Beantwoord

internet op bekabelde PC's valt regelmatig uit.

  • 13 December 2021
  • 8 reacties
  • 121 Bekeken

Ik loop ergens tegenaan.

 

Ik heb T-Mobile thuis over glasvezel met een Zyxel modem. De Zyxel heeft de standaard instellingen afgezien van een ander intern subnet. Dit heb ik ingesteld op 192.168.100.X. De DHCP server deelt adressen uit tussen .2 en .100.

Achter de modem hangt een Netgear GS116E v2 managed switch. De switch heeft behale een aanpassing m.b.t. het management adres de standaard instellingen, dus geen VLAN settings of performance settings.

 

Nu wil het geval dat met regelmaat internet vastloopt op PC's die bekabeld zijn aangesloten op het netwerk. Een reboot van deswitch helpt dan en de machines komen weer on-line. Mijn eerste indruk was dat er een probleem was met de switch. Deze heb ik tijdelijk vervangen door een Cisco 2960 serie en deze gaf dezelfde problemen.

 

Volgende stap was het doormeten van de bekabeling. Deze bekabeling test ok.

 

Wifi blijft werken.

 

Graag hoor ik of er mensen zijn die dit ook aan de hand hebben (gehad) en/of wellichtr een idee hebben waar dit nog aan kan liggen.

icon

Beste antwoord door yalerta 14 December 2021, 16:58

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @CelloM 

Zou je de switch eens kunnen verwijderen en aankijken hoe het gaat als je bedraad op het modem aangesloten bent?

@Waqqas dat heb ik ook getest en dat werkt op zich prima. Probleem hierbij is dat ik dan niet genoeg aansluitingen heb omde machines in het huis aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +15

@CelloM 

Hebben de switches een DHCP server oid, misschien die uitzetten?

Nee DHCP staat op (beide) switches uit.

Reputatie 7
Badge +5

@CelloM

Hebben de switches een vast IP en op welke manier is dat ingesteld, in de switch of d.m.v. MAC adres in de Zyxel waarbij de uitgegeven IP's buiten de DHCP pool ligt? (Dus als 109.168.100.250 of zoiets)

Heeft het ooit goed gewerkt?

De wifi zal waarschijnlijk allemaal DHCP uitgegeven adressen zijn?

Netgear en Cisco is in ieder geval geen prulspul.

 

De NEtgear heeft een management IP wat buiten de DHCO scope valt (192.168.100.239). De webinterface van de switch is op het management IP gewoon te bereiken. De Cisco heeft geen management IP ingesteld.

Volgens mij is het ook zo dat switching op gebeurd op basis van MAC adressen (Layer 2) en logischer wijs zou de configuratie van een management IP buiten de DHCP scope hiervoor niets uit moeten maken.

 

Wellicht zou een oplossing kunnen zijn om VLANS in te stellen op de switch en op die manier TV los te koppelen van de rest van het netwerk.

 

Echter vind ik het vreemd dat een unmanged switch achter de Zyxels slecht lijkt te werken.

Reputatie 7
Badge +5

De utp kabel van de media converter naar de Zyxel en van de Zyxel naar de switch ook vervangen?

Logboeken aanwezig op de aangesloten apparaten? Misschien dat daar een hint in staat in welke richting gezocht moet worden.

Inderdaad vreemd dat een switch reboot weer leven brengt.

@yalerta Die kabels vervangen zal ik in de loop van de dag eens doen. Voor de zekerheid, Verder bedacht ik me gisteren dat ik nog een test kan doen met een Mikrotik router om (tijdelijk) de Zyxel te vervangen. Wellicht kom ik er dan achter of er misschien iets raars aan de hand is met de Zyxel.