Beantwoord

Internet valt eens in de paar weken regelmatig 30-60 minuten weg.


Reputatie 1

HI Ik heb een glasvezelverbinding. Ik heb de officiële Vigor-modem vervangen door Fiber naar Ethernet-converter + Linksys WRT1900ACS-modem. Het werkte jarenlang probleemloos. Maar net als twee maanden geleden begon het internet eens per paar weken 30-60 minuten weg te vallen. De laatste keer gebeurde het gisteren om 23.00 uur en herstelde het een paar minuten na middernacht. Als ik tijdens die onderbrekingen de oude Vigor probeer te verbinden, lijkt het te werken. Maar wanneer ik mijn WRT19000ACS weer aansluit, is er geen internet. IP wordt toegewezen. Dus DHCP werkt. Maar ik kan niet verder pingen dan IP-gateway aan de kant van T-Mobile. Dan, zoals ik al zei, verschijnt binnen 30 -60 minuten internet. Wat voor probleem kan het zijn? Ik denk dat dat aan de kant van T-Mobile is. 

Post code 3452BJ

icon

Beste antwoord door Sander 19 June 2021, 14:02

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7

Hi @opechunka,

 

Welkom op de Community! Ik denk graag mee, al is het lastig vanwege de Linksys die je gebruikt. Zeker als de Draytek wel blijkt te werken, maar de Linksys telkens een uurtje offline gaat. 

 

Als ik de lijn controleer zie ik dat de verbinding over het algemeen geen problemen laat zien. Ik zie wel redelijk vaak een ‘release’ en een ‘renewal’ van het IP adres. Dat zie ik niet zo vaak bij ons eigen modem. Mogelijk heeft de Linksys problemen met het ophalen en vernieuwen van het IP adres. Wellicht heeft dit topic nog uitleg voor je, misschien dat er net een instelling verkeerd staat: Draytek vervangen met eigen modem

 

Kom je er niet uit, dan hoop ik dat er een techneut van de Community (NB. Klant-helpt-klant) de gouden tip heeft. Geen zoveel mogelijk informatie, zodat we een idee krijgen waar de oplossing zou kunnen zitten. 

Reputatie 1

Hi @opechunka,

 

Welkom op de Community! Ik denk graag mee, al is het lastig vanwege de Linksys die je gebruikt. Zeker als de Draytek wel blijkt te werken, maar de Linksys telkens een uurtje offline gaat. 

 

Als ik de lijn controleer zie ik dat de verbinding over het algemeen geen problemen laat zien. Ik zie wel redelijk vaak een ‘release’ en een ‘renewal’ van het IP adres. Dat zie ik niet zo vaak bij ons eigen modem. Mogelijk heeft de Linksys problemen met het ophalen en vernieuwen van het IP adres. Wellicht heeft dit topic nog uitleg voor je, misschien dat er net een instelling verkeerd staat: Draytek vervangen met eigen modem

 

Kom je er niet uit, dan hoop ik dat er een techneut van de Community (NB. Klant-helpt-klant) de gouden tip heeft. Geen zoveel mogelijk informatie, zodat we een idee krijgen waar de oplossing zou kunnen zitten. 

Je ziet veel 'release' en 'renewal', omdat mijn modem elke nacht uit staat en 's ochtends weer aan gaat. Waarom laat ik modem 's nachts aan staan als ik het dan niet nodig heb? Het gaat niet alleen om de modem, maar om alle apparatuur in mijn huis. Het heeft dus niets met het probleem te maken.

Reputatie 7

Hi @opechunka, dankjewel voor de terugkoppeling! Ik denk dat ik weet waar het probleem zit. De leasetijd staat standaard op een uur, dus het zou kunnen dat bij een netwerkonderbreking de oude lease door blijft lopen. Het netwerk verwacht dan het Draytek modem, maar die zit er niet aan en dan moet er vervolgens gewacht worden op een refresh. Dit zal zich blijven aanhouden als jij de Linksys router op deze manier blijft gebruiken. Ik zou dan ook graag aan je mee willen geven om de Linksys router achter het Draytek modem aan te sluiten, dan heb je hier namelijk geen last van. Ik hoor heel graag of dit verschil voor jou uitmaakt! 😊 

Reputatie 1

Hi @opechunka, dankjewel voor de terugkoppeling! Ik denk dat ik weet waar het probleem zit. De leasetijd staat standaard op een uur, dus het zou kunnen dat bij een netwerkonderbreking de oude lease door blijft lopen. Het netwerk verwacht dan het Draytek modem, maar die zit er niet aan en dan moet er vervolgens gewacht worden op een refresh. Dit zal zich blijven aanhouden als jij de Linksys router op deze manier blijft gebruiken. Ik zou dan ook graag aan je mee willen geven om de Linksys router achter het Draytek modem aan te sluiten, dan heb je hier namelijk geen last van. Ik hoor heel graag of dit verschil voor jou uitmaakt! 😊 

Hi @Lisa , bedankt voor de info. De Linksys achter de Draytek modem plaatsen is geen optie. Ik heb thuis een vrij ingewikkeld LAN. En voor Draytek heb ik niet eens admin rechten :) Bovendien mist Draytek veel benodigde functionaliteit. Belangrijker is dat de Linksys al vele jaren in een dergelijke configuratie werkt. Ik heb nooit zulke problemen gehad. En zelfs nu werkt het meestal prima.
Hoe zit het met de behoeften van Drytek in het geval van een storing. Hoe wordt het herkend? Door MAC? Misschien zal ik proberen Linksys MAC hetzelfde te maken als voor Drytec.

