een ideetje? :relaxed:

Reputatie 7

Zeker, mocht het terug keren dan gaan we er gewoon weer mee aan de slag! :muscle_tone2:

Reageer