Reputatie 1

Het is vandaag weer gebeurd. Internet viel ineens weg. Linksys reboot heeft niet geholpen. Maar zodra ik de Linksys WAN-interface de MAC van de Draytek-modem toewees, verscheen internet weer. De oplossing lijkt dus gevonden te zijn. Tenminste totdat T-Mobile geen andere schadelijke controle aan hun kant vindt.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @opechunka, ik kan me in jouw geval goed voorstellen dat de tip van @Lisa niet werkt in jouw setup, maar dat zou wel de beste oplossing zijn, indien je van de Draytek gebruik wilt blijven maken. Er is natuurlijk nog een alternatief en dat is het omruilen van de Draytek voor een Zyxel + Media Converter. Dan voorkom je het probleem met het missen van de benodigde functionaliteit én optimaliseer je sowieso het draadloze netwerk thuis. Een kanttekening is daarbij wel dat die setup door een gediplomeerd monteur dient te worden aangesloten, omdat anders de servicegarantie op alle losse onderdelen vervalt. Ga je hiermee akkoord? Zo ja, dan zorg ik ervoor dat je volgende week de vervanging bezorgd krijgt, je kunt dan via de afspraaktool die we je toesturen per SMS en e-mail  een afspraak maken met Guidion om de setup te installeren.

Reputatie 7
Badge +5

Zomaar wat opmerkingen over dit topic.

  1. Opstelling heeft zonder problemen gewerkt.
  2. @opechunka probeert bewust met energie bezig te zijn door zo min mogelijk apparaten aanwezig te hebben en deze s’nachts uit te schakelen.

En dan komen de “adviezen”; Het beste is om de Draytek ertussen te zetten? Of misschien moeten we de Draytek omwisselen voor een Zyxel met een mediaconverter (die er nu al is)

Hier wordt voorbijgegaan aan de wens van @opechunka die er geen extra apparaten tussen wil maar bovenal de volledige controle over “zijn netwerk” wil behouden.

Waar blijft de vraag of Tmobile (alweer) ergens in het netwerk zit te rommelen waardoor IP adressen alleen aan “eigen apparatuur MAC adressen” snel worden toegekend.

"Vreemde” apparatuur krijgt ook adressen uit een andere IP pool dan het Tmobile spul.

Reputatie 1

Goedemorgen @opechunka, ik kan me in jouw geval goed voorstellen dat de tip van @Lisa niet werkt in jouw setup, maar dat zou wel de beste oplossing zijn, indien je van de Draytek gebruik wilt blijven maken. Er is natuurlijk nog een alternatief en dat is het omruilen van de Draytek voor een Zyxel + Media Converter. Dan voorkom je het probleem met het missen van de benodigde functionaliteit én optimaliseer je sowieso het draadloze netwerk thuis. Een kanttekening is daarbij wel dat die setup door een gediplomeerd monteur dient te worden aangesloten, omdat anders de servicegarantie op alle losse onderdelen vervalt. Ga je hiermee akkoord? Zo ja, dan zorg ik ervoor dat je volgende week de vervanging bezorgd krijgt, je kunt dan via de afspraaktool die we je toesturen per SMS en e-mail  een afspraak maken met Guidion om de setup te installeren.

Hallo, hartelijk dank voor het voorstel, daar ben ik het niet mee eens. Geen enkele Zyxel kan mijn Linksys met OpenWRT-firmware vervangen . Ik ben een IT-professional. Ik weet wat ik doe en wat ik wil. In het ergste geval vervang ik gewoon de internetprovider. Maar tot nu toe werkt alles voor mij. Er is geen reden om het te vervangen.

Reputatie 7
Badge +5

@opechunka 

Vergeten te vermelden in het rijtje opmerkingen.

Hardwarefout in de router of media converter. (niet helemaal te verwachten, maar toch, vorige week was het warmer dan gemiddeld)

Zelf vorig jaar een bijna 2 jaar oude Unify AP die te pas en onpas de wifi liet vallen. Gelukkig garantie en na vervanging was ook de iPad-Echtgenote weer te genieten :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 1

@Jason , Hi 

 

Het lijkt erop dat ik een ander probleem heb. Ik verdenk mijn mediaconvertor. Het lijkt er dus op dat ik de Draytek-modem moet vervangen door Zyxel + Media Converter. Kunt u dit alstublieft regelen.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @opechunka, dat maken we meteen in orde. Je ontvangt binnen enkele dagen het Zyxel modem en de Media Converter. Kort voordat het pakket bezorgd wordt, stuurt PostNL je een track&trace-code per e-mail. Houd deze in de gaten want dan weet je precies wanneer de monteur straks de nieuwe apparatuur aan kan sluiten.

De Zyxel en converter zullen binnen vijf dagen geleverd worden, houd me op de hoogte van de installatieafspraak en geef het alsjeblieft aan als ik in de tussentijd iets anders kan doen! 

Laatste vraagje, zou je de Draytek kunnen terugsturen, alsjeblieft? Neem een kijkje in dit topic, daar lees je alles over het retour proces: hoe stuur ik de apparatuur terug?

Reageer